hirdetés
kiez.jpg

A nagy Fördős Zé-sztori

Sokan rajonganak az ételeiért, de vajon ki ő és honnan jött? Ismerjétek meg a nem mindennapi történetét.
Berei Dániel interjúja - szmo.hu
2016. március 16.


hirdetés

Egy ország ismeri az arcát, sokan rajonganak az ételeiért. De kicsoda Fördős Zé? Honnan jött és hová tart? A nagy Fördős Zé sztori következik.

unnamed (4)

- Már gyerekkorodban is a konyhában lógtál?

- Mielőtt rákattantam volna a főzésre, azelőtt kattantam rá a vendéglátóiparra. A nagymamám és az édesapám közösen vitték a 11. kerületi Alba Régia éttermet még a 70-es években. Én ide már kisgyerekkorom óta bejárkáltam, és megtetszett az az üzemi tevékenység, amit ott láttam. Nem a szakácsok munkájába, és nem is a pincérekébe, hanem magába a rendszerbe szerettem bele. Engem egy étterem menedzsmentje szippantott be, és bár ezt most csak felnőtt fejjel tudom így elmondani, akkor csak annyi történt, hogy öt évesen álltam ott, és bámultam, hogy ez mennyire csodás.

- A főzés akkoriban nem is érdekelt?

hirdetés

- Csak egy kicsit később. Édesanyám igazi háziasszony a mai napig, aki elmegy bevásárolni és hétköznap-hétvégén ebédet tesz a család elé. 8-9 évesen ez már engem is érdekelt, azt hiszem, ekkor írtam kézzel az első receptkönyvem. Persze, abban még kevés recept volt, de nagyon fontosnak tartottam, hogy a kókuszgolyó receptemet megörökítsem.

- Mi volt a legérdekesebb gasztroélmény a gyerekkorodból?

- Az egyik jellemző élmény a nyárhoz kötődik, amiket gyerekkoromban nagyszüleim balatoni nyaralójában töltöttünk. Az anyai nagymamám nyaralójába sokszor kettesben mentünk el, és tojásos nokedlit ettünk salátával. Ez az, amiből bármennyit, bármikor.

unnamed (2)

- Akkor inkább a magyaros vonal áll hozzád közel.

- Abszolút. Nem lehetett, de pénzünk sem volt arra, hogy utazzunk, így a gyerekkorom a Balcsiról és az éttermünkről szólt. Paprikás csirke, tojásos nokedli, hentes módra készülő kaják - a klasszikus magyar ételek a mai napig megdobogtatják a szívem. Nagy szomorúsággal tölt el például, hogy ezeket a kajákat se a menzákon, se a közétkeztetésben nem találod meg úgy, hogy megszeresd.

- Az iskola alatt azért csak dolgoztál pincérként is, nem?

- Idegenforgalmi középiskolába jártam, ami közel áll a vendéglátáshoz. A Xantusban komoly hangsúlyt fektettek arra, hogy a vendéget tiszteld. Azt tanították, hogy a vendéget meg kell érteni ahhoz, hogy ki tudd szolgálni, ez sokat gyúrt a szemléletemen. Ugyan volt itt is egy kevés főzés, de nem itt tanultam meg főzni. Ez volt az első alkalom, hogy nem édesanyám, hanem egy séf terelgetett a konyhában. Innen vendéglátó főiskolára mentem, ahol menedzsmentet kezdtem el tanulni, itt pedig beigazolódott az, hogy amire ötévesen rákattantam, az egy jó dolog.

- Mégsem lett éttermed.

- Sőt, nem is ezzel foglalkoztam. A kilencvenes évek közepére édesapámnak lett egy cateringes cége, ez a műfaj éppen ekkor kezdett beindulni. A multik kezdtek megerősödni, az ügyfeleknek és a dolgozóknak pedig sok bulit rendeztek. Apám eleinte 100-200, a vége felé már 1000-1500 fős bulikat szervezett. Én csatlakoztam hozzá és kábé az a felállás jött létre, mint tíz évvel azelőtt a nagymamám és apám között az étteremben. Engem az ügyfélszerzés izgatott. A főzés csak hobbi volt, például a házibulikban akartam nagyot aratni azzal, hogy én főzök is valami jót, nem csak chips van. Viszont ha hétre hívtam őket, akkor nem akartam hat előtt kezdeni a főzést, de le akartam aratni a babérokat a végeredménnyel. Így gyors de menő kajákkal kellett előállnom.

