hirdetés
sleep-3499608_1920.jpg

A magyarok több mint egyharmada küzd alvásproblémával - 11 tipp, hogy ez megváltozzon

Alvási nehézségeinkkel meghaladjuk az európai átlagot. Most szakértő mondja el, mit lehet tenni ellene.
Címkép: illusztráció (Pixabay) - szmo.hu
2019. augusztus 30.


hirdetés

A Budapesti Alvásközpont legutóbbi kutatásából kiderült, hogy a magyar lakosság több mint 31%-a szenved valamilyen alvászavarban, ezzel meghaladva az európai átlagot, amely 29%.

A közel ezerfős felmérésből az is kiderült, hogy a megkérdezettek majd fele (46%) hosszabb ideje él együtt alvási gondokkal, illetve 15%-ának vannak munkavégzési gondjai emiatt.

Emellett egyre inkább felértékelődik azoknak az embereknek a státusza, akik sokat dolgoznak, rengeteg hobbijuk van és állandóan tevékenyek, szemben azokkal, akik szeretnek aludni és jól is alszanak.

Az IKEA úgy döntött, hogy felhívja a figyelmet a minőségi alvás fontosságára, és új katalógusában egy éven át annak előnyeire fókuszál.

A 2020-as lakberendezési magazin fő témája a megfelelő alvókörnyezet megteremtése a kiadós pihenéshez otthon.

Mikor beszélünk alvászavarról?

"Akár elvalvási nehézségekkel küzdünk, akár az éjszakai ébredések okoznak gondot, a végeredmény ugyanaz: napközbeni fáradtság, a teljesítőképesség csökkenése, koncentrációs problémák. Alvászavarról beszélünk, ha a panaszok a beteg mindennapi életminőségét rontják, lehetetlenné teszik vagy teljesítőképességét csökkentik"

– árulta el Dr. Vida Zsuzsanna, neurológus, alvásszakértő, a Magyar Alvás Szövetség szakmai elnöke.

"Majdnem mindenki életében legalább egyszer megtapasztalja ezt a problémát, azonban sokan nem ismerik fel, vagy nem vesznek tudomást róla. Az alvászavarok okozta egészségkárosodás minimum a globális népesség egyharmadát érinti"

– tette hozzá.

Életritmus vs. bioritmus

Legyen szó akár a fény- és információszennyezésről, akut stresszről, emocionális sokkról, megterhelő élethelyzetről, vagy a társadalmi szerepek felhalmozásáról, mindezek hatással vannak bioritmusra, így az alvás minőségére.

A jó alvás nélkülözhetetlen az egészség megőrzéséhez, a kialvatlanság számos kedvezőtlen folyamatot indíthat el a szervezetben, melyek hatására megnő többek között a szív-és érrendszeri betegségek, a diabétesz, a magas vérnyomás és a mentális betegségek kockázata is.

Ki mint veti ágyát, úgy alussza álmát

A jó alvás három ismérve: megfelelő minőség, megfelelő mennyiség és folyamatosság.

Ennek elsajátításához Dr. Vida Zsuzsanna 11 alváshigiénés tanácsot oszt meg.

Ha kíváncsi vagy a tippekre, lapozz!

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





hirdetés
temeto3.jpg

Akik megérdemelnek egy misét: tabuk nélkül a sírásók élete

Kire gondol a legtöbb ember, ha a sírásó kifejezést használj? A gumicsizmás, bajszos emberre, aki sáros lábbal tartja az ásót, és földeli el a holtakat, időnként kissé illuminált állapotban. A valóság azonban teljesen más.
Veres Mónika írása a Tabuk nélkül - temetés, gyász, halál blogon, Képek: Pixabay - szmo.hu
2019. augusztus 28.



A halálozás, temetés és gyász témakörét a mai napig átjárja egy félelemmel vegyes misztikum. Elszakadva a sokszor felemlegetett “velünk úgysem történhet meg, minek foglalkozni vele, vajon milyen a vízi hulla” kissé bárdolatlan kérdéskörén túl.

