dudas cim
A magyaroknak szüksége van egy újságra, ami nem a hirdetőnek és a politikának akar megfelelni
Dudás Gergely, az Index egykori főszerkesztője 300 millió forintot szeretne összegyűjteni a Politis elindításához.
interjú: Berei Dániel - szmo.hu
2017. november 24.


Pár napja mi is beszámoltunk arról, hogy új, saját lapot indít az Index áprilisban felmondott, egykori főszerkesztője, Dudás Gergely. A várhatóan 2018. áprilisában induló Politisnál 30 főállású újságíró dolgozik majd.

Azt ígérik, hogy időjárás és bulvár helyett sokkal több és jobb minőségű közéleti anyagot írnak, cserébe az előfizetők pénzéért. A lap elindulásához azonban szükség van 30 ezer előfizetőre, aki megelőlegezi a bizalmat a már futó Indiegogo-kampányban. Interjú.

- Mi a cél a Politis elindításával?

- Egy olyan újságot akarunk létrehozni, ami többet, mélyebben és magasabb minőségben képes foglalkozni a közéleti ügyekkel, mint amire a jelenleg működő, hirdetési bevételeknek kiszolgáltatott online média képes.

- Sok helyen kiemeli, hogy az ingyenes tartalom+hirdetés modell káros. Miért?

- Nem az a baj, hogy vannak olyan oldalak, amik így működnek, mint ahogy az sem baj, hogy vannak kereskedelmi televíziók. A probléma az, hogy csak ebben a modellben, illetve erős pártbefolyás alatt álló oldalak működnek, mi pedig ilyen oldalakra bízzuk a közéleti nyilvánosság nagy részét. Ez így ebben a formában példátlan a fejlett világban. A közéleti nyilvánosságnak mindenhol erős bástyái azok a 100 éves beágyazottsággal, branddel rendelkező, ma már online is megjelenő újságok, amik közül jó pár előfizetéses rendszerben működik.

Ők a modelljük miatt minden energiájukat képesek a minőségi újságírásra fordítani, mert nem kell azzal foglalkozzanak, hogy a hirdetők kedvében járjanak.

- Akkor minden oldalnak előfizetői modellben kellene működnie?

- Nem. Én csak azt állítom, hogy az, hogy egyáltalán nincs ilyen oldal, árt a nyilvánosságnak és árt a közéletnek is, mert ha a működő médiumok erőtlenek ahhoz, hogy ne a politika által diktált tematizálásnak üljenek fel, vagy éppen azért jöttek létre, hogy szolgálják a politikát, akkor kiszorul egy sor olyan téma a nyilvánosságból, amivel foglalkoznunk kellene, és a terítékre kerülő ügyek feldolgozása sem lesz kellően alapos.

- Melyik volt az a pillanat, amikor azt mondta: “nekem kell egy ilyen lapot létrehoznom”?

- Főszerkesztőként évekig küzdöttem olyan nehézségekkel, amivel az egész online média küzd. Ez nem az újságírók hibájából fakad - Magyarországon kitűnő újságírók dolgoznak -, hanem a rendszer korlátaiból, amik miatt rengeteg rossz kompromisszumot kell kötnünk.

Hogy csak egy példát mondjak: minek írnak az újságírók időjárást, amikor az ott van az erre szakosodott oldalakon, telefonos appokon még precízebben? Csak pazarolják az idejüket.

Szóval, ez régóta foglalkoztatott, ezért az ötlet régóta megvolt a fejemben. Aztán jött az Indexnél egy bizonyos tulajdonosváltás, én pedig felmondtam. Ekkor jött el a pillanat.

- Kik tartoznak a célcsoportba?

- Azt gondolom, hogy nem 30 ezer, hanem több százezer ember van ma Magyarországon, akit mélyen érdekel a komoly közéleti tartalom, amiből hiány van az országban. Azok, akiket zavarnak a szélsőséges álláspontok, hogy nincs párbeszéd, hogy bonyolult szakpolitikai kérdésekben az egyik álláspont egyenlő a demokráciával, a másik meg a diktatúrával.

- Bár széles rétegnek szól a Politis, nem lehet, hogy pont az előfizetői modell zárja ki a tömegeket?

