hirdetés
itiportre-05.jpg

Akik lyukat vágtak a kádba - Intim Torna Illegál

Igazi bulihangulat és hajmeresztő színpadi show jellemzi az Intim Torna Illegál koncertjeit, amivel rajongók tízezreit hódították meg alig pár év alatt.
Láng Dávid - szmo.hu
2014. február 28.


hirdetés

Szombat este van a budafoki Barba Negra klubban, a bejáratnál kint a telt ház tábla: 1600 ember tombol odabent. A színpadon egymás után hangzik fel a Hipnotizőr király, a Nézz rám a buszon, az Albérletem, valamint az Intim Torna Illegál eddigi négy évének összes slágere. Az ő születésnapi bulijukon járunk ugyanis, amely a Világveleje fesztivál kereteit kinőve idén először került megrendezésre a bő másfél ezer fős befogadóképességű helyen – és nagyon úgy tűnik, jövőre ismét tágasabb helyszín után kell nézniük.

Több mint egy héttel a koncert után jóval nyugodtabb körülmények között, a Madách téri Castro Bisztróban találkozom a csapat tagjaival. Hosszú évek óta ez a törzshelyük: itt készítettem velük első interjúmat 2010 januárjában, és gyakorlatilag karrierjük minden sorsfordító pontjáról is itt döntöttek. Az elején néhány alkalommal még fel is léptek a kis kávézóban, de már jó ideje kinőtték – vendégként ezzel együtt máig hetente többször felbukkannak.

Az ITI pályája üstökösként ível felfelé négy évvel ezelőtti bemutatkozásuk óta: szisztematikusan építkezve jutottak el az ígéretes újonc státuszából a legjelentősebb klubok és fesztiválok nagyszínpadaira. Emellett egész brandet húztak fel maguk köré, saját tornacipővel, pólókkal, pálinkával, dobverővel, és még hosszan lehetne sorolni. Facebookos követőik száma csak az elmúlt két hónap során ötezerrel nőtt, nemrég lépte át a 30 ezret.

Intim Torna Illegál - Hipnotizőr király (a legelső sláger)

hirdetés

Intim Torna Illegál - Vágjál lyukat a kádba

A kezdetek

Dorogi Péter – gitár/ének, Gálos Ádám – dob, Kiss Sándor – basszusgitár és menedzsment, Nádasdi Janó – ütőhangszerek: a tagok válaszaiból kiderül, hogy mindannyian lefutották a szokásos gimnáziumi köröket, de a kezdetek ennél is régebbre nyúlnak vissza.

Petit az első inspiráció Balatonföldváron érte, az édesanyja által üzemeltetett és lakásukkal szomszédos Nosztalgia bárnak köszönhetően. A korszak összes sztárja fellépett itt, ő maga pedig már négyévesen kiérdemelte a vendégektől a táncparkett ördöge becenevet. Első hangszere érdekes módon a dob volt, hatéves korában zeneiskolába is beíratták, de elmondása szerint tíz percig bírta. Kisebb kitérőket leszámítva azóta is autodidakta módon fejlődik – némi visszaesést mindössze az hozott magával, mikor kilencévesen annyira önfeledten próbált elzúzni egy Skid Row számot az ágyon ugrálva, hogy összetörte apja héthúros orosz gitárját. De nem sokáig szakadt meg a lendület: gimnazistaként már napi négy-öt órákat gyakorolt, ekkor azonban még frontemberi ambíciók nélkül, így a hangját is csak később kezdte képezni.

Janó ötéves korában kapta első akusztikus gitárját az unokatestvérétől, de gyerekként furulyán és klarinéton is próbálkozott. A színpad emellett a szülei által irányított néptánc- és drámacsoportnak köszönhetően is hamar élete részévé vált. Meghatározó élménye, mikor 8-9 évesen odaültették keresztapja esküvői bandájában a dobszerkó mögé. Innentől egyértelmű volt számára, hogy dobos akar lenni. Játszott közös zenekarban öccsével, majd Angliába kikerülve ott is több formációban részt vett. Hazatérve a Kistehénben aztán az ütőhangszeres szerepét kapta, de ezt sem érezte visszalépésnek, ma pedig végképp elégedett a posztjával.

