hirdetés
Névtelen-3.jpg

"Átment az utca túloldalára, ha szembejött vele egy cigány, most a legnagyobb rajongónk"

A lemezbemutatóra készülő Parno Graszt szerint a zenével igenis lehet előítéleteket oldani. Legalábbis kicsiben működik.
Kövesdi Miklós Gábor - szmo.hu
2018. november 14.


hirdetés

Most megjelenő lemezük kapcsán Oláh Józsival, a Parno Graszt frontemberével, és László Sándorral, az együttes menedzserével beszélgettünk az együttesről, a cigány zenéről és a zene hatásáról.

- Nagyon sokan vannak, akik igazán A Dalban ismertek meg titeket. Szégyellem magam, de bevallom, azt én sem tudtam, hogy már 1987 óta létezik a Parno Graszt. Hogy indultatok, és hol voltatok az elmúlt 30 évben?

Oláh Józsi: A Parno Graszt családi zenekar. Valójában szerintem jóval korábban kezdtünk zenélni, de talán 87’-ben lehetett az első fellépésünk. Azóta jegyezzük. Édesanyám indította az egészet. Ő egy nagyon aktív ember volt a faluban, mindig szervezett valamit, akárcsak a nagyapám, aki olyan volt mint egy kisbíró. Mindketten állandóan intézkedtek, segítettek az embereknek. Aztán anyám összerakott gyerekekből egy 27 tagú tánccsoportot, aminek a neve az volt, hogy A cigánytábor az égbe száll. Elkezdtünk faluról falura járni, azután városról városra, végül megyéről megyére, amíg elértünk egy bizonyos szintre, és felkerültünk Budapestre, ahol 2000 körül a Fonóban megismerkedtünk Sanyival.

László Sándor: Nem is pontosan értem, honnan jött ez az 1987... Annyira nem lehet tudni, mikor jött létre az együttes, hogy például nem tudunk jubileumi koncerteket sem tartani.

- A Wikipedia-oldalatokon is ez szerepel, mint az együttes alapításának a dátuma.

hirdetés

LS: Igazából senki nem tudja pontosan.

- Akkor olyan ez, mint a honfoglalás, hogy kijelöltek egy dátumot.

LS: Igen. Lehet, hogy egy interjúban benyögtük, hogy 1987. Igazán a 2000-es évek elején indult be a zenekar pályafutása. Akkoriban a Fonóban dolgoztam, ahol rendeztünk egy amatőr néptáncgálát. Minden felől hoztak néptánccsoportokat, és Paszabról is hoztak úgy harminc embert. Erike, a harmonikás még csak ötéves kisgyerek volt, de volt köztük 80 valahány éves öreg bácsi is. Egyébként teljesen érdektelen műsort adtak.

OJ (nevet)

LS: Ezt megmondtam a Józsinak is. Pont olyan volt, mint bármely másik néptáncműsor.

Viszont utána a büfében elkezdtek mulatozni, a saját szórakozásukra játszani. Az valami fergeteges volt. Máig emlékszem arra a libabőrös pillanatra..

Nem ismertem őket, de kiderítettem, hogy honnan jöttek, és felhívtam a paszabi polgármesteri hivatalt, ahonnan elszalajtottak Józsi édesanyjáért. Gyakorlatilag ezzel kezdődött. Lemezt csináltunk, jöttek a külföldi turnék. Ekkor indult a profi pályafutásuk.

- Képzett zenészek vagytok, vagy egyszerűen a családon belül fecsippentitek?

OJ: Igazság szerint én még az akkordokkal sem vagyok teljesen tisztában. A két fülemre hagyatkozom meg az érzéseimre. Ez elmondható a többiekre. A két fiatal azért már nagyjából tudják ezeket, főleg Erike, a fiam, ő tanult iskolában is zenélni. De ha netán koncerten elkezdek játszani egy dalt, ami nincs megbeszélve, úgy jön utánam a zenekar, mintha lepróbáltuk volna. Ez persze részben az összeszokottság miatt van.