- Van egy félreértett helyzet ma Magyarországon. Sokan azt gondolják, hogy ami az interneten van, annak ingyenesnek kell lennie. Pedig ez nem így van. Ahogy ára van egy színházi előadásnak, úgy szerintem lehet ára a közéleti tudásnak is. A New York Timestól kezdve a Spiegelen át a Szlovákiában működő Denník N-ig mind kitűnő példa arra, hogy a világ számos részén fizetnek az ilyen tartalomért az emberek.

Azt gondolom, hogy napi 30 forint ezért nem sok.

- És amit az előfizetőkre alapozott üzleti modellben működő média feltár, egy lépcsővel később ugyanúgy mindenki számára elérhető információ lesz - a nyilvánosság csak gazdagodik egy ilyen médiummal, a komoly híroldalak tárják fel a legtöbb kiemelt ügyet, mert erre fókuszálnak. A Watergate-botrányt a Washington Post tárta fel - de ez nem volt akadálya annak, hogy az egész világon foglalkozzon vele a média.

- Sokan merész vállalásnak gondolják a 30 ezer előfizető elérését 2 hónap alatt. Mi alapján választottak célszámot?

- Biztosan merész ez a választás abból a szempontból, hogy ilyet még nem csinált senki Magyarországon és nagyon kishitűek vagyunk általában azzal kapcsolatban, hogy bármilyen ügyhöz sikerülhet-e megmozgatni embereket. Másfelől biztosan nem merész, mert én ennek a sokszorosára teszem azoknak a számát, akiknek van igénye több és jobb közéleti tartalomra.

A számot egyébként a másik oldalról, tehát a fenntartható működéshez szükséges tőke oldaláról határoztuk meg. Ahhoz, hogy az emberek egy év múlva is előfizessenek, garancia kell. A garancia a 30 fős, jól összeválogatott, profi újságírócsapat lehet, de őket jól meg is kell fizetni. Tehát a tervezett büdzsé határozta meg a kampány célját.

- Mi történik akkor, ha csak 500 ezer euró gyűlik össze?

- Nincs kompromisszum, a lap minőségét nem tudja garantálni egy feleakkora szerkesztőség. Ha nem jön össze a pénz, vagy csak a fele jön össze, akkor vége van a kampánynak, és mindenki visszakapja a pénzét.

- Mi kell ahhoz, hogy meglegyen a tervezett összeg?

- Én mélyen hiszem, hogy ez össze fog jönni.

Szeretlek, Magyarország - de akkor még jobban foglak szeretni, ha itthon meg lehet valósítani egy ilyen célt.

Bízom benne, hogy nem csak Németországban, Hollandiában vagy épp a szomszédos Szlovákiában sikerülhet. Tudom, hogy Magyarországon van olyan erős a polgári kultúra, hogy akar, és ha akar, akkor tud is magának “médiát csinálni”. Hogy nem kell az amerikai külügyminisztériumnak, Sorosnak vagy Brüsszelnek megmentenie minket.

- Mit lehet tudni az újságírói csapatról?

- Azok az újságírók, akikkel én szeretnék dolgozni, jelenleg mind egy-egy szerkesztőségben ülnek. Őket nem kérhetem arra, hogy a bizonytalanért hagyják ott az állásukat és pár hónapig éljenek meg, ahogy tudnak, éppen ezért neveket sem tudok még mondani.

- Ha röviden kellene összefoglalni a potenciális előfizetőknek: mennyi és milyen tartalmat kínál majd a Politis?

- A Politis komplex hírszolgáltatást nyújt majd. Ez azt jelenti, hogy mindenről írunk majd, ami fontos, de semmiről sem, ami nem az, vagy túl könnyen hozzáférhető máshol. Itt például már az említett időjárásra gondolok vagy a bulvárhírekre. Naponta 50-100 címet (tehát hírt és cikket) biztosan írunk majd.

A közéletnek fontos része a kultúra vagy a tudományos világ egy része is, így ilyen témákat is feldolgozunk majd, úgyhogy arról szó sincs, hogy csak politikát és gazdaságot olvashatnak majd nálunk. Lesz egy hírfal, ahol minden fontos dologról tudomást szerezhetnek, lesznek hírösszefoglalók, akár e-mailben is, hogy ne az előfizetőknek kelljen válogatni.

Emellett lesznek naponta tucatszám olyan exkluzív anyagok, amiknek az exkluzivitását a téma feldolgozásának minősége, az összefüggések láttatása, a különböző aspektusok megvilágítása is jelenti majd. Egy ilyen szerkesztőség képes lesz minőségi oknyomozó és tényfeltáró cikkek megírására is.


KÖVESS MINKET:



Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x