hirdetés
fal.jpg

Alig látható Budapest egyik legkülönlegesebb emlékműje

Pedig 280 méter hosszú, bronzból készült és nagyon egyedi. Az ELTE Trefort-kertjében áll.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2015. december 15.


hirdetés

Van egy kevésbé ismert, ám annál különlegesebb világháborús emlékmű Budapest közepén. Leginkább azért egyedülálló, mert egy igen hosszú, 280 méteres alkotásról van szó.

Az emlékművet tavaly állították az Astoriánál lévő ELTE campus Trefort-kertjében. Az alkotás szokatlan módon nem csak a holokauszt áldozatainak vagy csak a világháborúban elesett katonáknak állít emléket, hanem minden egyetemi polgárnak, aki a világégés áldozata lett: egyszerre emlékeztet azokra, akiket koncentrációs táborba hurcoltak és azokra, akik a csatatéren estek el.

IMG-05

Az alkotásban szokatlan az is, hogy nem képzőművészek készítették. Ugyanis olyan pályázatot írt ki a kar, amin az Építész Mester Egylet tanítói és hallgatói indulhattak csoportokban. Vagyis tulajdonképpen "építészeti művek" születtek.

hirdetés

IMG-02

IMG_3896-CROP

A győztes egy 280 méter hosszú bronzcsík lett, ami az egyetem falán fut végig a téglák között, a fuga helyén, rajta pedig szerepel az összes egyetemi áldozat neve.

Az MM-csoport győztes alkotása azért is fantasztikus, mert tolakodás nélkül állít emléket, ám mégis sokkal nagyobb nyomot hagy azokban, akik észreveszik, mint egy szimpla oszlop, vagy patetikus szoborcsoport. A tervek elkészítésekor az alkotókat olyan híressé vált kezdeményezések ihlették, mint Gunter Demnig botlókövei vagy Jochen Gerz Láthatatlan emlékmű tere.

IMG-03

IMG-09

MM-csoport

Építészet:

Bujdosó Ildikó építész

Fajcsák Dénes építész

Lukács Eszter építész

Szigeti Nóra építész

az ÉME Mesteriskola XXII. ciklusának hallgatói

Roth János építész

Szabó Levente építész

az ÉME Mesteriskola mesterei

Tipográfia:

Polgárdi Ákos grafikus

Szobrászi- és bronzmunkák, helyszíni építés:

Albert Farkas szobrászművész

Albert Tamás építész

Albert Kristóf

CNC-technológia:

XFER Kft.

A bronzcsíkról egyébként két könyv is megjelent azóta. Ezekről itt olvashattok bővebben.

Forrás és képek forrása: Emlekhely.btk.elte.hu

Ha érdekesnek találtad a cikket, nyomj egy lájkot!


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés

1000 fát akarnak kivágni Újbudán – fáklyás felvonulást szerveznek a Hamzsabégi sétányért

A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért egyesület szerint a fákat „egy félreérthetően kommunikált, túlméretezett kormányberuházás miatt” vágnák ki.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. szeptember 16.


hirdetés

A XI.kerületben a Hamzsabégi sétányon több mint ezer fát terveznek kivágni egy félreérthetően kommunikált, túlméretezett kormányberuházás miatt - írja közleményében a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért egyesület.

A közleményben azt is leírják, a Déli körvasút jelenlegi koncepciója veszélyezteti a Hamzsabégi úti másfél km-es erdőszerű zöld sétányt és a környéken élő tizenötezer lakó életterét (zaj, rezgés és por).

"A NIF és a BFK reklámanyagaiban a személyszállításra hivatkozva, zöld gondolatként állítják be a Kelenföld és Ferencváros közötti vágánybővítést, míg a növekvő teherforgalmat meg sem említik. A tömeges fairtást elbagatellizálják, annak ellenére, hogy ez a zöld sziget közérdek, mivel egy főutakkal körülvett sűrűn lakott élettér tüdejeként szolgál. Figyelembe véve a fuldokló Budapestet különös mértékkel sújtó klímavészhelyzetet, következetlen és otromba lenne ilyen pusztítás árán véghez vinni a projektet. Elveszne a megígért zöld haszon, sőt, inkább csatát veszítenénk a klímaharcban" - fogalmaznak.

Az egyesület szerint, ha a teherforgalom nagy részét elterelnék, elkerülhető lenne a visszafordíthatatlan környezetrombolás - a környéken már most is az egészségügyi határérték felett van a zajszennyezés mértéke, nagyrészt a tehervonatok miatt.