– Arról is sok mindent lehetett olvasni, hogy valójában hány fős a zenekar.

OJ: Annyian lépünk fel, amennyit a költségvetés megenged. (nevet) Ha azt mondják, vigyünk ötven embert, akkor annyit is tudunk vinni.

LS: De alapvetően 9 tagú a zenekar. Ha valamiért olyan a helyszín, hogy nem férnek el a színpadon, vagy ha nem jön ki a büdzséből, akkor csak hatan lépnek fel.

- Paszabon nem alakult ki Parno Graszt-turizmus?

OJ: De. Jöttek Franciaországból, Hollandiából is csoportok. A hetekben is volt a fiaméknál három lánycsapat. Nem mondom, hogy hú de sokan, de azért a fanatikus rajongók megnézik, honnan jöttünk.

- Nem gondoltatok még rá, hogy rendeztetek egy Parno Graszt-fesztivált Paszabon?

OJ: De, én mondtam is Sanyinak, csak az az igazság, hogy a mi célzott közönségünk inkább a budapesti és a dunántúli, Paszab messze van tőlük. De Budapest közelében tudnánk csinálni egyet. Ne nevess, Sanyi!

LS: (nevet)

OJ: Nekem nagy álmom, hogy csináljunk egyet, azután meglátjuk, hogy sikerül.

- Úgy látom, nagyon sok ember fejében kusza kép él, ha cigányságról, vagy cigány zenéről beszélünk. Az egészet egy nagy kalapnak tekinti. Beszélünk beásokról, rumungrókról, lováriakról... Hogy van ez pontosan?

OJ: Én úgy szoktam ezt megfogalmazni, hogy vannak a hozzánk hasonló falusi cigányok, és a városi cigányzenészek. Akik a kávéházi hegedűs zenét játsszák. Bár most már felütötte fejét a szintetizátoros változat is. És bármennyire nem szeretnénk, most már ezt is cigányzeneként veszik alapul. Ezért van ez a nagy katyvasz. Az van, hogy az illető megtanul három akkordot lefogni a szintetizátoron, maga mellé vesz egy tamburást, valamelyik kicsit tud énekelni is, és az égig felpakolják a hangfalakat. Odamegy a bácsika, ad egy húszezrest, és azt mondja, hogy ezt a nótát most küldöm nagyon sok szeretettel Gyurikának. Ezt hívják húzatásnak.

Ez nem cigány kultúra, ez megélhetési zenélés. Ezzel nagyon megkeverik az embereket, hogy akkor végül is melyik az autentikus cigányzene, hol a gyökere.

Van különbség a cigányságon belül a zenében, és a nyelvben is, bár ott csak a beás és a lovári nyelv között. Viszont a beás cigányzene – például a Kanizsa Csillagai játszanak beás cigánydalokat – nem ez az az ereszd el a hajamat stílus. Nagyon dallamos zenéik vannak. A mi zenénk inkább lovári, de én egy kicsit megreformáltam. Amikor fiatalkoromban hallottam az öregeket énekelni, és kísértük őket, mindig vártam, meddig kell még kitartani azt az akkordot, mikor váltunk már, meddig nyavalyogtatja még. A gyors dalokban is majdnem ugyanez volt. Nagyon „tekert-nyávogósnak” tűnt a dolog. Ezért én próbáltam felfrissíteni őket, és ezáltal kialakult a zenekarnak egy saját stílusa.

LS: Egyébként ma már a hagyományos keretek teljesen felbomlottak.

Ha van egy hasonló zenekar, mint amilyen a Józsiéké, nem nézik azt, hogy milyen cigány csoporthoz tartozik az a zene. Azt nézik, melyik zene jön be az embereknek. Hogy az most beás, vagy lovári, az teljesen mindegy nekik.

Erdélyben még van hagyománya ennek, de az, hogy milyen zenét játszanak, az attól függ, hogy kinek játsszák. Ott a paraszti zenészek nagy része cigány, ez ott így alakult ki. De ha épp románoknak játszanak, akkor román zenét, magyaroknak magyar zenét, szászoknak szász zenét, cigányoknak pedig cigány zenét.