- Akkor a gasztroblog-mánia a házibulikból indult?

- Szép sztori lehetne, hogy ebből nőtte ki magát, de hazugság lenne. Az igazság szomorúbb. A családi vállalkozásunk tönkrement, a család pedig nagyot bukott vele. Ez azért volt nagyon szomorú, mert

mi sosem jutottunk el oda például, hogy vegyünk egy házat, mert mindig minden pénzt a vállalkozásba fektettünk vissza. A végén pedig hitelek, tartozások és pánik maradt.

Úgyhogy én beálltam egy rendezvényszervező céghez, aminek a legfőbb partnere az Electrolux volt. Nekik én kezdtem koordinálni a gasztrós eseményeiket. Lényegében az volt a feladat, hogy amikor kijött egy új sütő, csináltunk egy hatalmas bulit, ahová meghívtuk az akkori sztárséfeket, akik bemutatót tartottak a gépekkel, vagy együtt főztek a vendégekkel. Volt egy rendezvény, ahol az egyik szakács beteg lett és volt egy üres pult, nekem meg mondták, hogy ez úgyis testhezálló, álljak be. Ott én sem gondoltam volna, de felszabadult bennem valami, és én élveztem az estét a legjobban.

A többi standon csak úgy lement a főzés, nálam meg egy közösen piázós, szelfizős buli lett belőle.

Az öcsém is kallódott, ő egy multinak dolgozott, aztán egy hétvégén megváltozott minden. Lementünk a Balcsira, a naplementében két főnökre panaszkodás között egymásra néztünk, azt mondtuk:

“Ne már!” és elterveztük, hogy megcsináljuk a saját főzőműsorunkat. Ezt azóta a balatonvilágosi egyezménynek hívjuk.

- Ez a Szárnyas Ízvadász volt, nem? Ha jól tudom, nem abban a formában készült, mint eleinte terveztétek.

- Igen. Arra jutottunk, hogy önmagában, hogy én főzök nem elég, kell valami plusz, mint a külföldi hátizsákos, utazós műsorokba. Így becsatoltuk a hobbim, a siklóernyőzést is, amiből az lett, hogy minden rész elején felszálltam, valahol leszálltam, ahol főztem egyet, majd hazarepültem. Elküldtük egy csomó tévének. A Paprika TV-től nagy dicséretet kaptunk, de azt a választ, hogy nincs új műsorra pénzük. Feltettük tehát a netre, blog formájában. Aztán rögtön az első videót az Indexen kitették a címoldalra, mi meg csak kapkodtuk a fejünk, annyian nézték. Feltettünk még egy videót, majd egyszer csak jött egy e-mail, hogy mi lenne, ha együtt dolgoznánk az Index-szel.

unnamed (1)

- De ez még mindig ingyenmunka volt, nem? Hogy lett belőle hivatás?

- Az életben mindig egyszerre kell ügyesnek és szerencsésnek is lenni. Így voltunk ezzel mi is, amikor megkerestük az Electroluxot, hogy hátha finanszírozzák a videoblogunkat, mert az Index nem tudott fizetni érte. És láss csodát, pont akkor szóltak nekik Stockholmból, hogy minden országban kell gasztrovideós szponzorációkat kötni.

Kérdezték, lehetne-e hogy egy évet előre megvesznek? Hát, mondom… persze.

Win-win-win szituáció volt, az öcsémmel pedig felmondtunk és jöhetett a gyártás.

- Gondolom mindketten profi videósok voltatok…

- Az öcsém autodidakta módon tanult meg operatőrködni és vágni, de szépen lassan beletanultunk az egészbe. Mellesleg most ő gyártja az RTL-nek a Street Kitchent. Mi megnéztünk a rossz főzőműsorokat és megnéztük olyanokat, ami szerintünk jó. Kikockáztuk, visszatekertük, kielemeztük. Rengeteget dolgoztunk azon, hogy a képi világ menő legyen.

- Ez még mindig Szárnyas Ízvadász. Mikor lett Street Kitchen?

- Kitaláltuk, hogyha ez így működik az Electrolux-szal, akkor miért ne működne még más arcokkal és szponzorokkal. A Street Kitchen létrejöttéhez még csatlakoztak gasztrobloggerek; Havas Dóra, Jancsa Jani, Nagy Sanya, találtunk szponzort és az Index is segített, így létrejött egy közös brand.

- Ha a Street Kitchen az Index és a ti közös brandetek volt, hogy kerül a képbe az RTL Klub?