Azt is leírják, nem ellenezik az elővárosi vasút fejlesztését és a nádorkerti új megálló kialakítását három vágánypárral. Ám elfogadhatatlannak tartják a teherforgalom növelését, amelynek következtében a zaj a tervezett gigantikus beton zajszigetelő fal ellenére sem fog számottevően csökkenni. és a személyforgalom sem lesz érzékelhetően gyorsabb.

hirdetés

"Szeretnénk elérni, hogy a teherforgalom csökkentésével, korszerű vasútbiztonsági berendezések alkalmazásával és modern vasúti szerelvényekkel a sűrűn lakott Hamzsabégi sétány mellett a vonalon maradjon a két vágánypár, korszerű zajfogóval, de nem 10-16 m-es, oda nem illő vasbeton résfallal, ami sötétbe borítaná a letarolandó parkot. Csak a növényzet sérelme nélkül kialakított zajvédelmet fogadunk el.

Ha a Budapestet elkerülő, kifejezetten a teherforgalom, áruforgalom bonyolítására tervezett V0 vonalat megépítenék, a városi vasútfejlesztés valóban a városi és elővárosi közösségi közlekedést szolgálhatná, és ez csak az egyik lehetséges alternatíva.

Mi, akik itt élünk, tiltakozunk az értelmetlen pusztítás, a hat évig tartó óriás építkezés, és a teherforgalom növelése ellen, amelyek miatt a környék élhetetlenné válna, nem beszélve az ingatlanokban bekövetkező károkról és értékcsökkenésről"

- fogalmaznak az egyesület közleményében.

A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért egyesület ezért fáklyás felvonulást szervez szervez a szeptember 19-én 18:30-kor a Hamzsabégi sétányért.

Veszélyben a Hamzsabégi sétány!

Veszélybe került a Hamzsabégi úti zöld sétány több, mint 1000 fája. Az elővárosi vasúti forgalom tervezett növelése címszavával (Déli körvasút) 20-30-40 éves...


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
visionhotel_cim.jpg

Luxusszálloda nyílt az egykori kisgazda pártszékház helyén

A Vision Hotel Budapest 82 szobával és 9 dunai panorámás lakosztállyal várja a vendégeket a Belgrád rakparton, külön étterme és rendezvényterme is van.
L.D.; fotók: Huszár Boglárka - szmo.hu
2020. szeptember 16.


hirdetés

A Belgrád rakpart 24. szám alatti ház a főváros történelmének ikonikus része. Az 1900-as évek elején épült eklektikus, alapvetően historizáló homlokzattal. A '20-as évek elejéig lakóépület volt, majd a Német Kincstár követségi épülete lett belőle, a II. világháború után pedig több különféle szervezet is használta.

A legtöbben a Független Kisgazdapárt székházaként emlékezhetnek rá. Miután 2002-ben botrányos körülmények között eladták – amivel párhuzamosan a pártban belháború zajlott –, egy évtizedig per alatt állt a tisztázatlan tulajdonviszonyok miatt.

Ezalatt semmiféle állapotmegőrzésre nem került sor az épületben, amely így teljesen lepusztult, ráadásul, mivel nem is őrizték, a mozgatható részeit szinte teljesen széthordták – tudtuk meg a sajtóbejáráson.

Mire 2013-ra rendeződtek a tulajdonosi jogok, fokozottan balesetveszélyes állapotba került. Így kezdődött meg a rákövetkező évben a felújítás, amit a kivitelező elmondása szerint több, előre nem látható probléma is nehezített.

Az egyik, hogy a belváros közepén kellett bontási, építési munkálatokat elvégezni, és mivel a közelben iskola, könyvtár és társasházak vannak, ezek működését a kivitelezés nem zavarhatta. 2015-ben a bontási munkákat mindössze néhány hónap alatt el kellett végezni, hogy a tanévkezdésre ezek a nagyobb zajjal járó folyamatok ne zavarják az oktatást. Ez végül sikerült is.

hirdetés

A bontás során a Belgrád rakparti épületnél eltávolították a tetőt, felső födémet és falakat, valamint a komplett lépcsőházakat egészen -1. szintig, a pince megtartandó részként újult meg (ez lett a szálloda konyhája).

A külső homlokzatot és a megmaradt részeket felújították. Végül három épületet hoztak egy tető alá: a Belgrád rakpartit egybeépítették a mögötte található Molnár utca 7-9-el. Elbontották az itt található négysávos tanuszodát, valamint kialakítottak egy mélygarázst is.

A régészeti feltárás során kiderült, hogy értékes lelőhely a helyszín: külön kiállítást csináltak az itt talált vegyes korszakú leletekből. Többségében a török korszakból találtak maradványokat, rengeteg csont és bőrmaradványt, erről arra következtettek a régészek, hogy egykor egy cserzőműhely állt itt.