Ádám doboskarrierje szintén korán, ötéves korában vette kezdetét, bár először még felfordított vödrök és fakanalak segítségével nyilvánult meg. Hamarosan zeneiskolában kötött ki, és meg is maradt mellette: négyük közül egyedül neki van zenei végzettsége, annak ellenére, hogy családjában sosem töltött be különösebb szerepet a zene. Érdekesség, hogy elmondása szerint mindig is nála idősebbekkel játszott együtt, amiből néha vicces szituációk adódtak: „A tizenötödik születésnapomra például az akkori zenésztársaim laposüvegekkel felszerelkezve állítottak be, aztán jól meglepődtek, mikor meglátták a tortán a gyertyákat.”

Sanyi celldömölki származásúként rendszeresen átjárt koncertekre a régió kulturális központjának számító Sárvárra, leginkább a Lord zenekar volt rá inspiráló hatással. Nyolcadik osztályos korára fáradságos munkával sikerült összespórolnia kétezer forintot, ami akkoriban már jelentős összegnek számított. Ezzel a zsebében indult el Szombathelyre gitárt venni, azonban a legolcsóbb darabok is minimum dupla ennyibe kerültek. A szerencse végül egy 1990 forintba kerülő, használt Orfeus basszusgitár képében mosolygott rá – nem mérlegelt, rögtön lecsapott rá. „Nagyjából itt dőlt el a dolog, ha akkor tangóharmonikát találok ennyiért, talán máig az lenne a hangszerem”, mondja nosztalgiázva.

itiportre-02

A legelső zenekari fotó 2010 januárjából

A kistehenes évek

Négyük pályája a 2000-es évek elején alakult Kistehén tánczenekarban találkozott. Peti ide alapító tagként került, Sanyi pedig nem sokkal később, az ő ajánlására csatlakozott, mivel egy közös zenésztársukon keresztül már ismerték egymást. Janó szintén az ő ismeretségi körébe tartozott és rajongóként rendszeresen járt Kistehén-koncertekre, így mikor a zenekar akkori kongása kiszállt, kézenfekvő volt, hogy ő kerüljön a helyére. Igaz, addig mindig a dobok mögött ült, de házibulikban rendszeresen megmutatta, hogy ütőhangszereken is ösztönösen elboldogul.

Ádám helyzete eltér a többiektől, ő hirdetésre jelentkezve egy többkörös válogató legjobbjaként lett a csapat tagja 2009-ben. „Senkit nem ismertem azelőtt, sőt a zenekarnak is épphogy csak a nevét hallottam. De pont befejeztem az iskolát, nem volt semmi dolgom, szóval úgy gondoltam, miért ne próbálhatnám ki magam” – emlékszik vissza. Alig egy évet töltött csak ott, de ez annál mozgalmasabb volt: európai és amerikai turné, itthon fesztivál-nagyszínpadok, 22 évesen nem sokaknak adatik meg ilyesmi.

Az Intim Torna Illegál 2010 januárjában jött létre, miután a Kistehén tánczenekarból Kollár-Klemencz László frontemberen kívül az összes tag kiszállt, szakmai és személyes konfliktusokra hivatkozva. Új zenekaruk első repertoárját alig három hét alatt rakták össze, bemutatkozó koncertjük ugyanis már le volt kötve a Világveleje fesztiválon.

A kezdeti izgalmak után hamar nyilvánvalóvá vált, hogy van igény az általuk képviselt stílusra: már az első nyáron felléphettek szinte az összes jelentős fesztiválon, hamarosan pedig szponzorokra is szert tettek.

