hirdetés
drinks-2578446_1280-1.jpg

A középiskolások harmada rendszeresen fogyaszt alkoholt

Legalábbis ez derült ki a felmérésből, amit a Szétcsúszva programmal közösen készítettünk. Mutatjuk az eredményeket!
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. december 09.


hirdetés

Nemrég közzétettünk egy felmérést Alkohol - méreg vagy élvezet? Te hogy állsz vele? címmel, melyre 500-nál is több 14 és 18 év közötti fiatal válaszolt. Ezt ezúton is nagyon köszönjük! Bár a közös felmérésünk nem reprezentatív, érdekes dolgok derültek ki belőle.

A többség korán kipróbálja az alkoholt

A kutatásban részvevő középiskolás korú kitöltők közel 80%-a 15 évesen vagy annál fiatalabb korban próbálta ki az alkoholt. A kitöltők elenyésző része, mindössze 2,87%-a nem fogyasztott eddig még alkoholt. A felmérés szerint 14 éves kor vagy az alatt a kisebb településeken sokkal több fiatal (62,5%) próbálja ki az alkoholt, mint Budapesten (48,65%).

A 14 és 18 év közötti fiatalok közel fele (49,05%) akkor iszik alkoholt, amikor valamilyen alkalom úgy kívánja. Közel negyedük (23,85%) hetente egyszer, jellemzően hétvégén fogyaszt alkoholt. A válaszadók 7%-a nyilatkozott úgy, hogy hetente több alkalommal, a 1,34%-uk majdnem minden nap iszik alkoholt. Összeségében minden harmadik középiskolás rendszeresen fogyaszt alkoholt. A hetente több alkalommal alkoholt fogyasztó fiatalok több mint 80%-a 14 évesen vagy korábban próbálta ki először az alkoholt.

A legnépszerűbb italok

hirdetés

Az online kérdőív kitöltőinek 41%-a leggyakrabban égetett szeszt (pálinkát, gyomorkeserűt, rum, vodka, stb.) fogyaszt, ezt követi a sör (29,69%) és a bor (22,41%). A lányoknál az égetett szesz a leggyakrabban fogyasztott ital (43,16%), de népszerű a bor (24,21%) és a cider (20,57%) is, míg a fiúk esetében a sör vezeti listát (44,73%) megelőzve az égetett szeszt és a bort.

A kitöltők mintegy 60%-a válaszolta azt, hogy pontosan tudja, mi az az alkoholmennyiség, ami még nem árt meg. A válaszadó közel fele (45,23%) úgy gondolja, hogyha iszik, akkor jobban ki tudja engedni a gőzt, minden negyedik kitöltő (26,72%) ha hétvégén bulizni megy, csak alkohollal tud ráhangolódni. Minden ötödik válaszadó (21,76%) úgy gondolja, hogyha nem inna alkoholt egy társaságban, túlságosan kilógna a sorból, és közel ugyanennyinek (20,04%) nehezére esik nemet mondani, ha alkohollal kínálják. A válaszadók ötödénél (21,17%) gyakran előfordul, hogy többet iszik annál a mennyiségnél, mint ami még nem okoz problémát. Minden harmadik válaszadó (34,54%) jelezte, amikor szívesen iszik alkoholt, az íze miatt szereti.

Az alkoholfogyasztás következményei

A felmérésben részvevők közel kétharmada (62,21%) volt már másnapos, és közel ugyanennyien (58,02%) hánytak már alkoholtól. A kérdőívet kitöltő 14 és 18 év közötti fiatalok közel felénél (45,99%) fordult már elő, hogy túl sok alkohol után nem emlékezett dolgokra. Közel 15 százalékukkal megtörtént, hogy sok ital után olyan dolgokat posztolt, üzent közösségi oldalakon, amit később megbánt. A válaszadók közel negyede (24,81%) jelezte, hogy alkohol hatására megváltozott a hangulata, depressziós, szorongós lett. A lányok esetében többen (28,07%) tapasztaltak ilyen tüneteket, mint a fiúk (21,01%).

