hirdetés
part-kilatas-masik-1.jpg

A Római-part és a mobilgát: önként tesszük tönkre Budapest egyik kincsét?

A tervezett mobilgát miatt legkevesebb 1000 fát kellene kivágni, és a fövenyes partnak is vége lesz. Mit mondanak a civilek, és kinek az érdeke valójában a mobilgát?
Pokorny Szilárd cikke; Fotók: Mervai Márk - szmo.hu
2016. október 20.


hirdetés

Aki akár csak egyszer is sétált a Római-part fáinak lombja alatt, vagy közvetlenül a vízparton gyönyörködött a látványban, az biztosan nem felejti el ezt az érzést. Kavicsokat dobálni a vízbe, mezítláb talpalni a fövenyen, esetleg a nyári kánikulában belegázolni a vízbe, és megmártózni (ami egyébként hivatalosan tilos - a szerk.) - az egyik legjobb dolog, amit az ember Budapesten a Duna partján csinálhat.

Nem is beszélve az olyan népszerű helyekről, mint a Fellini vagy a Nap bácsi, amelyek a parti sávval együtt tűnnének el örökre.fellini-foveny

Fotó: Fellini Római Kultúrbisztró - Facebook

Vége a fövenynek és vége a fáknak

De ennél többről van szó: a mobilgát megépítése ugyanis azt jelenti, hogy gát tízméteres körzetében egyetlen fa sem maradhat, nehogy rádőljön, és megrongálja. A mobilgátat - ahogyan a nevéből is következik - csak árvízveszély esetén állítanák fel. Ahol van meglévő töltés, ott az adná az alapját, ahol nincs - a partvonal döntő része ilyen -, ott feltöltik a parti részt, leszórják kővel, és erre építik fel a gát elemeit.

hirdetés

Ezt a tíz métert azonban nem szó szerint kell értelmezni: egy 15 méter magas fa például csak 15 méteres távolságban biztonságos teljesen, azon belül ki kell vágni. Így tehát a pünkösdfürdői töltéstől az Aranyhegyi-patakig húzódó mobilgát 3,5 kilométeres nyomvonalán nem csak a természetes Duna-partnak, a kavicsos fövenynek lenne vége, hanem rengeteg fát is ki kellene vágni. Óvatos becslések szerint 1000 fáról van szó, de ez a szám akár 1500-ig is felszaladhat.allohajosetanysudar-nyarfak

Mindezt Schanz Judit és Tömör Miklós mesélte el nekünk, miközben az Aquamarina állóhajótól felfelé sétáltunk a pünkösdfürdői töltés irányába. Az őszi Római-part fái varázslatos színekben pompáztak, a lugasnak is beillő sétányon biciklisekkel, kutyát sétáltató helyiekkel és futókkal is találkoztunk.

Judit és Miklós a Város és Folyó Egyesület (rövidítve: Valyo), egyúttal a Maradjanak a FÁK a Rómain csoport aktivistái. Szerintük a mobilgát nemcsak a part menti föveny és a part közelében álló fák végét jelenti, de a sétány több méter széles sávjában is a fák kivágásával járna.

Persze a mobilgát felállítása önmagában sem kis feladat: a csoport számításai szerint mintegy 650 ezer (!), részben asztalnyi méretű alumíniumelemet kellene a partra szállítani és néhány nap alatt összeépíteni. Ugyanakkor azt ők sem vitatják, hogy valamit tenni kell az árvízvédelem érdekében, hiszen az utóbbi években három olyan nagy árvíz is volt (2002-ben, 2006-ban és 2013-ban), ami a korábbiaknál magasabb tetőzéssel már nemcsak a hullámtérben álló ingatlanokat, hanem a Pók utcai lakótelepen, Csillaghegyen, Pünkösdfürdőn és Békásmegyeren élő 55 ezer óbudai jelentős részét is komolyan fenyegette.

Ha dől a gát, 5 méteres árvíz jön a HÉV vonaláig

A problémára a két aktivista szerint nem a mobilgát a megfelelő megoldás, több okból sem. Először is a mobilgátnak egy 10 méter körüli mélységű vasbeton alapozás szükséges. Márpedig ez gyakorlatilag lezárná a Pilis felől lecsorgó csapadékvíz útját a Duna felé. Ez azt jelenti, hogy a mobilgát által védett terület rohamtempóban kezdene elmocsarasodni, amit csak az egész területre kiterjedő, állandó - és nyilván költséges - szivattyúzással tudnának semlegesíteni - vagy még úgysem.