OJ: Én persze próbálom megtartani a stílust, ami jellemző a zenekarra. Nem akarok kiszakadni belőle, mert ez a névjegyünk. Egy próbálkozás ugyan volt A Dalban a Már nem szédülökkel, ami jól sikerült, de ennyivel igazából meg is állt.

- De vannak kikacsintások, hiszen AC/DC-t is játszottatok.

OJ: Igen, bár az is olyan, hogy csak a szólója tetszett, az ordítás, amit a srác csinált, arra azt mondtam, hogy inkább hagyjuk. Úgyhogy megtanultuk a szólót, és összekötöttük magunkfajta zenével. Ne AC/DC-másolás legyen, hanem parnograsztos!

– Létezik olyan, hogy magyar cigányzene? Ami cigányzene, de csak nálunk van?

LS: Az a fajta cigányzene, amit a Józsiék is játszanak, gitár, tambura, esetleg bőgő, az csak Magyarországon van. Ha északabbra megyünk, mondjuk Szlovákiába, akkor a cigányzene ott is a vonósokat és a cimbalmot jelenti. Szerbiában fúvósok vannak és bejön a balkán zene páratlan ritmusa. A magyarban csak páros ritmus van, ha olyan cigányzenét hallasz, ami nem páros ritmusú, az biztosan nem magyar, hanem Macedóniából vagy mondjuk Szerbiából, tehát a Balkánról vették át. Horvátország egy-egy régiójában bejön a tamburazenekar. Van basszprím tambura, brácstambura, primtambura tehát a teljes zenekar tamburából áll fel. Ha pedig elmegyünk Oroszországba, ott a cigányzene sokkal romantikusabb, nyilván az orosz zene hatására. Spanyolország felé pedig a flamenco jellemző. Tehát ez a stílus, amit a Józsiék csinálnak tamburával, mandolinnal,...

OJ: Kannával!

LS: ...igen, kannával... az csak Magyarországra jellemző.

OJ: A kanna már szinte hungarikum.

- Akkor tehát ez olyasmi, ami a miénk, és büszkék lehetünk rá. Egyébként a magyar zenekarok között ritka, hogy ilyen hosszú időn át fennmaradnak, ráadásul lényegében azonos fölállással.

OJ: Ez a hosszú fennállás annak köszönhető, hogy mindenki családtag, mert nem üthetem úgy a fejüket, ahogy szeretném. (nevet) Nagyon hamariak, mondanak meggondolatlan dolgokat, de aztán olyan, mintha meg sem történt volna. Idegenektől az ember nem tűrne el sok mindent, mert nem kötelessége.

De hát a fiammal, keresztfiammal, sógornőmmel, bátyámmal mit háborúzzak?

LS: Gyakorlatilag a húsz év alatt tagcserék sem voltak. Egy ember ment el, és két fiatal jött, de a családból. A Vujicsics hasonló, ahol szintén legfeljebb haláleset miatt történtek változások. De a cigányzenekarok között még annyira sem nagyon jellemző.

OJ: Meg hát stílust váltanak. Nincs olyan, hogy 20-30 éven keresztül valaki egy stílust képviseljen. Amúgy is van egy divat a cigányzenészek között, hogy elmenjenek a flamenco irányába, mert az jó ritmusos.

- Gipsy Kings hatás?

LS: Pontosan.

- Szomorú téma, de nem lehet megkerülni... Az év egyik legfelháborítóbb esete volt, amikor néhány fiatalt az együttesből nem engedtek be a Gozsdu Udvarba. Hol tart az ügy? Lett a dolognak valami következménye?

LS: Most is volt egy friss hír, hogy nem engedtek be cigányokat a Gozsdu Udvarba. Nem változott semmi.

- Nem próbáltátok jogi útra terelni a dolgot?

LS: A zenekar nem ér rá ezzel foglalkozni. Egyébként nem a konkrét eset a legnagyobb baj. Az a baj, hogy ez teljesen természetes a cigányoknak is. Azért lett ügy ebből az egészből, mert az egyik tag kvázi jópofiságból kitette a Facebookra, hogy nem engedtek meg, és akkor az egyik kommentelő rákérdezett, hogy miért nem.

