hirdetés
robot.jpg

Bárki robot-klónját elkészíti egy orosz startup

Még a megbízó mimikáját és a beszédfordulatait is leutánozzák, sőt egy speciális műbőrt is kifejlesztettek, hogy a robot-klón még élethűbb legyen.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. november 04.


hirdetés

Emberformájú robotokat készít az orosz Promobot nevű startup. Az általuk fejlesztett robotok bármilyen külsővel rendelkezhetnek, és a mimikájuk is "emberi".

Elsősorban az emberi munkát váltanák ki velük például a postán vagy a bankban, de akár "házi használatra" is lehet rendelni egy-egy hírességet.

A cég saját műbőrt is kifejlesztett és hatszáz-féle egyedi arckifejezést tudnak beprogramozni a robotokba, melyek működését, és kommunikációját a mesterséges intelligencia is segíti.

hirdetés

A cég egyik vezetője, Alekszej Juzsakov szerint így akár az is lehetővé válik, hogy egy robot-Shakespeare olvassa fel a műveit, vagy Jordan áruljon pólókat, de az ötletek kifogyhatatlanok.

Sőt a Robo-C technikával még az egyes egyének saját, speciális gesztusait vagy beszédfordulatait is le tudják modellezni, így akár egy klón is előállítható.

A Promobotnak eddig már tíz megrendelése van, de azt titkolják, hogy kiket fognak ábrázolni az androidok. Annyit tudni, hogy egy közel-keleti család kérésére a megrendelő szüleire fognak hasonlítani a robotjaik, és a vendégek fogadása lesz a feladatuk. Egy ilyen robot ára akár 20 és 50 ezer dollár is lehet. Ezek még mozogni nem tudnak, de az arckifejezéseik már működnek.

A Japán Robotszövetség igazgatója, Hirosi Fudzsivara úgy véli, hogy a robotokat Japánban már partnerként kezelik, és van, hogy egyes munkakörökben jobban teljesítenek, mint az emberek. A banki szférában például már több ezer robot-ügyintéző működik, és képesek az ügyfeleket korrekt módon tájékoztatni, miközben nem tesznek megjegyzést rájuk, ha például nem megfelelő a hitelkártyájuk.

Forrás: qubit.hu


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
Starlink_Mission_47926144123.jpg

Elon Musk 40 ezer műholdat küld az űrbe, a csillagászok szerint örökre megváltozhat az égbolt

Azt mondják, a fényszennyezés előbb-utóbb teljesen ellehetetlenítheti a munkájukat.
Fotók: Wikipedia - szmo.hu
2019. november 17.


hirdetés

November 11-én a floridai Cape Canaveralból felszállt a SpaceX újrafelhasználható rakétája, amely egyszerre 60 műholdat vitt fel az űrbe. Ez volt a második forduló Elon Musk Starlink-programjához.

A milliárdos vállalkozó azt tervezi, hogy több tízezer műholddal biztosítja az internet-szolgáltatást az egész Földön.

VIDEÓ: startol a műhold-szállítmány

hirdetés

Októberben Musk cége azt kezdeményezte, hogy a már jóváhagyott 12 ezren felül további 30 ezer műholdat küldhessenek fel alacsony Föld körüli pályára. Ha ezt engedélyezik, akkor egyedül a Starlinknek nyolcszor annyi műholdja lesz, mint amennyi jelenleg az űrben kering.

És a Space X nem az egyetlen cég, amelyik műholdak ezreiben gondolkodik. Hasonló hálózat kiakalítására készül az Amazon, a kanadai Telesat és a brit OneWeb is.

A csillagászok aggódnak, hogy égbolt emiatt már soha nem lesz olyan, mint azelőtt.

Már a májusban fellőtt első Starlink-műholdak is meglepték rendkívüli ragyogásukkal a csillagászokat. Voltak, akik már akkor hangot adtak aggodalmuknak, hogy a rengeteg műhold akadályozhatja a munkájukat. Bár az első Starlink-fürtök ma már magasabb pályán mozognak, és a fényes nagyvárosokból szabad szemmel már nem láthatóak, sötétebb égbolton még mindig kivehetőek.

VIDEÓ: a Starlink-műholdak átvonulása az égbolton

Az egyik legfőbb gond a fényszennyezés, amit a műholdak visszatükröződő felszíne okoz.

