hirdetés
Cimlap1.jpg

A legeltitkoltabb magyar hajókatasztrófa

Ismeritek a magyar hajózás legnagyobb tragédiáját? A Pajtás gőzhajó elsüllyedésekor 23-an haltak meg. Évtizedekig titkolták.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2014. május 28.


hirdetés

Nem sokkal déli 12 óra előtt, verőfényes napsütésben futott ki a Pajtás 1954. május 30-án Balatonfüredről. 180-an voltak a fedélzeten, köztük rengeteg gyerek, mert sokan gyereknapi ajándékként kapták az utazást.

1

A Pajtás, még a vízen

A hajó éles jobbkanyarral épp akkor fordult Tihany felé, amikor elindult az évadnyitó vitorlásverseny a móló másik oldalán. Eldördült a startpisztoly.

hirdetés

Mindenki kíváncsi volt a csodás látványra, ezért az utasok a fedélzet bal oldalán tömörültek, és onnan bámészkodtak. Eszükbe sem jutott, hogy ez katasztrófát okozhat. Csakhogy a hajó dőlni kezdett. Ezt észlelve az emberek pánikszerűen rohantak át a hajó jobb oldalára, mire az imbolygó Pajtás jobbra dőlt. A kapitány hiába próbálta kormánymozdulatokkal megelőzni a tragédiát, a hajó ismét balra dőlt és bezúdult a Balaton vize.

Az utasok rémülten menekültek. A lent rekedt fűtő, Vámosi Gyula azonban igazi hősként viselkedett. Miközben süllyedt a hajó, a bezúduló vízzzel mit sem törődve kiengedte a gőzt a kazánból, hogy megakadályozza a robbanást. Így rengeteg ember életét mentette meg, de ő maga a hullámsírban lelte halálát. Mivel a gépház ablakán nem fért ki, alámerült, hogy megkeresse a kijáratot az olajos vízben. A gépház ajtajában azonban három menekülni próbáló utas belekapaszkodott. Mindannyian megfulladtak.

A Balaton ezen a részen nem volt túl mély, így az oldalára dőlt Pajtás félig kiállt a vízből, miután elsüllyedt. Az emberek megpróbáltak az oldalán megkapaszkodni, amíg megérkezik a segítség. Szemtanúk szerint a partról is hallani lehetett az utasok segélykiáltásait.

5

„Orosz katonák is voltak a hajón, és őket meg lehúzta a csizma. Lehetett látni, hogy úsztak, úsztak, aztán egyszer csak lehúzta őket, elsüllyedtek. Egy pólyás baba úszott a víz felszínén. A pólya fenntartotta” – emlékezett vissza a történtekre a RTL Klub XXI. század című műsorában az egyik túlélő, Simonné Zákonyi Tünde.

Egyesek látni véltek egy ismeretlen katonatisztet, aki belevetette magát a vízbe, sikerült is valakit a partra vonszolnia, aztán újra visszaúszott, megint megmentett valakit, harmadszor is fordult, de akkor már a saját életet sem tudta megmenteni. Menyasszonya hiába várta a parton.

A vitorlásverseny indulói azonnal megindultak a bajba került gőzhajó felé, és akit csak tudtak, kimentettek a vízből. Így is 23-an vesztek oda, a legfiatalabb áldozat alig volt 7 éves. A sérültek száma elérte az 56-ot. Még napok múlva is találtak néhány iszapba süllyedt áldozatot.

2

Az államvédelmisek perceken belül a helyszínre értek, de őket nem a mentés érdekelte. Rákosi Mátyás teljes hírzárlatot rendelt el. Az egész mólót lezárták, még a rendőröket sem engedték oda, a turisták fényképezőgépeiből pedig kihúzgálták a filmtekercseket, nehogy kiszivárogjon valamilyen kép a történtekről.

A szemtanúkat megfenyegették, arra utasították őket, hogy senkinek se szóljanak egy szót se. Még a telefonközpontot is az ellenőrzésük alá vonták, nehogy valaki telefonon mesélje el ismerőseinek, mi történt. A tragédiáról egyetlen szűkszavú közlemény jelenhetett meg a Szabad Nép hasábjain, de ebben is csak 12 halottról és néhány könnyebb sérültről írtak.