- 2014-ben történt meg az, amiért az egészet elkezdtük, és végre észrevett minket egy TV. Állítólag a tökös-lecsó videóm tetszett meg nekik, amin - mivel egy rendezvény miatt nem voltak otthon a késeim - bárddal vágtam fel a paprikát és a tököt. Személyesen Vidus Gabi és Hermann Pierre jöttek el tárgyalni, amit eleinte fel sem fogtam, mekkora dolog, hiszen ők a magyar televíziózás legbefolyásosabb tagjai közt vannak. Akire Pierre azt mondja, hogy menő, az menő. A beszélgetés során megjegyezte, hogy tök jó lennék az induló Konyhafőnök egyik zsűrijének, menjek be castingra. Két próbafelvétel volt, egy hónappal később már RTL-es műsorvezetőként forgattam a Konyhafőnököt. A forgatás alatt meg rögtön el is hívtak a Celeb vagyok, ments ki innen-be. Borzasztó gyorsan történt az egész.

- És arra rögtön igent mondtál, vagy azért volt benned némi kétség?

- Kicsit paráztam, hogy nagyon bulvár lesz, de igazából bíztam a készítőkben és nekem lett igazam. Ők nagyon profin építik a karaktereket, nem csinálnak olyat, hogy egy sikeres produkció arcát szétrombolják.

unnamed (3)

- És mi lesz ezután?

- A következő kihívás, hogy a Farm műsorvezetője leszek. Izgalmas lesz nagyon. Amúgy nagyon rá vagyok kattanva a műsorvezetésre, szeretném komolyabban és hosszabb ideig is csinálni, szerencsére a visszajelzések is pozitívak. A Konyhafőnökkel kapcsolatban az az érzésem, hogy hosszú élettartamú műsor lesz, a brit verzió például már 10 éve megy és még mindig imádják.

- Gyerekkori álmod az éttermi menedzsment, most már egy ország ismeri a neved. Nagyon adja magát a kérdés: mikor lesz éttermed?

- Ez a dolog már-már irritálóan adja magát. A kisagyamnak van egy nyúlványa, ami folyamatosan viszket, hogy legyen egy éttermem.

Ha nem lettek volna azok a kudarcok, amiket a családi vállalkozásunkkal átéltünk, már rég nyitottam volna egyet, de egyelőre azok visszatartanak. Akkor mindent elvesztettünk, még a nagymamám házát is be kellett dobni, emiatt óvatos vagyok. Jelenleg nagyon elhivatott vagyok, és szeretem a munkám, minden időmet lefoglalja a Street Kitchen és az RTL, meglátjuk, mit hoz a jövő, egyelőre beérem a saját szakácskönyvvel.

Ha érdekesnek találtad a cikket, nyomj egy lájkot!


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
605_38235708994_5673_n.jpg

„Afrika legeldugottabb pontján is hallottam magyar szót” - interjú Földvári András utazóval, aki 796 reptéren járt már

Földvári András építtetett vízvezetéket indiánoknak, járt nem létező országokban, és nem fél a vírustól. Könyve, az "Elmentem világgá - 80 sztorival a föld körül" pedig a sikerlista élére repült.
Kövesdi Miklós Gábor - szmo.hu
2020. szeptember 12.


hirdetés

A Malévnál kezdte pályafutását, dolgozott az izraeli légitársaságnak, és a Turkish Airlinestól ment nyugdíjba. 796 reptéren utazott át, és alig van ország ahol nem fordult meg. Földvári András arról is mesélt, mit írtak róla megfigyelői, és hogy mikor indul az Antarktiszra.

- Ön valóban igazi világutazó. Barcelonából válaszolt az e-mailemre, most Temesváron fogadja a hívásomat, és lefogadom, hogy mire a cikk megjelenik, megint máshol fogja olvasni. Egy évben átlag hány napot van itthon?

- Azért nehéz megmondani, mert a járvány bezavart. Még soha nem utaztam olyan keveset, mint idén.

Amikor állományban voltam, 45 napot tudtam utazni egy évben. 30 nap szabadságom volt, azt feldaraboltam és hozzácsaptam az állami ünnepekhez. De mióta nyugdíjas lettem, jóval több időm van.

A járvány kitörése óta voltam hosszabb időre Ukrajnában és Lengyelországban.

hirdetés

Ezt az utat Lengyelországban kezdtem, onnan Angliába mentem, Angliából Spanyolországba, onnan ide Romániába.

