hirdetés
snapshot-4.jpg

Egész társadalmakat destabilizálhatnak az álvideók – a világ nincs felkészülve a „deepfake”-re

Már az álhírek (fake news) is alaposan megkérdőjelezték az online média forrásainak megbízhatóságát, a mesterséges intelligenciákkal készült videomanipulációk, „deepfake”-ek terjedésével már valóban nem tudjuk, kinek és minek hihetünk.
G. N. L. - szmo.hu
2019. július 21.


hirdetés

Biztosan képesek vagyunk-e megkülönböztetni egy politikusról vagy más hírességről készült valódi videót egy olyantól, amely utánozza külsejét, beszédét, sőt, még a testbeszédét is? – teszi fel a kérdést Larry Alton, a közösségi média trendekre szakosodott üzleti tanácsadó a NextWeben.

Sokan élünk a gépekkel szembeni felsőbbrendűség illúziójában, ezért azt hisszük, hogy egy számítógépes program nem tud bennünket becsapni. Elvégre a szuperhősökről szóló filmekben is ki tudjuk szúrni, hogy melyek az egyértelműen számítógéppel készült jelenetek.

Csakhogy a „deepfake”-ek egyre inkább olyan hihetetlenül meggyőzővé válnak, hogy még a legélesebb szeműek a legjobb technológiával felszerelve is elbizonytalanodnak, amikor meg kell állapítani a hamis és a valódi közötti különbséget.

Nem túlzás azt állítani, hogy a „deepfake”-ek akár egész társadalmak destabilizálására is képesek, és nagyon messze vagyunk attól, hogy ezt a fenyegetést kezelni tudjuk.

Mi is a „deepfake”?

Egy fabrikált videó, amelynek alapja lehet egy vizuális programozási nyelv, de valóságban létező nyersanyag is, célja, hogy lemásolja egy emberi lény külsejét és hangját, amint olyan dolgokat mond vagy tesz, amelyet egyáltalán vagy normális körülmények között nem tenne. Technológiáját tekintve ugyanaz a gyökere, mint amikor az interneten valóságosnak látszó pornográf jeleneteket kreálnak hírességek szereplésével. Már ez sok gondot okozhat az érintetteknek, de a jövőben ugyanezt meg lehetne csinálni az Egyesült Államok hivatalban lévő elnökével, vagy más politikai vezetővel, és úgy használni őket, mint a hasbeszélő bábuját, azt mondatni velük, amit a gazdájuk akar.

hirdetés

Ezek a videók azért sokkal meggyőzőbbek, mint a photoshopos trükkök, mert létrehozásukban a „generatív ellenséges hálózatokat” (GAN) használják fel. E hálózatokat igen magas fejlettségű, mesterséges intelligenciák által létrehozott algoritmusok működtetik, amelyek két különböző szerepben dolgoznak együtt: az egyik, a „hamisító” igyekszik a lehető legmeggyőzőbb videót készíteni, míg a másik, a detektív, azt vizsgálja, hogy látható-e a csalás. E két különböző perspektívából született adatokból és újszerű videó-eljárásokkal az alkotó előbb-utóbb képes lesz teljes élethűségű videót gyártani.

Több mint egy évvel ezelőtt Jordan Peele készített egy híressé vált hamis videót Barack Obamáról, mintegy jelezve, hogy milyen erő lakozik ebben a technológiában. Azóta már sokkal előbbre tartanak.

A szerző, bár hangsúlyozza, hogy a világ nincs felkészülve a „deepfake” következményeire, azért néhány tényre felhívja a figyelmet. Emlékeztet a 2016-os amerikai elnökválasztás álhíreken alapuló cikkeire, amelyekre egyes tanulmányok szerint a kattintások 60%-a a lakosság 10%-ától jött.

Donald Trump alig 80 000 szavazattal nyert, ami azt jelenti, hogy ha a „fake news”-ok nagyobb körben lettek volna népszerűek, akár megváltoztathatták volna az ország sorsát is.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>



hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
virgingalactic_szuperszonikus_repulogep.jpg

A hangsebesség háromszorosával repülő szuperszonikus utasszállítót fejleszt a Virgin Galactic

Ezzel négyszer olyan gyors lesz a gép, mint a legtöbb mai utasszállító.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. augusztus 05.


hirdetés

Nemcsak a világűrt akarja meghódítani a Virgin Galactic: az űrturizmusra szakosodott vállalat a földi utasszállítást is forradalmasítaná, írja a CNN. Richard Bransom cége elképesztően gyors szuperszonikus repülőgépet fejleszt.