Temetési szakemberként, sokak szemében látok megdöbbenést, amikor megtudják mivel is foglalkozom. “Hogyan lehet ezt bírni” szokott lenni általában a reakció rá. Az első gondolatokat követik a kérdések, hogy biztos egész nap síró emberek vesznek körül. Pedig itt a blogon nem csak erről lesz szó. (Nem mindenki sír és vannak sírva nevetők is, de erről bővebben, majd később).

A napokban értesültem róla, hogy sírásó versenyt rendeznek Magyarországon, immár többedik alkalommal. Ennek kapcsán jutott eszembe, hogy nézzük meg ezt a szakmát. Hiszen ez egy nagyon régi szakma, ami manapság egy felújított köntöst kapott. A szíkmában is változás történt: nincsen már külön sírásó vagy hullaszállító, hanem ma már temetésrendezőnek nevezik őket.

A magánvállalkozások esetében, ők azok, akik akár az éjszaka közepén is felkelve elmennek a házhoz az elhunytért. Elmondják, hogy mit szükséges tudnia a hozzátartozóknak, tájékoztatást adnak, hogy hova kell menni a további ügyintézés érdekében. Majd ugyanezek az emberek napközben ügyintéznek, elvégzik a temetést, gyászzenét biztosítanak a temetéskor, mindezt megelőzve felöltöztetik az elhunytakat szép ruhába, kiássák a sírhelyet már előre, majd gépkocsiba ülnek, temetnek, és ez így megy tovább nap-nap után.

Akkor miért is kap ez a szakma még mindig negatív visszacsengést?

Ezek nem szem előtt lévő dolgok vagy információk, de a halottszállítások időnként embertpróbáló feladatok elé állítják ezeket az embereket. Gondolok olyan példára, amikor vasúti szerencsétlenség után kell összeszedni elhunytakat, gyilkosságok- öngyilkosságok után, és sok esetben több hónapos, véletlenül felbukkanó tetemekre találva mennek és teszik a dolgukat.

Ez egy összetett feladat, amihez olyan emberi tulajdonságokra van szükség, mint fizikai erő, kommunikációs készség és bizony ehhez való lelkület. Ha gondolunk a külföldről vagy külföldre történő halottszállításra akkor ezek az emberek még idegen nyelvtudás birtokában is lehetnek. Bár ez igazából a szakma elitje, kanyarodjunk vissza a mindennapok sírásójához.

Persze mivel itt is emberek dolgoznak, akadnak hibák is bőven.

Eszembe jut egy eset, amikor egy koporsós temetés esetén a visszahantolást egy pesti temetőben 40 perc alatt sikerült elvégeznie az ott dolgozó 6 úriembernek. (Ez jó esetben átlag 10 perc alatti tevékenység, 4 ember számára). Előtte jó hangosan megbeszélték a gyászoló közönség füle hallatára, hogy majd ki és hova álljon, közben kicsit meg-megpihenve az ásóra támaszkodva. Ezzel persze senkit nem kívánok megbántani, hiszen mindannyian örültünk, hogy végül sikerült az elhunytat örök nyugalomra helyezni. (Ha volt humorérzéke az elhunytnak, még lehet nevetett is fentről, hogy az ő temetése bizonyára emlékezetes maradt minden résztvevő számára.)

Bizonyos temetőkben csak a kirendelt emberek végezhetik el a temetkezési szolgáltatást. Ez a bürokrácia, amin változtatni nem lehet. Nyilván a hozzátartozók nem tudják előre, hogy ki fogja elvégezni a temetést.

Esetleg könnyebb, ha voltunk már temetésen és láttuk, hogy az adott vállalkozó milyen színvonalú temetést nyújt. Tájékozódhatunk környezetünk köreiből is, de próbáljunk meg időben közelebbi “temetési élményekből” következtetni, a 10 évvel ezelőtti esetek már nem biztos, hogy helytállóak. És van, ahol nem válogathatunk, csak örülünk annak, ha a meglévő sírhelyünkbe bekerül az elhunyt. Akkor inkább a lehető legegyszerűbben próbáljunk elbúcsúzni.

