hirdetés
part-kilatas-masik-1.jpg

A Római-part és a mobilgát: önként tesszük tönkre Budapest egyik kincsét?

A tervezett mobilgát miatt legkevesebb 1000 fát kellene kivágni, és a fövenyes partnak is vége lesz. Mit mondanak a civilek, és kinek az érdeke valójában a mobilgát?
Pokorny Szilárd cikke; Fotók: Mervai Márk - szmo.hu
2016. október 20.


hirdetés

Aki akár csak egyszer is sétált a Római-part fáinak lombja alatt, vagy közvetlenül a vízparton gyönyörködött a látványban, az biztosan nem felejti el ezt az érzést. Kavicsokat dobálni a vízbe, mezítláb talpalni a fövenyen, esetleg a nyári kánikulában belegázolni a vízbe, és megmártózni (ami egyébként hivatalosan tilos - a szerk.) - az egyik legjobb dolog, amit az ember Budapesten a Duna partján csinálhat.

Nem is beszélve az olyan népszerű helyekről, mint a Fellini vagy a Nap bácsi, amelyek a parti sávval együtt tűnnének el örökre.fellini-foveny

Fotó: Fellini Római Kultúrbisztró - Facebook

Vége a fövenynek és vége a fáknak

De ennél többről van szó: a mobilgát megépítése ugyanis azt jelenti, hogy gát tízméteres körzetében egyetlen fa sem maradhat, nehogy rádőljön, és megrongálja. A mobilgátat - ahogyan a nevéből is következik - csak árvízveszély esetén állítanák fel. Ahol van meglévő töltés, ott az adná az alapját, ahol nincs - a partvonal döntő része ilyen -, ott feltöltik a parti részt, leszórják kővel, és erre építik fel a gát elemeit.

hirdetés

Ezt a tíz métert azonban nem szó szerint kell értelmezni: egy 15 méter magas fa például csak 15 méteres távolságban biztonságos teljesen, azon belül ki kell vágni. Így tehát a pünkösdfürdői töltéstől az Aranyhegyi-patakig húzódó mobilgát 3,5 kilométeres nyomvonalán nem csak a természetes Duna-partnak, a kavicsos fövenynek lenne vége, hanem rengeteg fát is ki kellene vágni. Óvatos becslések szerint 1000 fáról van szó, de ez a szám akár 1500-ig is felszaladhat.allohajosetanysudar-nyarfak

Mindezt Schanz Judit és Tömör Miklós mesélte el nekünk, miközben az Aquamarina állóhajótól felfelé sétáltunk a pünkösdfürdői töltés irányába. Az őszi Római-part fái varázslatos színekben pompáztak, a lugasnak is beillő sétányon biciklisekkel, kutyát sétáltató helyiekkel és futókkal is találkoztunk.

Judit és Miklós a Város és Folyó Egyesület (rövidítve: Valyo), egyúttal a Maradjanak a FÁK a Rómain csoport aktivistái. Szerintük a mobilgát nemcsak a part menti föveny és a part közelében álló fák végét jelenti, de a sétány több méter széles sávjában is a fák kivágásával járna.

Persze a mobilgát felállítása önmagában sem kis feladat: a csoport számításai szerint mintegy 650 ezer (!), részben asztalnyi méretű alumíniumelemet kellene a partra szállítani és néhány nap alatt összeépíteni. Ugyanakkor azt ők sem vitatják, hogy valamit tenni kell az árvízvédelem érdekében, hiszen az utóbbi években három olyan nagy árvíz is volt (2002-ben, 2006-ban és 2013-ban), ami a korábbiaknál magasabb tetőzéssel már nemcsak a hullámtérben álló ingatlanokat, hanem a Pók utcai lakótelepen, Csillaghegyen, Pünkösdfürdőn és Békásmegyeren élő 55 ezer óbudai jelentős részét is komolyan fenyegette.

