hirdetés
Alternativ-neveles.jpg

Ma már nagyon nehéz egy 14-15 évesnek azt mondani, hogy tanulj, mert akkor jó munkád lesz

Milyen, a hagyományostól eltérő eszközöket használ az alternatív nevelés? Mi köze a szabad iskolaválasztásnak az oktatás gettósodásához? Miben segít a pozitív fegyelmezés? Az UNICEF kerekasztalán jártunk.
Dömötör Nikolett - szmo.hu
2019. november 22.


hirdetés

Az UNICEF Magyarország szerdán a Gyermekek Világnapja alkalmából nagyszabású, egész napos, rengeteg beszélgetést és programot magában foglaló eseményt szervezett Budapesten az Akvárium Klubban. Olyan témák mellett, mint a gyermekkori traumák, gyerekbarát települések, online bántalmazás, pozitív szülőség, munka és anyaság vagy épp az élménypedagógia, többek között az alternatív neveléssel kapcsolatban is be lehetett ülni egy kerekasztalra.

Ennek résztvevői Kókayné Lányi Marietta, a Gyermekek Házának vezetője, Kepes-Végh Júlia, a pozitív fegyelmezés módszer oktatója, Niedermüller Anna, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium munkatársa, a most megalakult általános iskola vezetője, Orsós János, a Dr. Ámbédkar iskola fenntartója, Waldorf-pedagógus, Halácsy Péter, a Prezi és egyben a Budapest School alapítója voltak, a szakemberek Ónody-Molnár Dóra újságíró moderálásával beszélgettek, legelőször is arról, hogyan indultak el a hagyományos keretektől eltérő úton.

Kókayné Lányi Marietta, mint az egyik legkorábbi alapítású magyar alternatív iskola irányítója elmondta: nagyjából 30 éve, az indulásukkor egy nagyon jó történelmi pillanatot sikerült elkapniuk. „A rendszerváltás idején mindenki szerette volna a maga területén a világot jobbá, emberközpontúbbá tenni. Szerencsés helyzetben voltunk, megjelentek a reformpedagógiák Magyarországon, elindult az első Waldorf-óvoda Solymáron, elindultak alternatív osztályok is, amiket meg lehetett ismerni. Sőt, az akkori művelődési minisztériumnak még egy háttérintézménye is volt, ami közoktatás-fejlesztési alap néven futott. Ekkor kezdtek el a máshogy gondolkodó pedagógusok mocorogni, utakat keresgélni. Volt rá lehetőség, sőt biztatás.” Amikor a Gyermekek Háza megalakult, leginkább a saját iskolai tapasztalataikból táplálkozva alkották meg az irányelveket.

Egy célt fogalmaztak meg: minden gyerek számára elfogadást, biztonságot, szeretetet nyújtó iskolát létrehozni.

Az AKG hasonló helyzetben és okok miatt indult el 30 évvel ezelőtt, vette át a szót Niedermüller Anna. Jó öt éve merült fel az az igény, főleg korábbi végzett diákokban, hogy szeretnék a gyerekeiket már kisiskolás korban is olyen közegben taníttatni, mint amilyenben ők lehettek a gimnáziumban. Ez volt az egyik prózai oka, hogy elkezdtek gondolkodni az általános iskolán, de ettől függetlenül is érezték a világ kihívását, miszerint újfajta módszerek, újfajta megközelítések kellenek már általános iskolában is.

hirdetés

Halácsy Péter mindenkit megmosolyogtatott azzal a mondatával, miszerint

„én nem akartam alternatív iskolát csinálni, most sem akarok.”

A Budapest School gondolata abból az alapproblémából formálódott, hogy a családjukban nőttek a gyerekek, a szülők pedig látták, hogy óriási sorban állások vannak az iskoláknál. Halácsy szerint sokkal több iskolára lenne szükség. „Mindenki modern iskolát akar csinálni, mindenki azt szeretné, hogy az ő gyerekének legyen a legjobb. Mi azon a szervezeten dolgozunk, ami létre tudja hozni, hogy a tanárok tudjanak dönteni. De

én nem mondom meg nekik, milyen módszert alkalmazzanak, milyen könyveket olvassanak. Legfeljebb azt mondom: addig olvass könyvet, amíg a gyereknek nem jó.

Az volt a cél, hogy egy modern szervezetet hozzunk létre, ami támogatja a gyerekek tanárait abban, hogy tudják azt csinálni, amit amúgy is szeretnének. Imádnak a gyerekekkel lenni, ehhez én nem is kellek.”

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>



hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés

Egy magyar nemesítésű smaragdfa lehet a megoldás a klímaproblémára

A levele széd-dioxidot nyel el és port köt meg, a gyökere a talajt tisztítja, a fa remek alapanyag, gyorsan nő és szélsőséges viszonyok mellett is megél.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. július 30.


hirdetés

Az egyedülálló hidrid fákkal lehetne megtisztítani a levegőt Magyarországon, és ezzel elérhető lenne a kitűzött klímacél is egy magyar vállalkozás szerint. A Balaton közelében hozta létre a hazai első karbonklíma ültetvényt a Sunwo Zrt. "Reméljük, a jövő fája lesz" - vallják.

