hirdetés
nyit-1.jpg

Bakancslistás látnivalók Szarvason: az arborétuma és a makettparkja is egyedülálló

Ki volt Pepi, akiről a kertet elnevezték? Milyenek a „hangzó” házak? Még több érdekességet is rejt a Holt-Kőrös partja.
Szöveg és fotók: Söptei Zsuzsanna - szmo.hu
2018. augusztus 25.


hirdetés

Szarvas és vidéke az adottságainak köszönhetően már az őskorban is lakott volt. Bár több lelet is bizonyítja a korai település létét, első írásos említése Anonymustól származik, aki Szarvashalom néven írt róla.

A hadászatilag is fontos területen vár és híd is épült, ám a 17. században mégis elnéptelenedett. A 18. században felvidéki jobbágyokat telepítettek be, és újra megindult az élet.

A 19. század elején itt alapította meg Tessedik Sámuel Európa első gazdasági (akkori nevén szorgalmatossági) iskoláját. A lelkész komoly munkát fektetett a mezőváros felvirágoztatásába, többek között ő hozta be a korszerű földművelési technikákat.

A gróf Bolza család szintén sokat tett a településért. Kastélyt, szárazmalmot építettek, ők hozták létre az Anna-ligetet, a Pepi-kertet (a mai Szarvasi Arborétumot).

Békés megyében, Szarvason van a Magyar Királyság (történelmi Magyarország) földrajzi középpontja. Erre egy emlékmű is emlékezteti az erre járót a Holt-Kőrös partján.

hirdetés

A városba látogatóknak bőven van mit megnézni, hiszen itt található a Pepi-kert, a Mini Magyarország, több kastély, templom, tájház, szárazmalom, múzeum, gyógyfürdő és víziszínház bőséges programot kínál. Ha egy napra érkezel, akkor célszerű olyan helyre menni, ahol egymás mellett több érdekesség is vár.

Szarvasi arborétum

A Pepi-kert néven emlegetett Szarvasi arborétumot a Hármas-Körös egyik holtága mentén alakították ki. Ez az egyik legnagyobb és legjelentősebb élő fagyűjteménnyel rendelkező arborétum Magyarországon.

A 82 hektáros terület leghíresebb „lakói" a száz évesnél is idősebb mocsáricprusok és mamutfenyők.

Az 1943 óta országos védettségű természetvédelmi területű kertben 5 fás növénygyűjtemény található: a "Pepi-kert",a Törzsültetvény és faiskola, a Parkerdő, a Mitrowssky-kert és az ún. Konyhakert.

A kert a nevét egyik alapítójáról, az ifjú Bolza Józsefről kapta, őt hívták "Pepinek".

Feleségével, gróf Batthyány Annával kezdte meg az Anna-liget fásítását is. Ők ketten hozták szekérrel a bécsi császári birtokról a mamut- és páfrányfenyők első példányait. Ezek később, a Hármas-Körös szabályozásakor kerültek mai, végleges helyükre.

A terület fejlesztését bátyja, Bolza Pál folytatta. A 19. század végére számos fafajtát hoztak Amerikából, Afrikából, Ázsiából és más külföldi, sziklás, mocsaras, trópusi és sivatagi tájakról. Ezek jó része akklimatizálódott és megmaradt.

A "Pepi-kert" állománya folyamatosan gyarapodott, a messziről jött fák egy része ugyan nem élte túl az áttelepítést, de sok mégis életben maradt. Így az 1990-es évek elejére már majdnem másfélezer fa- és cserjefaj, illetve fajta volt már a gyűjteményben.

A kertet Bolza Pál 1943-ban az államnak adta, ekkortól védetté nyilvánították, és mára Országos Jelentőségű Természetvédelmi Terület.

A gyűjteményekben 1600 fa- és cserjeféle, valamint -változat található. Ezenkívül 250 lágyszárú növényfaj, 211-féle kalapos gomba is megtalálható itt.

A 415 feltárt rovarfaj alapján igen gazdag a rovarvilága, és több mint 100 körüli a madárfajok száma is, emellett számos más állatfaj is megfigyelhető még a területen.