Az alapvető probléma az, hogy a mobilgátakat jóval kisebb partszakaszok védelmére "találták ki". Sehol sem épült még ilyen hosszú szakaszon egybefüggő mobilgát, ráadásul ilyen nagy (8-9.000 m3/sec) vízhozamú folyószakaszon. (Összehasonlításul: a Szentendrén épült mobilgát 300 méter hosszú, miközben a vízhozam ott 2000 m3/sec.)

Kérdés tehát, hogy bírni fogja-e a terhelést a Római-partra tervezett 3,5 kilométer hosszú, 4 méter magas létesítmény. A Maradjanak a FÁK a Rómain csoport szerint egy 2013-ban készült terv kapcsán maguk a tervezők ismerték el, hogy egy nagyobb uszadékfa vagy egy elszabadult hajó beszakíthatja a gátat - a jégzajlásról nem is beszélve. Ebben az esetben pár óra alatt Csillaghegy-Pünkösdfürdő vagy a Pók utcai lakótelep egyes területeit a Szentendrei útig, illetve a HÉV-vonaláig, néhol még azon túl is 3-5 méteres víz borítaná. Márpedig az ilyen típusú gátak - a hagyományosakkal szemben - utólag nem magasíthatóak.mobillatvanyterv

A tervezett mobilgát látványterve

Nyaralás egész évben

A szóban forgó terület eredetileg hullámtér, ahová még a két világháború között építettek 40 lakóingatlant - ezek tehát minden szempontból legálisan felhúzott lakóépületek. A hullámteret azután jogi szempontból üdülőövezetté minősítették. ahová hivatalosan lakóingatlant nem, csak üdülőt szabad építeni. Van azonban egy kiskapu, azt ugyanis semmi sem tiltja, hogy valaki egész évben az "üdülőjében" tartózkodjon.

Az is előírás, hogy az épületek első (lakó)szintjének a mértékadó árvízszint felett kell lennie. Ennek ellenére több olyan épületet is felhúztak a hullámtérben - még az utóbbi években is -, amelynek első szintje bőven az előírt magasság alatt van. Egy szó mint száz, akik minden szempontból legálisan élnek a hullámtér területén, kevesebben lehetnek, mint százan.

A mobilgát mellett állók

A mobilgát mellett leghangosabban a Római-partért Egyesület lobbizik. A csoportot saját bevallásuk szerint magánszemélyek, vállalkozók, sportegyesületek vezetői alakították 2006-ban, "kulturált sportolási, kikapcsolódási lehetőségek létrehozása érdekében a Római Parton". Az Egyesület szerint az árvíz az itt élő és dolgozó közel 1000 embert fenyegeti, és természetesen az itt lévő ingatlanokat.

Emellett az árvíz és a nyomán a szennyvízrendszerből kimosott, fekáliával kevert, lerakódott iszap súlyos közegészségügyi veszélyeket hordoz.

ellen2ellen3

Az Egyesület alelnöke, Egri Gábor cége 2002-ben vásárolta meg azt a 11 000 négyzetméteres ingatlant a parton, amelyen 2,4 milliárdos beruházással négycsillagos szállodát fejlesztett. A 63 szobás Holiday Beach Budapest Wellness and Conference Hotel, amely a honlapján Budapest egyetlen hajó formájú szállodájaként, egyhektáros parkkal, fűtött élményfürdővel hirdeti magát. A Duna-parti szálloda annak ellenére kapta meg az akkor Tarlós vezette önkormányzattól a szükséges engedélyeket, hogy az alsó szintje is lakótérfunkciót szolgál, és jócskán a mértékadó árvízszint alatt van.

Az Egyesület álláspontja szerint a Nánási-Királyok úti, már létező védmű további fejlesztése nem megoldás, mert ugyan megvédené a mögötte húzódó területeken élő 55 ezer embert, de az ártétbe szorult lakókat és tulajdonosokat védtelenül hagynál, "gettóba" szorítaná.

Ingatlanpanama a háttérben?