A Space X ugyan hajlandó rá, hogy a szatellitek Föld felé néző oldalát feketére fessék, és ezzel csökkentsék a visszatükröződésüket, de Anthony Tyson, a kaliforniai egyetem csillagásza úgy gondolja, ez nem oldaná meg a problémát.

Tyson a tudományos vezetője a Chilében építés alatt álló Large Synoptic Survey nevű, 8,4 méter átmérőjű tükörrel, 3200 megapixeles kamerával felszerelt teleszkópnak, amely három naponta elkészíti majd a ma lehetséges legátfogóbb felvételeket az univerzumról. A teleszkóp segíti a csillagászokat a sötét anyag, a sötét energia, a Tejút és a naprendszerünkön túli más régiók eredetének megértésében.

Viszont éppen amiatt, hogy képes az alig látható tárgyakat is észlelni, a műhold-áradat komoly akadályokat jelenthet a Large Synoptic Surveya használatában.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





hirdetés

Rájöttek, miért nincs a hangyáknál soha dugó – ez a közlekedésben is hasznos lehet

Az önvezető autók elterjedése után a forgalomszervezésben akár fel is használhatják, amit a hangyáktól tanulhatunk.
Fotó: Unsplash - szmo.hu
2019. november 13.


hirdetés

A legújabb kutatások szerint a fürge és közmondásosan nagy munkabírású hangyák példát mutathatnak akár nekünk embereknek is a közösségi viselkedésről.

Francia, amerikai és ausztrál kutatók hívták fel a figyelmet az Elifesciences-ben arra, hogy a legnagyobb hangyakolóniák is fenn tudják tartani a hatékony áramlást azáltal, hogy viselkedésüket a megváltozott körülményekhez igazítják.

Amikor egyes hangyák bizonyos távolságra vannak egymástól, egyénekként viselkednek. De ha egy nagyobb csapat jön össze, elkezdenek egységként viselkedni.

hirdetés

Erről már korábban is voltak tapasztalatok. 2008-ban német tudósok egy laboratóriumban "autósztrádát" építettek a hangyáknak, csomópontokkal és elágazásokkal. A hangyák ezen az úton navigálhattak fészkük és a cukros ételforrás között. Ezután megfigyelték, hogy miként találták meg a lehető legrövidebb utat.

Az emberi tapasztalatokból kiindulva azt várnánk, hogy az egyes csomópontoknál nagy dugók alakultak ki. Ezzel szemben, amint egy út kezdett besűrűsödni, a fészekhez visszatérő hangyák elállták a velük szembejövők útját, arra kényszerítve őket, hogy találjanak egy alternatív útvonalat.

A toulouse-i és az arizonai egyetem tudósai argentin hangyákkal végeztek kísérleteket. Ők hidakat építettek a hangyabolyok és az élelemforrások közé. Különböző szélességű, 5, 10 és 20 miliméteres hidakat használtak a különböző méretű kolóniákhoz, amely közül a legkisebb 400, a legnagyobb 25.600 egyedből állt. Összesen 170 kísérlet során figyelték meg a hangyaforgalmat: regisztálták, hogy hány hangya tesz meg egy bizonyos távolságot időegységenként, mérték a hangyák sebességét, és azt, hogy hányszor ütköztek össze.

A kutatók megállapították, hogy a forgalom áramlása nyugodt és egyenletes volt egészen a hidak 80%-os kihasználtságáig. Csak összevetésként: az emberek áramlása, akár gyalogosokról, akár autósokról van szó, már a 40%-os telítettségnél lassulni kezd.

Hogy mi a hangyák titka? Az önszabályozás, amely akkor lép életbe, amikor kezd túl nagy lenni a zsúfoltság. Ekkor ugyanis a hangyák láthatóan megváltoztatták a viselkedésüket, és csökkentették a sebességüket annyira, hogy áramlásuk ne szakadjon meg.

Így elérték, hogy a híd soha ne legyen túlterhelt. Tény, hogy a hangyákat nem akadályozzák útjelző lámpák és egyéb lassító tényezők.

A szerzők szerint azonban az alapvető különbség, hogy az emberi társadalomban mindenki a saját céljait akarja elérni, míg a hangyáknak egy közös céljuk van: a kolónia túlélése.