Az arborétum munkáját önkéntesek is segítik. A park rendszeresen szervez programokat, táborokat, játékos vetélkedőket, éjszakai túrákat, és koncerteket is.

Bővebb információk ITT.

Mini Magyarország

Az arborétum mellett található a Mini Magyarország makettpark, melynek területén számos „mini” építmény mutatja be Magyarország épített örökségét, nevezetes épületeit, vasútjait, hajóit. Ma már közel száz – részben interaktív – makett látható a parkban.

Minden itt látható építmény precízen, aprólékosan kidolgozott, hű mása az eredetinek.

A parkot 2013-ban nyitották meg, és a tárgyak száma azóta is szaporodik. Látható például a Szegedi Dóm, A Lánchíd, a Parlament, a kecskeméti Cifrapalota, az egri vár és az 1552-es ostrom.

A látványosságokat tervezett környezetbe helyezték el, a környezettudatosságot is szem előtt tartva. A növények illeszkednek az arborétum élővilágához is.

Ha felülről néznénk, akkor Magyarország alakját is fel lehetne fedezni. Ezen belül a földrajzi helyeiknek megfelelően állították fel a várakat, épületeket, folyókat. Látni a Dunát, a Tiszát és a Balatont is.

Sokak kedvencei lett a vasúttörténet legendás mozdonyainak, állomásainak kicsinyített másai. A síneken valósághű szerelvények közlekednek, alagutakban, hidakon áthaladva. Látható itt a legendás Heves gőzmozdony, az Árpád sínbusz, vagy a NOHAB mozdony. Az itteni pálya hazánk leghosszabb szabadtéri vasúti makett-pályája.

Több híres magyar hajó makettje is elkészült, így a Kalóz, a Dragon, „Földkerülő” Szent Jupát alapmodellje, a Balaton 31.

A mozgó járművek mellett az épületek is kínálnak még további élményeket. A „hangzó” házak megszólaltathatók, a jáki templomból gregorián dallam, a Szegedi Dómból a híres harangjáték, a mini pécsi dzsámiból a müezzin imára hívó hangja hallatszik. Az Operaház makettjéből a híres Melis-ária, Kodály Zoltán Háry János című daljátékából a Toborzó dal csendül fel.

Az ország egyetlen interaktív makettparkja

tavaly újabb határon kívüli épületekkel gazdagodott. Elkészült Kárpátaljai és Észak-Erdélyi néhány híres vára, épülete. például a Munkácsi vár, a Vereckei Hágó Emlékmű, és a Szatmárnémeti Zsinagóga épületei. Szintén újdonság a közlekedő Gulag-vonat.

A makettpark magánberuházásként jött létre, egy kis csapat folyamatosan gondozza a régi, és építi az újabb épületeket. Mint elmondták, a legnagyobb ellenségük az UV sugárzás, amely rongálja az anyagokat. Ezért télen restaurálják a maketteket.

Bővebb információk ITT

Sétahajó

Az arborétum és makettpark a Holt-Kőrös partján található, így pár perces sétával elérhető a folyó is, melyen a Katalin II. Sétahajóval lehet egy érdekes vízi kirándulást tenni. A hajóskapitány élvezettel mesél a hajóról és a folyóról, a parton látható nevezetességekről, és szívesen viccelődik az utazókkal is.

Az egy órás út során megcsodálhatjuk a mocsári ciprusokat, a Víziszínpadot, a vizet spriccelő hidat, és a gazdag vízparti élővilágot.

Bővebb információk ITT.


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
koros_reveszgabor-8-1.jpg

Az egyik legszebb folyóparti strand a Körös-torok romantikus vidékén vár rád

A hosszú homokos part sekély vize nyáron gyorsan felmelegszik, ideális hely a családoknak. De van itt lehetőség sportolni, jókat enni vagy kirándulni egész évben.
Söptei Zsuzsanna írása, fotók: a szerző és Révész Gábor - szmo.hu
2020. augusztus 23.


hirdetés

Van egy hely Magyarországon, ahol a strandoló akár egy trópusi szigetre is képzelheti magát. Pedig nem kell olyan messze utaznia, elég csak Csongrádig, a Körös-torokig. A homokos parton minden adott egy remek nyaraláshoz, vagy hétvégi kikapcsolódáshoz.