Tulajdonképpen Temesvárt azért találtam ki, hogy ne kelljen hazamennem, mert akkor karanténba raknak. Mert 80 kilométerre a határtól már érdekes módon nincs járvány. Vasárnap megint utazom tovább Londonba.

Azt szoktam mondani, hogy mindenütt jó, de legjobb útközben.

– Mindenesetre azt elmondhatjuk, hogy meglehetősen kitágította a home office fogalmát.

- Az biztos. World office. Egyébként nagyon sok informatikus ismerősöm van. Az egyik magyar barátom vancouver-i, aki ténylegesen Mexikóban él, és onnan van „bekötve” Vancouverbe. Sokkal jobb a klíma.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
tanar-1.jpg

Átadták az Év tanára díjakat, elismerést kapott még az Év külhoni tanára és az Év virtuális tanára is

'A pedagógus pálya művészet, értékeket közvetítő hivatás. A gyerekek az iskolában tapasztalhatják meg a közösséget, mit jelent egy közösség tagjának lenni, ezért is nagy a tanárok felelőssége' - mondta a nemzetpolitikáért felelős miniszteri biztos.
MTI, fotó: Mónus Márton - szmo.hu
2020. szeptember 12.


hirdetés

A pedagógus pálya művészet, értékeket közvetítő hivatás - erről beszélt Szilágyi Péter nemzetpolitikáért felelős miniszteri biztos az Év tanára díjak átadóünnepségén, Budapesten szombaton.

A gyerekek az iskolában tapasztalhatják meg a közösséget, mit jelent egy közösség tagjának lenni, ezért is nagy a tanárok felelőssége - hangoztatta a miniszteri biztos.

A kormány a magyarság közjogi egyesítése után nagy hangsúlyt fektet arra, hogy az anyanyelvi oktatás mindenhol elérhető legyen a magyarok számára. Támogatja azokat a határon túli családokat, amelyek magyar oktatási nyelvű intézménybe íratják gyermekeiket, továbbá 140 óvodát bölcsődét létesített, és támogatta 750 intézmény megújulását, több tízezer tanár és diák kárpát-medencei utazását, valamint a középiskolai tanárok továbbképzését - sorolta a Miniszterelnökség nemzetpolitikáért felelős miniszteri biztosa.

Az Év tanára díjat 2020-ban Orosz Tamás, a Nyíregyházi SZC Wesselényi Miklós Technikum és Kollégium testnevelés tanára kapta.

hirdetés

Az Év tanárának ezüst elismerő oklevelét kapta Juhász Jánosné, a mezőkövesdi Szent László Gimnázium és Közgazdasági Technikum igazgatója, magyar-, történelem- és filozófiatanára, valamint Pálné Varga Valéria, a sellyei Kiss Géza Magyar-Horvát Kétnyelvű Nemzetiségi Általános Iskola és Zeneiskola-Alapfokú Művészeti Iskola igazgatóhelyettese és orosz-történelem szakos tanára, továbbá Góczán Bettina, a budapesti Medgyessy Ferenc Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola német nyelv és irodalom, valamint német hon- és népismeret tanára.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
Red-Carpet-PIECES-OF-A-WOMAN-Vanessa-Kirby-Kornél-Mundruczó-Kata-Wéber-1-Credits-La-Biennale-di-Venezia-Foto-ASAC-ph-Jacopo-Salvi-scaled.jpg

Két díjat nyert Mundruczó Kornél filmje Velencében

Vanessa Kirby főszereplő a versenyzsűri legjobb színésznőnek járó díját hozta el, a film megkapta a 30 fiatal diákból álló zsűri Legjobb Filmnek járó, Arca CinemaGiovani díját is.
Címkép: Biennale di Venezia – Foto ASAC, ph Jacopo Salvi - szmo.hu
2020. szeptember 13.


hirdetés

Szombat este adták át a 77. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál hivatalos versenyének díjait. A hét tagú nemzetközi zsűri, melyben a filmszakma olyan nagy nevei vettek részt mint Cate Blanchett zsűrielnök vagy Matt Dillon, a Legjobb Színésznőnek járó Coppa Volpi díjat Mundruczó Kornél rendező és Wéber Kata forgatókönyvíró Pieces of a Woman című filmjének főszerepét alakító Vanessa Kirby-nek ítélte oda.

