hirdetés
 
 
corvin_ck
Az első pláza Budapesten
1926-ban nyílt, itt volt az ország első mozgólépcsője, a mai napig működik, a tetején pedig bulihelyet nyitottak - 88 éves a Corvin Áruház.
Forrás: háztáji dizájn blog - szmo.hu
2014. június 17.


hirdetés

A történet mindig ott kezdődik, hogy megnyit az áruház, pedig érdekes az is, minek a helyére húzták fel: Budapest egyik első mozgókép színháza, az 1912-ben megnyílt Apolló Mozi állt a helyén. Akkor még nem létezett a mai Blaha Lujza tér, ott kezdődött a Népszínház utca, az akkor még álló Népszínházzal szemben.

A Projectograph cég égisze alatt nyílt Apolló Mozi furcsa, kevert műfajú intézményként működött: a rövid, néhány perces szkeccsfilmek külső helyszíneit vászonra vetítették, míg a belső jeleneteket színpadon játszották, élőben. A mozi-orfeum törzsgárdájába tartozott többek közt Kabos Gyula és Gózon Gyula, itt készítette első filmjeit a később Michael Curtis néven Oscar-díjat nyert Kertész Mihály, a Casablanca rendezője.

A mozi 1915-ben alakult kabarévá a Vígszínház későbbi igazgatója, Roboz Imre vezetésével, aki többek közt Mály Gerőt és Berky Lilit is leszerződtette az Apollóhoz. A jelenetek, kuplék, dalok írói között szerepel Karinthy Frigyes, de még Móricz Zsigmond is írt egyfelvonásosokat a kabaré számára. 1918-ban Apolló Színpadra nevezték át, de 1922-ben kereshetett is új helyet a társulat, ekkor kezdték ugyanis építeni a Corvint.

apollo

epites

corvin30

corvin_nyitas

A Corvin Áruház 1926. március elsején nyitotta meg kapuit. Üzemeltetésére a hamburgi M.J. Emden & Söhne cég hozott létre részvénytársaságot 1922-ben. Az épületet Reiss Zoltán tervei alapján építették meg, és klasszicizáló stílusú, díszes palotahomlokzatot kapott. A látszólag egyemeletes homlokzat valójában négy emeletet rejtett maga mögött, ablakai teljes négy emelet magasságban összefüggtek, és ezeket alig észrevehető fabetétek választották el. A bejárat mögött kétszintes, üvegtetős csarnokrész fogadta a vásárlókat. A belső tereket és felületeket Beck Ö. Fülöp és Pongrácz Szigfrid plasztikusművész munkái díszítették.

Első igazgatója, a többségi német tulajdonos által kinevezett Lewin Miksa német vállalkozó "speciális szaküzletek elmés közösségének" nevezte az áruházat, ami a '30-as években már 52 osztályával, és három utcafronton összesen 33 kirakatával csábította a vásárlókat. Nemcsak hagyományos ruhaboltok, kalapszalon, méteráruüzlet, de étterem, kávéház, vasúti menetjegyiroda, gyorsfényképészet, szőnyegbolt, színházjegyeket árusító kioszk, és háztartási edényeket forgalmazó üzlet is működött a komplexumban. Divatbemutatókat és képzőművészeti kiállításokat is rendeztek a palotaszerű épületben, a vásárlókat délutánonként szalonzenével szórakoztatták.

1931-ben itt helyezték üzembe az ország első mozgólépcsőjét. Nem tartozik szorosan a tárgyhoz, de öt évvel korábban, 1926. december 23-án a közelben, a Rákóczi út-Nagykörút sarkán létesítették az ország első villanyrendőrét.

arlista_31

elelmiszer

ffi

noi

Az áruház 1944 karácsonyán bezárt. Kiégett ugyan, de viszonylag kevés sérüléssel vészelte át az ostromot. Német tulajdonként 1947-ben jóvátétel fejében szovjet tulajdonba került, a magyar állam 1952-ben kapta vissza. Az újjáépítés után az Állami Áruházak csoport tagjaként, néhány évig Budapest Nagyáruház néven működött.