Sokkal jobb megoldás lenne a már meglévő, Nánási út-Királyok úti védmű megerősítése, legalábbis Judit és Miklós szerint. Ez szerintük nemcsak biztonságosabb, de olcsóbb is lenne a mobilgátnál, és - mivel eleve magasabban van - könnyebb lenne a megfelelő szintre magasítani. Így 100%-osan garantálhatnák Békásmegyer, Csillaghegy, Pünkösdfürdő és a Pók utcai lakótelep árvízvédelmét, és a Római-part élővilága is megmaradhatna.

A Római-partért Egyesület és Tarlós István főpolgármester által hangoztatott ellenérv, miszerint 607 védett fát kellene kivágni ennek a védműnek a megerősítéséhez, szerintük abszolút tévedés (rosszabb esetben tudatos ferdítés). Az igaz, hogy jó pár fát ki kellene vágni, de korántsem ennyit, és a védett platánsor megőrizhető lenne.

Természetesen a Római-parton is kell valamiféle védekezés, de Juditék szerint jóval kisebb, "ingatlanokra szabott" mobilgátakkal, illetve ahol lehet, az épületek lábakra emelésével, vagy úgynevezett nyári gátakkal jelentősen növelhetnék a hullámtéri árvízvédelem hatékonyságát. Ráadásul mindezt a mobilgát költségének töredékéből.tetejerol

Kilátás egy elhagyatott, romhalmazzá vált régi csónakház tetejérőlpostas1

Az elhagyatott Postás Szálló

Szerintük a mobilgátat egy hangos kisebbség támogatja, akik között vannak már használatban lévő ingatlanok tulajdonosai. De olyanok is, akik még korábban vásároltak használaton kívüli telkeket, vagy olyanokat, amelyeken régi, lerobbant épületek állnak.

Ha megépülne a mobilgát, akkor egy tollvonással üdülőterületből lakóterületté lehetne minősíteni a hullámteret.

Így az ott lévő telkek, ingatlanok éréke ugrásszerűen megnőne. És a rájuk, illetve a helyükre épített lakóingatlanokat is csillagászati áron lehetne értékesíteni a mai értékükhöz képest. Ez megmagyarázná, hogy miért ilyen erős a mobilgátat pártoló lobbi.

A helyzet jelenleg úgy áll, hogy a tervek szerint 2019-re át is adhatják a római-parti mobilgátat, a 12,7 milliárd forintos beruházás a járulékos költségekkel együtt optimista becslések szerint is 15-20 milliárd forintba kerül majd - de 50 milliárdos végösszegről is hallani.civilfa1

A partot védő civilek jelemagasitott-haz

Egy feltöltésre épült ingatlan, amely biztonságban az árvíztől mobilgát nélkül is

Tarlós István azt üzente

A Maradjanak a FÁK a rómain csoport állításairól hat kérdésben kérdeztük a Fővárosi Önkormányzatot. Válaszként Tarlós István főpolgármester október 14-i sajtótájékoztatójának azt a részletét küldték el, amelyben a főváros árvízvédelméről és konkrétan a Római-part helyzetéről beszélt.

A Római-parton a múlt héten zajlott tüntetéssel kapcsolatban úgy fogalmazott: "nem tudom, mi ellen tüntettek, jelenleg azt sem tudják, mi fog ott megépülni."

"Fellármázták a liberális sajtót, hangulatot lehet kelteni, de nem érdemes. A baloldali és liberális sajtó a végtelenségig elhallgatja, hány ígéret hangzott el az elmúlt 20 évben a védmű megépülésére, a Demszky-féle vezetés is egyértelműen parti védművet akart építeni, a kerület, a Műegyetem és a vízügyi hatóság is ezt támogatja."

Elmondta, hogy újabb tanulmányt fog készíttetni a Nánási úti nyomvonal költségeiről, lehetőségeiről, ahol derékvastagságú fákat kellene kivágni, ha ott épülne a védmű. "Övön aluli és zsarolási céllal feltett sejtelmes sugallat, hogy ingatlanpanama lenne a hullámtérben és azt a főpolgármester is támogatná” – hangsúlyozta.

Hozzátette: hivatalosan javasolni fogja, hogy a Római-parton rendeljenek el változtatási tilalmat, erről hamarosan dönthet a kerületi képviselő-testület. (Ez utóbbi már hatályba is lépett - a szerk.)

Más városok bármit megtennének érte, mi önként tesszük tönkre

A Római-parton nem az egyes fák a különlegesek, hanem az ott lévő fák összessége - magyarázza Judit.