A hír azután érkezett, miután egy nappal korábban a film megkapta a 30 fiatal diákból álló zsűri Legjobb Filmnek járó, Arca CinemaGiovani díját is. Az idén 19. alkalommal átadott diákzsűri díj is a versenyfilmeket jutalmazza, és a Velencei Nemzetközi Filmfesztivál egyik legnépszerűbb hivatalosan elismert párhuzamos díja.

A fesztivál versenyprogramjában idén különösen nagy presztízs volt részt venni, mert a járvány hatására a legtöbb A-kategóriás filmfesztivál elmaradt, vagy online formára váltott. Velence ezzel szemben úgy döntött, hogy idén is megtartja az eseményt, így különösen erős szerzői filmes mezőnyből válogathatott.

Végül 18 film versenyezhetett Európa legrégebbi filmfesztiváljának hivatalos versenyprogramjában, ebbe válogatták be a Pieces of a Woman című alkotást is.

hirdetés

Jelenet a Pieces of a Woman című filmből

A világpremiert a Variety (“Érett, mesterien eljátszott emberi dráma”), The Guardian (“A színészi mesterkurzusnak is tekinthető film a maga módján okoz sérülést és nyűgöz le”), The Wrap (“Nemcsak új nyelvezetre való áttérés, de a forma jelentős visszatérése”), és számos más rangos filmkritikus értékelése követte.

A legismertebb nemzetközi filmkritikákat összesítő oldalon, a Rotten Tomatón jelenleg 89%-on áll, amely kimagaslónak számít.

A pozitív hangvételű kritikákat a nemzetközi filmforgalmazás nagy neveinek megkeresése kísérte. A Pieces of a Woman legközelebb az amerikai kontinensen, a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon mutatkozik be, ahol épp a velencei díjátadóval egyidőben tartották első gálavetítését.

Vanessa Kirby Mundruczó Kornéllal és Wéber Katával a vörös szőnyegen

A filmes és színházi munkáival világszerte elismert Mundruczó Kornél hetedik nagyjátékfilmjének történetében Martha (Vanessa Kirby) és Sean Carson (Shia LaBeouf) szülői örömök elé néző bostoni pár, akiknek az élete visszafordíthatatlanul megváltozik egy tragikus otthonszülés hatására. A transzcendens történetben a fiatal édesanya gyásza az egész családját megrázza. A nő saját utat választ, amely során megtanul együtt élni hatalmas veszteségével és képessé is válik a továbblépésre.

Mundruczó Kornél első angol nyelvű külföldi gyártású filmjének executive producere Martin Scorsese.

A produkció főbb szerepeiben Vanessa Kirby és a világhírű Shia LaBeouf játszanak, míg a további szerepekben többek között az Oscar-díjas Ellen Burstyn, Molly Parker, Iliza Shlesinger, Benny Safdie, Jimmy Fails és Sarah Snook is láthatóak lesznek.

A Pieces of Woman az amerikai-kanadai BRON Studios és a Little Lamb gyártásában, a Creative Wealth Media és a hazai Proton Cinema közreműködésével készült. A film forgatókönyvét Wéber Kata saját, többszörösen díjazott színdarabja alapján írta. Az alkotás Executive Producere Petrányi Viktória (Proton Cinema), aki Mundruczó Kornéllal együtt alapította meg produkciós vállalatukat, a Proton Cinemát, és az egyetemi évektől kezdődően minden filmjükön együtt dolgoznak. A vágást Jancsó Dávid jegyzi.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
DSC09903-1000x668.jpg

Államilag elismert iskola lett a Budapest School – A következő lépés a nemzetközi terjeszkedés

Halácsy Péterrel, az iskola egyik alapítójával beszélgettünk.
K.U.D., címlapkép forrása: Budapest School - szmo.hu
2020. szeptember 20.


hirdetés

Halácsy Péter, a Prezi egyik alapítója, 2015-ben néhány társával hozta létre a Budapest School mikroiskola-hálózatot, amelyről már többször írtunk.

Idén szeptembertől már 14 helyszínen közel 400 gyerek tanulhat a BPS egyedi szakmai programja alapján óvodás kortól a középiskola végéig.

Ráadásul vége a diákok magántanulói státuszának, mostantól ugyanis államilag elismert iskolaként működnek, programjuk akkreditált, egyedi programként alkalmazható általános iskolában, gimnáziumban és szoftverfejlesztő technikumban is.

Az akkreditációhoz vezető út hosszú volt és rögös, de szükség volt rá. A Budapest School tanulóinak különböző iskolákban kellett vizsgázniuk, ez pedig Halácsy Péter szerint sok szorongást okozott a szülőknek és bonyodalmakat a tanároknak.