1956-ban sokkal súlyosabb károkat szenvedett az épület, mint a világháború alatt. A forradalmat követően sokáig nem került sor átfogó felújításra, ami azt eredményezte, hogy az áruház a hatvanas évek közepére gyakorlatilag életveszélyessé vált. A rekonstrukciót nem lehetett tovább halogatni. Eleinte az eredeti állapot helyreállításában gondolkodtak, de a szakértői vélemények szerint ez csakis az áruház legalább két éves zárva tartása mellett lett volna kivitelezhető, amiről az üzlethálózat államosítás utáni megritkulása miatt szó sem lehetett. Kényszermegoldásként így merült fel az alumínium borítás ötlete.

corvin_48

1948-ban

-

Az 50-es években

corvin60

A 60-as években

corvin_uj

A Corvin Áruház alumínium páncélban

Az áruház felújítására kiírt pályázatot a Lakó- és Kommunális Épületeket Tervező Vállalat 85 millió forintos rekonstrukciós terve nyerte. Az illetékes minisztérium azonban pénz helyett utasítást küldött: 85 helyett 50 millió forintos költségvetésű B tervet követelt. Miután ez is elkészült, jött az újabb ukáz: C tervet, de gyorsan, 35 milliós felső limittel.

Ezt a változatot végül el is fogadták. 1966-ban, ugyanabban az évben, amikor a Centrum Áruházak Vállalat felvette a Centrum Corvin Áruház nevet és önelszámoló egységeként működött tovább, felkerült a homlokzatra a "luxalonnak" vagy "lux-flexnek" nevezett, sokat vitatott alumíniumborítás. Az álfalat annak idején szerencsére az eredeti épület károsítása nélkül építették meg, lényegében bármikor eltávolítható. Tudják ezt az illetékesek is, igazán kár, hogy nem nagyon érdekli őket.

corvin1

corvin2

A rendszerváltás után a Centrum Áruházakat átszervezték. ’91-től Centrum Áruházak Kft. néven folytatták működésüket, később részvénytársasággá alakultak, ’92-ben megkezdődött az áruház privatizációja. 1997-ben a Skála-Coop többségi tulajdont szerzett a Centrum Áruházakban, majd a két vállalat ’99-ben fuzionált, így a Corvin Áruház a Skála áruházlánc tagja lett. A főhomlokzat 2003-ban miniszteri rendelettel védettséget kapott.

2005-ben aztán a Skála belátta, hogy a fúzió és az új üzletpolitika kudarcot vallott, és az ingatlanjai eladása, illetve bérbeadása mellett döntött. A felújításra szoruló áruházat a Tranzit Outlet vette bérbe 2005. február 15-től, de nem sokkal később az összes boltjukat, így a Corvinban levőt is bezárták. 2006. decembere óta, 5 hónap zárva tartás után ismét Skála áruházként működik.

corvin3

corvin4

Az áruház 2006 decemberében megújult: a földszint nagy részén Kaiser’s, Libri és Photo Hall, az emeleteken a ruházatitól a műszakiig különböző osztályok, a Skála mellett pedig több kisebb szolgáltató cég is működik. A kínai érdekeltségű tulajdonosi kör dacára nem kizárólag kínai termékek kaphatók. 2007 májusában a 4. emeleten nyílt meg a Corvintető, azon a 600 m2-es részen, ahol korábban óvoda működött a dolgozók gyerekei számára.

És a jövő? Konkrét tervekről nem tudni. Időnként valaki nagyot álmodik (azt mégse írhatom, hogy elgurult a gyógyszere), és ilyen tervek készülnek. A magam részéről beérném egy egyszerű "alubugyi"-mentesítéssel.

corvin_jovo

De hogy ne zárjuk ilyen gyászos hangulatban ezt a visszaemlékezést, következzen pár régi hirdetés és kósza fotó (többségük a kitűnő és hiánypótló Retronomról).

reklam1

reklam2

reklam3

reklam4

reklam5

Ha szívesen néznél m ég fotókat a Corvinról, vagy kíváncsi vagy, hogyan tudósított egykor a sajtó az áruházról, KATTINTSATOK IDE!

Nyomj egy lájkot, ha érdekes volt a cikk!


KÖVESS MINKET:




Vérhast és hepatitiszt is összeszedhetünk 4-es, 6-os villamoson
A vonalon napi több százezren utaznak, ez Európa legforgalmasabb villamosa.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 13.


hirdetés

A járműveket nem egyszer kell azért kiállítani a forgalomból, hogy kitakarítsák és fertőtlenítsék a fekáliától – mondták el a Blikknek névtelenséget kérő BKV-s dolgozók. A szerelvényeket rendszeresen összepiszkítják az önkívületben fetrengő potyautasok. Sokan közülük agresszívak is. Ha szükséges, a villamosvezetők kocsiszínbe viszik fertőtlenítésre a járművet. Persze ilyenkor nagyobb lesz a tumultus a vonalon, hiszen hiányzik egy villamos a menetrendből.