Minél jobban képesek szabályozni saját forgalmukat, annál több élelem jut el a hangyabolyba.

VIDEÓ: így kerülik el a dugókat a hangyák

Erről az emberek is példát vehetnének. Egy szintén 2008-as tanulmányban kimutatták, hogy a versengő emberi viselkedés, amikor mindenki csak a saját érdekeit nézi, átlagosan 30%-kal növeli meg a munkába járás összidejét. Ilyenkor tehát mindenki veszít.

Az önvezető autók azonban más logikával is működhetnek majd.

hirdetés

Mivel a járművek jó eséllyel hálózatba lesznek kötve, a forgalmat szervező algoritmusok akár le is utánozhatják a hangyák kollektív mozgáskoordinációját. A közlekedési dugók elkerülése érdekében csúcsidőben csökkenthetik például az áramlás sebességét.

Ez elsőre időveszteségnek tűnhet az utazók számára, de összességében mégis mindenki gyorsabban érhetne a céljához, mintha az enélkül kialakuló dugókban rostokolna, ahogy manapság tesszük.


KÖVESS MINKET:






hirdetés

A pestis megjelenése Kínában, a velencei árvíz és az ausztráliai tűzvész is a klímaváltozás miatt van

Az éghajlatváltozás miatt egyre gyakoribb extrém időjárással, pusztító szárazsággal és a globális felmelegedéssel hozták összefüggésbe mindhárom komoly problémát.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. november 14.


hirdetés

A klímaváltozás eredményének tartják a Velencében kialakult árvizet, az Ausztráliát sújtó pusztító tűzvészt és a pestis megjelenését Kínában.

Velencét kedden öntötte el az árvíz a heves esőzések következtében. A szerdára virradó éjszakai órákban a víz elérte a 187 centiméteres magasságot, ami rekordnak számít: a történelmi feljegyzések szerint ilyen magas vizet 1200 óta csak hat alkalommal mértek eddig. Ez a második legmagasabb az 1966-os után, amikor a Szent Márk téren 194 centimétert mértek.

Szerda reggelre a vízszint 120 centiméterre süllyedt, majd a délelőtti órákban újabb ár érkezett 145 centiméteres szinttel. Az ár érkezését jelző szirénák folyamatosan jelezték a víz emelkedését. Az egy méter fölötti vízszint azt jelenti, hogy több ponton a térdig érő gumicsizma sem elegendő a közlekedéshez.

A víz elárasztotta a híres Szent Márk teret is. A Szent Márk-székesegyházban a vízszint az éjszaka meghaladta az egyméteres magasságot. A tengerár teljesen elöntötte Pellestrina szigetét, ahol két idős ember életét veszítette. Egyiküket áramcsapás következtében, akkor érte a halál, amikor lakóházában a szivattyúkat próbálta meg elindítani.

hirdetés

Luigi Brugnaro, a város polgármestere már szerdán vészhelyzetet hirdetett, a Twitteren pedig kijelentette, hogy

"ez a klímaváltozás eredménye".

Azt is mondta, hogy Velence térdre kényszerült, a károk pedig több száz millió euróra fognak rúgni.

Ausztráliában nem a víz, hanem a tűz okoz óriási pusztítást, mivel már múlt hét óta egyre nagyobb területre terjed ki az erdő- és bozóttűz. Csütörtökre már négy halálos áldozatot jelentettek be, és több száz embernek kellett elhagyni az otthonát, amely a lángok martalékává vált.

Az egyelőre megfékezhetetlen lángok eddig már több mint 80 helyszínen csaptak fel, és súlyos pusztításokat okoztak. Két államban, Queenslandben és Új-Dél-Walesben már szükségállapotot is hirdettek. A tűzvész hamarosan Sydney-t is elérheti, ami azért jelent komoly veszélyt, mert ez Ausztrália legnépesebb városa.