"
Ez óriási érték, egy kétmilliós világvárosban rendkívüli ritkaságnak számít egy ilyen, eredeti, természetes állapotban megmaradt vízparti terület. Más nagyvárosok bármit megtennének, hogy egy hasonló területre szert tegyenek, ha már megőrizni nem sikerült. Mi pedig éppen arra készülünk, hogy lemondjunk róla és örökre tönkretegyük."

A közelmúltban három szabadvízi strand is létesült a Dunán: Gödön, Dunabogdányban és Nagymaroson - tette hozzá Miklós. "Ha megépül a mobilgát, örökre lemondunk arról, hogy a Római-parton is lehessen ilyen strand."partgyonyorupart-kilatas-masikpunkosd2

A magasított gát Pünkösdfürdőnél

A mobilgáttal annak is vége lenne, hogy a folyón kenuzók a parton bárhol kikössenek, ahol kedvük szottyan. Attól fogva csak ott tudnának partra szállni, ahol a hajók kikötéséhez megfelelő lejtésű felületek vannak kiképezve. A látványterveken látható, a gátat stabilizáló kőrakások mögött a vízig húzódó parti rész is hazugság a Maradjanak a FÁK a Rómain aktivistái szerint. Valójában ez a parti rész csak extrém alacsony vízállás esetén "bújna elő" - az év szinte egészében víz borítaná.

"A Római-part állapota siralmas, mintha az elmúlt évtizedekben tudatosan hagyták volna, hogy ennyire lerobbanjon" - mondta Judit. "Az, hogy a mobilgát nem épül meg, csak egy dolog, de önmagában kevés. Emellett ki kellene találni, hogyan tegyük rendbe a partot, és nagyon komoly összegeket kellene rákölteni erre. A városnak évtizedes adóssága van ezen a téren, amit, ha végre rendezne, az eredmény egy minden eddiginél szebb Római-part lehetne, ami a város valódi ékkövévé válna."

A cikk elkészítéséhez felhasználtuk háttéranyagként Bardóczi Sándornak az Építészfórumban megjelent cikkeit, valamint a Magyar Narancs témában készített riportjának néhány információját. A források linkjeit a cikkben találjátok.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
budapest-legmeredekebb-utcaja.jpg

Budapest egyik legtitokzatosabb, legmeredekebb és legrégebbi utcája

Milyen érdekességeket rejt még ma is a Gül Baba utca? Elmesélem.
My Secret Budapest - szmo.hu
2020. április 04.


hirdetés

Budapest egyik legvarázslatosabb utcája a Gül Baba utca. Sokszor mentem rajta végig, minden évszakban egyszer végigjártam. Legutóbb egy napsütéses januári napon vezettem sétát ismerőseimnek a Gül Baba utcán át a Gül Baba türbéjéig, és közben erről a misztikus helyről meséltem nekik.

A Gül Baba utca számos érdekességet rejt, amelyekről most nektek fogok mesélni, közben fotók segítségével mutatom meg, milyen volt régen, és hogyan néz ki ma.

Budán, Felhévíz városrészben, a Rózsadomb alatt indul a Török utca és a Frankel Leó út találkozásánál. Egyenesen és meredeken tart felfelé, majd megtörik és törésirányban folytatódik. Felső végét rövid lépcsősor zárja, ami a Vérhalom utcára vezet.

Az utca állítólag még középkori eredetű. Felhévíz területe már a római időkben lakott lehetett. Találtak itt római korból származó sírokat, de a mai városrész elődje valóban a középkorban alakult ki, eredetileg Gézavására néven. Felhévíz település területe jóval nagyobb volt a mainál, déli határa a várhegyig tartott. A mai Frankel Leó és Török utca találkozásánál lehetett a középkorban a mészárszék, a közelben ugyanis, a Duna partján kikötő volt.

A környék további érdekessége, hogy már a tatárjárás előtt is volt itt egy templom, a Török utca-Margit körút-Frankel Leó utca által határolt területen. A Szentháromság-templom alapjait 1906-ban tárták fel. Amikor a közelben Gül Baba türbéje felépült, még állhatott a templom – vagy a maradványai, arról ugyanis nincsen pontos adat, hogy mikor semmisült meg.

A mai Gül Baba utca jelenlegi formájában nem létezett a középkorban, és területe sem volt tele házakkal, mint most - a környéken szőlők voltak, és a törökök kiűzése után készült ábrázolásokon is magányos épületként állt az 1543 és 1548 között épült türbe.

