hirdetés
IMG_0810-2.jpg

Amerikában futott be a magyar huszonévesek taxis startupja

Réti Virág és Simon András előbb a tömegközlekedést használó nagybevásárlók életét akarta megkönnyíteni. Mikor kiderült, hogy az ötlet nem életképes, váltottak.
Berei Dániel - szmo.hu
2017. március 23.


hirdetés

Nashville-ben és Oklahoma Cityben már 3 taxitársaság használja a Réti Virág és Simon András által alapított Cabsolutely rendszerét. A magyar huszonévesek által alapított startup egyszerre szolgálja ki a diszpécsereket és az utasokat, ami viszonylag újdonság a piacon.

Egyelőre az USA a célpiac, de nem kizárt, hogy egyszer Európába is “visszatérnek”. Réti Virág most is Coloradóban van, ezért Skype-on adott interjút.

- Miért utaztatok az USA-ba?

Az SXSW (a világ egyik legnagyobb startupfesztiválja, amit évente tartanak Austinban - a szerk.) miatt utaztunk Amerikába. Amúgy is jöttünk volna, üzletfejlesztés céljából, taxiscégekkel tárgyalni, partnerekkel, befektetőkkel kapcsolatot tartani, de így a Kereskedőház Innotrade-programján keresztül a fesztivál határozta meg a pontos kiutazási időt.

- Mit értetek el a fesztiválon?

A magyar csapatoknak a fesztivál egyik legfontosabb része a nemzetközi akcelerátor pitch-versenye, ami az első pár nap alatt zajlott le.

Száz és kétszáz közötti nevező közül a hetedik helyet értük el.

Több olyan emberrel is találkoztunk, aki jó mentorunk lehet, illetve üzletileg érdekes kapcsolat is elkezdett kialakulni. Bár ezeknek még a mélyére kell ásni.

- Mi pontosan a Cabsolutely?

Mi a taxitársaságok számára hasznos terméket fejlesztünk és értékesítünk. A termékünk egy utas-, sofőr- és diszpécseroldali alkalmazásokból álló rendszer. Az benne a tuti és az egyedi, hogy nem csak utasokat, hanem a diszpécsereket is kiszolgáljuk, így ha valaki telefonon rendel taxit, ugyanabba rendszerbe kerül be, mintha online, egy alkalmazáson keresztül hívott volna kocsit. Például, miután a diszpécser bevitte az adatokat, az alkalmazást kiszolgáló intelligencia választja ki a legközelebbi autót. 
Nagyon sok taxitársaság az egyik szoftvert innen vásárolja meg, a másikat onnan, aztán valahogy egybegyúrják.

Az viszonylag újdonság, hogy egy cégtől jön minden oldalra a szoftveres háttér, azaz ugyanabba a rendszerbe kerül be az, aki az appon keresztül hív taxit, és az is, aki telefonon.

- Nem ez volt az alapötlet, amivel elindultatok Amerikába 4 évvel ezelőtt, ugye?

Andrással, aki társalapító a cégben 2013 őszén vágtunk bele egy startupba. Én akkortájt végeztem az egyetemen, a kutatói munka viszont túl nyugis volt nekem. Sokkal kevésbé vagyok türelmes, mint amennyire egy kutatónak illik lennie. Éppen ezért indítottuk el a céget Andrással, aki szintén mérnök. Az első probléma, amit meg akartunk oldani, hogy sok városi ember például egy IKEA-s nagybevásárlás után az óriási csomagokkal a hóna alatt kénytelen tömegközlekedéssel visszautazni a városba, ez pedig nagy nehézség. Megoldásként a fuvarmegosztást találtuk ki. Kidolgoztuk az ötletet, majd bejutottunk vele egy memphisi akcelerációs programba, de ott kiderült, hogy az amerikai piacra teljesen életképtelen az ötletünk, mivel az USA-ban mindenkinek van autója, sőt, van hely, ahol a tömegközlekedés is ciki.

IMG_1611

Réti Virág ad elő az SXSW-n. Fotó: Design Terminal, Kereskedőház


Tennesseeben úgy döntöttünk, hogy átdolgozzuk az ötletet. Addigra már kialakult bennünk egy másik megoldandó probléma is: a reptereken gyakran ugyanoda (szállodákhoz, bulinegyedbe) tartó emberek állnak sorba a taxikért. Pedig ehelyett egy autóba ülhetnének, amivel időt és pénzt spórolnának. Nagy tömegeket megmozgató helyek, rendezvények, bulinegyed, közlekedési csomópontok környékére képzeltük el az appot. Sikeres is volt a korai fázisában: beszéltünk taxitársaságokkal, sofőrökkel, utasokkal, repterekkel, konferenciaközpontokkal, mindenkinek tetszett. El is kezdtünk dolgozni egy taxitársasággal, viszont azt vettük észre, hogy a mi új rendszerünket nem lehet integrálni az övékkel, mert amit használnak, az kis túlzással idősebb mint te vagy én. Ekkor terveztük el, hogy majd mi kifejlesztjük az egész rendszert a taxisoknak, mert szükségük van rá.