A Rolls-Royce hajtóművekkel felszerelt sugárhajtású gép sebessége a tervek szerint eléri a Mach 3-at, vagyis a hangsebesség háromszorosával halad majd. Ez nagyjából négyszerese egy átlagos utasszállító sebességének.

Az első látványtervek szerint a repülőgép kísértetiesen hasonlít majd a 17 évvel ezelőtt nyugdíjazott Concorde-okhoz: a szárnyszerkezet és az orr is a francia-brit gépet idézi. Igaz, a Concorde csak a hangsebesség kétszeresével volt képes repülni az ugyancsak a Rolls-Royce által fejlesztett hajtóművekkel.

Az űrvállalat vezetője szerint koncepciójuk "ötvözi a biztonságos és megbízható utazást egy páratlan vásárlói élménnyel."

A Virgin Galactic új repülője jóval kisebb is lesz elődjénél: 9-19 ember tud helyet foglalni a fedélzetén. A repülési magasság meghaladja majd a 18 kilométert, vagyis közel kétszer olyan magasan repül majd, mint a legtöbb kereskedelmi járat. De még így is jócskán elmarad a világűr határának tartott Kármán-vonaltól, ami a földfelszíntől számítva 100 kilométeres magasságban húzódik.

hirdetés

Nem a Virgin Galactic az egyetlen, mely sugárhajtású utasszállítót fejleszt, bár a két legismertebb versenytárs gépei meg sem közelítik az egyelőre név nélküli Virgin-projekt végsebességét. A denveri Boom Supersonic prototípusának próbarepülései jövőre kezdődhetnek meg a maximális Mach 2.2 sebességgel, míg a szintén amerikai AS2 fejlesztése ennél valamivel lassabb (Mach 1.4) lesz.


hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
41793468182_2f334dbd33_b.jpg

Gigaprofitot ért el az Amazon, a Facebook és az Apple a koronavírus-járvány idején

Egyetlen nap alatt annyival nőtt az Apple értéke, mint amennyit a teljes ExxonMobil ér.
Fotó: Flickr - Anthony Quintano - szmo.hu
2020. augusztus 05.


hirdetés

A világ legnagyobb tech cégei alapvetően átalakítják mindazt, amit az üzleti életről eddig tudtunk. Gyorsabban és nagyobbra nőnek, mint bármelyik vállalat korábban. Az elemzők pedig csak kapkodják a fejüket.

Azt eddig is lehetett tudni, hogy a 21. század aranya az adat.

Azok a cégek, amelyek a legtöbb adat birtokába jutnak, döntő befolyásra tesznek szert százmilliók élete felett, nagyobb hatalmat kapnak, mint sok kormány, és hihetetlen pénzeket keresnek.

A fölényük könnyen behozhatatlanná válhat.

Nem véletlenül kezdett az Egyesült Államok kongresszusa vizsgálatba a négy technológiai gigacég: az Amazon, az Apple, a Google (Alphabet) és a Facebook ellen.

hirdetés

Amikor a múlt hónapban meghallgatták a cégek élén álló négy vezetőt, nem úgy tűnt, mintha egy pillanatra is zavarba jöttek volna. Jeff Bezos, Tim Cook, Sundar Pichai és Mark Zuckerberg számára szinte korlátlan források állnak rendelkezésre, és cégeik vagyona szédítő ütemben nő.

A Concorde Alapkezelő blogja számolt be róla nemrég, hogy

az Apple kiváló gyorsjelentésének hírére július 31-én, egyetlen kereskedési napon 10,47 százalékkal nőtt a cég árfolyama. Ez 173 milliárd dollárt jelent. Annyit, amennyit az ExxonMobil ma ér, pedig alig kilenc éve még ez az olajcég volt a világ legértékesebb vállalata.

Ma a tőzsdei cégek között az Apple áll az élen, a piaci kapitalizációja 1.821 milliárd dollár. És jelenleg már négy ezermilliárdos technológiai cég van: az Apple, az Amazon, a Microsoft és a Google. Senkinek sem lehet kétsége afelől, hogy ehhez a négyeshez nemsokára a Facebook is csatlakozik majd. A koronavírusjárvány egyáltalán nem ingatta meg a technológiai óriásokat.

Egyetlen nappal a négy gigacég vezetőinek kongresszusi meghallgatása után arról számoltak be, hogy az elmúlt negyedévben együttesen 28,6 milliárd profitra tettek szert, miközben az Egyesült Államok gazdasága történetének egyik legsúlyosabb visszaesését éli át.

