hirdetés
csillagaszat_ck1.jpg

A tíz legjelentősebb csillagászati és űrkutatási sztori 2019-ben

Mivel a tudományos eredményeket igen nehéz (és felesleges is) összehasonlítani, így természetesen mind a lista mezőnye, mind annak sorrendje szubjektív.
Barna Barnabás csillagász cikke a Csillagvizsgáló blogon, Címkép: illusztráció/Pixabay - szmo.hu
2020. január 08.


hirdetés

Egy csillagász ismeretterjesztő blogja csillagászatról, űrutazásról, science fiction-ről és még sok más Földön túli dologról, amik kellően érdekesek ahhoz, hogy többet akarjunk tudni róluk.

2019 utolsó bejegyzésében az év tíz legjelentősebb csillagászati és űrkutatási eredményét, eseményét és hírét szedtem sorba, akárcsak tavaly és tavalyelőtt ilyenkor. A listára nem csak tudományos felfedezések és mérnöki sikerek, de még egy évforduló is felkerült - ha pedig valakinek hiányérzete lenne a tízes mezőnnyel kapcsolatban, ne mulassza el megosztani azt a kommentek között.

10. Az első üstökös a Naprendszeren túlról

Alig több, mint két év telt el azóta, hogy felfedezték az első, bizonyíthatóan a Naprendszeren kívülről érkező objektumot, az Oumuamua aszteroidát. Bár a statisztikai becslések szerint rengeteg extraszoláris eredetű aszteroida szeli keresztül a bolygórendszerünket, jelenleg még nagy mázli szükséges a felfedezésükhöz. Ilyen szerencséje volt Gennadiy Borisov amatőr csillagásznak, aki

augusztus 30-án a Krími Asztrofizikai Obszervatórium 65 cm-es teleszkópjának felvételén szúrta ki az első ránézésre teljesen átlagos üstököst, első nevén a C/2019 Q4 Borisov-ot.

A 2I/Borisov üstökös a Hubble űrtávcső felvételén, december 12-én. (Forrás: NASA/ESA/D. Jewitt)

hirdetés

Hamar kiderült azonban, hogy az objektum hiperbolikus pályán közelít a belső bolygók felé, vagyis

a Naprendszeren kívülről érkezett és jó néhány év múlva távozni is fog tőlünk.

A pályaszámítások megerősítését követően az üstökös meg is kapta a második intersztelláris eredetű objektumot megillető 2I/Borisov nevet. A rendszeres űrtávcsöves és földfelszíni megfigyelések decemberben első felében újra megszaporodtak, amikor az üstökös előbb elérte perihéliumát (2 CSE-re a Naptól), majd földközel pontját (1,9 CSE). Az első eredmények alapján

a 2I/Borisov üstökös magja kb. két km-es, fizikai tulajdonságai alapján pedig nem különbözik a hosszú periódussal keringő Hale-Bopp típusú üstökösöktől.

9. Ismét egy csillagászati vonatkozású Nobel-díj!

Nem lehet panasz a csillagászat és kozmológia Nobel-díjazására a 2010-es évek során. 2013-ban az Univerzum gyorsuló tágulása, 2017-ben pedig a gravitációs hullámok felfedezése hozta el a legmagasabb rangú tudományos elismerést a vonatkozó kutatócsoportok vezető alakjainak.

A három újdonsült fizikai Nobel-díjas. (Forrás: Niklas Elmehed)

Idén pedig két teljesen különböző terület jeles képviselőit díjazta a Svéd Királyi Tudományos Akadémia:

Michel Mayor és Didier Queloz az első, Nap-típusú csillag körül keringő exobolygó felfedezéséért, míg James Peebles a kozmológia, különösen az Ősrobbanást követő első néhány másodpercével kapcsolatos úttörő elméleti munkájáért kapta meg az elismerést.

8. Ötven éves a Holdraszállás

1969. július 20-án landolt az Apollo 11 Sas leszállóegysége a Hold Nyugalom tengere nevű síkságján, majd néhány órával később Neil Armstrong és Edwin "Buzz" Aldrin kiszálltak a holdkompból - ezzel pedig először lépett ember egy idegen égitest felszínére.