Ha dől a gát, 5 méteres árvíz jön a HÉV vonaláig

A problémára a két aktivista szerint nem a mobilgát a megfelelő megoldás, több okból sem. Először is a mobilgátnak egy 10 méter körüli mélységű vasbeton alapozás szükséges. Márpedig ez gyakorlatilag lezárná a Pilis felől lecsorgó csapadékvíz útját a Duna felé. Ez azt jelenti, hogy a mobilgát által védett terület rohamtempóban kezdene elmocsarasodni, amit csak az egész területre kiterjedő, állandó - és nyilván költséges - szivattyúzással tudnának semlegesíteni - vagy még úgysem.

Az alapvető probléma az, hogy a mobilgátakat jóval kisebb partszakaszok védelmére "találták ki". Sehol sem épült még ilyen hosszú szakaszon egybefüggő mobilgát, ráadásul ilyen nagy (8-9.000 m3/sec) vízhozamú folyószakaszon. (Összehasonlításul: a Szentendrén épült mobilgát 300 méter hosszú, miközben a vízhozam ott 2000 m3/sec.)

Kérdés tehát, hogy bírni fogja-e a terhelést a Római-partra tervezett 3,5 kilométer hosszú, 4 méter magas létesítmény. A Maradjanak a FÁK a Rómain csoport szerint egy 2013-ban készült terv kapcsán maguk a tervezők ismerték el, hogy egy nagyobb uszadékfa vagy egy elszabadult hajó beszakíthatja a gátat - a jégzajlásról nem is beszélve. Ebben az esetben pár óra alatt Csillaghegy-Pünkösdfürdő vagy a Pók utcai lakótelep egyes területeit a Szentendrei útig, illetve a HÉV-vonaláig, néhol még azon túl is 3-5 méteres víz borítaná. Márpedig az ilyen típusú gátak - a hagyományosakkal szemben - utólag nem magasíthatóak.mobillatvanyterv

A tervezett mobilgát látványterve

Nyaralás egész évben

A szóban forgó terület eredetileg hullámtér, ahová még a két világháború között építettek 40 lakóingatlant - ezek tehát minden szempontból legálisan felhúzott lakóépületek. A hullámteret azután jogi szempontból üdülőövezetté minősítették. ahová hivatalosan lakóingatlant nem, csak üdülőt szabad építeni. Van azonban egy kiskapu, azt ugyanis semmi sem tiltja, hogy valaki egész évben az "üdülőjében" tartózkodjon.

Az is előírás, hogy az épületek első (lakó)szintjének a mértékadó árvízszint felett kell lennie. Ennek ellenére több olyan épületet is felhúztak a hullámtérben - még az utóbbi években is -, amelynek első szintje bőven az előírt magasság alatt van. Egy szó mint száz, akik minden szempontból legálisan élnek a hullámtér területén, kevesebben lehetnek, mint százan.

A mobilgát mellett állók

A mobilgát mellett leghangosabban a Római-partért Egyesület lobbizik. A csoportot saját bevallásuk szerint magánszemélyek, vállalkozók, sportegyesületek vezetői alakították 2006-ban, "kulturált sportolási, kikapcsolódási lehetőségek létrehozása érdekében a Római Parton". Az Egyesület szerint az árvíz az itt élő és dolgozó közel 1000 embert fenyegeti, és természetesen az itt lévő ingatlanokat.

Emellett az árvíz és a nyomán a szennyvízrendszerből kimosott, fekáliával kevert, lerakódott iszap súlyos közegészségügyi veszélyeket hordoz.

ellen2ellen3

Az Egyesület alelnöke, Egri Gábor cége 2002-ben vásárolta meg azt a 11 000 négyzetméteres ingatlant a parton, amelyen 2,4 milliárdos beruházással négycsillagos szállodát fejlesztett. A 63 szobás Holiday Beach Budapest Wellness and Conference Hotel, amely a honlapján Budapest egyetlen hajó formájú szállodájaként, egyhektáros parkkal, fűtött élményfürdővel hirdeti magát. A Duna-parti szálloda annak ellenére kapta meg az akkor Tarlós vezette önkormányzattól a szükséges engedélyeket, hogy az alsó szintje is lakótérfunkciót szolgál, és jócskán a mértékadó árvízszint alatt van.