A kitöltők 12%-a keveredett már összetűzésbe az iskolában vagy a szülőkkel a túlzott alkoholfogyasztás miatt. A felmérésben részvevők 18%-ánál fordult elő, hogy csak azért ivott, mert a többiek rábeszélték. A válaszadók több mint felének (vele vagy bárkinél a környezetében) volt már szüksége segítsége túlzott alkoholfogyasztás miatt. A kitöltők közel fele (45,4%) családtagokkal beszélne, ha neki vagy közeli ismerősének problémája lenne, 16%-a alapítványhoz fordulna.

A szakértő véleménye

„A felmérés eredménye igazolja, hogy a helyzet rendkívül rossz a fiatalkorúak alkoholfogyasztása terén. A fiatalok alkoholfogyasztással kapcsolatos magatartását meghatározza a szociális minta, hogy mit lát otthon, egy családban milyen keretei vannak az alkoholfogyasztásnak. Az eredmények annak tükrében nem meglepők, hogy az országban rendkívül sok a felnőtt alkoholbeteg. Az alkohollal kapcsolatos ismeretek átadásában nagy szerepe kell, hogy legyen a családnak. El kell mondani a gyereknek, hogy ne igyon, mert hülyeség, vagy egy keretrendszert kell biztosítani. Támogatok minden olyan kezdeményezést, amelynek célja, hogy visszaszorítsuk a fiatalkori alkoholfogyasztást” – nyilatkozta a felmérés kapcsán Zacher Gábor toxikológus.

A Szétcsúszva program

A Szétcsúszva egy középiskolásoknak szóló edukációs program, amelyet a Diageo a program indulása, 2005 óta nemzetközi szinten támogat. A kezdeményezés célja, hogy megismertessék az iskolásokkal a fiatalkori alkoholfogyasztás veszélyeit és a felelős magatartás fontosságát, felhívva ezzel a figyelmet arra, hogy a döntés az ő kezükben van.

A Szétcsúszva program a Momentán társulat képzett színészek által előadott műsorból és egy azt követő interaktív workshopból, értékelésből áll. A program a részvevő iskoláknak fiatalkori alkoholfogyasztással kapcsolatos oktatási anyagot is biztosít. A Diageo világszerte elkötelezett a fiatalkori alkoholfogyasztás visszaszorításáért. Magyarországon a vállalat idén novemberben indította el a kezdeményezést, az előadásokkal 3000 középiskolást kíván elérni 2020 tavaszáig.



hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
no_eves_unsplash.jpg

Miért ehetnek egyesek bármit és bármennyit anélkül, hogy elhíznának?

A válasz sokkal bonyolultabb, mint a gyors anyagcsere.
képünk illusztráció, fotó: Unsplash/Jarritos Mexican Soda - szmo.hu
2020. augusztus 02.


hirdetés

Az élet egyik legnagyobb igazságtalansága, hogy egyeseknek minden falatot meg kell gondolni azért, hogy formában maradjanak, míg mások annyi édességet ehetnek, amennyit csak akarnak, mégsem szednek fel egy deka felesleget sem. Mi lehet a titok? Hogyan sikerül a kivételezetteknek tökéletes formában maradni, miközben bármit és bármennyit ehetnek? Erre keresi a választ a Live Science cikke.

"A kérdésre nem létezik egy egyszerű válasz. A folyamatot befolyásolhatják genetikai, étkezési, de akár viselkedésbeli tényezők is. Ráadásul az, hogy ezek milyen szerepet játszanak egy-egy ember esetében, egyénenként változó lehet"

- kezdte a válasz kifejtését Kathleen Melanson, a Rhode Island-i Egyetem táplálkozási és élelmiszertudományi professzora.

Az egyik legfontosabb tényezőnek például semmi köze nincs a testtípushoz, az anyagcseréhez, vagy az olyan közkeletű hiedelmekhez, mint például a varázslatos telihold: az érzékelésről van szó.

