hirdetés
6454513005_77670ecaa3_b.jpg

A totális rock születése – 50 éve jelent meg a Led Zeppelin első albuma

Nevezték hard-rock-nak, electric blues-nak, heavy metalnak, de a zene, amit e négy angol fiatalember produkált, túllépett ezeken a kategóriákon.
Göbölyös N. László - szmo.hu
2019. január 12.


hirdetés

Ötven éve, 1969. január 12-én lépett be a Led Zeppelin a 20. század zenetörténetébe. De jobban illik rájuk az a kifejezés, hogy berúgták az ajtót. Egy hosszú és egy rövid gitárhang, négyszer egymás után, egyre intenzívebb dobokkal a háttérben. Így kezdődött a nevüket viselő első lemezük, a Good Times Bad Times című dallal, amely három percnél is rövid időbe sűrítette a Zep lényegét: az agresszív energiát, az ének és gitárjáték addig ismert kereteinek szétzúzását, és a súlyos ritmusszekciót, amelynek tagjai között mintha folyton fáziskésések lennének.

A Zep születése a mai rock-biznisz körülményei között már mesébe illőnek tűnik.

Jimmy Page, akit Eric Clapton és Jeff Beck mellett Anglia legnagyobb „gitártekerőjének” tartottak, 1968 nyarán a széthullott Yardbirds-öt akarta valamiképpen újjá alakítani. Mivel „másodállásban” gyakran játszott stúdiózenészként, jól ismerte a nagy zenei műveltségű, több hangszeren játszó, hangszerelésekben is járt John Paul Jones-t. A kiszemelt énekes azonban nemet mondott neki, ellenben ajánlott neki egy alig húszéves birminghami fiatalembert, akit hihetetlen orgánummal, hangterjedelemmel és egyedülálló blues-fílinggel áldott meg a Teremtő – de csak egy helyi bandában rezegtette a falakat. Ő volt Robert Plant, aki, miután Page azonnal lecsapott rá, mindjárt kommendálta új főnökének kissé link, ám őserejű dobos haverját, John Henry Bonhamet, aki ugyan kezdetben nem akarta otthagyni szűkebb pátriáját ivócimboráival együtt, de végül mégis kötélnek állt.

Pagey, Jonesy, Percy és Bonzo később úgy emlékeztek vissza első próbáikra, hogy szinte azonnal működött közöttük az a bizonyos kémia, amellyel újraértelmezték a rockot, és bár a következő évtizedekben sokan merítettek belőlük, sem hangzásban, sem eredetiségben, sem fantáziában nem tudták őket megközelíteni sem.

Ugyanilyen négyes „vegyület” tette naggyá a Beatlest, a The Who-t, vagy később a Queent is, és ugyanúgy egyik „elemet” sem lehetett senki mással hitelesen pótolni. A Gombafejűek és a Zep meg sem próbálták...

hirdetés

Megérezte az együttesben rejlő hatalmas lehetőséget a korábban a Yardbirds mellett dolgozó, filmstatisztából és kidobóemberből lett menedzser, a közel másfél mázsás, Page szerint „botfülű” Peter Grant, aki a legenda szerint úgy adta el az akkor fénykorát élő Atlantic Recordsnak a bandát, hogy a cég vezetői egy hangot sem hallottak tőlük. Az Atlantic 200 ezer dolláros előleget adott a Led Zeppelin első albumára - ebből végül alig 3000-et használtak fel - és Grantnek olyan, azóta is párját ritkító szerződést sikerült keresztül vinnie, amely az együttesnek teljes ellenőrzést biztosított az alkotó tevékenység felett, beleértve a lemezborítókat, a reklámfotókat, és mindent, ami az imázsával kapcsolatos volt. Ezen felül még a lemezbevételek 90%-a is őket illette meg!

És miért éppen Led Zeppelin? A név eredetéről is számos mendemonda terjeng. Az egyik szerint az ólomsúlyú menedzser ihlette meg őket, mások szerint pedig Keith Moon, a The Who dobosa gonoszkodása adta az ötletet, mert állítólag azt jósolta nekik, hogy „magasan szállnak majd, mint egy ólom Zeppelin.” Mindenesetre nem lett a név rossz ómen, mint ahogyan az első lemez borítója sem, amelyet George Hardie készített fekete-fehér ponttechnikával a Hindenburg léghajó 1937-es lakehurst-i katasztrófájának fotója nyomán.