Első születésnapjukat ugyanazon a helyszínen, a Gödör klubban ünnepelték. Ekkorra készültek el Cirkusz című nagylemezükkel is, amit idehaza ritkaságszámba menő színpadképpel és fellépőruhákkal turbóztak fel.

itiportre-07

A Kísérlet lemez ismét teljes megújulást hozott

itiportre-09

Fotó: Boldizsár Márk

itiportre-10

Fotó: Boldizsár Márk

Hogy mi az oka a köztük lévő, különösen erős köteléknek? Elsőre szokásosan elviccelik a dolgot: „Ugyanaz a cipő- és ruhaméretünk, így bármit könnyen cserélgethetünk egymás között.” Sanyi aztán komolyabbra fordítja: minden társaságnak van egy közös sztorija, őket négyüket pedig annyira összekovácsolta lelkileg a Kistehénből való kiválás, ami végképp megpecsételte addig is meglévő barátságukat. Enélkül valószínűleg már az első évben elvéreztek volna, hiszen akkor még egyfajta hátizsákként cipelték azt, hogy addigi sikereiket elhagyva szó szerint mindent nulláról kellett újrakezdeniük. A közös elhatározás viszont annyira erős volt, hogy ez sem jelentett akadályt számukra.

Privát életük is szinte teljesen összemosódott már a zenekarival, nem túlzás azt állítani, hogy több időt töltenek egymás társaságában, mint a családjukkal. Ez persze hatalmas empátiát kíván hozzátartozóik részéről, de Sanyi és Janó is megerősíti, hogy maximálisan támogatják őket: „Mázlisták vagyunk, mert ha nem lennének ott, hogy kipihenhessük mellettük az állandó hajtást, aligha tudnánk csinálni.”

„Határ a csillagos ég”

Sejtettétek-e már a kezdetekkor, hogy ez a zenekar ennyivel nagyobbat fog szólni az összes korábbinál? – teszem fel a következő kérdést, amire egybehangzó igennel felelnek. Janó azért hozzáteszi, az elején voltak kétségeik, de rettentő erősen bíztak benne, hogy sikerül áttörniük az ismeretlenség gátját. „Csak azt érheted el, amiről álmodsz, mi pedig mertünk nagyot álmodni.”

Ennek ellenére, ha négy évvel ezelőtt valaki azt mondja nekik, hogy Tatabányán 2013 végén négyszáz fős teltház előtt lépnek fel, aligha hitték volna el – és ez csak egy a vidéki helyszínek közül, ahol tömegek várták a koncertjüket, pedig egyébként a szervezők többségének az alacsony nézőszámok miatt fáj a feje.

Álmaik azóta is folyamatosan motiválják őket: minden év elején megbeszélik, hová szeretnének eljutni és mit kell majd tenniük azért, hogy elérjék a kitűzött célokat. Eddig pedig nemhogy elérték, de rendszeresen túl is szárnyalták ezeket. Sanyi szerint két évvel ezelőtt tartottak azon a szinten, amit indulásukkor mostanra jósoltak maguknak. Ehhez persze évről évre alkalmazkodniuk kellett az aktuális viszonyokhoz, hiszen a zeneipar rendkívül gyors tempóban változik, és a tartós érvényesüléshez folyamatosan lépést kell tartani vele.

Ahogy Peti fogalmaz, minden egyes lélegzetvétel számít, nemcsak a koncertek – például egy maraton esetén sem magán a versenyen dől el a dolog, hanem a megelőző edzések során. „Nekem az út fontosabb, mint a végeredmény”, mondja.

A zenekarnak eddig két nagylemeze jelent meg, a bemutatkozó Cirkuszt 2012 őszén követte a Kísérlet című album, amit az előzőnél jóval zúzósabb hangzásvilág jellemez. Ezzel párhuzamosan színpadképük is megújult: a díszletet a hatalmas ITI felirat dominálja, aminek megvilágításáról külön fénytechnikus gondoskodik.