A nagykörúti villamoson uralkodó helyzet járványügyi probléma is. Ócsai Lajos járványügyi szakértő a fertőzésveszélyre figyelmeztet. "Elsősorban undorító, nem társadalomba illő cselekedet a villamosok összepiszkítása. De, ha az illető valamilyen fertőzésben szenved, és valaki utána hozzáér az üléshez, nem tud kezet mosni utazás közben, megfertőződhet akár hepatitisszel, vérhassal, kalicivírussal is" – mondta a Blikknek a szakember.

A Blikk kereste a a BKV-t és a BKK-t az ügyben, de cikkük megjelenéséig nem kaptak tőlük választ.


KÖVESS MINKET:



Budapest helyszínei az ostrom előtt, az ostrom után és most
A zsidómentő svájci diplomata, Carl Lutz fotói alapján kutattuk fel a helyeket.
Szegedi Éva - szmo.hu
2019. február 13.


hirdetés

"Kislányom, a háborúnál nincsen borzalmasabb" - mondogatta mindig a nagymamám. Ő már csak tudta. 18 éves volt, amikor a közelgő front és az ostrom elől elmenekült a családdal a Siófok melletti Törekipusztára. Egy fogadóban szálltak meg sokadmagukkal.

Amikor elhagyták Budapestet, nem tudták, hogy a kikötő miatt Siófokot és a környékét is szanaszét lövik majd, és hogy a harcok alatt napról napra változik majd, hogy éppen a németek vagy az oroszok felügyelik-e a várost. A

Balaton ugyanis egy jól kiépített védelmi vonal része volt a második világháborúban, és komoly harcok folytak a környékén. Mindegy, ez egy másik történet, a lényeg, hogy a nagymamám és a családja túlélte a háborút.

Talán éppen a nagymamám történetei miatt kezdett foglalkoztatni annak idején a háború és az ostrom. Szerettem volna jobban megérteni, mi történt és főleg azt, hogy miért.

A háború hőseit, kerestem, azokat, akik az embertelenségben is emberek maradtak, akik zsidókat bújtattak, akik menedéket nyújtottak másoknak a harcok alatt, akik gyerekeket mentettek, akik kiálltak a gyengékért és elesettekért. Így jutottam el például a római katolikus Ranolder Intézet hittantanáráig, Klinda Pál atyáig, aki posztumusz kapta meg a Világ Igaza címet.

És így találtam rá Carl Lutzra is. Svájc budapesti alkonzulja 1942-ben érkezett Magyarországra, és miután több tízezer zsidót mentett meg a deportálástól a világháború alatt, 1964-ben a Jad Vasem kitüntette a Világ Igaza díjjal.

Carl Lutz azonban nem csak életeket mentett. Kevesen tudják róla, hogy szenvedélyes fotós volt, a jelek szerint imádta Budapestet és számtalan képet készített.

A sors iróniája, hogy pontosan 30 évvel az ostrom befejezése után, 1975. február 13-án halt meg. Carl Lutz képeinek igazi jelentősége talán abban rejlik, hogy az ostromot követően is dokumentálta, amit látott. Igyekezett ugyanazokat a helyszíneket, amiket egyszer már "békeidőben" megörökített, a borzalmas pusztulás után is megmutatni.

Az ostrom előtti képeken a szinte idilli szépségű város - elsősorban a Várnegyed és a környéke - tárul fel előttünk, az ostrom után pedig láthatjuk, mivel jár a háború, milyen romokon kellett Budapestnek újraépítenie magát.

Készítettem pár képet az egykori helyszínekről, így azt is láthatjátok, hogyan néz ki most Budapestnek az a része, amit Carl Lutz fotózott évtizedekkel ezelőtt.

Az első a Brit Követség egykori épülete a Verbőczy (ma Táncsics) utcában - ez a ház 1942-től a svájci diplomata, Carl Lutz rezidenciája volt. Ma a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal Örökség Galériájának székhelye.

Kilátás a királyi palotára a Gellérthegyről:

Az Erzsébet-híd az ostrom előtt, az ostrom után és most:

A Szabadság tér az ostrom előtt és most:

A Hatvany-palota és jezsuita rendház és kollégium az ostrom előtt és után, illetve ma. A rendház helyén ma a Hilton áll, az épület egyes elemeit beépítették a szállodába.