Első igazi utcanevét Niedermayer Ferenc ácsmesterről kapta, aki a környékbeli szőlők egyik tekintélyes birtokosa volt. A XVIII. század közepén felparcellázta szőlőtelkeit és ezekből keletkeztek a házhelyek. Egészen 1915-ig Niedermayergassénak, vagy magyarosan Niedermayer utcának hívták.

Gül Baba türbéjének első világháború előtti felújítása után, az 1541-ben elhunyt bektasi dervis szerzetes törökországi újratemetése után kapta Gül Baba nevet.

Az utca további érdekessége, hogy itt forgattak jeleneteket a Rítus című filmhez (amelynek főszereplője Anthony Hopkins) egy azóta már lebontott házban.

A Gül Baba utca híres lakója volt Ránki György zeneszerző – emléktáblája a 36-os számú ház falán látható – és Gorka Lívia Munkácsy Mihály-díjas magyar keramikus.

Néhány évvel ezelőtt az is kiderült, hogy a Gül Baba Budapest egyik legmeredekebb utcája - meredekségét a lejtőszámítás módszerével számolta ki a Mr. Foster blog szerzője.

„A Gül Baba utca lejtőjének vetületi hossza (tehát az a érték) a térképről leolvasva 212 méter hosszú. A térképi távolság ugyan mindig kevesebb, mint a valóságos út, ha van lejtés - ugyanis a térképen a lejtős útnak csak a vetülete jelenik meg - ez azonban nagy mértékben nem befolyásolja a számítást. (Megjegyzés: ennél pontosabb számítást csak helyszínen lehetne végezni.)

A Gül Baba utca magassága tengerszint felett 105 méteren kezdődik, míg a legmagasabb pontja 147 méteren van, azaz 42 méter a magasság .

Ezekkel az adatokkal számolva (vagyis a lejtő hossza 212 méter, a magasságkülönbség 42 méter) a meredekség 42 / 212 = 0,198 x 100, azaz 19,8 százalékos, kerekítve 20 százalékos.

Ha mindezt szögfügvénnyel számoljuk ki akkor az utca meredeksége: 42 / 212 = 0,20 tg, azaz a szögfüggvény alapján 11 fokos. A 0,918-hoz az arc tangens alapján 11,2 fok tartozik.”

Forrás: Mr. Foster blog

Nekem akkor tetszett a legjobban az utca, amikor még a régi, legömbölyödött, hepehupás kockakövek borították, mivel romantikus hangulatúvá varázsolták.

Amikor az utcát – a türbe felújításához kapcsolódóan - elkezdték újrakövezni, nem is örült ennek mindenki maradéktalanul, mert ezzel a Gül Baba utca elveszítette ódon hangulatát. Sokan írtak a közösségi oldalakon véleményt erről, még az a kamuhír is felröppent, hogy azért szedték fel a régi macskaköveket, hogy leaszfaltozzák az utcát. Kérdésemre 2017 őszén a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő részletesen leírta, miért cserélték ki a kockaköveket újakra, ez egy korábbi cikkemben szerepel.

A felújítása óta is többször végigsétáltam a Gül Baba utcán, egyszer élőben közvetítettem is a Budapest Facebook-oldalon. Legutóbb télen, a járvány kitörése előtt jártam itt: decemberben és januárban.

Remélem, még idén újra felmászhatok rajta – ígérem, nem fogok arra panaszkodni, hogy milyen fárasztó művelet. Csak újra ott lehessek.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
budapest-lakasok-wiki.jpg

180 fokos fordulatot hozott a budapesti albérletpiacon a koronavírus

Sokkal több lakást hirdetnek hosszútávra, és az árak is csökkentek. Ráadásul most nem a bérlőknek kell egymással versenyezniük, hanem a bérbeadóknak.
Fotó: Wikimedia Commons - szmo.hu
2020. április 03.


hirdetés

Új időszámítás kezdődött az albérleti piacon a koronavírus-járvány miatt elrendelt országos veszélyhelyzet óta - írja közleményében a Rentingo.

Jelenleg most az a ritka piaci jelenség figyelhető meg, amikor csökken a kereslet, de a kínálat nemhogy nem csökken, de még nő is. A Rentingo szerint a turizmus és így az Airbnb-n keresztüli rövid távú lakáskiadás teljes összeomlása miatt

ma 15 ezer többnyire belvárosi lakás áll üresen Budapesten.