2011-ben egy angol nyelvű EP-t is elkészítettek, a Hipnotizőr király, Albérletem, Hatdiplomás, valamint a Nézz rám a buszon című számok tükörfordításaival. Többek között ezzel léptek fel Európa egyik legrangosabb zenei seregszemléjén, a hollandiai Eurosonic fesztiválon. Jelenleg harmadik albumukon dolgoznak, megjelenés az év második felében várható, de egy beharangozó dalt (Ördögöd van angyalom) már közzétettek róla.

itiportre-01

itiportre-08

Budapesti Egyetemi Napok, 2013 novembere - Fotó: Boldizsár Márk

Az ITI kezdettől fogva a nemzetközi mércét tartotta szem előtt – ezért is vannak állandó fellépőruháik, ami itthon szinte egy zenekarra sem jellemző, pedig világszerte bevett gyakorlatnak számít. Ahogy Sanyi magyarázza, a U2 például már 1991-es Achtung Baby című lemezével egységes arculatot épített maga köré, és még csak nem is ők voltak az elsők. „Magyarországon ez egyáltalán nem megszokott, de ettől csak még nagyobbat robbant, mikor mi bevezettük.”

Felmerül a kérdés, változott-e valamit a személyiségük a népszerűség hatására. Peti leginkább a megnövekedett felelősséget érzi magán: „Így, hogy ennyien járnak a koncertjeinkre, sokkal jobban oda kell figyelnem például arra, hogy rendben legyen a hangom – nem tehetem meg, hogy egy megfázás miatt több száz embernek okozzak csalódást.” Sanyi annyit tesz hozzá, hiába lettek teljesen mások a körülmények, ők négyen ma is ugyanakkora lelkesedéssel ugrálnak a színpadon, ahogy azt 2010 januárjában tették. „Bármennyire profi is a körülöttünk működő gépezet, az egész alapja továbbra is a közös zenélés öröme, ami semmivel nem lett kisebb.”

A jövőt illetően annyi biztos, hogy továbbra sem fog csökkenni a lendületük. Bő két hónapos tavaszi turnéjuk már el is kezdődött, utána nem sokkal pedig jön a fesztiválszezon, amikor végképp nem lesz megállás. Gyakorlatilag mindenhol nagyszínpadon, a lehető legjobb időpontban fognak játszani. Közben harmadik lemezük anyaga is körvonalazódik, ami hangzásvilág tekintetében valószínűleg a Cirkusz és a Kísérlet között áll majd. De ezen a téren nem terveznek előre: mindig a próbateremben, ösztönösen dől el a dolog.

Intim Torna Illegál - Ördögöd Van Angyalom (a harmadik lemez behangozó dala)

Nem kétséges, hogy mindannyian valódi hívatásként tekintenek zenekarukra: nekik ez ugyanúgy munkahely, mint másoknak egy iroda. Peti szavaival élve: „Zenésznek lenni életstílus, nemcsak egy szakma – többet kell beleadni a sikerhez, de sokkal többet is kapsz vissza.”

Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!


hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
antrum.jpg

56 embert ölt meg Budapesten a világ leghalálosabb horrorfilmje - vagy mégsem?

Az Antrum besorolása szerint mockumentary, vagyis áldokumentumfilm.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. február 15.


hirdetés

Hosszú évtizedek hányattatása után Japánban mutatják be először a "a világ leghalálosabb filmjét", írja a Daily Star. Az Antrumot 1979-ben forgatták, de még nem akadt olyan mozi, ami műsorra tűzte volna - eddig. A horror ugyanis megöli a saját nézőit: az eddigi, többnyire zárt körű vetítések alatt 86 ember halt bele a félelembe a film nézése közben, a legtöbben éppen Budapesten, ahol egy 1988-as filmfesztiválon kigyulladt a terem, és 56-an lelték halálukat a lángoló épületben.