Gyakran szokás hivatkozni a Holdraszállásra, mint az emberiség valaha volt legnagyobb technikai/mérnöki teljesítményére, ennek megfelelően pedig szinte az egész világ megemlékezett a félévszázados évfordulóról. A környező napokban a NASA-tól a magyar híroldalakig, a szakértőktől a lelkes amatőrökig jelentették meg az Apollo-programmal kapcsolatos tartalmakat.

A zászló NEM lobog. hanem mozdulatlanul áll - egy rejtéllyel kevesebb. Forrás: NASA

A témába vágó ismeretterjesztő írásoknak és műsoroknak a megemlékezésen túl is fontos feladatuk volt, hiszen mind a mai napig "divat" tagadni a Holdraszállás tényét. Itt, a Csillagvizsgáló blogon Magyarországon első alkalommal próbáltuk felmérni a téma megítélését az online (és ezáltal természetesen nem reprezentatív) kérdőívünkkel, amelyet végül több, mint 5900-an (!) töltötték ki - eszerint pedig hazánkban 16% körül mozog kétkedők aránya. (A kérdőív továbbra is elérhető, kitöltéséhez Google-fiók szükséges. Ugyanitt megtekinthető a felmérés összes eredménye.)

7. Holdra szállás így is - úgy is

Habár mind a mai napig nem is olyan egyszerű irányított leszállást (ún. soft landing-et) végrehajtani a Föld égi kísérőjén.

Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy a technikai bravúr mindezidáig csak négy nemzetnek sikerült: az USA Oroszországnak/Szovjetuniónak, Japánnak és Kínának.

Ebbe az elit klubba készült bekerülni előbb a legnagyobb izraeli űripari cég, az IAI és egy non-profit vállalkozás, a SpaceIL közös munkájából megszülető Beresheet, valamint az indiai űrügynökség (ISRO) Chandrayaan-2 szondájának Vikram nevű leszállóegységével. Sikertelenül - mindkét egységgel a leszállás utolsó fázisában szakadt meg a kapcsolatot, így irányítatlanul zuhantak le a Hold felszínére.

Tájkép a Hold túlsó oldaláról - középen ott szalad a Jáde Nyúl! (Forrás: CNSA)

Nem úgy a kínai Chang'e 4, amely elődje, a 3-as számú modell 2015-ös bravúrját ismételte meg január 4-i sikeres landolásával. Egyúttal először szállt le űreszköz a Hold sötét Földdel ellentétes oldalán, a kommunikációs problémát pedig egy relé-szondával hidalták át. A déli sarkvidék közelében található Kármán-kráterben a leszállóegység, valamint a belőle kiguruló Yutu 2 (magyarul Jáde Nyúl 2) rover elsősorban a holdi kőzetek kémiai összetételét, valamint a felszínt bombázó nagyenergiájú részecskék jelentette kozmikus sugárzást vizsgálja.

6. Sikeres exobolygóvadászat

A Kepler búcsúja után nem kellett sokáig várnunk a következő exobolygóvadász űrtávcsőre, a NASA által finanszírozott Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) ugyanis már 2018 nyarán megkezdte működését.

Speciális, a Holddal 2:1-es rezonanciában lévő pályája révén huzamos ideig tudja stabilan megfigyelni ugyanazon az égboltterületen található fényesebb csillagokat,

amelyek elhalványulásai alapján tranzitos exobolygókat keresnek a kutatók (járulékosan pedig szupernóvákat, aszteroidákat és változó csillagokat is megfigyelnek).

A TESS mérési stratégiája. Az űrtávcső négy kamerájával 27 napon keresztül figyeli meg ugyanazt az egy sávot az égbolton, majd továbbáll a következő szektorra. (Forrás: NASA)

A TESS közel két év alatt vizsgálja végig a 26 szektorra osztott égboltot, mindegyik esetében 27 napot töltve folyamatos megfigyeléssel. Jelen bejegyzés írásakor már 1588-nál tart az exobolygó-jelöltek száma, és bár a lassabban haladó spektroszkópiai megerősítések miatt ebből egyelőre csak 37 az elismert felfedezés, ez a szám még jelentősen nőni fog. Főként, hogy

már most kétszeres időre, 2022-ig hosszabbították meg a TESS működési idejét,

így egy adott égboltterületre két év múltán megint vissza fog nézni az űrtávcső.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>



hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
crew_dragon_kabin.jpg

Igazi sci-fi: videóban mutatják be Elon Musk űrhajójának belsejét

Akármelyik tudományos-fantasztikus filmben megállná a helyét a Crew Dragon kabinja.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. május 27.


hirdetés

Május 27-én, magyar idő szerint 22 óra 33 perckor indul útra Floridából a Nemzetközi Űrállomásra a SpeceX Crew Dragonja. A fedélzetén két amerikai űrhajós, Robert Behnkent és Douglas Hurley foglal majd helyet. Ezzel ők lesznek az első asztronauták, akik egy magáncég rakétájával jutnak el az űrállomásra.