A kereskedelmi minisztérium adatai szerint 2020. második negyedévében az amerikai GDP 9,5%-kal csökkent, miközben az Amazon az egy évvel ezelőttihez képest 40%-kal növelte eladásait és megduplázta profitját, miként a Facebook is. Az Apple annak ellenére jutott 11,25 milliárd dolláros haszonhoz, hogy a pandémia miatt világszerte sok boltját kényszerült bezárni. Még a Google-t birtokló Alphabet járt a legrosszabbul a hirdetések 10%-os csökkenésével, de a vártnál így is jobban teljesített.

A négy cég tőzsdei részvényeinek értéke március óta átlagosan 35%-kal nőtt, szemben az 500 legnagyobb amerikai vállalat részvénymozgását figyelő S&P Index 10%-ával.

Tehát a vásárlási kedv lanyhulása jóval kevésbé érintette őket, mint a gazdaság más szektorait – állapítja meg a New York Times.

A kontraszt nagy mértékben azzal magyarázható, hogy e technológiai gigacégek az üzleti élet egy különleges szegmensében harcoltak ki maguknak monopolhelyzetet, és a világjárvány is nekik kedvezett.

A karantén óriási mértékben megnövelne az on-line vásárlást, amelyben az Amazon világelső, ráadásul számos cég az ő felhőjükön keresztül kényszerült termékei árusítására. Az Amazonnak 2020 második negyedévében 88,9 milliárdos forgalma volt, és profitját úgy duplázta meg 5 milliárdra, hogy még számos kapacitás-növelő beruházása is volt.

„A Covid-19 valóságos növekedési hormont injekciózott az Amazonba”

– állapította meg Tom Forte pénzügyi elemző.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
cadillac_lyriq.jpg

A Cadillac előrukkolt első elektromos autójával, amely a Tesla-kocsik kihívója lehet

Két év múlva érkezhet a Lyriq, amely az önvezető funkción kívül a kocsi képes lesz saját maga beparkolni a kiválasztott helyre.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. augusztus 07.


hirdetés

Az ára még nem ismert, de a tervek szerint úgyis csak 2022-ben kerül forgalomba a Cadillac most bemutatott első elektromos autója, írja a Mashable. A Lyriq csütörtökön bemutatott példánya ugyan csak egy "show car", de a General Motors közleménye szerint a kereskedelmi forgalomba kerülő változat 80-85 százalékban megegyezik majd a koncepcióautóval.

A detroiti székhelyű autógyártó egyelőre nem hozta nyilvánosságra a villanyautó teljes specifikációját, de az már most kiderült, hogy a 100 kWh-os, maximum 150 kW-os teljesítménnyel tölthető akkumulátor nagyjából 480 kilométeres hatótávot biztosít a SUV-nak.

A kocsi további érdekessége a szinte teljes műszerfalon végighúzódó 33 colos, részben érintéssel működő kijelző.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
urhajos_urallomas_pixabay.jpg

20 milliárd forintnál is többe kerülhet a következő magyar űrhajós utazása

Nemcsak egy mezei űrturistát akar a kormány az űrben látni, hanem közös kísérletekről is tárgyalnak az oroszokkal.
képünk illusztrcáió, fotó: Pixabay/WikiImages - szmo.hu
2020. augusztus 01.


hirdetés

Hiába álmodik magyar égre magyar űrhajóst a programot felügyelő Szijjártó Péter, a 2024-25-ös időpontot képtelenség tartani. Ráadásul a költségek is kilőhetnek, írja a Népszava a Roszkoszmosztól szerzett értesülései alapján.

A külügyminiszter még tavaly novemberben jelentette be, hogy rövid időn belül hazánk újra embert küld az űrbe. Erre az állam 7-10 milliárd forintot különített el.

A Népszava információi szerint azonban az eredetileg tervezett időpont szinte biztosan csúszni fog, ráadásul a költségek az eddig kalkulált dupláját is elérhetik.

A lap arról ír, hogy a politikai megállapodás ellenére a magyar-orosz szerződésnek még végleges szövege sincs, csak egy tervezet készült el eddig. Ennek hiányában a Farkas Bertalan nyomdokába lépő, második magyar űrhajós keresése még el sem kezdődött. Ezért biztosan csúszik a kiképzés, ezzel együtt pedig az egész űrutazás is.

hirdetés

Az eredetileg kalkulált költségeket az dobhatja meg jelentősen, hogy a magyar kormány nem egy egyszerű űrturistát szeretne a világűrben látni, hanem a Nemzetközi Űrállomáson közös kísérletekben részt vevő szakembert küldenének fel az oroszokkal. Ez pedig akár 20 milliárd forint fölé is tolhatja az 1980 utáni újabb magyar űrkaland árát.


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!