A kérdés csak az, hogy ezek után kinek van bátorsága beülni az Antrumra, amit végül úgy tűnik, hogy világszerte bemutatnak?

Valószínűleg mindenkinek, ha eláruljuk, hogy a film valójában egy mockumentary, vagyis áldokumentumfilm, és sem a budapesti, sem a többi halállal végződő vetítésről szóló hírek nem igazak, csupán a film körüli kamumítosz kialakulásának célját szolgálják.

Aki látta az Ideglelés (Blair Witch Project) című filmet, annak nem idegen a valósághűen ábrázolt dokuhorror, az Antrum: The Deadliest Movie Ever Made (magyarul: Antrum: A leghalálosabb film, ami valaha készült) pedig ennek egy újabb képviselője.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
valentin-nap-pxhere.jpg

10 tökéletes film a Valentin-napi romantikázáshoz

Ünnepeld a szerelmesek napját Kate Hudsonnal, Ryan Goslinggal vagy Joaquin Phoenix-szel.
Szajki-Vörös Adél, Címkép: Pxhere - szmo.hu
2020. február 14.


hirdetés

Valentin napon valószínűleg sokan bújnak össze a televízió,vagy a laptop előtt egy romantikus film kedvéért, ezért most ajánlunk néhány filmet az estére. Pár szálgyertya, egy hangulatos közös vacsora, vagy csak egy adag popcorn, plusz egy megfelelően kiválasztott film, amit lehetőleg nem ununk meg húsz perc után. Tehát érdemes jobb filmekkel próbálkozni, mert a rosszul kiválasztott mozi hazavághatja az estét. Sok romantikus film mély érzelmekkel dolgozik és akár gyakran szomorkásak is, néhány ilyet is beválogattunk a realitásra vágyók kedvéért. 

1. Mielőtt felkel a nap (1995)

Ethan Hawke és Julie Delpi filmes találkozásánál kevés életszerűbbet és őszintébbet láthatunk a műfajban. A vonatról spontánul Bécsben leugró, friss ismeretséget kötött pár beszélgetései-dialógusai emlékezetesek, mint ahogy a köztük bonyolódó érzelmi kapocs is az. A rendez Richard Linklater is annyira izgalmasnak találta történetüket, hogy folyamatosan lezáratlannak érezte, ezért két folytatást is készített neki, melyeket szintén érdemes megnézni és elmélázni róla, milyen időtlen a szerelem és közben hogy múlik az idő.

2. Casablanca (1942)

hirdetés

Senki sem tudta úgy mondani azt egy nőnek, hogy "Kid", azaz Kölyök, mint amilyen vagánysággal és gyengédséggel Humphrey Bogart tette Ingrid Bergman karakterének. A Casablanca egy lehetetlen, ugyanakkor örökké tartó szerelem krónikája, amit bármikor érdemes újranézni, mert tökmindegy, mikor készült, Kertész Mihály univerzális szerelmesfilmet alkotott vele, a legnagyobbak egyikét. Humphrey Bogartról ugyanezen utóbbi jelző már nem mondható el, állítólag magasított cipőt kellett viselnie, hogy nagyobbnak tűnjön a kecses Bergman mellett.

3. Csillag születik (2018)

A színészi karizma egy dolog, és egy másik az, amikor két színész között olyan kémia jön létre, ami levilágít a vászonról. Jelen esetben mindegyik megvan, hiszen Bradley Cooper élete egyik legjobb alakítását hozza - persze csakis a Napos oldal után - az elveszett, alkoholista zenész szerepében, akinek kábé az utolsó esélye a normális életre Lady Gaga figurája. A tehetséges lánynak meg ez az első nagy lehetősége, amibe természetesen belekapaszkodik, de csak azért, mert meglátják benne a lényeget, miközben fülig szerelmes is lesz. Nem véletlen, hogy ennek a történetnek ez már a második remake-je volt, mert a sztori szívszaggató és eredeti, úgyhogy ha valaki úgy érzi, pont Valentin napon akar egy jót bőgni, itt a remek alkalom.