Az Egyesület álláspontja szerint a Nánási-Királyok úti, már létező védmű további fejlesztése nem megoldás, mert ugyan megvédené a mögötte húzódó területeken élő 55 ezer embert, de az ártétbe szorult lakókat és tulajdonosokat védtelenül hagynál, "gettóba" szorítaná.

Ingatlanpanama a háttérben?

Sokkal jobb megoldás lenne a már meglévő, Nánási út-Királyok úti védmű megerősítése, legalábbis Judit és Miklós szerint. Ez szerintük nemcsak biztonságosabb, de olcsóbb is lenne a mobilgátnál, és - mivel eleve magasabban van - könnyebb lenne a megfelelő szintre magasítani. Így 100%-osan garantálhatnák Békásmegyer, Csillaghegy, Pünkösdfürdő és a Pók utcai lakótelep árvízvédelmét, és a Római-part élővilága is megmaradhatna.

A Római-partért Egyesület és Tarlós István főpolgármester által hangoztatott ellenérv, miszerint 607 védett fát kellene kivágni ennek a védműnek a megerősítéséhez, szerintük abszolút tévedés (rosszabb esetben tudatos ferdítés). Az igaz, hogy jó pár fát ki kellene vágni, de korántsem ennyit, és a védett platánsor megőrizhető lenne.

Természetesen a Római-parton is kell valamiféle védekezés, de Juditék szerint jóval kisebb, "ingatlanokra szabott" mobilgátakkal, illetve ahol lehet, az épületek lábakra emelésével, vagy úgynevezett nyári gátakkal jelentősen növelhetnék a hullámtéri árvízvédelem hatékonyságát. Ráadásul mindezt a mobilgát költségének töredékéből.tetejerol

Kilátás egy elhagyatott, romhalmazzá vált régi csónakház tetejérőlpostas1

Az elhagyatott Postás Szálló

Szerintük a mobilgátat egy hangos kisebbség támogatja, akik között vannak már használatban lévő ingatlanok tulajdonosai. De olyanok is, akik még korábban vásároltak használaton kívüli telkeket, vagy olyanokat, amelyeken régi, lerobbant épületek állnak.

Ha megépülne a mobilgát, akkor egy tollvonással üdülőterületből lakóterületté lehetne minősíteni a hullámteret.

Így az ott lévő telkek, ingatlanok éréke ugrásszerűen megnőne. És a rájuk, illetve a helyükre épített lakóingatlanokat is csillagászati áron lehetne értékesíteni a mai értékükhöz képest. Ez megmagyarázná, hogy miért ilyen erős a mobilgátat pártoló lobbi.

A helyzet jelenleg úgy áll, hogy a tervek szerint 2019-re át is adhatják a római-parti mobilgátat, a 12,7 milliárd forintos beruházás a járulékos költségekkel együtt optimista becslések szerint is 15-20 milliárd forintba kerül majd - de 50 milliárdos végösszegről is hallani.civilfa1

A partot védő civilek jelemagasitott-haz

Egy feltöltésre épült ingatlan, amely biztonságban az árvíztől mobilgát nélkül is

Tarlós István azt üzente

A Maradjanak a FÁK a rómain csoport állításairól hat kérdésben kérdeztük a Fővárosi Önkormányzatot. Válaszként Tarlós István főpolgármester október 14-i sajtótájékoztatójának azt a részletét küldték el, amelyben a főváros árvízvédelméről és konkrétan a Római-part helyzetéről beszélt.

A Római-parton a múlt héten zajlott tüntetéssel kapcsolatban úgy fogalmazott: "nem tudom, mi ellen tüntettek, jelenleg azt sem tudják, mi fog ott megépülni."