Végezetül a legjobb amit tehetünk, ha csendes segítőként tekintünk ezekre az emberekre, akik azért vannak jelen, hogy elhunytainkat végső nyugalomra helyezzék.

A Tabuk nélkül - temetés, gyász, halál blogon olvashattok még temetkezésről, protokollról, pszichológiáról, történelemről, szokásokról, vallásról és pozitív példákról, érdekes esetekről...

KÖVESS MINKET:



hirdetés
sport_futas_ck.jpg

Szükséged van mozgásra? Szokj rá a futásra!

Az egyik legegyszerűbb, legolcsóbb és legegészségesebb mozgásforma. Mégis utálod? A cikkből kiderül, hogy lehet rászokni.
Forrás: SMARTA blog - szmo.hu
2019. augusztus 26.



Ha könnyen elkészíthető recepteket és a háztartáshoz hasznos tippeket keresel, akkor nézz szét a Smarta YouTube csatornán! Ha pedig a fenntarthatóság, a modern otthoni megoldások és utazási tippek érdekelnek, akkor irány a Smarta blog!

A rendszeres testmozgás az utóbbi pár évben igencsak elmaradt.

Nem mondom, hogy nem voltak periódusok, amikor belelendültem valamilyen sportba, de pár hét vagy hónap után ilyen-olyan okokból kifulladt.

Tudom, hogy csak akarás és jó időbeosztás kérdése, de szabadúszó anyukaként túl sok a változó a mindennapokban, nehéz előre tervezni, és akár másokhoz csatlakozva tudatosan mozogni. Viszont a futócipő kéznél, pár percre van egy mező, így már csak az hiányzott, hogy ne kényszerből menjek rendszeresen futni, hanem azért, mert élvezem is. És hogy hogyan szoktam rá a futásra, amikor egész gyerekkoromban utáltam? Hát így!

Utáltam futni!

Testnevelés-tagozatos általános iskolába jártam, ahol elég kemények voltak a tesiórák. De a legrosszabb a futás volt.

Utáltam a „háztömbfutásokat”, főleg, amikor versenyekre készültünk, és időre kellett.

Voltak az osztályban jó futók, akik olyan iramot diktáltak, hogy már a rajtnál feladtam, és csak túl akartam élni. Innen indultam, és most ott tartok, hogy várom, hogy felhúzhassam a futócipőt, keressek egy jó zenelistát, betegyem a fülhallgatót és nekivágjak a futásnak.

Persze ez a fordulat nem egyik napról a másikra történt, időközönként mindig nekiveselkedtem a futásnak, de pár alkalom után, amikor már majdnem meghaltam a második kilométer végén feladtam, de irigykedve néztem azokat, akik szinte mosolyogva, könnyedén futották a köröket a szigeten.

Aztán persze rájöttem, hogy ez is olyan, mint egy finom étel, kell hozzá egy recept, nem elég az összetevők ismerete. Így

az észnélküli futást felváltotta a tudatos mozgás, amihez persze kellett néhány segítő eszköz is. Az egyik a pulzusmérő, amihez nem kellett beruházás, mert az okos órám mutatja, a másik pedig egy olyan fülhallgató, ami nem esik ki a fülemből, könnyű és kényelmes, no meg megfelelő ütemű zene.

Hogyan kezdtem el újra futni?

Amit én elrontottam az elején, és ezért éreztem már 500 méter után, hogy nem kapok levegőt az az volt, hogy nem figyeltem a pulzusomra. Igaz, hogy

olvastam több helyen, hogy 2 perc futás 1 perc séta, és ezeknek a különböző kombinációival érdemes kezdeni, de nem értettem az okát és azt, hogy ez miért lenne fontos, így csak futottam.