A Crew Dragon névre keresztelt kapszulát évek óta készítik fel az útra, tavaly márciusban már ember nélküli próbaúton is járt a világűrben. A NASA az akkori kilövés előtt töltött fel egy videót a Youtube-ra, amiben bemutatták az SpaceX sci-fibe illő űrhajójának kabinját.

Ugyanezzel a kapszulával indul útnak szerda este a két amerikai űrhajós. A videóban jól látható, hogy a funkcionalitás mellett Elon Musk és csapata azért adott a dizájnra is. A cég több termékéhez hasonlóan a Crew Dragont is az egyszerű, letisztult formák jellemzik, és süt a videóból, hogy semmin nem spóroltak, a minőség is fontos szempont volt a kabin kialakításánál:


hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
eloszor-kuld-embereket-a-vilagurbe-elon-musk-spacex.jpg

Történelmi pillanat: először küld Elon Musk embereket az űrbe

Május 27-én Bob Behnken és Doug Hurley elindul a SpaceX által épített Crew Dragon kapszulában a Nemzetközi Űrállomásra.
Fotó: Northfoto/ZUMA Press/NASABill IngallsCover Images - szmo.hu
2020. május 26.


hirdetés

Új korszak indul az űrutazás történetében a NASA szerint május 27-én. Elon Musk cége, a SpaceX két amerikai űrhajóst küld a világűrbe.

Robert Behnkent és Douglas Hurley a Falcon9 hordozórakéta segítségével, a Crew Dragon Demo-2 űrhajón indul a Nemzetközi Űrállomásra.

Először érkeznek amerikai űrhajósok az űrállomásra azóta, hogy a NASA 2011-ben leállította űrsikló-programját. A SpaceX 18 éves fennállása alatt ez az első alkalom, hogy embereket szállít, és ugyancsak első ízben utaznak 1981 óta amerikai asztronauták egy újonnan tervezett űrhajóval.

Az együttműködés a NASA kereskedelmi űrhajós programja (Commercial Crew Program) keretében zajlik, amelynek későbbi fázisaiban embert juttatnának el a Holdra és a Marsra.

Ez lesz egyben a SpaceX emberi szállítórendszerének végső tesztje a kilövőállástól az űrkabinig. A NASA űrhajósai most először az űrben tesztelik az űrhajót működtető rendszereket. Behnkent és Hurley-t éppen nagy tesztpilóta- és repülési tapasztalataik miatt választották ki erre a küldetésre.

hirdetés

Douglas Hurley ezredes lesz a Demo-2 parancsnoka, ő a felelős a kilövésnél és a leszállásnál, majd az űrhajóból való kiszállásnál végzendő tevékenységekért. 2000 óta a NASA űrhajós-csapatának a tagja, 2009-ben és 2011-ben vett részt űrsikló-utazásban. 1966-ban született a New York állambeli Endicottban, mérnöki képzettségű, 25 különféle harci gépet tesztelt pilótaként a tengerészgyalogságnál. Felesége, Karen Nyberg szintén űrhajós.

Helyettese, Robert Behnken ezredes felelős a Nemzetközi Űrállomáshoz való csatlakozásért, az arról való leválásért, valamint a közös repülés idején végzendő feladatokért. Behnken júliusban lesz 50 éves, a Missouri állambeli St. Anne-ben született, mérnöki doktorátusa van. Szintén 2000-ben került be a NASA keretébe, két űrsikló-úton vett részt 2008-ban, illetve 2010-ben, azt megelőzően repülési tesztmérnök volt az amerikai légierőnél. Az ő felesége is űrhajós, Katherine Megan McArthur egyben óceánkutató is.