Arról, hogy valójában mi történt, csak három évtizeddel később értesülhetett a közvélemény.

4

hirdetés

A kapitányt azonnal letartóztatták és halálbüntetés fenyegette. Csakhogy a vízben megtalálták a hajónaplót, ami bizonyította, hogy a hajó nem volt túlterhelve. Így 8 hónapnyi előzetes letartóztatás után szabadon engedték, de állást még évekig nem kaphatott. A balesetről soha, senkinek nem beszélt.

Hogy mi okozhatta a katasztrófát, azt pontosan ma sem tudni. Vannak szemtanúk, akik szerint a hajó egyik vagy másik oldalára tömörülő utasokról szóló beszámolók csak a legenda kategóriájába tartoznak, mert a Pajtáson olyan sokan voltak, hogy az emberek szinte moccanni sem tudtak. Az azonban könnyen lehet, hogy tervezői hiba vezetett a magyar hajózás történetének legnagyobb katasztrófájához. Az 1818-ban épült, és egyszer már elsüllyedt hajót ugyanis 1950 után újratervezték. A tetőt hat méterrel meghosszabbították, a befogadóképességét 150-ről 200 fősre növelték, és nagyobb hajócsavart szereltek rá. A stabilitási következményekkel nem törődtek.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

A Pajtást később a felszínre hozták, motorhajó lett belőle, és a nevét előbb Siófokra, majd Dömösre változtatták. A Dunán szolgált, egészen 1987-ig, amikor végleg kivonták a magyar hajózási forgalomból. Jelenleg osztrák tulajdonosa van, aki 2002-es hírek szerint motorjachtnak építené át.

A balatonfüredi Tagore sétányon ma Raffay Béla szobra állít emléket a magyar hajózás legsötétebb napjának. A hajóablakot formáló bronz talapzatból egy segélykérő kéz nyúlik az ég felé. Hiába.

Még több képet találtok a tragédiáról IDE KATTINTVA

Ha érdekes volt a cikk, nyomj egy lájkot!


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
Freddie_Dekker-Oversteegen_en_Truus_Menger-Oversteegen-1000x667.jpg

A két kamaszlány, akik az erdőbe csábították, majd agyonlőtték a nácikat

Piros rúzzsal, szemfestékkel és fegyverrel vette fel a harcot a nácik ellen a holland testvérpár.
The Independent, Wikipedia - szmo.hu
2019. november 16.


hirdetés

Freddie és Truus Oversteegentől a háború elvette a gyerekkorukat, ennek megfelelően már egészen fiatalon elképesztő dolgokat kellett megtapasztalniuk. Az Amszterdamtól nem messze található Haarlemben születtek, az őket egyedül nevelő kommunista anyjuk mellett a második világháborúban hamar megtanulták, hogy ne üljenek ölbe tett kézzel, hanem a lehető legtöbbet tegyék a közösség érdekében. Babákat varrtak a spanyol polgárháború áldozatainak, zsidó családot bújtattak, náciellenes röplapokat osztogattak, majd beszervezték őket az ellenállásba -

ki gyanakodna ugyanis két fiatal lányra?

hirdetés

A testvérpár ezek után egyre komolyabb feladatokat kapott: biciklijük kosarában fegyvert csempésztek az ellenállók számára. Egy hétfős ellenállósejt tagjai lettek, ahol valódi katonai kiképzést is kaptak, megtanultak fegyverrel bánni és embert ölni. Hamarosan azonban sajátos módszert fejlesztettek ki, amelyet csak ők tudtak végrehajtani: náci tiszteket csábítottak el bárokban, majd incselkedően az erdőbe csalták őket, ahová a férfiak rendszerint követték is a lányokat. Ott azonban egy egész kivégzőosztag várta őket, akik a gyilkosság után egyből el is temették az előre megásott sírokba az áldozatokat.