"Fellármázták a liberális sajtót, hangulatot lehet kelteni, de nem érdemes. A baloldali és liberális sajtó a végtelenségig elhallgatja, hány ígéret hangzott el az elmúlt 20 évben a védmű megépülésére, a Demszky-féle vezetés is egyértelműen parti védművet akart építeni, a kerület, a Műegyetem és a vízügyi hatóság is ezt támogatja."

Elmondta, hogy újabb tanulmányt fog készíttetni a Nánási úti nyomvonal költségeiről, lehetőségeiről, ahol derékvastagságú fákat kellene kivágni, ha ott épülne a védmű. "Övön aluli és zsarolási céllal feltett sejtelmes sugallat, hogy ingatlanpanama lenne a hullámtérben és azt a főpolgármester is támogatná” – hangsúlyozta.

Hozzátette: hivatalosan javasolni fogja, hogy a Római-parton rendeljenek el változtatási tilalmat, erről hamarosan dönthet a kerületi képviselő-testület. (Ez utóbbi már hatályba is lépett - a szerk.)

Más városok bármit megtennének érte, mi önként tesszük tönkre

A Római-parton nem az egyes fák a különlegesek, hanem az ott lévő fák összessége - magyarázza Judit.

"
Ez óriási érték, egy kétmilliós világvárosban rendkívüli ritkaságnak számít egy ilyen, eredeti, természetes állapotban megmaradt vízparti terület. Más nagyvárosok bármit megtennének, hogy egy hasonló területre szert tegyenek, ha már megőrizni nem sikerült. Mi pedig éppen arra készülünk, hogy lemondjunk róla és örökre tönkretegyük."

A közelmúltban három szabadvízi strand is létesült a Dunán: Gödön, Dunabogdányban és Nagymaroson - tette hozzá Miklós. "Ha megépül a mobilgát, örökre lemondunk arról, hogy a Római-parton is lehessen ilyen strand."partgyonyorupart-kilatas-masikpunkosd2

A magasított gát Pünkösdfürdőnél

A mobilgáttal annak is vége lenne, hogy a folyón kenuzók a parton bárhol kikössenek, ahol kedvük szottyan. Attól fogva csak ott tudnának partra szállni, ahol a hajók kikötéséhez megfelelő lejtésű felületek vannak kiképezve. A látványterveken látható, a gátat stabilizáló kőrakások mögött a vízig húzódó parti rész is hazugság a Maradjanak a FÁK a Rómain aktivistái szerint. Valójában ez a parti rész csak extrém alacsony vízállás esetén "bújna elő" - az év szinte egészében víz borítaná.

"A Római-part állapota siralmas, mintha az elmúlt évtizedekben tudatosan hagyták volna, hogy ennyire lerobbanjon" - mondta Judit. "Az, hogy a mobilgát nem épül meg, csak egy dolog, de önmagában kevés. Emellett ki kellene találni, hogyan tegyük rendbe a partot, és nagyon komoly összegeket kellene rákölteni erre. A városnak évtizedes adóssága van ezen a téren, amit, ha végre rendezne, az eredmény egy minden eddiginél szebb Római-part lehetne, ami a város valódi ékkövévé válna."

A cikk elkészítéséhez felhasználtuk háttéranyagként Bardóczi Sándornak az Építészfórumban megjelent cikkeit, valamint a Magyar Narancs témában készített riportjának néhány információját. A források linkjeit a cikkben találjátok.


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
budapest-latkep.jpg

Nem elégedettek a budapestiek azzal, ahogy az országban mennek a dolgok

A fővárosi fiatalok a legelégedetlenebbek.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. október 27.


hirdetés

Sokan nem elégedettek a budapestiek közül azzal, ahogy az ország ügyei alakulnak - derül ki a Publicus Intézet felméréséből, amit a Népszava megbízásából készítettek.