OJ: Azóta Nyíregyházán is megtörtént ugyanez. Úgy volt, hogy én is utánuk megyek, de hívtak, hogy ne menjek, mert nem engedik be őket.

LS: És nem háborodnak fel ezen, hanem azt mondják, hogy ha nem engedtek be, nem engedtek be. Van ilyen. Naponta megtörténik velük.

Ha bemennek a boltba, követi őket egy biztonsági őr, és ez nagyon megalázó, de ők úgy élik meg, hogy ez így volt tíz évvel ezelőtt és így lesz tíz év múlva is.

OJ: A legdurvább az volt, hogy hívogattak jobbról, balról, és azt éreztem, hogy politikai tőkét akarnak kovácsolni belőle, de én meg ezt nem akarom, mert úgy sem fog történni semmi.

LS: Ez politikától független.

- De talán az olyan együttesek, mint a Parno Graszt segíthetnek a sztereotípiák lebontásában. Gondolom, a koncertjeitekre jár mindenki.

OJ: Sőt, többségében magyarok vannak.

- De hát Ti is magyarok vagytok.

OJ: Igen, persze. A feleségem is haragszik rám, amikor azt mondom, magyarok. De akkor mit mondjak? Fehérek és feketék?

LS: Egyébként tudunk konkrétan olyan esetről, hogy

valaki régen nem hogy nem volt rajongó, de átment az utca túloldalára, ha szembejött vele egy cigány ember. Azután megismerte a zenénket, és most a legnagyobb rajongónk, állandóan ott van a backstage-ben. Tehát ezzel a dologgal abszolút lehet az előítéleteket oldani.

Nyilván össztársadalmilag nem, mert nincs akkora hatásuk, de ilyen mikro szinten lehet változást elérni. Ezek nem egyedi esetek, sok ilyenről tudunk.

- Beszéljünk a jó dolgokról: koncertetek lesz a Fonóban. Mikor lesz, mit játszotok?

LS: Karácsony előtt lemeze jelenik meg a zenekarnak. Ez tulajdonképpen elő lemezbemutató koncert, amin a régiek mellett sok számot játszik az együttes a lemez anyagából is.

- Mi a lemez címe?

OJ: Már nem szédülök.

LS: November 30-án lesz a koncert, és az előjelzések szerint telt ház lesz.

OJ: A lemezen 16 szám hallható. Írtam néhány új dalt, de lesz rajta hagyományos cigány népzene is a mi ízlésünk szerint feldolgozva. Régóta szerettem volna már ezeket kiadni.

LS: A zenekar számára a Fonóbeli koncertek mindig fontosak, hiszen innen indult a pályafutásuk. Mostanában kevesebben játszunk ott, mert a zenekar kicsit kinőtte a Fonó tereit, de mindig nosztalgiával gondolunk rá.

OJ: Olyan, mintha hazamennénk. Ott biztonságban érezzük magunkat. Mintha lemennénk Paszabra és muzsikálgatnánk.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
alarcos-enekes-fagyi.jpg

Álarcos énekes: a Fagyi lepleződött le, már csak négyen vannak versenyben

A négy nyomozó közül hárman eltalálták, kit rejtett a jelmez.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. március 29.


hirdetés

Újabb szereplő lepleződött le az RTL Klubon futó Álarcos énekes című showműsorban. A vasárnapi adásban már csak öten voltak versenyben: a Kutya, a Robot, a Fagyi, a Nyuszi és a Krokodil.

Először a Fagyi, a Krokodil és a Robot párbajoztak, majd a Kutya és a Nyuszi. Előbbi három közül a Krokodil jutott tovább egyenes ágon, hozzá pedig a Kutya csatlakozhatott.

Végül a nyomozók úgy döntöttek, hogy a megmaradt három versenyző közül a Fagyinak kell levenni a maszkját, így lehullt róla a lepel.