Rengeteg ember, akiről azt gondoljuk, hogy jóval többet eszik az átlagnál jelentős súlygyarapodás nélkül, valójában semmivel sem fogyaszt többet a normálisnál. Ha például valaki napi rendszerességgel eszik fagylaltot, természetes úton kompenzálhatja az extra kalóriákat azzal, hogy a következő étkezésnél kevesebbet fogyaszt, vagy a nap további részében szinte egyáltalán nem nassol. Figyeljük meg, hogy az ilyen típusú emberek például nagyon lassan eszik a pizzát, akár már néhány szelet után eltelnek, és abbahagyják az evést.

hirdetés

"Ha az ilyen emberek bevitt kalóriamennyiségét vizsgáljuk, könnyen kiderül, hogy valójában egyáltalán nem esznek annyit, amennyit a többiek feltételeznek róluk"

- ezt már Dr. Frank Greenway, a Penningtoni Orvostudományi Kutatóközpont főorvosa jelentette ki.

A fizikai aktivitás szintén segíthet tökéletes formában maradni egyeseknek, és egyáltalán nem az edzőtermek látogatására kell gondolni. Melanson professzor szerint néhányan eleve rengeteget mozognak még akkor is, ha nem sportolnak. Jó példa lehet erre, ha valaki egész álló nap izeg-mozog, sétál, eleve aktív munkát végez, vagy csak egyszerűen a gyerekeit kergeti naphosszat.

"Már tudományos bizonyítékok is léteznek arra, hogy egyes emberek hajlamosak egész nap mozgatni a testüket"

- közölte a professzor.

Ez a pluszmozgás már edzés nélkül is alaposan felgyorsíthatja az anyagcserét és az energiafelhasználást.

"Minél többet mozgunk, annál inkább gyarapszik az izomsejtekben található mitokondriumok mennyisége és aktivitása. Ezek testünknek azok az erőművei, melyek felelősek az energiatermelésért és az energia felhasználásáért. Minél több a mitokondrium, annál több kalóriát égetünk el"

- tette hozzá Melanson.

Dr. Ines Barroso szerint egyelőre kevés bizonyíték van arra, hogy léteznek olyan emberek, akik mozgás nélkül több kalóriát égetnek el, mint mások. Az elhízás genetikáját vizsgáló cambridge-i kutató szerint azonban léteznek olyan lényeges élettani különbségek, melyek egyesek számára jelentősebb önmegtartóztatás nélkül lehetővé teszik, hogy természetes úton mérsékeljék a bevitt kalóriákat. Nekik jellemzően érzékenyebb az éhséget szabályozó rendszerük, és gyorsabban kapnak visszajelzést arról a testüktől, hogy elég volt, nem kell több étel.

Ebben a rendszerben az egyik legfontosabb hormon a leptin. Ez a hormon segít szabályozni, hogy nagyobb időtávlatban mennyi ételre van szükségünk. Ezért van az, hogy ha egy érzékenyebb rendszerrel bíró illető egyik este egy bulin teleeszi magát, a következő napokban jóval kevesebbet is elég neki, mert úgy érzi, hogy még mindig tele van a gyomra. Esetükben az éhséget jelző rendszer egyszerűen újrakalibrálja magát, és azt a jelzést küldi a szervezetnek, hogy

"oké, elég energiánk van."

És akkor a sokat szidott genetika. Igen, ennek is szerepe van a hízásban és a fogyásban. Egy 2019-es tanulmányban a PLOS Genetics kutatói 250 DNS-régiót azonosítottak, melyek összefüggésbe hozhatók az elhízással.

A kutatás során 1622 egészséges, de alacsony BMI-vel (testtömeg index) rendelkező embert hasonlítottak össze 1985 kórosan elhízott, vagyis magas BMI-s személlyel, miközben 10 433 teljesen normális testtömegű kiválasztott is részt vett a felmérésben.

A tudósok megállapították, hogy a vékony emberekben kevesebb elhízásért felelős gén található. Hozzátették: a gének egyedül mégsem tehetők felelőssé a túlsúly kialakulásáért. Dr. Ines Barroso szerint nem találtak kifejezetten olyan géneket ugyanis, melyek hajlamosabbá tesznek valakit az elhízásra, vagy éppen a kövérségtől védenék meg az illetőt.