KÖVESS MINKET:





Leszámol a MÁV a színvonaltalan bódékkal a Keletiben és a Nyugatiban
Azt ígérik, összesen ötven állomást tesznek csinosabbá.
Fotó: MÁV Zrt. - szmo.hu
2019. február 16.


hirdetés

"A MÁV kiemelt figyelmet kíván fordítani az állomásokon az utasforgalom korábbiaknál magasabb színvonalú kiszolgálására" - írja a Magyar Államvasutak hozzánk eljuttatott közleményében. "Ennek érdekében

elkezdődik a Nyugati és a Keleti pályaudvaron a kereskedelmi szolgáltatások fejlesztése, a koncepcióba nem illő pavilonok elbontása."

Mint arról korábban beszámoltunk, első lépésként a Nyugati pályaudvari aluljáró bérleti szerződéseit mondták fel, és elkezdték a MÁV üzemeltetésében álló keresztfolyosó rendbehozatalát. A nem működő felvonót már korábban befalazták.

A MÁV következő lépése az, hogy a Keleti pályaudvaron tapasztalható állapotok megszüntetésére

az állomás látképét romboló vagy nem megfelelő színvonalú szolgáltatásokat nyújtó tizenkét bérlő bérleti szerződését felmondták.

Azt írták a közleményben, hogy a pályaudvaron azért továbbra is maradnak olyan üzlethelyiségek, ahol ételt, italt, újságot tudtok venni vagy pénzt tudtok váltani. A későbbiekben utascentrum kialakítását tervezik a Keletiben, megújulnak a tervek szerint az utasforgalmi területek. Az épületben már tavaly nyár óta modern, akadálymentes kormányablak működik.

Elindult a kiemelt, legnagyobb utasforgalmat lebonyolító és más felújítással nem érintett állomások megújulása is, ez 50 állomást érint, és ehhez kapcsolódva vizsgálják meg az állomási funkciókat és a szolgáltatásokat.

A fejlesztési terv első ütemében 2019-ben részben megújul a Bicske alsó; Alsógöd; Felsőgöd; Nagymaros-Visegrád; Szob; Sződ-Sződliget és Albertirsa megállóhely. Rákospalota-Újpest állomáson tavasszal lebontják a raktárépületet és nyáron a vágányhálózatot is karbantartják. Dunakeszi-Gyártelep állomáson P+R parkoló épül az önkormányzattal közösen.

"A beavatkozások alapvető célja az adott helyszínek utasforgalom számára meghatározó arculatának javítása, lehetőség szerint közösségi közlekedési csomópont feltételeinek megteremtése és javítása. A helyszínek mindegyikén vizsgálják az állomás, illetve megállóhely területén elhelyezkedő épületek és építmények állapotát és kihasználtságát. A rossz állagú, nem hasznosítható, az arculatot rontó épületek, illetve építményeket a lehetőségeknek megfelelően elbontják. Azokon a helyszíneken, ahol az épületek és építmények kihasználtsága megfelelő, indokolt esetben karbantartás, illetve felújítás várható."


KÖVESS MINKET:





Hétfőtől megszűnik az Arany János utcai trolimegálló, park lesz a helyén
Városi ligetet terveznek a nagyforgalmú Bajcsy-Zsilinszky út mellé, a Podmaniczky térre.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 14.


hirdetés

Hétfőn megszűnik a trolibusz-végállomás a budapesti Arany János utcai metróállomásnál lévő Podmaniczky téren. A járművekre ezen túl a tér túloldalán, a Bajcsy-Zsilinszky úton lehet majd felszállni - közölte a Budapesti Közlekedési Központ.

Az V. kerületi Podmaniczky teret az önkormányzat közösségi térré, városi ligetté alakítja át, a Fővárosi Önkormányzat támogatásával. Emiatt helyezik át a 72-es és a 73-as trolibusz végállomását.

Az Arany János utcai metrómegállónál lévő tér felújításáról Szentgyörgyvölgyi Péter, az V. kerület polgármestere nemrég tartott tájékoztatóján azt mondta: a trolibusz végállomás helyén 82 új fát ültetnek, megújul a közvilágítás, és természetes kőburkolattal látják el a területet. A cél az, hogy a Podmaniczky tér központi része valóságos városi ligetté váljon.

A Podmaniczky tér rekonstrukciója mintegy 1,2 milliárdból fővárosi támogatással valósul meg. A munkálatok a tervek szerint augusztus 31-ig befejeződnek.


KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x