Kiderült, hogy Schobert Lara volt a jelmez alatt.

A nyomozók közül többen tippeltek Schobert Norbi lányára a műsor kezdete óta. Csobot Adél, Gáspár Laci és Sebestyén Balázs is őt mondták a leleplezés előtt, és igazuk is lett. Dancsó Péter már több adás óta úgy gondolta, hogy Nemazalány, azaz Halastyák Fanni a Fagyi, de végül nem jött be a tippje.

hirdetés

A műsorban már csak négy versenyző küzd a győzelemért. Jövő héten a Kutya, a Nyuszi, a Robot és a Krokodil énekel majd az elődöntőben.

A Fagyi, azaz Schobert Lara utolsó szereplése az Álarcos énekesben:

Ez pedig a leleplezés:


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
1-14.jpg

Amikor már hozzászoktál, hogy a családod életét kockáztatod - megérkezett az Ozark 3. évadja

Jason Bateman sorozata most nagyon betalál a mi életünkbe is.
Szajki-Vörös Adél, fotó: YouTube - szmo.hu
2020. március 29.


hirdetés

Van egy pont, amiben nagyon tudunk azonosulni a remek Ozark sorozat főhőseivel, méghozzá a folyamatos kockázatvállalással. Nagyban mindig ezt tesszük az életünkkel, ha valami nagyobbat lépünk, kicsiben pedig most, ebben a pillanatban tesszük ezt minden olyan döntésünkkel, ami valamilyen módon érinti a koronavírus témáját. Nagyon röhögtem egy mémen, amit egyik nap egy ismerősöm osztott meg a Facebookon és gyorsan rájöttem, hogy milyen igaza van: mindig azt nézi mostanában a filmeken, miért áll mindenki olyan közel egymáshoz.

És tényleg: valahogy furcsa volt azt nézni, hogy ebben a világban, amit még az Ozark ábrázol - pedig frissen készült el a harmadik évad - mindenki szabadon jár-kel, ami persze nem igaz, mert egyből egy olyan big bang jelenettel indul az évad, hogy kiráz tőle minket a hideg -, de legalábbis bárki lazán végiggurul a bevásárlókocsijával egy szupermarketben.

Mi már egy másik világból nézzük ezeket a tartalmakat, és reméljük, hogy visszatérhetünk ugyanoda, ugyanabba a felhőtlenségbe, amiről akkor nem is tudtuk, mennyire felhőtlen.

Félelem nélkül belépni egy üzletbe? Ma már sokunknak régmúltnak tűnik egy hasonló, egykor a normalitáshoz tartozó érzés.

Belekezdtem a harmadik évadba, és végig az járt a fejemben, vajon mennyi különbség van aközött, hogy valaki pénzt ad most azért a drogmaffiának, hogy életben maradjon, vagy ha valahol a vidéki Magyarországon csicska. Persze sok, a körülmények mások, de a kiszolgáltatottság, a folyamatos veszélyérzet ugyanaz. Azért is tudtunk egyből azonosulni Marty Bryde (Jason Bateman) és Wendy Bryde (Laura Linney) és családjuk történetével 2017-ben - már aki azóta nézi, ha nem, érdemes elkezdeni, mert berántós -, mert a kisember rossz erőknek való kitettségével a legtöbben együtt tudunk érezni. Persze azért a sztori ennél sokkal bonyolultabb, és a karakterek sem ilyen fekete-fehérek.

hirdetés

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
muveszet-Copy.jpg

Rengeteg szuper mű készült már az új karantén-művészeti kihívásra

Alkosd újra a híres festményeket, szobrokat - házi körülmények között, erről szól a #‎tussenkunstenquarantaine‬.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. március 30.


hirdetés

Újabb kihívás indult a koronavírus-járvány miatt lakásokba szorult vállalkozókedvűek részére.

A #‎tussenkunstenquarantaine hastag-gel közreadott "alkotások" lényege, hogy híres műveket kell otthoni körülmények között újraalkotni.