- Az USA-ban sincs meg a technológiai háttér a taxitársaságoknál?

Ekkor 2014-ben jártunk, amikor az Uber erősen terjeszkedni kezdett és megjelent Tennesseeben is. Azt láttuk, hogy a taxitársaságok dühösen keresik a megoldást. Mi elmondtuk nekik, hogy azért nem tudják tartani a lépést az Uberrel, mert nincs megfelelő technológiájuk. Pontosabban azért, mert azt hiszik hogy van, közben meg nincs.

- Andrással lényegében ketten viszitek a Cabsolutely-t. Ki mihez ért?

Mindketten mérnökök vagyunk, ő szoftverfejlesztőként végzett a BME-n, én pedig a Pázmányon molekuláris bionikus mérnökként. Ezen a szakon tökéletesen megtanítottak, hogy egy kevésbé szoftverközpontú réteg (orvosok, kutatók) és a mérnökök közé egy képzeletbeli hidat képezzünk. Ennek rengeteg hasznát veszem még ma is, amikor a taxisokkal tárgyalok. Egyébként András vezeti a fejlesztést, a nagy részét ő is végzi el, én pedig felelek az értékesítésért, üzletfejlesztésért, kommunikációért. Csapatként működünk, még négyen segítenek be.

- Mi az üzleti modell?

A taxitársaságok havidíjat fizetnek nekünk a rendszerhasználatért, és az utasoldali applikáció használóitól is szedünk némi kényelmi díjat, ez Amerikában bevett szokás.

- Hogy sikerült meggyőzni a három taxitársaságot, amik ma is a partnereitek, hogy érdemes a rendszereteket használni?

Rátapintottunk a problémáikra, és mivel nyitott fülekre találtunk, könnyű volt meggyőzni őket. A rendszer minősége és a csapat elszántsága is nyomott a latban. Én úgy látom, hogy a versenytársainkhoz képest mi nagyobb hangsúlyt fektetünk az ügyfélszolgálatra. Ami vonzó, mert a taxitársaságokban nem feltétlenül olyan emberek ülnek, akik okostelefonnal kelnek-fekszenek, mint te vagy én.

- A hazai társaságoknál is nyitott fülekre találnátok? Vagy a jogszabályok nem engedik az ilyen típusú fejlődést?

Magyarországon is próbáltunk partnerségeket kötni. Volt, aki nyitott volt, de a társaságok nagy része elkényelmesedett akkor, amikor az Ubert kirúgták az országból.

Egyszerűen nem érzik szükségét a technológiai fejlesztéseknek, mert nincsenek rákényszerítve.

- Mindenhol az Uber az oka a fejlődésnek?

Az egész világban monopolhelyzetben voltak a taxitársaságok. A saját szabályaik szerint működtek és törvény védte őket. Jött az Uber, az egészet felkavarta, és hirtelen fejéhez kapott az egész taxisvilág, hogy valamit nekik is lépniük kellene.

IMG_9748 (2)

Fotó: Design Terminal, Kereskedőház

- Európában is megjelenik egyszer a Cabsolutely?

Tervezzük, hogy Európában terjeszkedjünk, de az elsődleges cél, hogy megvessük a lábunkat az USA-ban. Egyrészt, amikor belépünk arra a piacra, kell majd egy felmutatható, jól működő referencia, másrészt nem szeretnénk elaprózni az erőforrásainkat. Távolabbi víziónk, hogy a taxisvilágot ellássuk technológiával. Szeretnénk egy olyan applikációt, amivel utasként bármilyen városban, bármilyen taxitársaságtól tudsz fuvart kérni.

Mert az egyszerűen nonszensz, hogy beutazol egy új városba és 10 appot kell letöltened, majd összehasonlítgatni, hogy melyikkel, mikorra és mennyiért tudsz fuvart rendelni.

Arról nem beszélve, hogy 25 helyre kell megadnod a bankkártya adataid.


Ezért Amerika középső régiójában akarunk továbbterjeszkedni, egyre kijjebb és kijjebb. A két óceánpart nagyvárosaiba is lehet, hogy eljutunk egyszer. Viszont ha ott tartunk, majd döntenünk kell, hogy Európa vagy a part menti városok felé megyünk tovább. A piac akkori helyzete alapján döntünk a következő lépésről.