A 9300 m2 alapterületű ház két szint mélygarázsból, földszintből, négy emeletből, valamint tetőteraszból áll. 9 dunai panorámás lakosztály és 82 vendégszoba közül választhatnak a vendégek, utóbbiak 4, előbbiek pedig 5 csillagosak. A wellness részlegen szauna, masszázs szoba és pihenő részleg található. A bútorok többsége prémium, olasz gyártmány.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
új-duna-hid.jpg

Látványos videón mutatják be a tervezett új Duna-hidat

Két hétig még bárki elmondhatja véleményét a Galvani híd terveiről.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. szeptember 15.


hirdetés

Elkészült az újonnan tervezett budapesti Duna-híd látványvideója. A rövidfilmet Vitézy Dávid osztotta meg YouTube-csatornáján.

A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezetője Facebook-oldalán azt írja, „az új déli Duna-hídhoz kapcsolódó úthálózat első, a Fehérvári úttól a Gubacsi út-Illatos úti csomópontig tartó szakaszának bírálati engedélyezési tervei a közelmúltban elkészültek”.

Hozzáteszi:

„Az Új Duna-híd megépítése nem csak azért fontos, mert jobb kapcsolatot teremt Budapest déli városrészei, elsősorban Újbuda, Csepel és Ferencváros között, hanem azért is, mert jelentősen hozzájárulhat a belváros, elsősorban a Nagykörúton belüli területek forgalomcsillapításához, átadását követően 37 ezer, további kiegészítő forgalomcsillapító intézkedések megtétele esetén akár 55 ezer gépjárművel csökkentve naponta a belvárosi hidak terhelését.”

Az új hídon és körúton mintegy 4 km hosszban új villamosvonal is épül, amely Budán a Fehérvári úti villamospályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es hévet, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap majd, biztosítva a hálózati kapcsolatokat és a helyi igények kiszolgálását is - írja Vitézy.

hirdetés

Szeptember 29-ig az ujdunahid.hu oldalon bárki elmondhatja véleményét a tervezett új beruházásról.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
címkép.jpg

Életveszélyes lehet a nagykörúti kerékpársáv hibrid kivitelezése

A jelenlegi furcsa, kerülgetős, Mekk Elek-megoldás helyett egy megbízhatóbb, egységes kialakításra lenne szükség, ami közlekedésbiztonsági szempontból is megfelelő.
Címkép: Budapesti Autósok Közössége - szmo.hu
2020. szeptember 15.


hirdetés

A koronavírus-járvány első hulláma alatt bezártak az iskolák, sokan home office-ba kerültek, és így lecsökkent a tömegközlekedést használók száma. Akkor a főváros vezetése új bicikliutak létesítéséről döntött Budapest fő közlekedési útvonalain. Áprilisban többek között kerékpársáv került a Nagykörút Nyugati pályaudvar és Boráros tér közötti szakaszára, akkor még ideiglenes jelleggel.

A forgalomátalakításról augusztus végén született döntés: maradt a nagykörúti kerékpársáv.

Ugyanakkor a biciklisáv sok helyen elmozdult az ideiglenesen kiállított helyétől: a Blaha Lujza tér és a Petőfi híd közötti, a József körutat és a Ferenc körutat jelentő útszakaszon visszaállították a kétszer kétsávos autós forgalmi rendet, ami azt jelenti, hogy ott

a kerékpársáv a körút menti parkolóhelyek megszüntetésével az út szélére, a járdatest és a két forgalmi sáv közé kerül át.

hirdetés

A változások zöme már szeptemberben elkezdődött, a terv szerint az összes intézkedéssel végeznek a hónap végéig.

Sokan már a döntés meghozatalakor szkeptikusan álltak az új forgalmi rendhez, mondván, hogy balesetveszélyes helyzeteket eredményezhet ez a felállás.

Az alábbi fotók ma 10 óra után nem sokkal készültek a Blaha felől a Petőfi híd felé vezető oldalon. Ezeken látható, hogy valóban nem a legmegfelelőbb a kivitelezés, sem a kerékpárosok, sem a gyalogosok, sem pedig az autósok szempontjából.

A Rákóczi téri villamosmegálló környéke:

fotó: bpiautosok.hu

A Krúdy Gyula utca és a Baross utca közötti szakasz, ahol megint visszatér a kerékpársáv a járdára:

fotó: bpiautosok.hu

A jelenlegi furcsa, kerülgetős, hibrid megoldás helyett egy megbízhatóbb, egységes kialakításra lenne szükség, ami közlekedésbiztonsági szempontból is megfelelő.

Azonban egy ilyennek a megtervezése és megépítése valószínűleg milliárdokba kerülne, amit egyelőre sem a főváros, sem pedig a kormány nem tud, vagy nem akar finanszírozni. Ennek hiányában jött létre ez a Mekk Elek-megoldás, ami könnyen vezethet sorozatos balesetekhez.

Az sem tűnik túl meggyőzőnek, hogy jelenleg össze-vissza festegetik fel a sárga csíkokat úgy, hogy a gyalogátkelőt is érintik:

fotó: bpiautosok.hu

hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!