hirdetés
1-81.jpg

A Kennedy-gyilkosságtól Nixon lebuktatásáig: a legjobb filmek a politikáról

Kényes témák, összeesküvés-elméletek, merényletek, manipuláció, erőfitogtatás: ha már végignézted a Kártyavárat és Az elnök emberei-sorozatot, mi is ajánlunk pár alapdarabot.
fotó: YouTube - szmo.hu
2019. május 28.


hirdetés

Az elnök emberei (1976)

Most nem az azonos című, szintén remek sorozatról van szó, hanem Alan J. Pakula 1976-os klasszikusáról, ami a Watergate-botrányt kirobbantó két amerikai újságíró, Carl Bernstein és Bob Woodward a Nixon lebuktatását előkészítő, állhatatos oknyomozásának történetét meséli el. A film annak ellenére végtelenül izgalmas, hogy rengeteget beszélnek, gépelnek és telefonálnak benne, ugyanis megmutatja, milyen az, amikor egy mindenre elszánt kisember - itt: két újságíró - az igazságérzetével felfegyverkezve megváltoztatja a történelmet. Ráadásul Redford és Hoffman játékát is öröm nézni.

A hullám (2008)

Egy autokrácia-kurzussal kezdődik minden, egy gimiben: egy tanár modellezni akarja a gyerekeknek az ilyen típusú államok működését, aztán törvényszerűen elszabadul a pokol. Ez az a film, amit minden középiskolásnak látnia kellene, ha ténylegesen közelebb szeretnénk hozni ehhez a generációhoz a tömegpszichózis és a diktatórikus rendszer működési mechanizmusát. A hullám hidegzuhanyként érhet, arcul csap, és ráébreszt: az emberiség nagy történelmi traumáit azért kell az alapoktól megérteni, mert az ember természeténél fogva képes lelkiismeret nélkül újra létrehozni a tragédiát.

A diktátor (1940)

Azért azt ismerjük el, Chaplin elég laza és vakmerő volt, hogy 1940-ben, a második világháború elején csinált egy filmes paródiát Hitlerről. Bizony, az áthallások nem túl visszafogottak, a párhuzamok pedig nem finomak és elkendőzhetők: főhőse egy zsidó borbély és egy megalomán diktátor, aki szíve szerint az egész Földet a magáénak tudná, ráadásul a neve Adenoid Hynkel. Hitler egyébként betiltotta a filmet egész Németországban, valamint minden nácik által elfoglalt országban, ugyanakkor annyira azért kíváncsi volt, hogy hozatott magának egy kópiát belőle. A történészek szerint kétszer is levetíttette magának, de azt nem tudni, hogy reagált rá. "Bármit megadnék, csak hogy tudjam, mit gondolt róla" - mondta erről Chaplin.

Dr. Strangelove, avagy rájöttem, hogy nem kell félni a bombától, meg is lehet szeretni (1964)

Stanley Kubrick a hidegháború idején készítette ezt a zseniális szatírát, vagyis akkor, amikor az emberiség először gondolkodott el az atomháború veszélyeiről. Az atombombától való paranoid nyugati rettegés szatírájában Peter Sellers mesterien csapong a különböző szerepek között - ráadásul fekete-fehérben. Egy amerikai légitámaszpont vezetője mániákus félelmében azt hiszi, hogy a kommunisták Amerika elpusztítására készülnek, ezért elindítja bombázóit a Szovjetunió ellen. És ez még csak a kezdete annak az őrült eseménysorozatnak, melybe Kubrick taszítja szereplőit.

Frost/Nixon (2007)

A Watergate-botránnyal és a Nixon-érával kapcsolatban rendszerint az evidens - és tényleg nagyszerű - filmeket szokás emlegetni, mint a Nixon vagy Az elnök emberei. Van ugyanakkor egy film, ami sokkal kisebb hűhóval került moziforgalmazásra, pedig fantasztikus rendezői, írói és színészi teljesítmény áll mögötte, amit többek között az is jelez, hogy 5 Oscar-jelölést is kapott. A direktort, Ron Howardot is inkább a Da Vinci-kód és a többi Dan Brown-adaptáció miatt ismeri a nagyközönség, pedig a drámának is nagy mestere. A film egy súlyos találkozás történetét meséli el: az exelnök Richard Nixon 1977-ben ült le egy kiválasztott újságíróval, David Frosttal, hogy kamerák előtt adjon interjút a három évvel azelőtti botrányról.

A Pentagon titkai (2017)

Az ilyen "pentagonos", igaz történeten alapuló filmek mindig megmozgatják az ember fantáziáját, különösen, ha egy bizonyos Steven Spielberg rendezte valamelyiket. A nagy mesélőmester két éve megint bebizonyította, hogy fantasztikusan ért az atmoszférateremtéshez, egy kor megidézéséhez és ahhoz, hogy a világ legnagyobb színészeiből is kihozza a maximumot. Esestünkben Tom Hanksből és Meryl Streepből, akik egy laptulajdonos (Streep) és egy főszerkesztő (Hanks) bőrébe bújtak, s figuráik 1971-ben a Legfelsőbb Bíróságig fordulnak, hogy nyilvánosságra kerülhessenek a háború értelmetlenségét leleplező Pentagon-iratok.