Mivel a járvány miatt most nehezebb kiadni a lakásokat, az albérletárak is "kézifékes fordulót vesznek", vagyis sokkal olcsóbbak lehetnek, mint egyébként.

Januárban még átlagosan 169 ezer volt a fővárosi albérletek meghirdetett bérleti díja, márciusra azonban ez 161 ezer forintra esett le, és továbbra is csökkenés várható.

hirdetés

Sőt, már a több hónapos kaucióról is egyre inkább lemondanak a lakástulajdonosok, egyharmaduk már egy hónapos kaucióval is elégedett jelen helyzetben.

Tehát fordult a kocka a bérlők és a bérbeadók kapcsolatában: most nem a bérlőknek kell versenyezni az albérletekért, hanem a bérbeadók versenyeznek egymással, hogy fizetőképes és megbízható bérlőket szerezzenek.

Az új digitális megoldásoknak köszönhetően a bérlőknek már nem is kell keresgélniük, hanem őket keresik a bérbeadók az ajánlataikkal a közösségi oldalakon.

Ráadásul a bérlők most sokkal több és jobb minőségű lakások között válogathatnak, ugyanis a rövid távú, turisztikai célú lakáskiadás leállása miatt most olyan ingatlanok is bérbe vehetők hosszútávra, amelyek eddig nem, ráadásul sokkal kedvezőbb áron.

Tehát aki most szeretne albérletbe menni, sokkal több és jobb lehetősége van megfelelő lakást találni számára megfelelő áron.

hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
bkk-szombati-menetrend-jarvany.jpg

Kiakadtak az utasok a BKK ritkított menetrendje miatt, már csütörtöktől sűrűbben járhatnak a járatok

Fürjes Balázs és Vitézy Dávid levélben kérték Karácsony Gergelyt, hogy változtassanak a menetrenden, ő ezt meg is ígérte.
Fotó: Fürjes Balázs/Twitter - szmo.hu
2020. április 01.


hirdetés

Szerdától szombati menetrenden alapuló, de több frekventált vonalon annál sűrűbb közlekedést biztosító menetrendet vezettek be munkanapokra a fővárosi közösségi közlekedésben a koronavírus-járvány miatt csökkent utasszámhoz igazodva.

Mától például csúcsidőben a 2-es, a 3-as és a 4-es metró, az 1-es villamos, valamint a kiskörúti villamosok 5 percenként, a metrópótló busz 1-2 percenként, a nagykörúti villamosok 3-4 percenként, a Thököly úti buszjáratok 2-3 percenként járnak. De gyakrabban indul az újpalotai gyorsjáratok vonalán a 7E, a rákoskeresztúrin a 97E busz, a kőbányai lakótelepre tartó 85-ös járat, a Káposztásmegyerre közlekedő 20E gyorsjárat, a Füredi úti lakótelep felé pedig a 80-as mellett a 81-es troli is jár.

Szerda délelőtt Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója és Fürjes Balázs, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár is posztolt arról közösségi oldalán, hogy ez a menetrendváltozás nem megfelelő a jelenlegi helyzetben.

Vitézy Dávid a Facebookon azt írta, sok tízezer ember háborodott fel szerda reggel, amikor szembesült azzal, hogy a BKK mostantól a szombati menetrend szerint közlekedteti a járatait.

"Amióta bejelentették, világos volt, hogy itt valami nem stimmel: egy rendkívüli járványhelyzeti munkanapi menetrend helyett, talán lustaságból, talán nemtörődömségből, de egyszerűen megpróbálták a szombati menetrendeket ráhúzni a mostani helyzetre"

hirdetés

- hangsúlyozta, hozzátéve, pont azok maradtak a buszokon és azok járnak dolgozni, akik műszakos munkarendben dolgoznak, azaz ebben a helyzetben is helytállnak az emberekért a kórházakban, áruházakban, üzemekben. Ezek az emberek a közüzemeket biztosító munkahelyekre tartanak reggel 5 és 7 között. Ilyenkor az utasforgalom lényegesen magasabb, mint a szombati - mutatott rá.

"Nem akartam előre beleszólni a fővárosi operatív törzs munkájába, de sajnos az első, mai reggel beigazolta, hogy a BKK rossz döntést hozott a szombati menetrendek gondolkodás nélküli bevezetésével. Az utasok véleménye jól követhető a Facebookon is.