Eleinte ketten voltak erre a feladatra, 1943-ban csatlakozott hozzájuk Hannie Schaft, aki a második világháború egyik ismert mártírjává vált, miután három héttel a háború vége előtt a nácik elfogták, megkínozták és kivégezték.

Sophie Poldermans, a női háborús ügyekre szakosodott ügyvéd idén júliusban adta ki a róluk szóló könyvét, amely a Seducing and Killing Nazis – Hannie, Truus, and Freddie: Dutch Resistance Heroines of WWII. címet kapta.

Hihetetlenül bátor nők voltak

- nyilatkozta a The Independentnek. Az ügyvédnő évtizedeken keresztül kapcsolatban állt a testvérekkel, ám könyve kiadását már egyikük sem élte meg: Truust 2016 májusában, Freddie tavaly szeptemberben hunyt el. A hozzájuk közel álló emberek szerint sosem sikerült teljesen feldolgozniuk a traumát, különösen Freddie-nek. Fia szerint édesanyja fejében egészen a haláláig zajlott a háború.

A könyvből részletesen kiderül az a sokrétű ellenállói munka, amelyet a fiatal lányok végeztek: zsidó gyerekeket csempésztek biztonságos helyre, iratokat loptak, sőt, a vasútvonalak felrobbantásának tervezésében is részt vettek. 1943-ban jöttek rá arra, hogy milyen könnyen az ujjuk köré tudják csavarni a náci katonákat, és egészen a háború végéig folytatták ezt a tevékenységet.

Azt az életük végéig nem voltak hajlandóak elárulni, hány nácit gyilkoltak meg - Freddie szavaival élve, egy katonától nem szabad ilyet kérdezni -,

azt azonban kijelentették, hogy egy nácival sem feküdtek le - nekik csupán a csábítás volt a feladatuk.


KÖVESS MINKET:





hirdetés

Édeni sziget volt, amelyet saját ásványkincse tett tönkre

Nauru a múlt században a világ egyik leggazdagabb országa volt. Mára kopár hellyé vált, ahová menekülteket toloncolnak.
SzÉ, VFotó: Wikipédia - szmo.hu
2019. november 20.


hirdetés

Akkor hallottam először Naururól, amikor a világsajtót bejárta, hogy

ez a világ legkövérebb embereinek szigete.

Ez nem szenzációhajhász megnevezés, annak idején a Forbes is írt arról, hogy a WHO adatai szerint

hirdetés

itt a legmagasabb a felnőtt populációban az elhízottak aránya: a 15 évnél idősebbek között több mint 90 százalék.

És ez a sziget vezeti a világ diabétesz listáját is: a felnőtt lakosság több mint egyharmada cukorbeteg.

Ennek az egyik oka az, hogy ez egy kis sziget a Csendes-óceánban. Óceánia szigetvilága mára erősen urbanizálódott, és a helyi lakosság gyakran már nem friss halakkal, zöldségekkel, gyümölcsökkel, gyökerekkel táplálkozik, mint régen, hanem nagy zsírtartalmú importált húskészítményeket fogyasztanak.

Nauru esetében pedig tovább súlyosbította a helyzetet az, hogy a múlt században felfedezett ásványkincsének, majd az intenzív bányászatnak "köszönhetően" a foszfátbányászatból származó, tengerbe ömlő iszap súlyosan károsította a környező tengerek élővilágát is, megritkultak a környéken a halak. Nauru élelmiszerekből importra szorul. Mára az is szinte hihetetlen, hogy egykor a világ egyik leggazdagabb helye volt.

Hogyan vált az édeni sziget pokoli hellyé?

Nauru szigetállam, területe mindössze 21 négyzetkilométer. Az Egyenlítőtől 0,5 fokra délre található Mikronéziában, a Csendes-óceán nyugati medencéjében. A hozzá legközelebbi szárazföld a Kiribatihoz tartozó Banaba sziget 300 km-re keletre.