Az áttörés akkor volt, amikor a triatlonos barátommal beszélgettem erről, aki heti 10-12 edzést toll le, és ő magyarázta el, hogy

először az állóképességemet kell növelni, amit úgy tudok, hogy a pulzusomat a 130-150-es tartományban tartom, és így mozgok legalább 45 percet. Ez pedig azt jelentette a gyakorlatban, hogy elég sokszor le kellett állni a futással és sétálni.

Ekkor értettem meg, hogy miért javasolják mindenhol, hogy úgy kezdjünk futni, hogy sétálunk.

A zene azért maradt el az elején, mert a telefonom fülhallgatója mindig kicsúszott, nem győztem igazgatni, a kábel pedig zavart. Aztán eszembe jutott, hogy tavaly nyáron volt nálam néhány fülhallgató és fejhallgató tesztelésen, és a VerveLoop+ -ba nagyon beleszerettem, mert volt hozzá egy plusz szilikon kiegészítő, ami a fülem belső részéhez is rögzítette a vezeték nélküli eszközt.

Pár hete rendeltem is egyet, és azóta, még könnyebben megy a futás, hiszen nem kell azzal foglalkoznom, hogy a folyton kieső fülhallgatóval szenvedjek, a zene üteme pedig segít a sebesség megtartásában. Azt gondolom, hogy lassan léphetek a következő szintre, azaz az időt kezdem növelni szépen fokozatosan, de

figyelve arra, hogy a pulzusom továbbra se szaladjon el, mert az okozta régebben is azt, hogy a futás után vörös fejjel levegő után kapkodtam, és nem volt kedvem újra futni.

A pulzustartományban maradni könnyebb, ha van egy megfelelő ütemszámú zene, amire tudok futni. Amikor elkezdtem, zene nélkül futottam, és általában begyorsultam, így hamar át kellett váltani sétára. De amióta megvan az sportfülhallgatóm és találtam egy jó track listát végig tudom futni az 5 km-es távot szinte megállás nélkül. Egyetlen emelkedős szakasz van, ami még mindig kikészít

Ha gyakorlati tanácsokat keresel, ITT, ITT, ITT, ITT vagy ITT találsz

KÖVESS MINKET:




hirdetés
palmaolaj-gyumolcse-ipar-erdoirtas.jpg

Mégis, mit használhatnak a tejallergiások pálmaolaj, szója és kókusz helyett?

Elképesztő mértékben pusztítják az erdőket és a vadállatok élőhelyét néhány alapanyag miatt. Az allergiás emberek miatt? Hát nem.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. augusztus 30.



Mi is írtunk róla, hogy borzalmas pusztítással jár a pálmaolaj felhasználása. Malajzia és Indonézia területéről származik a legtöbb pálmaolaj (másik nevén pálmazsír), és a pálmaültetvények többek közt az orangutánok élőhelyét és az állatok életét veszélyeztetik.

Úgy tűnik, hiába kérik a pálmaolajjal készült termékek bojkottját, Indonézia védené a pálmaolajat és lépéseket is tesznek ennek érdekében – nemrég írtunk arról, hogy kitiltanák a pálmaolaj-mentes termékeket az országból.

Óriási a kereslet a pálmaolajra világszerte. Sokan nem tudják, hogy még a kedvenc nápolyijukban, az általuk használt kozmetikumokban is megtalálható, és még a biodízel egyik összetevője is lehet. A kereslet miatt elsősorban Délkelet-Ázsiában esőerdőket irtanak, azok felégetésével ökoszisztémákat bolygatnak meg, állatok és emberek élőhelyét teszik tönkre.

A pálmaolaj ellen már több mint egy évtizede kampányt folytatnak környezetvédő aktivisták, hiába.

Annak idején több nagyvállalat is azt ígérte, hogy pálmaolajat csak fenntartható forrásból fog beszerezni. És bár történtek is ebben előrelépések, még mindig tetemes mennyiségű olyan pálmaolajat használ az élelmiszeripar és a kozmetikai ipar, amelynek előállításához veszélyeztetett állatfajok élőhelyét dúlták fel.