A terület még őrzi a „retró-fílinget”, de egyre több dolgot fejlesztenek, újítanak meg úgy, hogy azért a régi, kedves hangulat is megmaradjon. Idén például korszerű látogatóközpont, rendezvénytér épült, valamint megújult az üdülőterületi úthálózata, felújították és bővítették a kerékpártárolókat, mosdókonténereket telepítettek, új utcabútorokat helyeztek ki, és információs táblák is segítik a tájékozódást.

A hely Csongrád város fő nyári attrakciója. Itt találkozik a Hármas-Körös és a Tisza, ahol megfelelő vízállásnál előbukkannak a tengerparti plázsokra emlékeztető homokpadok. Vannak, akik úgy tartják, hogy

ez Magyarország legszebb folyó menti strandja. A nyári melegben a víz akár 25-27 fokra is felmelegszik,

és a napsütötte forró homok mellett jól esik a füves partszakaszon lévő árnyat adó fák alá is behúzódni.

hirdetés

A Körös-torok nemzeti érték, melyet 1855-1864 között alakítottak ki. Korábban jóval feljebb találkozott a két folyó, de az árvízveszély miatt el kellett terelni az eredeti folyómedret.

Ott jártunkkor sajnos még az áradás nyomai látszottak, és bár apadt a víz, de a homokpadok még rejtőzködtek előlünk. Ám a táj így is lenyűgöző volt, és nagyon is el tudtuk képzelni, milyen lehet itt az élet egy forró nyári napon.

A két víz találkozása már önmagában is látványos. A Körös lassúbb és zöldes színű, míg a Tisza gyorsabb, teli hordalékkal. A „torokban” összeérnek, és a méltóságteljesebb Körös lelassítja az addig tempósan hömpölygő Tiszát, amely így lerakja a sárgás homokot, ezzel kialakítva a híres hétszáz méter hosszú homokos partot.

A területet az 1960-as években fedezték fel a nyaralni vágyók, és megindult az üdülőépítés. Sok épület még ma is őrzi a „régi szép emlékeket”, de jó pár korszerű, modern ház is felépült már. Emellett van kemping és lehet faházban is lakni. A város sincs messze, így akár a belvárosi szállodából is ki lehet ruccanni egy kis fürdőzésre.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
england-1283853_1920-1000x620.jpg

70 napig tart majd az út – buszjáratot indítanak Delhiből Londonba jövőre

Nyilván nem a leggyorsabb, de az biztos, hogy a legkalandosabb!
Fotó: Illusztráció (Pixabay) ( - szmo.hu
2020. augusztus 27.


hirdetés

Olyan buszjáratot indítanak jövőre az indiai Delhiből, amelynek végcélja London, a 70 napos út alatt pedig 18 országon halad majd át a jármű - írja a CNN.

A járat nyilvánvalóan inkább a kalandvágyók, mint a hétköznapi utasok számára lesz nagy kincs, nem véletlen, hogy az Adventure Overland nevű expedíciókat szervező cég indítja. Úgy reklámozzák, mint a világ első hop-on/hop-off járatát a két város között.

A jármű, ami szállítja majd az utasokat szintén nem egy leselejtezett vidéki busz lesz, hanem egy 20 fő befogadására alkalmas luxusbusz, amelyet az 1950-es és '60-as évek hippibuszai ihlettek.

A busznak természetesen nem az a célja, hogy elindul Delhiből, hogy aztán benzinkutakon beiktatott pisiszünetekkel és zötykölődős alvásokkal tarkítva érjen el Indiából Angliába, hanem természetesen kissé kibővíti azokat a bizonyos pisiszüneteket:

hirdetés

van idő túrázni a kínai Nagy Falon, csatangolni Moszkva belvárosában, vagy pagodákat csodálni Mianmarban.