Rengeteg ötletes mű készült, látszik, hogy sokan igen kreatívan álltak a feladathoz. Íme egy válogatás az Instagramról.

Als je thuis zit en je hebt even niets te doen; kies een kunstwerk en maak deze na! Voor 'Het meisje met de parel' stond mijn jongste meisje model. Te leuk om te doen! @tussenkunstenquarantaine #meisjemetdeparel #girlwiththepearlearring #johannesvermeer #lookalike #art #makeart #tussenkunstenquarantaine

null

hirdetés

"La Quarantiniere" or "I have an awful lot of plastic flower leis in my apartment" #lagardiniere #simonsaint-jean #tussenkunstenquarantaine #dailyart #needsomeyoganow #louvremuseum

307 Likes, 10 Comments - Kat Dietl (@katflick) on Instagram: ""La Quarantiniere" or "I have an awful lot of plastic flower leis in my apartment" #lagardiniere..."

Portrait of a (wo)man in a turban - I have to work on my turban wrapping skills next #janvaneyck #tussenkunstenquarantaine #national-gallery #dailyart #artproject

403 Likes, 11 Comments - Kat Dietl (@katflick) on Instagram: "Portrait of a (wo)man in a turban - I have to work on my turban wrapping skills next #janvaneyck..."

Ook wij kunnen het niet laten, natuurlijk doen wij mee met @tussenkunstenquarantaine met kunstwerken uit onze collectie! Zie hier: The Tourist van Margriet van Breevoort (1990) ?? Wil jij ook meedoen? Kies een werk uit onze collectie via www.museumarnhem.nl/collectie en stuur hem in via een privébericht, dan reposten wij hem. Link in bio! #tussenkunstenquarantaine #challenge #quarantaine #kunst #magrietvanbreevoort #thetourist #museumarnhem

274 Likes, 3 Comments - Museum Arnhem (@museum.arnhem) on Instagram: "Ook wij kunnen het niet laten, natuurlijk doen wij mee met @tussenkunstenquarantaine met..."

Lapozz a további képekért:

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
hbodoku2_mainalt.jpg

„Olyanok, mint háborúban a vegyi fegyverek” – Az igazság nyomában: félretájékoztatás és az álhírek ára

Egy új HBO-dokumentumfilm megpróbálja bemutatni az álhírek és a félretájékoztatás igazi áldozatait és eredményeit.
B.M. képek: Youtube - szmo.hu
2020. március 31.


hirdetés

Az igazság nyomában

A közösségi média korszakában a tényfeltáró dokumentumfilm az Egyesült Államokban egyre növekvő „hamis hírek” jelenséget vizsgálja, illetve azt, hogy a félretájékoztatás, az összeesküvés-elméletek és a hamis hírek milyen hatást gyakorolnak az állampolgárokra. Az elmúlt évek néhány jelentősebb álhírét járja körül, melyeknek valós következményei voltak, beleértve a Pizzagate esetet, a 2016-os elnökválasztást befolyásoló dezinformációs kampányokat, a Jade Helm összeesküvés-elméletet és másokat.

Mint egy jó dokumentarista, a rendező Andrew Rossi sem próbál egyik politikai oldal mellett sem kampányolni, mindkét oldalról mutat példákat a „fake news” jelenségre. Apróbb háttérinformáció,

Amerikában két nagy párt van.

Minden politikus, vagy politikával foglalkozó ember valamilyen módon ennek a két pártnak egyikébe tartozik, emiatt Amerikában nagyon polarizálódott a politikai rendszer. Van két nagy párt, amik egymással teljesen ellentétes értéket képviselnek, mint nálunk a jobboldal és a baloldal. Az Egyesült Államokban a liberálisabb a demokrata és a konzervatívabb pedig a republikánus párt.

A „fake news” mint szófordulat, 2016-ban került be igazán a köztudatba, amikor is megválasztották az Amerikai Egyesült Államok 45. elnökét, Donald J. Trump-ot. Ő szajkózta minden összejövetelen és vitán azt, hogy az álhírekkel próbálják ellehetetleníteni,

hirdetés

miközben a kampánycsapata azon dolgozott, hogy lejárassák a demokratákat álhírek segítségével.