A smaragdfák egy hektáron száz tonna szén-dioxidot nyelnek el évente. A szennyezett talajt pedig a gyökérzet tudja megtisztítani.

A fajta különleges ellenálló képességű, nagy hidegben és rekkenő hőségben is megél. Egy magyar szabadalom, a gyökéritató segítségével fele annyi vizet igényel, mint egy hagyományos erdő. A fa olyan gyorsan nő, hogy harminc év alatt háromszor lehet vágni az ültetvényt. A fa kiváló alapanyag is, és árnyékában a haszonnövények is jól megélnek. A fából készült ajtó például rendkívül könnyű, és biztonságos is, hiszen nehezen gyullad meg.

A magyar öltet iránt egyre több afrikai ország is érdeklődik. A magyar cég abban bízik, hogy a hazai erdészek is meglátják a fában a lehetőséget, és így elterjedhet idehaza is.

VIDEÓ: A magyar nemesítésű smaragdfa lehet a megoldás a klímaválságra

hirdetés

A Sunwo Zrt. 8 országgal, 2 akadémiával, 6 egyetemmel és számos kutatóintézettel komoly tudományos kísérletekkel fejlesztette ki a Smaragdfát. A 27 féle hasznosságával (például a gyors, akár napi 2 cm-es törzsnövekedés, tápanyagként használható proteinben gazdag hatalmas levelek, komoly pormegkötő és szélfogó képesség) az ipari hasznosításon túl új alapokra helyezi a globális klímavédelmet. Kiváló, ún. C4-es típusú fotoszintetikus növényként szén-dioxidból értéket, cellulózt és oxigént állít elő - írja a cég a honlapján.

Forrás: Euronews, sunwo.eu

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
virgingalactic_szuperszonikus_repulogep.jpg

A hangsebesség háromszorosával repülő szuperszonikus utasszállítót fejleszt a Virgin Galactic

Ezzel négyszer olyan gyors lesz a gép, mint a legtöbb mai utasszállító.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. augusztus 05.


hirdetés

Nemcsak a világűrt akarja meghódítani a Virgin Galactic: az űrturizmusra szakosodott vállalat a földi utasszállítást is forradalmasítaná, írja a CNN. Richard Bransom cége elképesztően gyors szuperszonikus repülőgépet fejleszt.

A Rolls-Royce hajtóművekkel felszerelt sugárhajtású gép sebessége a tervek szerint eléri a Mach 3-at, vagyis a hangsebesség háromszorosával halad majd. Ez nagyjából négyszerese egy átlagos utasszállító sebességének.

Az első látványtervek szerint a repülőgép kísértetiesen hasonlít majd a 17 évvel ezelőtt nyugdíjazott Concorde-okhoz: a szárnyszerkezet és az orr is a francia-brit gépet idézi. Igaz, a Concorde csak a hangsebesség kétszeresével volt képes repülni az ugyancsak a Rolls-Royce által fejlesztett hajtóművekkel.

Az űrvállalat vezetője szerint koncepciójuk "ötvözi a biztonságos és megbízható utazást egy páratlan vásárlói élménnyel."

A Virgin Galactic új repülője jóval kisebb is lesz elődjénél: 9-19 ember tud helyet foglalni a fedélzetén. A repülési magasság meghaladja majd a 18 kilométert, vagyis közel kétszer olyan magasan repül majd, mint a legtöbb kereskedelmi járat. De még így is jócskán elmarad a világűr határának tartott Kármán-vonaltól, ami a földfelszíntől számítva 100 kilométeres magasságban húzódik.

hirdetés

Nem a Virgin Galactic az egyetlen, mely sugárhajtású utasszállítót fejleszt, bár a két legismertebb versenytárs gépei meg sem közelítik az egyelőre név nélküli Virgin-projekt végsebességét. A denveri Boom Supersonic prototípusának próbarepülései jövőre kezdődhetnek meg a maximális Mach 2.2 sebességgel, míg a szintén amerikai AS2 fejlesztése ennél valamivel lassabb (Mach 1.4) lesz.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
41793468182_2f334dbd33_b.jpg

Gigaprofitot ért el az Amazon, a Facebook és az Apple a koronavírus-járvány idején

Egyetlen nap alatt annyival nőtt az Apple értéke, mint amennyit a teljes ExxonMobil ér.
Fotó: Flickr - Anthony Quintano - szmo.hu
2020. augusztus 05.


hirdetés

A világ legnagyobb tech cégei alapvetően átalakítják mindazt, amit az üzleti életről eddig tudtunk. Gyorsabban és nagyobbra nőnek, mint bármelyik vállalat korábban. Az elemzők pedig csak kapkodják a fejüket.

Azt eddig is lehetett tudni, hogy a 21. század aranya az adat.