Még augusztusban elkezdődtek a felvételek a londoni Olympic stúdióban, de a négy zenész alig 36 órát töltött a dalok feljátszásával, ez a spontaneitás még ütősebbé tette zenéjüket. Mire azonban a lemez megjelent, már híre ment mindent elsöprő erejű koncertjeiknek, a londoni Marquee klubtól a skandináv országokon át egészen az Egyesült Államokig. 1968. karácsony másnapján játszottak először a tengeren túlon Denverben, januárban végigjárták az Államokat, és amikor január 28-án a bostoni Tea Party-ban lenyomták életük egyik legszenzációsabb, négyórás buliját, a debütáló albummal teljessé vált a Zep-hisztéria.

A kvartett hangja egy nyers, hangos, zabolátlan áradat volt, és a közönség megadta magát ennek a sokknak.

A Led Zeppelin öt évtizeddel megjelenése után sem muzeális darab. Plant hangvulkán-kitörései, hangulati és magasság-váltásai, Jones könnyeden markáns basszus-futamai, Page durva hangcsipkéi és Bonham ritmus-tördelései a Good Times Bad Times-ban csupán „névjegyet” jelentenek - talán ezért is játszották ritkán koncerten.

Egy szerelmi szakításról szóló népdal az alapja a Babe, I’m Gonna Leave You-nak, amelyben a melankolikus akusztikus gitár adja a hátteret Percy szenvedély-viharának, nemegyszer kétségbeesett ritmusváltásokkal. A You Shook Me, Willie Dixon szerzeménye, a legbrutálisabb blues, ami valaha megszólalt a Zep olvasatában: nemcsak Plant üvölt a pincétől a padlásig, hanem a gitár, sőt, a szájharmonika is.

És még csak ezután jön a Dazed and Confused lélekbénítóan fenyegető hangulata, amelyben a lopakodó, ereszkedő sorokat egy horrorisztikus átvezető után apokaliptikus rohanás váltja fel a középrészben.

Ez a hat és fél perc olyan tömény, hogy később a Zep koncertjein valóságos szimfonikus költeménnyé bővítette – nem ritkán fél órás terjedelemben.

A második oldal elején adóznak a fiúk a korabeli pszichedelikus hangulatoknak a Your Time Is Gonna Come-ban, majd Pagey a keleti zene iránti szerelméről tesz tanúságot a Black Mountain Side ragájában. A meditatív légkörben egy újabb eszeveszett vágta ébreszti a hallgatót – Communication Breakdown – majd ismét egy Dixon-blues következik. Az I Can’t Quit You Babe sokkal kifinomultabb, mint a You Shook Me, Page és Plant felelgetőseivel. A záró, több tételes mű azonban tudatosítja, hogy a Zep bármilyen alapanyagot képes a maga képére gyúrni.

A How Many More Times bevezető basszus-boogie-járól az idősebbeknek A hét című politikai tv-magazin juthat eszébe.

Az egyszerű séma azonban Page virtuóz agyában egymásba nőtt rögtönzött fürtökké, majd boleróvá alakul. Plant egy varázsbarlangból küldi kiáltásait, majd egy kis rhythm and blues-játék után – Oh, Rosie – visszatér az eredeti boogie, a zenekar tust húz - a hallgató pedig kifújja háromnegyed órán keresztül visszatartott levegőjét.

A lemez 2014-ben újrakevert, többféle formátumban, „de luxe kiadásban” jelent meg, és az eredeti felvételek és bónuszok mellé a közönség végre „hivatalosan” is kezébe vehette a kalózpiacon már évtizedek óta kapós, 1969. október 10-i koncertjük felvételét, amely ismét bizonyította: bármilyen nagyszerűek voltak a Led Zeppelin stúdiólemezük, a fiúk legjobb formájukat mindig élőben hozták.

Máig érthetetlen, hogy a kor rock-kritikusai miért fogadták fanyalogva a Led Zeppelin bemutatkozó albumát – és szinte az összes lemezüket. Még az olyan nagy tekintélyű szakírók, mint Chris Welch (Melody Maker) vagy Robert Christgau (Village Voice) is lehúzták a lemezt. „Jimmy Page diadalt arat, de a Led Zeppelin gáz” – írta Welch, Christgau szerint pedig „az album inkább ambiciózus, mint jó.”

A közönség azonban sem akkor, sem később nem vett a savanyú ítészekről tudomást.

Azóta persze a Led Zeppelin már minden magára valamit is adó rangsorban előkelő helyen áll. A legtöbbet mondó talán a brit Q magazin listája: 2007-ben tették közzé azt a 21 lemezt, amelyek megváltoztatták a zenét. Az első Zep a 6. helyre került...

De ez már egy másik történet, a Led Zeppelin zenéjének utóélete, amely John Henry Bonham 1980. szeptember 25-i tragikus halála után közel négy évtizeddel sem tűnik halványulni.