Az akkor még esőerdőkkel borított paradicsomi helyet 1798-ban angol hajósok fedezték fel, majd 1888-ban a németek foglalták el és gyarmatosították. Ebben az időben fedezték fel a szigeten a foszfát-lelőhelyet. A termelést 1906-ban kezdték. Az első világháború alatt az ausztrál hadsereg foglalta el Naurut, és a következő évtizedekben Nagy-Britanniával és Új-Zélanddal közösen felügyelte. A második világháborúban japánok szállták meg, és a lakosság kétharmadát kényszermunkára hurcolták. A háború után az ENSZ Ausztrália felügyeletére bízta a szigetet, végül 1968-ban Nauru függetlenné vált.

A foszfát bányászata óriási üzlet volt, hatalmas jövedelmet biztosított, először természetesen a sziget aktuális "gazdáinak". Ám miután függetlenné vált Nauru, a bevétel teljes egészében a szigetet gazdagította. A magánszemélyek számára eltörölték az adókat. Bankot bárki alapíthatott, aki letette a 25 ezer dolláros díjat.

Az 1970-es, 80-as években, amikor már önálló köztársaság volt, az egy főre eső jövedelem átlaga alapján Nauru volt a világ egyik leggazdagabb országa, "milliomosok szigetének" is emlegették. A bányák jutalékából ugyanis osztalékot fizettek a szigetlakóknak.

A sziget lakói bármit megvásárolhattak (állítólag hatalmas rongyrázás folyt a szigeten), és sokan a munkát is abbahagyták. A kormány a foszfátból származó régi vagyont egyrészt ausztráliai ingatlanokba fektette, melyek később elértéktelenedtek (illetve korrupt vagy üzlethez nem értő emberekre bízták). Másrészt nemzeti légitársaságot alapított Nauru, saját Boeing-gépeik voltak.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:






hirdetés
Trinity_-_Explosion_15s.jpg

A CIA nyilvánosságra hozta a negyedik atomkém nevét

Eddig csak fedőnevével, Godsend-ként emlegették, a vádak szerint szigorúan titkos információt adott át az atombombáról a Szovjetuniónak a hidegháború kezdetén.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. december 05.


hirdetés

A kém személyazonosságáról a CIA belső újságjában jelent meg cikk. Az FBI titkosítás alól felmentett dokumentumai és az egykori szovjet titkos szolgálat, a KGB archív anyagaiból kiderült, hogy Oscar Seborernek hívták. Seborer, aki lengyel zsidó bevándorlók gyermekeként született 1921-ben New York-ban és 2015-ben halt meg 93 éves korában, 1942-ben lépett be a hadseregbe, majd két évvel később került elektromérnökként az új-mexikói Los Alamos laboratóriumba, ahol az amerikai atombomba kifejlesztése folyt a „Manhattan-terv” keretében.

Az első nukleáris fegyverkísérletet 1945. július 16-án hajtották végre az új-mexikói sivatagban – alig néhány héttel Hirosima, majd Nagaszaki bombázása előtt – és az amerikaiak megdöbbenve tapasztalták, hogy a kommunista rivális Szovjetunió négy évvel később már saját atombombával állt elő.

Ez a gyors felzárkózás azt a meggyőződést erősítette meg az amerikai kormányzatban, a hadseregben és a titkos szolgálatban, hogy kémek férkőztek be az atomterven dolgozók közé, így tudtak az ellenségnek részletes információt adni.

Az elsőt, akit letartóztattak, Klaus Fuchs volt, miután kiderült, hogy a hidrogénbombával kapcsolatos adatokat szolgáltatott ki a Szovjetuniónak. A szakértők szerint Fuchs kémtevékenysége legalább 1-2 évvel meggyorsította a szovjet atombomba kifejlesztését és tesztelését. A hivatali titkokról szóló törvény megsértése címén Fuchs-t 14 évi börtönre ítélték. Az ő letartóztatása vezette a második kém, David Greenglass elfogásához, aki gépészként dolgozott Los Alamosban. Greenglass elismerte bűnösségét, és árulásért kilenc és fél évet töltött börtönben. A harmadik kémet, Theodore Hallt, aki a legfiatalabb volt a Los Alamos-i fizikusok közül, csak 1990-ben azonosították. Ő azonban akkor már régóta Nagy-Britanniában élt, így nem helyezték vád alá. Greenglass 2014-ben, 92 éves korában, Hall pedig 1999-ben, 74 évesen halt meg.