Az Adventure Overlandet két indiai utazó, Tushar Agarwal és Sanjay Madan alapította. Előbbi a CNN-nek elmondta, mi inspirálta őket a járat kitalálásában: a férfi 2010-ben utazott egyedül Delhiből Londonba hasonlóan kalandos, de kevésbé szervezett módon, és imádta. Az ötletet tényleg annyira szerette, hogy a cégnek sem ez az első ilyen jellegű ajánlata: már három olyan túrát szerveztek Delhiből Londonba, amelyen mindenki a saját autójával vehetett részt, és közösen, konvojban haladtak végig a fél világon.

Szerveztek hasonlót Izland és Oroszország között is. Közben azonban rájöttek: sokan nem tudnak, vagy nem akarnak ennyit vezetni. Éppen ezért találták ki, hogy beültetik a kalandorokat egy buszba, és így teszik meg a Delhi-London távot.

[nex]

A koronavírus-járvány miatt az első járat indulása persze csúszik, de egyébként is a tavaszi szezont lőtték be megfelelőnek az időjárás miatt. Előraláthatóan - ha a vírushelyzet nem diktálja máshogy - 2021 áprilisában indulhat az első busz, amely júniusban ér majd Londonba.

A buszjegy nem lesz olcsó: 20 ezer dollárt, azaz nagyjából 6 millió forintot kérnek a kalandért.

Az útnak meg lehet tenni csak egy-egy szeletét is, erre négy opciót kínálnak. A busz oda-vissza közlekedik, a tehát Londonból is el lehet jutni Indiába. Ugyanazon a kipróbált útvonalon mennek, amelyen a karavánnal is, az utóbbiról pedig azt mondta Agarwal, hogy a legfiatalabb résztvevő 5, a legidősebb 75 éves volt, tehát bármilyen korosztály által teljesíthető. Az egyes országokban idegenvezetők is csatlakoznak az utasokhoz, akik a helyi viszonyok útvesztőlyében segítik a tájékozódást.

Amióta bejelentették a járatot 40 ezren jelezték érdeklődésüket az ötlet iránt,

bár ez természetesen nem azt jelenti, hogy ennyi jegyet is váltanak. Azoknak viszont, akik tényleg vállalkoznak rá Agarwal azt tanácsolja: nyitott szívvel és nyitott elmével szálljanak fel a buszra.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
nyito-2.jpg

3+1 ok, amiért érdemes Veresegyházra kirándulni

Az Európában is ritkaságnak számító Medveotthon mellett kihagyhatatlan a tavak vidéke, a helyi művészek közreműködésével elkészült Szentlélek-templom, és van még pár meglepő dolog.
Söptei Zsuzsanna - szmo.hu
2020. augusztus 27.


hirdetés

Budapesthez közel, autóval fél órányi utazásra található egy régi múltra visszatekintő, ám igen dinamikusan fejlődő város, Veresegyház. A legtöbben a nevet hallva a medvékre gondolnak egyből, hiszen a település egyik fő attrakciója a Medveotthon. Ám a macik mellett még akad más látnivaló és programlehetőség is ebben a meglepően nyüzsgő kisvárosban.

A Gödöllői-dombság már korábban is vonzotta a letelepülni vágyókat, a múltját egészen a 16. század elejéig vezetik vissza. Az 1510 körül készült térképeken már Vesereghatz néven említik, de a szájhagyomány szerint a régi település őse Ivacs volt, amelyet viszont már 1375-ből származó oklevélben is feltüntettek.

Veresegyház nevének eredetéről két történetet is őriznek. Az egyik szerint a tatárok elől a templomba menekült, majd lemészárolt lovasok vére festette veresre a falakat, és innen kapta nevét a hely. A másik szerint viszont a vörös téglából épült és vakolatlan templom volt a névadó.