Összességében a címben is feltett kérdésre a válasz bonyolult. Biztosan nincs előre elrendelve, hogy az egyes emberek hízásra vagy inkább a testsúly megtartására hajlamosabbak inkább, ugyanakkor nem is teljesen az egyén akaratától függ ez a kérdés.

Nem létezik olyan genetikai kapcsoló, mely egyesek számára lehetővé teszi, hogy korlátozás nélkül mindent felfaljanak, hiszen úgysem látszik meg rajtuk, ám a súlygyarapodás sem jelenti feltétlenül az önkontroll hiányát.

"A helyzet az, hogy a kérdésre adott válasz minden egyén esetében változó"

- jelentette ki Melanson professzor.


hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
danielle_hoshia_northfoto.jpg

68 kilót fogyott egy amerikai nő, miután rájött, hogy már nem fér bele egy normális székbe

Akár két órán keresztül is reggelizett, a normál adag háromszorosát is elpusztította.
Fotó: Northfoto/Danielle Hoshia/SWNS.COM - szmo.hu
2020. augusztus 07.


hirdetés

Naponta két órát töltött csak reggelizéssel a 26 éves Danielle Hoshia, aki végül annyira elhízott, hogy már nem fért bele egy átlagos székbe, írja a Daily Mail.

A 26 éves New Jersey-i nő 133 kilót nyomott, amikor úgy döntött, hogy ebből elég. Ráadásul orvosai figyelmeztették, hogy szervezete már a cukorbetegség előtti tüneteket produkálja, és vélhetően az egekben lehetett a koleszterinszintje.

Danielle végül újévkor fogadta meg, hogy amilyen gyorsan csak lehet, le fogja adni a felesleget. A kórosan elhízott nő kezdésnek letöltött egy applikációt, amivel nyomon követte a napi bevitt kalóriamennyiséget. Sportolni kezdett, azóta már teljesített egy félmaratont is, a súlya pedig jelenleg alig van valamivel 60 kiló felett.

A radikális életmódváltásba még 2015 első napján fogott bele, és már 10 hónap után 52-es helyett csak 32-es lett a ruhamérete.

hirdetés

"Már gyerekkoromtól kezdve elhízott voltam, a főiskola alatt pedig rövid idő alatt rengeteget híztam. Soha nem törődtem a kalóriákkal, akár két órán keresztül is hajlamos voltam reggelizni, miközben egy normál adag háromszorosát fogyasztottam el"

- mondta a lapnak.

Ma ennél jóval tudatosabban étkezik: reggel 8 és este 6 közé szorítja be étkezéseit, melyek közül csak kétszer fogyaszt nagyobb mennyiség kalóriát, a többi esetben kisebb köztes táplálkozásról van szó.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
kanikula_hoseg_ventillator_unsplash.jpg

7 tipp, hogyan hűtheted le az otthonodat kánikula idején

Ha már nem bírod a meleget bent sem, és nem tudod, mit tegyél, próbáld ki ezeket!
képünk illusztráció, fotó: Unsplash/Ava Sol - szmo.hu
2020. augusztus 07.


hirdetés

Miközben Nagy-Britanniát 39 fokos rekordmeleg sújtja, Európa többi országát - köztük Magyarországot - sem kíméli a hőhullám. Egyelőre nem úgy tűnik, hogy a közeljövőben enyhülésre számíthatunk, a pokoli hőség még hosszú napokig tarthat, írja a Daily Star.

Egy ilyen helyzetben mindent érdemes bevetni, hogy otthonunk hőmérsékletét elviselhető szinten tartsuk. A lap erre ad 7 tippet, amit ha betartunk, könnyen elkerülhetjük a háziszauna kialakulását.