Azok a cégek, amelyek a legtöbb adat birtokába jutnak, döntő befolyásra tesznek szert százmilliók élete felett, nagyobb hatalmat kapnak, mint sok kormány, és hihetetlen pénzeket keresnek.

A fölényük könnyen behozhatatlanná válhat.

Nem véletlenül kezdett az Egyesült Államok kongresszusa vizsgálatba a négy technológiai gigacég: az Amazon, az Apple, a Google (Alphabet) és a Facebook ellen.

hirdetés

Amikor a múlt hónapban meghallgatták a cégek élén álló négy vezetőt, nem úgy tűnt, mintha egy pillanatra is zavarba jöttek volna. Jeff Bezos, Tim Cook, Sundar Pichai és Mark Zuckerberg számára szinte korlátlan források állnak rendelkezésre, és cégeik vagyona szédítő ütemben nő.

A Concorde Alapkezelő blogja számolt be róla nemrég, hogy

az Apple kiváló gyorsjelentésének hírére július 31-én, egyetlen kereskedési napon 10,47 százalékkal nőtt a cég árfolyama. Ez 173 milliárd dollárt jelent. Annyit, amennyit az ExxonMobil ma ér, pedig alig kilenc éve még ez az olajcég volt a világ legértékesebb vállalata.

Ma a tőzsdei cégek között az Apple áll az élen, a piaci kapitalizációja 1.821 milliárd dollár. És jelenleg már négy ezermilliárdos technológiai cég van: az Apple, az Amazon, a Microsoft és a Google. Senkinek sem lehet kétsége afelől, hogy ehhez a négyeshez nemsokára a Facebook is csatlakozik majd. A koronavírusjárvány egyáltalán nem ingatta meg a technológiai óriásokat.

Egyetlen nappal a négy gigacég vezetőinek kongresszusi meghallgatása után arról számoltak be, hogy az elmúlt negyedévben együttesen 28,6 milliárd profitra tettek szert, miközben az Egyesült Államok gazdasága történetének egyik legsúlyosabb visszaesését éli át.

A kereskedelmi minisztérium adatai szerint 2020. második negyedévében az amerikai GDP 9,5%-kal csökkent, miközben az Amazon az egy évvel ezelőttihez képest 40%-kal növelte eladásait és megduplázta profitját, miként a Facebook is. Az Apple annak ellenére jutott 11,25 milliárd dolláros haszonhoz, hogy a pandémia miatt világszerte sok boltját kényszerült bezárni. Még a Google-t birtokló Alphabet járt a legrosszabbul a hirdetések 10%-os csökkenésével, de a vártnál így is jobban teljesített.

A négy cég tőzsdei részvényeinek értéke március óta átlagosan 35%-kal nőtt, szemben az 500 legnagyobb amerikai vállalat részvénymozgását figyelő S&P Index 10%-ával.

Tehát a vásárlási kedv lanyhulása jóval kevésbé érintette őket, mint a gazdaság más szektorait – állapítja meg a New York Times.

A kontraszt nagy mértékben azzal magyarázható, hogy e technológiai gigacégek az üzleti élet egy különleges szegmensében harcoltak ki maguknak monopolhelyzetet, és a világjárvány is nekik kedvezett.

A karantén óriási mértékben megnövelne az on-line vásárlást, amelyben az Amazon világelső, ráadásul számos cég az ő felhőjükön keresztül kényszerült termékei árusítására. Az Amazonnak 2020 második negyedévében 88,9 milliárdos forgalma volt, és profitját úgy duplázta meg 5 milliárdra, hogy még számos kapacitás-növelő beruházása is volt.

„A Covid-19 valóságos növekedési hormont injekciózott az Amazonba”

– állapította meg Tom Forte pénzügyi elemző.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
cadillac_lyriq.jpg

A Cadillac előrukkolt első elektromos autójával, amely a Tesla-kocsik kihívója lehet

Két év múlva érkezhet a Lyriq, amely az önvezető funkción kívül a kocsi képes lesz saját maga beparkolni a kiválasztott helyre.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. augusztus 07.


hirdetés

Az ára még nem ismert, de a tervek szerint úgyis csak 2022-ben kerül forgalomba a Cadillac most bemutatott első elektromos autója, írja a Mashable. A Lyriq csütörtökön bemutatott példánya ugyan csak egy "show car", de a General Motors közleménye szerint a kereskedelmi forgalomba kerülő változat 80-85 százalékban megegyezik majd a koncepcióautóval.

A detroiti székhelyű autógyártó egyelőre nem hozta nyilvánosságra a villanyautó teljes specifikációját, de az már most kiderült, hogy a 100 kWh-os, maximum 150 kW-os teljesítménnyel tölthető akkumulátor nagyjából 480 kilométeres hatótávot biztosít a SUV-nak.

A kocsi további érdekessége a szinte teljes műszerfalon végighúzódó 33 colos, részben érintéssel működő kijelző.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!