A megkérdezettek csupán 14 százaléka mondta azt, hogy teljesen elégedett, 25 százalék pedig azt, hogy inkább elégedett, míg 41 százalék arra voksolt, hogy egyáltalán nem elégedett.

Az is kiderült, hogy a fideszes szavazók alig 7 százaléka elégedetlen, míg az ellenzékiek 75 százalékának nem tetszik, ahogy az Orbán-kormány vezeti az országot.

A fiatalok körében a legnagyobb az elégedetlenség, ugyanis a 18-29 éves korosztály 72 százaléka válaszolt így. De a 30-44 éves generációnál is 65 százalék ez az arány.

Arról is kérdezték a fővárosiakat, hogy mennyire elégedettek azzal, ahogy Budapesten mennek a dolgok. Az eredmények alapján

hirdetés

csupán 7 százalék elégedett teljes mértékben, 35 százalék inkább elégedett, de a többség inkább nem elégedett vagy egyáltalán nem elégedett a fővárosi vezetés munkájával.

A legutóbbi intézkedésekről kérdezett vélemények szerint a válaszadók mindössze 18 százaléka támogatja teljes mellszélességgel a kerékpársávok kialakítását. A legkevésbé a fideszes, leginkább pedig a momentumos szavazók támogatják ezt az intézkedést. Ugyanakkor

a budapestiek 47 százaléka úgy véli, mindenképpen és jelentős mértékben csökkenteni kellene a belvárosi kerületek autós forgalmát. A többség azonban azt gondolja, hogy ezt a közösségi közlekedés fejlesztésével lehetne elérni.

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
mti-durer.jpg

„Most ezt is ledózerolják” – így búcsúzik a megszűnő Dürer Kerttől Szabó Benedek

A Keleti Blokk és a Dürer Kert helyén a hírek szerint luxusszállodát terveznek, ami szorosan kötődik a Liget-projekthez.
MTI Fotó: Balogh Zoltán - szmo.hu
2020. október 25.


hirdetés

"November elsejéig el kell hagyniuk az ott próbáló zenekaroknak a Városliget szomszédságában, a Dürer Kerttel egy telken lévő Keleti Blokkot" – írtuk meg mi is a Telex nyomán. Valószínűleg az egykori ELTE-ingatlanon lévő, 2008 óta működő Dürer Kertet is hónapokon belül bezárhatják.

A 37 ezer négyzetméteres ingatlan két éve Garancsi István üzletember (és Orbán Viktor barátja) érdekeltségébe került, és "a hírek szerint luxusszállodát terveznek, ami szorosan kötődik a Liget-projekthez".

Szabó Benedek, a Galaxisok frontembere egy Facebook-posztban búcsúzott a kezdő és feltörekvő zenekarok ikonikus helyeitől:

"Miután Budapestre költöztem - sőt, egy ideig előtte is - a Keleti Blokkban próbáltunk a Zombie Girlfrienddel. Egészen a zenekar első leállásáig ott is maradtunk, aztán jött a Galaxisok, amivel egy ideig a Közvágóhídon próbáltunk (azóta kormánybarát törökök vették meg, ledózerolták és luxusapartmanokat építenek a helyére), később mindenfelé, de főleg a Dürer Stúdióban.

hirdetés

Idén, amikor beszálltam a Bozóba, pár boldog hónap erejéig volt alkalmam visszatérni a Keleti Blokkba is, mielőtt mindenkivel közölték volna, hogy fel is út, le is út. Az elmúlt tíz évben különböző zenekarokkal játszottam a Dürer Kert kistermében, nagytermében, a 041-es teremben és a kertben is, megettem körülbelül ötszáz csevapot, próbák előtt söröztem, cigiztem és hamburgereztem a régi büfében, aztán később a Jaromírban, vártam trolira és taxira koncertek után, indultam el gyalog Zugló, a belváros vagy Újlipótváros felé, szereztem sok szép emléket és öregedtem tíz évet. Most ezt is ledózerolják, és feltehetőleg szintén luxusapartmanokat építenek a helyére. Biztos nagyon szép lesz. Sic transit gloria mundi. Benedek."