1. Zárjuk el a fény útját!

A sok szürke nap után nagy kísértést jelent, hogy tágra nyissuk az ablakokat és elhúzzuk a függönyöket. Ebben a helyzetben azonban ez a legrosszabb húzások egyike lehet: a fény mellett beáramló meleg levegő pillanatok alatt izzasztó üvegházzá fűtheti a lakást.

hirdetés

2. Sötétedés után nyissuk ki az ablakokat

Kevés jobb módszer van nyáron a lakás vagy ház lapos lehűtésére egy éjszakai szellőztetésnél. Amikor már teljesen sötét van, nyissunk ki minden ablakot. Ne felejtsük ellenőrizni, hogy házak esetén a tetőablakot okvetlenül csukjuk be a művelet végén, mert másnap kettőzött erővel támadhat a kánikula egy véletlenül nyitva felejtett ablakon keresztül.

3. Hanyagoljuk a sütőt, lehetőség szerint a szabadban főzzünk!

Azon kívül, hogy finom, még a lakás hűtésében is segítségünkre lehet a grillezés. Ha ugyanis nem a konyhában, hanem a szabadban készül az ebéd, nem melegszik fel egy-egy hosszabb ebédkészítésnél a sütő, ami ráadásul még a főzés után is jó ideig árasztja magából a forró levegőt.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
no40felett.jpg

5 változás 40 felett, ami várhatott volna még

A 40 múltam és élvezem blog szerzője barátnőjével a saját nyomorukon sírva-röhögve állapították meg, hogy az idő nem kíméli őket sem. Összeszedték, mik azok a változások, amelyek bárcsak vártak volna még 2-3 évtizedet a megjelenésükkel.
Laskai Nelli írása a Negyven múltam... és élvezem blogon, Címkép: Pera Detlic képe a Pixabay -en. - szmo.hu
2020. augusztus 08.


hirdetés

Azon embereket várjuk ide és az Instagramra, akik közelednek a negyven felé, vagy épp már elhagyták azt. Ahogy a Szex és New York-ban hallottuk: A negyven az új harminc. Bármit is jelentsen ez. Mármint a kor csak egy szám, a napunk meg olyan, amilyenné tesszük.

Nos, a B oldalról rengeteget olvastam, hallottam. Leginkább akkor, amikor még a negyven előtt ácsorogtam. A negyvenedik szülinapom másnapján felébredtem és megállapítottam, hogy semmi, de az égvilágon semmi nem változott. És ez így ment egy évig. Akkor már a barátnőmön – aki egy évvel fiatalabb nálam – észrevettem, hogy ha mutatok neki valamit a telefonomon, akkor reflexből eltolja a karomat fél méter távolságra az arcától.

Ezen baromi jókat nevettem egészen addig, amíg egyszer azon kaptam magam, hogy leveszem a tévénézős szemüvegemet azért, hogy jobban lássam a mobilteló kijelzőjét… Volt egy sejtésem, hogy mi történik éppen. Jó barátnők vagyunk, így előfordult már, hogy egymáshoz hangolódott a menstruációs ciklusunk is. Ez rendben is van, de azért erre a fordulatra nem számítottam… a barátnőm ráragasztotta a szememre a fókuszálási problémát.

A saját nyomorunkon sírva-röhögve állapítottuk meg, hogy az idő nem kímél bennünket sem. Összeszedtük, hogy melyek azok a változások az életünkben, amelyek bárcsak vártak volna még 2-3 évtizedet a megjelenésükkel.

1.

A már említett látásprobléma.

hirdetés

Van olyan szitu, ahol nincs elég hosszú kar…vagy éppen le kell venni a távolba látó szemüveget, hogy közelről rá tudjunk fókuszálni az apró betűkre.

iha31 képe a Pixabay -en.

2.

Az alkohol kérdéskörében is történtek változások.

Lényegesen kevesebb mennyiséggel is borzasztó másnapot húzunk magunkra. Én azóta fel is hagytam az alkohol fogyasztásával, amióta az esti 2 dl bortól már éjfél előtt beüt a másnaposság. Pedig így negyven felett elég kifinomult ízlésem lett a borokat illetően is, szóval nem a minőség a becsiccsentés és a másnaposság oka.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!