Számos olyan járaton, melyen az emberek dolgozni járnak, az elmúlt napokhoz képest a járványhelyzethez mérten kényelmetlen zsúfoltság alakult ki, ráadásul a buszok eleje nagyon helyesen a járművezetők védelmében le van zárva"

- írta.

Vitézy Dávid részletezte, hogy a szombati menetrendet úgy sikerült bevezetni, hogy a csak hétvégén járó járatok mindennap közlekednek, mint az amúgy is "értelmetlen", de máskor munkanapokon legalább nem közlekedő belvárosi City-troli vagy a Normafáig hosszabbított 212-es.

Eközben a munkanapokon a munkába járást segítő 85E, 98E, 101B, 122-es, 282E, és a 284E, azaz épp a kórházak, ipari negyedek dolgozóit szállító járatok egyáltalán nem járnak.

Az állam által megrendelt elővárosi kék buszjáratokon (melyek a BKK szervezésébe tartoznak, de menetrendjükről már a minisztérium dönt) nem követték el ezt a hibát. A Volánbusz a legritkább, de munkanapokra kitalált, máskor december végén a két ünnep között alkalmazott menetrendet vezette be. Ez lett volna a helyes lépés a budapesti helyi közlekedésben is, és ismét megmutatja, miért kellene regionális logikában együtt tervezni Budapest és környéke menetrendjeit - tette hozzá Vitézy Dávid.

"Tisztelettel kérem a Fővárosi Önkormányzatot és a BKK-t, hogy korrigáljanak és a szombati menetrend helyett sürgősen vezessenek be egy, a járványügyi veszélyhelyzethez igazodó rendkívüli munkanapi menetrendet, mely a hajnalban kényszerűen bejáró, kórházakban, áruházakban, gyárakban, közüzemi energiaellátást és az alapvető közszolgáltatásokat biztosító munkahelyeken, építőiparban dolgozó emberek számára lehetővé teszik a távolságtartást a járműveken és amellyel a BKK nem járul hozzá a megbetegedések tömegessé válásához" - írta Vitézy Dávid.

Fürjes Balázs Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár szintén nem ért egyet a szombati menetrenddel, ezért arra kérte Karácsony Gergely főpolgármestert, hogy változtasson ezen, mert ez rontja a járványhelyzetet. Az államtitkár felkérte Vitézy Dávidot, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatóját, hogy álljon rendelkezésre és segítse a munkát.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
kulcs-pixabay.jpg

Robbanásszerűen nőtt a kínálat az albérletpiacon, estek az árak is

A járvány hatására a turizmus gyakorlatilag leállt, ezért a rövid távra kiadott ingatlanokból egyre több kerül a piacra. Sőt, a panziók egy része is belépett erre a területre.
MTI; illusztráció: Pixabay - szmo.hu
2020. április 08.


hirdetés

Március elejéhez képest országszerte 22 százalékkal közel 20 ezerre, Budapesten pedig 12 százalékkal csaknem 12 200-ra emelkedett a kiadó lakáshirdetések száma, így az albérletpiacon a kínálat a júliusi-augusztusi főszezonhoz fogható - közölte az ingatlan.com.

Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője szerint

ennek egyik oka, hogy a koronavírus-járvány hatására a turizmus gyakorlatilag leállt, ezért a rövid távra kiadott ingatlanokból egyre több kerül a piacra.

Ráadásul, míg korábban a rövid távra kiadott lakások léptek be a hotelek piacára, most ennek a fordítottja történik, ugyanis a hotelek lépnek be a lakáspiacra. Hozzátette ugyan, hogy ez nem fordul elő tömegesen, de több hotel és panzió elkezdte közép- és hosszú távú kiadásra hirdetni szobáit, hogy ezzel is mérsékelje a bevételkiesést.

hirdetés

A kínálat bővülése pedig az árakra is hatást gyakorol:

Budapesten a 100 ezer forint alatti havi bérleti díjjal kivehető lakások száma egy hónap alatt megtriplázódott, így az ingatlan.com kínálatában ezeknek a lakásoknak a száma meghaladta a 900-at.

Ugyanakkor megjegyezte, a budapesti átlagos bérleti díj 160 ezer forint volt április elején, ami minimális, 5 ezer forintos csökkenést jelent. Balogh László azonban úgy vélte, a kínálat megugrása várhatóan még lejjebb szorítja majd az albérletárakat.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!