Log into Facebook | Facebook

Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
108E_busz.jpg

Patkány ugrott egy utas nyakába a 108-as buszon

A hétfők már csak ilyenek.
Címkép: Wikimedia Commons - szmo.hu
2020. október 27.


hirdetés

Nem túl kellemesen indult a hete Andrásnak, az Index egyik olvasójának, miután hétfő reggel munkába menet a 108 E jelzésű járaton egyszercsak arra lett figyelmes, hogy valami mászik a nyakában.

Először arra gondolt, hogy egy bogár lehet az, így reflexszerűen lesöpörte magáról.

Pár másodperc múlva azonban jött a horrorfilmszerű csavar, ugyanis amikor oldalra pillantott, meglátta, hogy egy patkány járkál a székén.

A kezdeti sokk után az utas videót is készített a rágcsálóról, ezt ide kattintva lehet megtekinteni.

Az esetet követően András panaszlevelet írt a Budapesti Közlekedési Központnak, választ azonban a cikk megjelenéséig nem kapott.

hirdetés


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
kelenfold-8-Copy-1.jpg

Az elhagyott Kelenföldi Erőmű art deco stílusú irányítóterme már sok filmest csalt a régi ipari műemlékbe

A száz éves építmény üresen áll, de falai között még őrzi az elkészültekor világviszonylatban is igen korszerű ipari létesítmény emlékét.
Fotók: Pataki Tamás - szmo.hu
2020. október 25.


hirdetés

A Kelenföldi Erőmű Budapesten a XI. kerületében a múlt század elején kezdte meg a villamosenergia-termelést. Ez volt az első olyan erőmű Magyarországon, amely a nemzetközileg is elismert háromfázisú, váltakozó áramú, 50 periódusú áramot előállította. A környező városrész energiaigényének változásával összhangban több lépésben esett át korszerűsítésen és kapacitásbővítésen. Az erőmű egy része mára már ipari műemlék.

A Duna partján, a Kopaszi-gát szomszédságában elhelyezkedő erőmű építéséről 1911-ben döntött a budapesti városvezetés. A hely kiválasztásánál fontos szempont volt a közeli vasút, a folyami közlekedés biztosítása és az uralkodó szélirány is, hogy a füst ne a város felé menjen.

Kelenföldi Erőmű 1913–1933 között Reichl Kálmán, majd halála után Bierbauer Virgil tervei alapján épült fel.

Az építkezés kezdetben jól haladt, de az első világháború megakasztotta az építkezést, így az utolsó részek csak a 20-as években készültek el. Az art deco és a bauhausos elemeket Borbíró tervezte az épületbe.

hirdetés

Az épület egyik legszebb része az üvegezett tetejű art deco stílusú irányítóterme.

Az elsődleges tüzelőanyaga a csővezetéken beszállított nagynyomású földgáz volt, míg a tartalék tüzelőanyag szintén a csővezetéken beszállított tüzelőolaj volt.

Az erőmű főberendezései a téli, fűtési idény időszakában jellemzően nagy terheléssel, optimális kihasználtsággal üzemeltek. Nyári időszakban az aktuális használati melegvíz igény ellátására főként a kis teljesítményű, erre a célra létesített gázturbinákat üzemeltették.

Az Erőmű korábban rendelkezett iparvágánnyal is, amely a Kelenföld vasútállomás felé lehetővé tette a vasúti szállítást. A vasúti kapcsolat a széntüzelésű erőmű alapanyag szükséglete miatt volt szükséges. Az erőmű átalakítása után már nem igényelte a tüzelőanyag vasúti szállítását, ezért a vasúti vágányokat 2003-ban elbontották.

A világviszonylatban legfejlettebb technikát képviselő erőmű építészetileg is igazán különleges volt. A tervezők szándéka az volt, hogy a funkció mellett művészi és építészeti igényesség is legyen az erőműben.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!