Ez annyira bejött, hogy azóta gyakorlatilag a világ minden részén találkozhatunk ezzel a jelenséggel. Itthon is bőven van példa, de nem akarok politizálni, ahogy a dokumentumfilm is próbálja semlegesen bemutatni a helyzetet.

Andew Rossinak, ez már a hetedik dokuja, illetve két dokumentumsorozatban is benne volt a keze, tehát tapasztaltabb rendezőnek lehet mondani. Több példán keresztül mutatja be, hogy mi vezethet egy álhír elterjedéséhez, illetve

hogyan befolyásolhatja a politikai hadszínteret,

vagy az átlagemberek életét. Sokan a politikai életben az álhíreket úgy értelmezik, mint egy háborúban a vegyi fegyvereket: be kellene tiltani őket minden platformon, mert szörnyű hatásai vannak. Az alábbi példák az álhírekre, csak egy ízelítő a filmben megemlítettek közül.

Az első példát 2015-ből hozták, amikor is az amerikai hadsereg nyolchetes katonai gyakorlatot tartott Texasban. Ezt sokan úgy fordították, hogy a demokrata kormány katonai erőkkel próbálja elhallgattatni az amúgy republikánus Texas államot, hogy átvegyék a hatalmat. Hatalmas felháborodás volt,

sok helyi lakos agresszív fegyveres hatalomátvételnek tekintette ezt a katonai gyakorlatot.

Hiába voltak meghallgatások, senki sem hitt a katonai szóvivőknek, mert hatalmas volt a bizalmatlanság a demokrata kormány felé. Egy összeesküvés-elméletből majdnem fegyveres konfliktus lett az állam lakossága és az ország katonai ereje között.

A második példa, amit kiemelnék, egy Columbia államban található, nevesebb étterem története: a Comet Ping Pong. Egy családi étterem, ahol a gyerekek pingpongozhatnak egyet, amíg megérkezik a pizza. Az eset a 2016-os választás előtt indult, amikor egy demokrata politikusnak, aki közel állt Hillary Clintonhoz, feltörték a hivatalos e-mail fiókját. A kikerült e-maileket ezután egy Reddit posztban kielemezték, és egy összeesküvés-elméletet gyártottak köré #pizzagate néven.

Az összeesküvés lényege az volt, hogy a Comet Ping Pongban emberkereskedelem zajlik,

a pincében gyerekeket tartanak, és ha megfelelő jelszavakkal rendelünk pizzát, akkor rendelhetünk egy szexrabszolgát magunknak. Ezt abból szűrték le, hogy az a személy, rendelte a pizzákat különféle politikai eseményekhez a Cometből, akinek az e-mailjeit feltörték. Annyira elterjedt ez az egész, hogy minden fórum rákapott a terjesztésre, Facebook, Twitter, 4chan (ez utóbbi az internet pöcegödreként is ismert…), ennek következtében pedig elkezdték online zaklatni a dolgozókat. Sok alkalmazottja a Comet Ping Pongnak homoszexuális, ezt is összekötötték a gyermekkereskedelemmel

– halálos fenyegetések érték a dolgozókat, az étteremvezetőket és a tulajdonost is.

Az elnökválasztás után a helyzet rosszabbodott. Felkapta a hírt egy hírhedt szélsőjobboldali politikai „influencer” Alex Jones is, és végül annyira elfajult a dolog, hogy egy ember betört az étterembe és gépfegyverrel kényszerítette az alkalmazottakat, vigyék le őt a pincébe, hogy megmenthesse a gyerekeket.

Szerencsére személyi sérülés nem történt, de a tulajdonos az eset után azon gondolkodott, hogy be kellene zárni az éttermet.

A közösség mentette meg a pizzériát, szinte követelték a helyiek, hogy nyissanak ki, mert mennének a családdal.

A tulajdonos a mai napig kap halálos fenyegetéseket, amire csak annyival felel, hogy most már ezek is az élete részét képzik.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!