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
365nap.png

A nemi erőszakot dicsőíti sokak szerint, mégsem veszi le a 365 napot a Netflix

Túlságosan sokan nézik a filmet ahhoz, hogy csak úgy levegyék. A szolgáltató ilyenkor azt hangsúlyozza, hogy "meg kell adni nézőinknek a választás és a kontroll lehetőségét".
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. július 04.


hirdetés

Nem veszi le a műsorról a 365 nap című lengyel filmet a Netflix, bár többen felszólaltak ellene. Köztük volt az énekesnő, Duffy, aki szerint a film a nemi erőszakot, a szexkereskedelmet és a nők elleni szexuális agressziót élteti - írja a 24.hu. A walesi énekesnő néhány hónapja mondta el, hogy őt is elrabolták, bedrogozták és megerőszakolták. Mindezt és az aggodalmait a film miatt nemrég írta meg Reed Hastings Netflix-vezérigazgatónak.

Duffy levele nyomán petíció is született, amelyet már több mint hatezren írtak alá, és amelyben a film eltávolítását követelik. A Netfix szerint a filmnél egyértelműen jelezték, hogy erőszakot, szexet és meztelenséget ábrázol, ezen túl már a felhasználóra van bízva, hogy látni akarja-e.

"Hiszünk abban, hogy meg kell adni nézőinknek a választás és a kontroll lehetőségét a nézői élmény tekintetében. A felhasználók eldönthetik, hogy mit néznek meg, szűrőket állíthatnak be, és kizárhatják azokat a filmeket, amelyeket soknak éreznek"

– mondta a cég szóvivője.

A Netflix nem mindig áll így a problémás filmekhez: nemrég kivette a megnézhető filmek közül a Trópusi vihart, mert többen rasszistának gondolják. A 2008-as amerikai szatirikus akció- és komédiafilmben ugyanis Robert Downey Jr. feketére maszkírozva játssza el az egyik főszerepet, ami a streaming-szolgáltató szerint is sértő a feketékre nézve. Itt valahogy nem kell a választás és a kontroll lehetőségét megadni, igaz, nem is nagyon nézte már senki a filmet...

hirdetés

Viszont a 365 napot bár nem a Netflix gyártotta, ez egy lengyel film, amelynek csak a jogait vették meg, a cég ezt mindig hangsúlyozza, de azt kevésbé, hogy ez az utóbbi idők egyik legnézettebb filmje a stream-szolgáltatón.

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
pamkutya-mark_szolo.jpg

Megjelent Pamkutya Márk első szóló dala, és a YouTube élére repült

A dal néhány óra alatt közel százezres nézettséget ért el a YouTube-on, és szárnyal tovább. Nektek hogy tetszik az új szám?
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. július 03.


hirdetés

Először jelentkezett szóló dallal Márk a Pamkutya formációból.

Az ironikus, lendületes Rapper leszek én című számért teljesen odavan a YouTube közönsége, péntek estére, néhány órával a premier után már a százezret közelítette a nézettsége az 1,2 millió feliratkozóval rendelkező Pamkutya csatornán.

Pamkutya Márk - Rapper leszek én (Official Music Video)

Köszönjük az autókat a DRX Sportnak, a Meglepkéknek és az Élményvezetés.hu-nak! Itt ti is vezethetitek őket: http://www.drive-x.eu Köszönjük a rendőrruhákat ...


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
eszenyi.jpg

Eszenyi Enikő felfüggeszti színészi tevékenységét

Július elsejétől Rudolf Péter vette át a Vígszínház irányítását, a rendezőnő azonban továbbra is karbantartja az általa rendezett előadásokat.
Fotó: Emmer László - szmo.hu
2020. július 08.


hirdetés

Már nem fog színpadra lépni Eszenyi Enikő, felfüggeszti színészi tevékenységét - mondta el az InfoRádiónak Rudolf Péter, aki július 1-től vette át a Vígszínház irányítását.

Mint mondta, két ember távozott az igazgatóváltás előtt, és mivel a társulat tagjai rajtuk kívül megmaradtak, nem sok új embert szerződtetett. Hat, már a színházban dolgozó egyetemista kapott szerződést, valamint Brasch Bende, mellettük pedig visszatér Elekes Péter, Méhes László és Seres Zoltán.

A színház korábbi igazgatója, Eszenyi Enikő azonban egyelőre nem akar fellépni, de továbbra is végzi majd a munkáját.