hirdetés

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:






hirdetés
dollarbolt2.jpg

Csak a menők vásárolhattak a dollárboltokban

A „rothadó nyugat kapitalista árucikkeit” kínálták a dollárboltok, ahová egy mezei halandó be sem tehette a lábát.
Forrás: Tó-retró blog, Címkép: Keleti pu. Utastourist. 1984. Fortepan/Bauer Sándor - szmo.hu
2019. november 28.


hirdetés

A régi, balatoni nyarak illata Pálma gumimatraccal és bambival, a SZOT üdülők strandján... Ezt mind újraélheted vagy megismerheted a Tó-retro blog írásaiból.

Mi volt az a dollárbolt?

A mai gyerekek el sem tudják képzelni, hogy milyen lehetett a 70-es évek végén a Budapest Kígyó utcai „dollárbolt” kirakata előtt állva a színes, gyönyörű babákat és soha nem kóstolt csokoládékat csodálni és tudni, hogy azokat soha nem kaphatom meg.

A Konsumex úgynevezett diplomata és turista boltjaiban ugyanis kizárólag csak nyugati valutáért lehetett vásárolni,

nekünk pedig sem külföldi rokonunk, sem pedig nyugaton dolgozó családtagunk nem volt, aki ellátott volna legálisan egy kis német márkával vagy amerikai dollárral.

Így maradt a Centrum és a Skála gyerekjáték-osztályának kínálata, meg a Tibi csoki. Ezek a különleges boltok egy csipetnyi „rothadó kapitalizmust” csempésztek be legálisan a Kádár-kori Magyarországra, s mindezért a Konsumex Külkereskedelmi Vállalat volt a felelős. De vajon miért vállalta az akkori politikai vezetés azt, hogy elégedetlen családok csorgassák a nyálukat a kirakatok előtt olyan termékeket bámulva, amiről ők legfeljebb csak álmodozhatnak? Hát természetesen a pénzért, mi másért.

1968. Fortepan/Erdei Katalin

A dollárboltok története

A sztori valamikor a II. Világháborút követő években kezdődött, amikor a vezetés rájött, hogy bármennyire is sikeresen építjük a kommunista élországot, bizony néhány termékből nyugati importra szorulunk. Eleinte a szükséges árukat megpróbálták cserealapon beszerezni, de 1959. április 1-én megalakult a Konsumex Külkereskedelmi Vállalat a korábbi Árucsereforgalmi Gazdasági Iroda utódaként.

Ez a cég egyébként már eléggé kapitalista módon működött: például propaganda irodát tartott fent, kimerészkedett a KGST piacon túlra, és konvertibilis valutaforgalmat bonyolított. De persze bármennyire is szuperek voltak az 5 éves tervek, és bármennyire is csodás szocialista termékeket gyártottunk, az ország importigényét fedező valutamennyiséget nem sikerült a Konsumexnek áruértékesítésből előteremteni.

Ekkor jött a csodás ötlet, miszerint meg kell szerezni a magánemberek valutavagyonát is.

Budapest. Kígyó utca 5. 1984. Fortepan/Magyar Rendőr

Na persze az 1960-as évek elején nem sok mindenkinek volt nyugati pénze az országban: talán csak az itt élő nyugat-európai diplomatáknak és az onnan idelátogató turistáknak, a kiküldetésben lévő hazai politikusoknak és azoknak a szerencséseknek, akiknek az 1956-ban nyugatra szökött rokonaik némi segítséget szerettek volna nyújtani külföldről. Szóval nekik hozták létre az első diplomataboltokat 1965-ben, ahol jól ismert párizsi parfümöket, menő amerikai cigarettát, márkás italokat, édességeket, csodás játékokat és ruhákat, extra műszaki cikkeket lehetett vásárolni, természetesen nem forintért.

A cél az volt, hogy a magánemberek a náluk lévő valutát a határon belül költsék el, ezzel is enyhítve a hazai valutaéhséget.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!