Aki ma erre jár, egy folyamatosan alakuló, fejlődő várost talál, ahol feltűnően sok a fiatal, a gyerekes család. Nem csoda, hogy sokféle programlehetőség található itt. „Veresen” van termálfürdő, uszoda és strand is, valamint számtalan sportolási lehetőség. A kultúrára vágyóknak művelődési ház, könyvtár, a helyi múltat és a jövőt is bemutató múzeum és egy nívós programokat szervező színháza is van. Nyáron szabadtéri fesztiválokat, előadásokat is tartanak.

1. Egy szuper piac, egy új városközpont, egy különleges templom

hirdetés

Induljatok el belvárosban, ez a kis csavargás önmagában is érdekes lesz. Veresegyház épületeinek nagy része ugyan újkeletű, de több régi építményüket is féltve őrzik. Ami feltűnő, hogy

az elmúlt 15 évben egységes arculat szerint alakították ki a központot,

a Városházát és Kistérségi központot, a Fő teret és környékét is járjátok be, mert a Makovecz-örökség viszik tovább, számos szép részlet látható az utcákon, vagy akár a polgármesteri hivatal tetején lévő kilátóból szemlélve.

No és persze

kihagyhatatlan a híres „veresi piac”,

amely hatalmas területen található, és itt aztán tényleg minden kapható. A környékbeli termelők, kézművesek portékáiból érdemes vásárolni, és ezt a jelek szerint sokan tudják, hiszen még távolabbi településekről is jönnek, sőt a fővárosból is sokan járnak ide.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
Salar-de-Uyuni-1000x750.jpg

Már a fél világot bejárta a magyar pár, a járvány sem állította meg őket

Gyuri és Márti ugyanabba a középiskolába jártak, de akkor még nem ismerték egymást. Évekkel később Skóciában találtak egymásra, mostani kalandjukra kilenc éven át tudatosan készültek.
K.U.D. - szmo.hu
2020. augusztus 29.


hirdetés

Ki ne álmodozott volna már arról, hogy ott hagy csapot-papot, felkerekedik és bejárja a világot, hátrahagyva a szürke hétköznapok megszokott rutinját. Gyuri és Márti meglépték, ami a legtöbb ember számára csupán vágyálom maradt: otthagyták a biztos állásukat és 2018 áprilisában felkerekedtek világot látni.

A fiatal pár Skóciában találkozott 2007-ben, noha korábban ugyanabba a szombathelyi középiskolában tanultak, három év különbséggel. Hamar kiderült, hogy az utazás közös szenvedély, egy-egy hosszú hétvégére különböző városokba utaztak, majd jött az ötlet: menjenek olyan helyre, ahol korábban egyikük sem járt. Így jutottak el Malajziába 2009-ben.

Hátizsákkal utazták be az országot, olyan arcát ismerték meg, amelyet a legtöbb turista nem lát. Akkor fogalmazódott meg bennük először, hogy ez az, amire vágynak: szabadon felfedezni eddig ismeretlen vidékeket és kultúrákat.

Ahhoz, hogy ez beteljesüljön, tudatosan fel kell készülni, ezt ők is tudták. Úgy tervezték, spórolnak, készülnek és Gyuri 35. születésnapja után felmondanak és útnak indulnak. Az aberdeeni egyetemen tanultak, mellette dolgoztak, 2011-ben összeházasodtak, megvették az első házukat, és befektették a pénzüket.

Úgy döntöttek, Skócia után az Egyesült Államok felé veszik az irányt, így miután Gyuri lediplomázott, új kaland kezdődött a tengerentúlon.

hirdetés

Egy 2 hónapos roadtrippel kezdtünk, ahol a Couchsurfing-en keresztül találkoztunk egy olyan sráccal, aki szó szerint beutazta az egész USA-t és több tucat helyen is élt. Elmondtuk neki, hogy letelepedési szándékaink vannak és azt mondta szívesen ad tanácsot. Egyik este egy térkép mellett felvázoltuk a kritériumainkat és elképzeléseinket és az eredmény San Diego (Kalifornia) illetve Tampa Bay (Florida) lett. Ránk Florida jobb első benyomást tett tehát maradtunk és belevetettük magunkat a corporate amerikai életbe”

– mondták a Szeretlek Magyarországnak. Márti program igazgató volt egy öregek otthonában, Gyuri pedig promóciós árakat programozott a L’Oréal egy leányvállalatának. Gyuri 35. születésnapja után három hónappal pedig – ahogy tervezték is - felmondtak.