A mosószerek és kozmetikumok egy részében a pálmaolaj helyettesíthető repceolajjal vagy algaolajjal is.

De mi a helyzet az élelmiszerekkel? A pálmazsír vagy pálmaolaj felhasználása sokoldalú: adalékanyagként, stabilizátorként, növényi margarinok alapanyagaként, tejmentes, illetve vegán csokoládék, édességek, öntetek, készételek és húskészítmények összetevőjeként is előfordul.

Azok számára, akik allergiásak a tejfehérjére vagy érzékenyek valamilyen módon a tejtermékekre és tejszármazékokra, a pálmaolajjal készült vajhelyettesítők például nagyon hasznosak a sütemények készítéséhez.

Esetükben a gyakran elhangzó tanács, a „használj helyette vajat” szóba sem jöhet. Esetleg állati zsiradékot, de ha egészségügyi okok miatt ettől ódzkodnak, az is érthető.

Ugyanez a helyzet a kókuszzsírral is: kiválóan használható tejallergiások számára a sütéshez, csakhogy az előállításával ugyanaz a gond, mint a pálmazsíréval: a legtöbb esetben nem fenntartható gazdálkodásból származik.

A kókusz is Dél-Ázsia, illetve Afrika laza, homokos trópusi tengerpartjain terem, és a vadon élő kókuszpálmák termését kézzel gyűjtik. Az általunk is használt kókusz legnagyobb részét sokáig kis, helyi ültetvények adták, ám ahogyan növekedett iránta a kereslet, megkezdődött az egyre nagyobb területen történő termesztés. Ehhez pedig, csakúgy, mint a pálmaolaj esetén, őrületes iramban kezdték irtani az erdőket.

A kókuszdióból préselt olaj finomítása ipari méretekben zajlik – ez a másik gond. Az olaj finomításához és szagtalanításához gyakran egészségre ártalmas vegyi anyagokat használnak, például kőolajszármazékot.

És akkor a szójáról, az egyik legjobb tej- és tejtermék-helyettesítőről még nem is beszéltünk.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
mobiltelefon-fuggoseg-1000x667.jpg

„Napi hat órát lógok a telefonomon” – döbbenetes, amennyi időt töltünk a mobilunkra tapadva

A kutatást a The Guardian című, brit lap végezte. Van, aki napi tíz (!) órát lóg a telefonján, de szinte minden válaszadó szerint tönkrevágja az idegeit a mobilfüggőség.
The Guardian. Fotók: Pexels - szmo.hu
2019. augusztus 27.



A tekintélyes angol napilap a saját olvasói között végezte el a felmérést. Azt kérdezték tőlük, naponta mennyi a "képernyő-idejük", vagyis hány percet, órát töltenek a telefonjuk kijelzőjét bámulva.

Arról is faggatták őket, hogy mit éreznek: vajon ők kontrollálják a mobiljukat, vagy a mobiljuk őket, és melyek azok az alkalmazások, amelyek annyira lekötik a figyelmüket, hogy a való életet is kiütik a fontossági listáról?

A körülbelül félezer válaszadó mindegyike arról számolt be, hogy napi több órát lóg a telefonján.

A vizsgálatban részt vevő emberek átlagban 2,5 órát mobiloztak naponta, de ebben benne van az is, aki csak két percre veszi kézbe a telefont, hogy felhívja a távol élő gyerekeit, és az is, aki gyakorlatilag a telefonon él: naponta 8-10 órát tölt mobilozással.

Ha belegondolunk abba, hogy az átlag, tehát a napi 2,5 óra is egy héten már 17,5 óra, a jelenség légyegesen ijesztőbb.

A The Guardian felmérésében azonban az emberek magyarázata is nagyon érdekes volt, vagyis az, hogy általában mire használják a telefonjukat, és hogyan hat a több órás képernyő-idő a közérzetükre.

A beszámolókért kérjük, lapozz.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:






Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x