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
ajtokilincs-1000x668.jpeg

Két fiatal feltalálta az önmagát fertőtlenítő kilincset

Csupán 3800 forintba kerül és szinte minden baktériumot megöl. A speciális fogantyút két hongkongi diák alkotta meg.
Fotó: James Dyson Award - szmo.hu
2019. október 18.



Akár néhány éven belül vége lehet a kézfejre húzott pulóverekkel vagy a csuklóval kinyitott mosdóajtók korszakának. Két hongkongi diák ugyanis néhány éve feltalálta az önmagát fertőtlenítő kilincset, az ötlet pedig idén révbe is érhet: a hiánypótló találmány bekerült a James Dyson-díj húsz döntőse közé, olvasható a Good News Network cikkében.

Mint minden igazán jó ötlet, ez is fillérekbe kerül, hiszen az ajtónyitást remélhetően forradalmasító kilincshez használt anyagok mindössze 13 dollárba (kb. 3800 forint) kerülnek. A szinte baktérium-biztos kilincs működési elve is pofonegyszerű: a két diák titán-dioxid port és ultraibolya LED-lámpákat kombinált. A titán-dioxid fotokatalizátor, vagyis amikor az ultraibolya fény aktiválja a bevonatot, olyan hidroxilcsoportokat hoz létre, melyek lebontják a baktériumokat.

A laboratóriumi tesztek során a kilincs ezzel a módszerrel elpusztította a baktériumok 99,8 százalékát.

Ráadásul az ajtó nyitásából és becsukásából származó kinetikus energia elegendő villamos energiát ad a fogantyú megvilágításához és működéséhez. Így tulajdonképpen a kilincs egyben saját maga generátora is, ettől pedig Sum Ming Wong és Kin Pong Li találmánya teljesen önműködő.

A James Dyson-díj győztesét november 14-én hirdetik ki. A dicsőségen kívül 30 ezer dollárt is kap a legjobb ötlet tulajdonosa. A húsz döntőst - köztük az önmagát fertőtlenítő kilincset is - ebben a rövid videóban mutatják be:


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x

hirdetés
labor.jpg

Európában elsőként Magyarországon érhető el az életmentő rákdiagnosztikai világújdonság

Az eljárással egyszerűen és hatékonyan kimutatható, hogy egy rákos daganat gyógyszeres kezelése vagy eltávolítása után a beteg szervezetében maradt-e akár csak néhány sejtből álló tumor.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. október 16.



A világújdonságnak számító Signatera teszt áttörés a képalkotó eljárásokhoz (PET-CT, CT, MR, röntgen) képest és az amerikai megjelenéssel egy időben Magyarországon is igénybe vehető.

Az eljárással egyszerűen és hatékonyan kimutatható, hogy egy rákos daganat gyógyszeres kezelése vagy eltávolítása után a beteg szervezetében maradt-e akár csak néhány sejtből álló tumor.

A klinikai használatra kidolgozott tudományos teszt hazánkban egyedüliként a PentaCore Laboratóriumban érhető el.

A Signatera egy adott személy tumorára szabott DNS-teszt, amely az eddigi leghatékonyabb diagnosztikai eszköz a rák kezelés közbeni és utáni monitorozásában, illetve a kiújult rákos sejtek minél korábbi felfedezésében. Utóbbi esetben a képalkotó vizsgálatokhoz képest,

a daganat típusától függően akár 8 – 24 hónappal hamarabb észlelhető a kiújulás. A daganat kiújulásának felismerésében megbízhatósága 99% felett van emlő-, illetve tüdőrák esetében, míg vastagbél-, illetve hólyagráknál 93%, ami a legmodernebb képalkotó diagnosztikai eszközöknél is csak 60-70%.

A teszt a kioperált daganatból eltárolt minta és a frissen levett vérminta összevetésével készül el. Ez a komplex genetikai vizsgálat határozza meg az adott daganatra jellemző egyedi mutációs mintázatot, amellyel a tumor a későbbiekben is bármikor beazonosíthatóvá válik egy egyszerű folyadék-biopsziát (vérvétel) követően. A rendszeres ellenőrző vérvizsgálatoknál a kérdéses tumor genetikai mintázatát kell csak keresni, ugyanis a daganatokból – akármilyen kicsik – bejut a vérkeringésbe a tumorra jellemző DNS. Az eredményben szereplő számértéknek is komoly jelentősége van, hiszen minél több a kimutatott tumor DNS a mintában, annál nagyobb maga a tumor.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
46705842745_ec7f55216a_b.jpg

Greta Thunberg bekerült a legbefolyásosabb nők 100-as listájába, Meghan és Katalin hercegnék nem

A klímaharcos svéd iskoláslány egyike azoknak a nőknek, akik a BBC szerint 2019-ben a legnagyobb befolyásra tettek szerint a világban és a legtöbbeknek adtak ihletet.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. október 17.