A pusztító tűzvész kialakulását szintén a klímaváltozásnak tudják be, mivel országszerte egyre melegebb van,

Queenslandben és Új-Dél-Walesben pedig 2016 óta tombol a szárazság, ami tökéletes táptalaj az erdő- és bozóttüzek terjedéséhez.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló Facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:






hirdetés

„A part helyén nem volt semmi, csak óriási hullámok” – testközelből néztük meg, mire képes a klímaváltozás

Helyszíni riport Szenegál egyik legnagyobb városából, ahol emberek ezrei veszítik el otthonukat az emelkedő tengerszint miatt. És világszerte több száz millióan juthatnak ugyanerre a sorsra.
Láng Dávid; címkép: Jana Cavojska - szmo.hu
2019. november 13.


hirdetés

Szinte napra pontosan egy éve, 2018. november 19-én óriási robaj töltötte be a szenegáli Saint Louis Guet Ndar nevű negyedét, amibe riadt kiáltozás és gyereksírás vegyült.

A városrész egy hosszú, keskeny félszigeten fekszik, amit Langue de Barbarie-nak hívnak, és egyik irányból a Szenegál folyó, másikból pedig az Atlanti-óceán öleli körül. Ez pedig egyre gyakrabban teszi pokollá az itt lakók életét.

Azon a tavaly novemberi napon minden addiginál nagyobb, közel négy méter magas víztömeg tört ki a tengerből és árasztotta el a szűk, szemetes, szárítókötélre aggatott ruhákkal szegélyezett utcákat.

hirdetés

„Sosem láttam még ilyen hatalmas erejű hullámokat. Mindent letaroltak, ami az útjukba került, még a házak falainak is akkora erővel csapódtak neki, hogy néhány közülük azonnal összedőlt”

– meséli kérdésünkre egy 29 éves helyi lakos, Petit Ndiaye, aki születése óta itt él, és egyre jobban aggódik otthonának jövőjéért.

Fotó: Petit Ndiaye

„Az emberek ijedtek és tehetetlenek voltak. Fogalmuk sem volt, mihez kezdjenek, hogyan állíthatnák meg a dühöngő tengert.”

Ő az első sokk után igyekezett minél többeket figyelmeztetni: sorra járta a házakat, hogy szóljon a lakóknak, azonnal hagyják el az épületet, mielőtt még nagyobb lesz a baj. Erre azonban többen – főleg az idősebbek közül – nem voltak hajlandók.

Hasonló emlékei vannak Pape Maguette Sakho-nak, aki ugyan nem Guet Ndarban lakik, de sok barátja van ott, így aznap reggel is ellátogatott a negyedbe.

„Ott, ahol a partnak kellett volna lennie, nem volt semmi, csak óriási hullámok, amelyeknek semmi nem állhatta útját”

– idézi fel. Készített egy videót is, ami elég jól megmutatja a körülményeket és a hangulatot.

sans commentaire ?????? #StLouis #Ndar... - Pape Maguette Sakho

sans commentaire ?????? #StLouis #Ndar #Guet_Ndar

A partszakasz területének csökkenése egyre súlyosabb problémát jelent: becslések szerint évente akár 4-5 métert is bekebelezhet a tenger, ma már nyugalmi állapotban is a házaktól alig egy kőhajításnyira nyaldossa a víz a fövenyt.

hirdetés

Ez pedig valóságos időzített bomba a lakosság számára, hiszen a fentihez hasonló esetek gyakorlatilag bármikor megismétlődhetnek, és meg is ismétlődnek. A parton álló épületek jó része már most is lakhatatlan állapotú romhalmaz, a helyzet pedig valószínűleg csak romlani fog.

Az ENSZ becslései szerint 2050-ig világszerte 200 millió embernek kell majd elhagynia otthonát a klímaváltozás okozta emelkedő tengerszint miatt. Ami Saint Louisban zajlik, az ennek a folyamatnak a világos előképe.

A nyugati civilizáció magjában élve távolinak tűnhet számunkra az egész, de ha minden így megy tovább, ugyanez a sors vár New Yorkra, Miamira, Lisszabonra, Velencére, és még egy csomó part menti városra a fejlett és fejlődő világban egyaránt.

Jót akartak, tragédia lett a vége

Ameth Sène Diagne alig egy évtizeddel ezelőtt még egy virágzó halászfalu első embere volt, ma azonban már csak egy pár perc alatt besétálható apró földdarabot tud megmutatni, rajta egy-két romos épülettel.

Valamint a parttól 15-20 méterre néhány csupasz faágat, amelyeknek csak a legteteje látszik ki a vízből. Valaha ennek tövében állt a háza, itt házasodtak össze a feleségével.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!