"Több magyar és nemzetközi oktatási és tanügyigazgatási szakértővel konzultáltunk folyamatosan, rengeteg iskola működését tanulmányoztuk, több mint 107 jogszabályt vettünk figyelembe. Mindenki azt kérdezi, hogy tudunk a mi oktatási módszereinkkel megfelelni a Nemzeti Alaptanterv követelményeinek, de messze nem ez volt a legnagyobb probléma”

hirdetés

– számolt be tapasztalatairól Halácsy a Szeretlek Magyarországnak. A BPS-modell ugyanis tökéletesen illeszkedik a Nemzeti Alaptantervhez.

Halácsy Péter, a Budapest School egyik alapítója

"Egyetlen jogszabály sem definiálja a tantárgy fogalmát, csak azt, hogy legyen matematika vagy etika. Nálunk a tantárgyak ugyanúgy kapnak szerepet, mint a NAT által definiált kulcskompetenciák, fejlesztési területek. Azaz ott vannak a programunkban, foglalkozunk velük, csak épp nálunk nem ezek adják a mindennapok struktúráját, hanem a tanárok szabadon válogathatnak össze egy-egy foglalkozásba tantárgyi követelményekből, a korszellem kihívásaiból, a gyerekek érdeklődéséből. Nagyobb gondunk volt azzal a szemlélettel, hogy az állam szeretné, ha mi mindent eldöntenénk 12 évre előre az iskolában. Például a programunkban rögzíteni kellett az érettségire való felkészítést. Ez valahogy annyira magától értetődő volt számunkra, hogy az iskoláinkban felkészítjük a gyerekeket az érettségire, hogy korábban nem került be a programba, de akkreditált iskolaként elengedhetetlen, hogy ezt is leírjuk” – említ egy olyan követelményt, amelynek meg kellett felelniük.

Az akkreditáció során sokszor szembesültek azzal, hogy XXI. századi iskolaként olyan kérdések merülnek fel bennük, amelyekre korábban nem igazán volt példa, és a jelenleg hatályos jogszabályi környezet nem igazán halad a korral.

"Mai friss frusztrációm, hogy kiderült, egy iskola például nem indíthat telephelyet év közben. Hiába lehetne beköltözni például egy decemberben elkészülő épületbe, amely sok szempontból kényelmesebb és ideálisabb lenne a gyerekek és a tanárok számára is, erre nincs lehetőség. Szeptember 1-jéig bezárólag lehet bármit módosítani. Persze, ennek is megvan az oka, és nem a minisztérium rosszindulatáról van szó: amikor a jelenleg is hatályos törvény készült, az év közbeni költözés, mint opció, fel sem merült”

– jegyezte meg.

Az akkreditáció folyamata során folyamatosan egyeztettek az Emberi Erőforrások Minisztériumával és a szakhatósággal, menet közben pedig újabb és újabb kérdések merültek fel. Nem triviális például a szellőztetés kérdése az iskolákban.

Laikusként azt gondolnánk, nincsenek szigorú követelmények ezzel kapcsolatban, azonban ez nem így van. A Pozsonyi úti telephelyen például a szellőztetéssel volt gond. Vagyis tulajdonképpen nem volt, hiszen voltak ablakok, sőt, egy modern levegőztető rendszert is beépítettek, hogy biztosan jó levegőben tanulhassanak a diákok, azonban az ÁNTSZ előírásainak így nem feleltek meg, mert a hivatal csak az ablakokat nyithatóságát nézi. Végül sikerült megoldást találni, de azt, hogy milyen részletekkel kellett megküzdeniük, jól mutatja ez a példa is.

"A jogszabály alkotásakor nem léteztek ilyen profi berendezések, ezért nyilván nem ejtenek erről szót. Sok hasonlóba futottunk bele. Februárban például - még a COVID-19-től teljesen függetlenül - felmerült bennünk a távoktatás kérdése és konzultáltunk a minisztériummal, amely teljesen elzárkózott ettől a lehetőségtől. Aggályosnak tartották a gyermekek biztonságának való biztosítását, ha távoktatásra kerülne sor. Kicsit életszerűtlen példa, de felvetettem, mi van, ha a tanár például épp a Nemzetközi Űrállomáson van és tartana egy lebilincselő órát a csillagászatról" – mesélte nevetve Halácsy. Végül az élet ezt a kérdést felülírta, és a tavaszi félévben gyakorlatilag minden iskola a digitális oktatásra állt rá.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!