Mindketten több ezer órát töltöttek szuperszonikus repülőgépeken, ezért is választották ki őket 2018-ban erre az újabb tesztrepülésre. Ismét előkerültek az olyan vakmerő, nagy tapasztalatú, az ismeretlentől nem félő, rendíthetetlen nyugalmú berepülő pilóták, mint akik a legelső, még 1959-ben kiválogatott amerikai űrhajós-csapat tagjai voltak, akikről Tom Wolf Az igazak című regénye és az ebből készült nagy sikerű film is készült. A felkészülési programot is közösen dolgozták ki az űrhajósok a NASA és a SpaceX szakembereivel együtt.

Hurley szerint ennek az útnak a kockázata semmivel sem nagyobb, mint egy bármilyen más űrutazásé. Behnken megmutatta fiának a korábbi útjairól készült felvételeket. „Azt akarom, hogy tudja, ez a küldetés milyen fontos nekünk, embereknek és amerikaiaknak. És azt akarom, hogy büszke legyen az apjára” – mondta a CNN-nek.

Hurley és Benhken barátok, ott voltak egymás esküvőjén. Nagy az összhang közöttük, ma már ott tartanak, hogy ha egyikük elkezd egy mondatot, a másik be tudja fejezni.

Ha minden a tervek szerint megy, a kilövés után a Crew Dragon egészen 27.360 km/órás sebességre gyorsul fel, és kb. 19 óra múlva már lehetőség nyílik a Nemzetközi Űrállomással való találkozásra és a dokkolásra. Az űrhajónak ez utóbbit önállóan kell végrehajtania, az űrhajósok és az űrállomás személyzete csak ellenőrzi a műveletet, és csak szükség esetén avatkozik be.

Bár a Crew Dragon, amelyet a tesztrepüléshez felhasználnak, mintegy 120 napig tud az űrben tartózkodni, mert a külsején lévő napelemek ennyire vannak hitelesítve, a misszió hosszát az űrállomásra való érkezéstől számítva részben attól teszik függővé, hogy a következő személyzet mikor áll készen az indulásra, és hogy mikor áll készen a SpaceX Crew-1 űrkabinja, amely négy űrhajóst szállít a Nemzetközi Űrállomásra. Ebben a csapatban három amerikai és egy japán űrhajós vesz részt, de a Crew-1 csak azután indulhat el, miután a Demo-2 sértetlenül visszatért a Földre. Az űrkapszulákat egyébként újrafelhasználásra tervezték.

A küldetés befejeztével a Crew Dragon önállóan leválik az űrállomásról, fedélzetén a két űrhajóssal, majd, miután visszatérnek a Föld légkörébe, Florida közelében az Atlanti-óceánra szállnak le, ahol a SpaceX Go Navigator mentőhajója veszi fel őket.

Ha a Crew Dragon az első misszió után megkapja a végleges bizonyítványt, a NASA ezzel az űrhajóval folytathatja kutatási programjait. Indíthat a Holdra és a Marsra felfedező utakat, kezdve az Artemis programmal, amelynek keretében 2024-ben először léphet nő a Hold felszínére.

De ismerkedjünk meg magával az űrhajóval is! A Crew Dragon a személyszállító változata a SpaceX Dragon robot teherszállító űrhajójának. Belseje látványnak is megkapó fekete-fehér ultramodern dizájnjával. Hét ülése szénrostból van, Alcantara huzat védi. Ehhez tervezték az űrhajósok kényelmes, divatos öltözékét is, amely sokkal könnyebb, mint azok, amelyeket az űrsétákhoz szoktak felvenni, de azok is ott várják őket a kabinban.

Négy ablaka van, és digitális táblán követni lehet, merre tart az űrhajó az űrben, és hogy milyenek a körülmények a kabinban. Az űrhajósok ezt egy külön rendszerrel is ellenőrizhetik, és beállíthatják a fedélzeti hőmérsékletet 18 és 26 Celsius fok közé.

Az űrhajóba beépítettek egy olyan különleges védelmi rendszert, amely a kilövés sikertelensége vagy baleset esetén lehetővé teszi, hogy az űrkabin gyorsan leváljon a rakétáról, és az űrhajósok megmenekülhessenek. Ez a rendszer a kilövéstől kezdve egészen addig működtethető, amíg az űrhajó le nem válik a hordozórakétáról.