"Enikő most saját kérésre felfüggeszti a színészi tevékenységét, nem akar játszani. Viszont azokkal az előadásokkal kapcsolatos összes munkát elvégzi, amelyeket ő rendezett. Együtt beszéljük meg az esetleges szerepátvételeket, végigcsinálja a szokásos felújító próbákat"

- mondta Rudolf Péter, aki örül, hogy a rendezőnő az általa rendezett előadásokat ezután is karbantartja.

hirdetés

A színházigazgató azt is elmondta, hogy köszönetet kell mondani az elődjének, mert a Vígszínház biztos lábakon áll. Rudolf Péter szerint ez az évad nagyon fontos lesz, mert most alakul ki a színház jövője és az, hogyan épül majd fel a társulat.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
1-2.jpg

Tom Cruise: a legnagyobb sztár, aki nem hajt az Oscarra – ez a 10+1 legjobb filmje szerintünk

Volt vietnami veterán, undorító producer és önmagába szerelmes guru is.
Szajki-Vörös Adél, fotó: HBO GO - szmo.hu
2020. július 06.


hirdetés

Pár napja lett 58 éves Tom Cruise, aki egy ideje legalább tíz évvel fiatalabbnak néz ki, mint amennyi (most sem látszik rajta, hogy két év múlva a 60-at ünnepelheti. Ő az, aki A-kategóriás színésznek számít már több, mint harminc éve, hiszen a Top Gun már 34 éves film. Érdekes módon a legjobb mozijai a kilencvenes évekből valók - és nem azért, mert azóta rosszabb színész lett, hanem mert biztonsági játékos vált belőle, és szinte kizárólag akciófilmeket készít. Ha másba száll be, az sem dráma, holott régebben sok ilyet bevállalt. Ennek oka már egy másik cikk témája lenne, íme a kedvenceink tőle:

Plusz 1:  Trópusi vihar

Itt megcsillantotta komikusi vénáját, amiről ezelőtt nem sokat lehetett tudni - és az eredmény annyira jó lett, hogy majdnem készítettek is egy saját filmet a karakterének. Les Grossman, a kopaszodó, pocakos, hihetetlenül bunkó stúdiófőnök szerepét bizonyos pletykák alapján egyenesen Harvey Weinsteinről mintázta a színész, bár erről valódi források nem léteznek. A szerep az akkoriban a színész körüli botrányokról sikeresen elterelte a figyelmet és Cruise karrierjének is adott egy lökést. Ezután fordult rá az elsődleges akciósztár státuszra, ami be is jött neki.

10. Mission Impossible - Utóhatás

A Mission Impossible-széria nemcsak szuper filmzenéje miatt nehezen felejthető. A franchise 2018-as remeke szuper szórakozást nyújt látványos akciójeleneteivel, jól megírt fordulataival és persze Cruise-zal, aki ezúttal különösen odatette magát, ami a kaszkadőrjeleneteket illeti, amit mondjuk az esetében én nem is hívnék kaszkadőrjelenetnek, az angol stunt szó ezt sokkal jobban kifejezi. Az emelkedő helikopterről lógást például nem sokan csinálnák utána, de a két épület közt való ugrásáról számtalan sajtóhír is született, hiszen elszámolta az ugrást, és összetörte a lábát. Aztán lazán továbbfutott. Emiatt több hétre le kellett állítani a forgatást.

hirdetés

9. A holnap határa

Érdekes, hogy a színésznek gyakran van nagyon jó kémiája a kolléganőkkel, ez a film viszont nemcsak high concept forgatókönyve miatt kiemelt, hanem az Emily Blunt és Cruise között működő remek kémia miatt is. Blunt méltó akciótársa a színésznek a sci-fi, akció és dráma elemeket használó moziban, melynek ráadásul a humora is remek.

8. Jack Reacher

Tom Cruise nem lenne Tom Cruise, ha nem akarta volna szélesíteni palettáját az akciófranchise-ok világában, ezért előállt Jack Reacherrel, akinek sajátosan titokzatos, introvertált, de nagy szívű személyisége és természetesen homályos múltja van. A 2012-es mozi és a 2016-os méltó folytatása a klasszikusabb akciófilmek hagyományait követik, például Reacher iszonyú menő, bármennyi ellenféllel felveszi a harcot és simán lenyomja őket ököllel. De azért mindkét résznek megvan a saját jól megírt, izgalmas sztorija is.

7. Különvélemény

Nem ez volt az utolsó együttműködés a nagymester Steven Spielberg és Tom Cruise között, de ez a legjobb. A 2002-es mozi Philip K. Dick novellája alapján készült. A végtelenül izgalmas, a jövőben játszódó sztoriban Cruise karaktere azzal szembesül, hogy a rendszer, amiben hitt és dolgozott, ellene fordul, a gyilkosság-előrejelző gépezet ugyanis őt dobja ki tettesnek egy titokzatos ügyben. Remekül összerakott mozi, melyben váltakoznak egy jó krimi és a sci-fi műfaj elemei.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!