4. Szerelmünk lapjai (2004)  

Ryan Gosling és Rachel McAdams találkozása epic, mint ahogy a színfalak mögötti sztorijuk is híres: először rühellték egymást, aztán annyira egymásra hangolódtak, hogy szerelmespár lett belőlük, évekig tartó kapcsolattal. Nicholas Sparks romantikus bestselleréből Nick Cassavettes rendezett egy olyan filmet, ami folyamatosan  pengeélen táncol a giccs és a szépség között, de valahogy sosem billen át a kellemetlenebbik oldalra. Ebben sokat segít a két színész csodás alakítása is, mert a történet azért valljuk be, kicsit szirupos. Viszont épp ezért jó választás Valentin napra.

5. Lesz ez még így se! (1997)

Igazi klasszikus ez a film, amit mindhárom főszereplő alakítása miatt imádunk, amellett, hogy fantasztikus a forgatókönyve és brilliánsak a párbeszédei. Helen Hunt a gyermekét egyedül pincérnő szerepében éppoly megkapó, mint a gyenge pillanatit a történet előrehaladtával egyre többször megmutató Jack Nicholson. A meleg szomszéd szerepében Greg Kinnear brillírozik, s igazából az ő sztorija és egy furcsa utazás az, ami összehozza az első pillantása teljesen összeférhetetlen párost.  

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
billie-eilish-northfoto.jpg

Megjelent a James Bond-főcímdal, amit a 18 éves Billie Eilish énekel

Az énekesnő a legfiatalabb előadó, aki valaha Bond-főcímdalt énekelhetett.
Címkép: Northfoto/Represented by ZUMA Press, Inc. - szmo.hu
2020. február 14.


hirdetés

No Time to Die, vagyis Nincs idő meghalni címmel megjelent a 18 éves Billie Eilish főcímzenéje a 25. James Bond-filmhez.

A szerzők között Billie Eilish mellett szerepel a testvére, Finneas, valamint és Hans Zimmer is.

Az énekesnő a legfiatalabb előadó, aki valaha Bond-főcímdalt énekelhetett. Korábban arról nyilatkozott, hogy mindig is nagy álma volt, hogy egy Bond-film főcímdalán dolgozhasson.

Az énekesnő a 62. Grammy-gálán szinte tarolt, mivel ő kapta Az év dala díját a Bad Guy című számáért, Az év albuma díjat "When We All Fall Asleep, Where Do We Go?" című lemezével, ami a legjobb popzenei album is lett, valamint őt választották meg a legjobb új előadónak is.

hirdetés

Összehasonlításképpen a Duran Duran dala 1985-ből:

Amit Tina Turner énekelt 1995-ben:

Alicia Keys & Jack White dala a 2008-as Bond-filmhez:

hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
banksy-bristol-falfestmeny-vandalok.jpg

Már össze is fújkálták Banksy Valentin-napi falfestményét

Nem tartott sokáig.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. február 15.


hirdetés

Valentin-napra új munkával jelentkezett Banksy, a titokzatos művész (vagy a név mögött rejtőző csoport/entitás).

Bristolban az egyik falra festett egy "virágszirmokat" csúzlizó kislányt, és a falon növekvő növény mintázata olyan, mintha a vér fröccsenne szét.

VIDEÓ: Az alkotásról

A Barton Hill negyedben álló ház tulajdonosának lánya, Kelly Woodruff azt mondta a BBC-nek, hogy mivel Valentin-nap van, különösen örülnek az alkotásnak, amit igyekeznek jó állapotban megőrizni. A bristoli városi tanács javaslatára fel is vették a kapcsolatot az illetékes hatóságokkal.

hirdetés

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!