A Crew Dragonnak négy nagy ejtőernyője van az óceáni leszálláshoz, de ezen kívül egész sor kis ejtőernyő lassítja a Föld légkörébe való visszatérés után az űrhajót, mielőtt a nagy ejtőernyők kinyílnak.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
tortenelmi-urutazas-nasa-spacex-mti-epa-foto.jpg

Elhalasztották a történelmi űrutazást

Május 27-én indult volna Bob Behnken és Doug Hurley a SpaceX által épített Crew Dragon kapszulában a Nemzetközi Űrállomásra, de az időjárás közbeszólt.
MTI, Címkép: MTI/EPA/SPACEX - szmo.hu
2020. május 28.


hirdetés

A rossz időjárás miatt mégsem indították útnak szerdán a floridai űrállomásról a SpaceX magánvállalat űrhajóját, amely amerikai asztronautákat szállítana a Nemzetközi Űrállomásra.

Az űrutazást a trópusi vihar és a tornádóriadó miatt szombatra halasztották.

Az Egyesült Államok űrkutatási és űrhajózási hivatala (NASA) nem önerőből, hanem először a történelemben egy magánvállalkozással - a dél-afrikai születésű amerikai milliárdos üzletember, Elon Musk cégével - közösen indította volna asztronautáit az űrbe. A Musk tulajdonában lévő SpaceX Crew Dragon űrhajójának fedélzetén Robert Behnken és Douglas Hurley veterán űrhajósok várták az indulást.

A helyszínen megjelent Donald Trump amerikai elnök és a first lady, Mike Pence alelnök és a felesége, valamint Elon Musk is.

hirdetés

"A küldetést az Egyesült Államokban történelmi eseménynek minősítik, mivel utoljára kilenc évvel ezelőtt járt amerikai a világűrben.

Az indítás elhalasztását sok izgalom előzte meg, hiszen Florida keleti partvidékén szerda reggeltől folyamatosan trópusi vihar pusztított, az országos meteorológiai szolgálat pedig kora délután tornádóriadót is kiadott.

Jim Bridenstine, a NASA vezetője a Twitteren, majd televíziós interjúkban az utolsó pillanatokig bizakodó volt, hogy a mostoha idő ellenére is fellőhetik az űrhajót.

"Az amerikai űrkutatás új hajnala virradt ránk"

- fogalmazott a Fox televíziónak adott interjújában, kiemelve annak a jelentőségét, hogy ez lesz az első, magánvállalkozással közösen indított misszió, s az űrhajó fedélzetén végzendő kutatásokkal komolyan hozzájárulhatnak több tudományág, köztük az orvostudomány fejlődéséhez is.

"Az űrhajózás kereskedelmiesítése a várakozásainkat is felülmúló pozitív eredményeket hozott"

- hangoztatta a NASA vezetője.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés

Mégis betiltják Magyarországon az egyszer használatos műanyagokat

Fél évvel az eredetileg tervezett időpont után. A 15 mikron vastagság feletti egyszer használatos műanyagok gyártását is megszüntetik. Erről Gulyás Gergely beszélt a csütörtöki kormányinfón.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. május 28.


hirdetés

Gulyás Gergely a csütörtöki kormányinfón "állandó rovatnak" nevezte az egyszer használatos műanyagok kérdését. Ahogy arról mi is beszámoltunk, a kormány egyelőre visszavonta az ilyen termékek betiltásáról szóló törvényjavaslatot.

Most a miniszter elmondta, a kormány továbbra is a teljes betiltásban gondolkodik, viszont ennek úgy kell sorra kerülnie, hogy ez ne veszélyeztessen munkahelyeket.

Bravúrnak nevezte Palkovics László innovációs és technológiai miniszter teljesítményét, aki egy hét alatt 24 fontos ágazati vezetővel és a leginkább érintett területek képviselőivel egyeztetett. Megállapodásuk szerint az egyszer használatos műanyagok betiltására 2021. július 1-jétől van lehetőség. Ezzel a kormány lényegében tartja az Európai Unió előirányzott dátumát.

Ezeket a műanyagokat 50 mikron felett kell betiltani, de Magyarország szigorúbb lesz: a 15 mikron vastagság feletti egyszer használatos műanyagok gyártását is megszüntetik. A kormány 10 milliárd forintot biztosít az érintett cégek technológiaváltására.

hirdetés


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!