A brit közszolgálati médium listája összeállításakor a következő kérdésre összpontosított: milyen lenne a jövő, ha nők irányítanák? Így érthető, hogy a globális felmelegedésre szenvedélyes fellépésével, kíméletlenül őszinte szavaival figyelmeztető Gretának ott a helye a 100-as listán. Ezen belül is nagy figyelmet kapott, hogy hajóval kelt át az Atlanti-óceánon, hogy felszólaljon az ENSZ klímacsúcsértekezletén.

Bekerült az exkluzív klubban Dina Asher-Smith, aki Dohában az első brit női világbajnoki címet szerezte a 200 méteres síkfutásban, és a 100 méteren elért 2. helyével minden idők leggyorsabb brit nője lett.

Ugyancsak a legbefolyásosabbak közé emelkedett Alexandria Ocasio-Cortez, aki 30 évesen a valaha legfiatalabb amerikai kongresszusi képviselőnő lett és aki többször is címoldalra került az év folyamán Donald Trump elnökkel vívott heves összecsapásaival.

A válogatás az élet szinte valamennyi területéről zajlott. Ott van a listán például Katie Bouman amerikai asztrofizikus-számítástechnikus, Nisha Ayub malajziai transznemű aktivista, Isikava Jumi, aki elindította a tűsarok elleni mozgalmat Japánban, de meghívták Hollie személyében szexrabszolga-túlélőt, Ljubov Szobol orosz korrupció-ellenes aktivistát, vagy Amy Webb amerikai jövőkutatót is.

Némi meglepetés a Daily Mail szerint, hogy az egymással folyamatosan rivalizáló két hercegnő, Meghan Markle és Kate Middleton szinte mindennapos médiaszereplésük ellenére sem tudták beverekedni magukat. Úgy látszik, ehhez kevés volt, hogy Meghan jótékonysági célú szakácskönyvet jelentetett meg és hogy gyújtó hangú beszédet mondott saját színesbőrűségéről Fokvárosban. Ugyancsak kevéssé értékelték Kate erőfeszítéseit a családok visszatérítésére a természetbe, és kampányait a gyermekek mentális egészségéért.


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
72644798_498242707691592_2688382702452736000_n-1000x563.jpg

Megvan a világ legértékesebb márkája: 234 milliárd dollárt ér

Nagy meglepetések nincsenek az Interbrand nevű amerikai tanácsadó vállalat globális rangsorában.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. október 17.



A 100 vállalatot rangsoroló "Best Global Brands" globális márkarangsorban az első helyen az Apple áll, a márka értéke több, mint 234 milliárd dollár, 9 százalékkal több a tavalyinál. A második helyezett Google márkaértéke 8 százalékkal, 167,7 milliárd dollárra emelkedett. Tavalyhoz hasonlóan az idén is harmadik helyezett az Amazon, amelynek értéke 24 százalékkal, 125,2 milliárd dollárra nőtt.

Nincs változás a következő öt helyen sem:

4. a Microsoft (108,8 milliárd dollár, tavalyhoz képest plusz 17 százalék),

5. a Coca-Cola (63,4 milliárd dollár, mínusz 4 százalék),

6. a Samsung (61,1 milliárd dollár, plusz 2 százalék),

7. a Toyota (56,2 milliárd dollár, plusz 5 százalék, a

8. pedig a Mercedes-Benz (50,8 milliárd dollár, plusz 5 százalék).

A tavalyi 10. helyről a 9. helyre lépett előre a McDonald's, amelynek márkaértéke 4 százalékkal, 45,4 milliárd dollárra emelkedett. Négy helyet javított, a 14. helyről a 10. helyre ugrott a Disney, a márka értéke egy év alatt 11 százalékkal, 44,4 milliárd dollár nőtt. Eközben a tavalyi 9. helyről a 14. helyre csúszott vissza a Facebook, amelynek márkaértéke 12 százalékkal, 39,9 milliárd dollárra csökkent.

A legnagyobb mértékben a Mastercard márka értéke nőtt, 25 százalékkal, 9,43 milliárd dollárra, és ezzel a tavalyi 70. helyről a 62. helyre lépett előre.

A listára először került fel az Uber (87. lett 5,7 milliárd dollár márkaértékkel) és a Linkedln (98. hellyel, 4,9 milliárd dollárral).

Hat év után a százas listára ismét visszakerült a Dell, rögtön a 63. helyezést érte el, 9 milliárd dollár márkaértékkel. A százas rangsorban szereplő cégek együttes értéke 2130 milliárd dollár, ami 5,7 százalékkal több tavalyhoz képest.


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x




Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!