"A tervezés nagyon precíz volt egyik oldalról, több száz oldal hivatalos dokumentumot digitalizáltunk immáron 3 országból, a dolgainkat rendszereztük, eladtuk, eladományoztuk, megvettük az utazáshoz szükséges felszereléseket, megszereztük a védőoltásokat, volt időnk kigondolni mindent. Másik oldalról viszont mondani lehetne, hogy hanyagok is voltunk, mert nem csináltunk tervet hogy mit akarunk látni, merre menni, úgy gondoltuk ez nem annyira szükséges, majdnem mindent látni akarunk és időnk is lesz rá. Szóval egy skóciai és magyarországi jó pár hónapos (család- és barátlátogatások és ügyintézés) kitérő után egy egyirányú jeggyel elrepültünk Costa Ricába (ide tudtunk jönni a legközelebb Dél-Amerikához a hitelkártyáink pontjait használva) és elindultunk dél felé hátizsákokkal"

– mesélték. Nagyjából fél éven át hátizsákkal utazgattak, majd egy perui kisvárosban béreltek egy lakást és vettek egy motort, és azzal utaztak további hét hónapon keresztül, mintegy 27 ezer kilométert megtéve.

"Az utazás része eléggé kalandos volt, főleg mivel, mint a legtöbb igazán hosszú távú utazó, akikkel találkoztunk, egészség és utazási biztosítás nélkül utaztunk, és tesszük azóta is. Ez nem felelőtlenség részünkről, hanem tudatos, jól átgondolt döntés, aminek a meghozatala sok órányi kutatás és beszélgetés eredménye"

– mondták, hozzátéve, mindig óvatosak, alkalmazkodnak a körülményekhez. Megtanulták például, hogy a dél-amerikai közlekedési stílus nem igazán hasonlítható semmihez, amit Európában tapasztaltak, mint mondták, még az olasz sofőrök is igazi előzékeny úriembernek számítanak egy perui átlag sofőrhöz képest.

"Mindig azt feltételeztük, hogy mindig minden irányból jöhet bármi (jön is) és senki semmiféle KRESZ-tudással nem rendelkezik, vagy csak nem tartja be. Ez meglepő módon működött, nem szívesen nyilatkoznánk arról, hogy hány percenként szegtünk meg mi is egy közlekedési szabályt, de működött, nem okoztunk balesetet és minket sem ért baj”

– mesélték, hozzátéve, volt, hogy kamion jött szembe a hajtűkanyarban az Andok hegyei között, volt, hogy úttorlaszokon hajtottak át egy tüntetés közepette Bolíviában, volt, hogy egy rendőrt kellett lefizetniük.

Mint mondták, ha vészhelyzet lett volna, a sürgősségi ellátás jelentett volna megoldást, Közép és Dél-Amerikában ugyanis a legtöbb országban ingyenes az ellátás vészhelyzet esetén. Amikor fogorvosra volt szükség, magánrendelésre mentek például Kolumbiában, Peruban, Bolíviában és Paraguayban. Az emberek segítőkészek voltak, volt, hogy az egyik patika gyógyszerésze segített nekik, amikor valamilyen problémájuk volt, így nem volt szükség orvosra sem.

"Tisztában vagyunk vele, hogy utazás biztosítás nélkül utazni nem a megszokott vagy a követendő stratégia, valóban kockázatos, nem is tanácsként próbáljuk ezt feltüntetni, vagy népszerűsíteni ezt a módszert, pusztán mi bevállaltuk és nem is titkoljuk a döntésünket”

Miután meglett a motor, főleg sátraztak, de azért hébe-hóba előfordult, hogy Couchsurfingen vagy Airbnb-n kerestek szállást.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!