Jó estét, jó szerencsét!

Emlékszem, élőben néztem azt az Oscar-gálát, amiben George Clooney átvehette élete első aranyszobrát a Sirianában nyújtott alakításáért a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában. Azt mondta elegáns iróniával - ez volt az első mondata -, hogy akkor most majd biztos nem kap a rendezésért, és mint kiderült, helyesen jósolta. És noha a Siriana is itt állhatna a listán, mi mégis Clooney első rendezésére szavaztunk, ami meglepően szuggesztív mozi. Fekete-fehér, illik a korhoz, amit ábrázol: az ötvenes évek Amerikájához, ahol és amikor a televízió épp kezd családtag lenni az otthonokban, a McCarthy-éra kommunistaellenes, paranoid szele pedig kellemesen lengi be a nappalikat. Vannak azonban olyan újságírók - és közéjük tartozik a főszereplő Edward R. Murrow (David Strathairn), a CBS esti programjának műsorvezetője, akik bátran állnak ki az igazság és az ártatlanok mellett. Murrow nem hagy annyiban egy furcsa elbocsátási ügyet és élő adásban hozza kapcsolatba McCarthy boszorkányüldözásével.

Szerelem a Fehér Házban (1995)

Ha politika, akkor sok beszéd, ha sok beszéd - akkor Aaron Sorkin. Az amerikai film egyik legnagyszerűbb forgatókönyírójának tollából a kilencvenes években csak úgy ömlöttek az olyan virtuóz dialógok, melyekkel tele van ez a film. A Szerelem a Fehér házban egyébként azért is nagyon egyedi mozi, mert egy ritkaságszámba menő műfajban brillírozik, ami a politikai romantikus vígjáték. Az elnök (Michael Douglas) és a zöld aktivista (Annette Bening) kapcsolatának szárba szökkenése azért nem nyálas, hiába igazi tündérmesei sztori, mert a két színész remekel, a sztori fordulatos, a vígjátéki oldal pedig tűpontos. Az már csak hab a tortán, hogy könnyed, de őszinte véleményt is formál a film a politikai erőviszonyokról, döntésmechanizmusok hátteréről, és arról, hogy az elnök is ember, még ha tökéletesen vasalt rajta minden, akkor is.

JFK (1991)

Oliver Stone egy igazi vagány csávó, és különösen olyankor az, amikor az amerikai történelem olyan érzékeny és kriminális pillanatait dolgozta fel, mint ebben az esetben a Kennedy-gyilkosság, vagy a vietnami háború (A szakasz, Született július 4-én) vagy éppen a Watergate-botrány. Stone nem spórol a kőkemény összeesküvés-elméletekkel és nem fél rámutatni a lehetséges felelősökre és okokra. Nem véletlenül máig a JFK a legismertebb filmje, ami legjobb vágás és a legjobb fényképezés kategóriájában elnyerte az Oscar-díjat is.

A bukás - Hitler utolsó napjai (2004)

Idén februárban hunyt el Bruno Ganz, aki Hitler szerepében élete egyik legnagyobb alakítását nyújtotta ebben a döbbenetesen drámai és realista filmben. A bukás azt mutatja be, amire a címe utal: a diktátor és kártyavára összeomlását, a gépezet leállását. Nehéz végignézni ezt a filmet, nemcsak azért, mert nem nagyon van benne olyan főhős, akivel azonosulni tudnánk, hanem azért is, mert jól tudjuk, Hitler magával rántotta a környezetét is - a legutolsó pillanatban is. Óráról órára követi a film az eseményeket, mi pedig letaglózva nézzük, milyen mélységekig képes eljutni egy ember, és eljuttatni másokat.


KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
horvath-adrian-feeling-good-michael-buble-valogato-produkcio_image_0fd0f710c150abf2f8da30f98169_16-9.jpeg

X-Faktor: Megjött A Versenyző, Akin Mindenki Röhög, Aztán Mindenki Jól Elszégyelli Magát

De még előtte a mentorok szakítottak azzal a kényszerképzettel, hogy az X-Faktor egy énekes tehetségkutató, és megalapították a Rendezvény kategóriát.
Kövesdi Miklós Gábor - szmo.hu
2019. október 13.



Elnézést kérek, de most elfogult leszek. Sok mindent láttunk már az X-Faktorban az elmúlt kb. 10 évben,

de arra nem voltam felkészülve, hogy az adás elején a saját általános iskolai énektanárom néz majd velem szembe.

Töreky Erzsébetnek nem sikerült Pavarottit varázsolnia belőlem, de ez nem az ő hibája. Viszont mások mellett ő is sokat tett azért, hogy zeneszerető ember legyek. Egyébként tudom róla, hogy énekel –szerintem nem is rosszul –, bár az X-Faktor világa talán tényleg nem neki való.

Nehéz számot választott, hiszen Mima dala nem csak énekben, de színészileg is nagy kihívás. Ráadásul, ahogy Miska szerepe annak idején összeforrt Feleki Kamillal, úgy Mima amíg világ a világ, Für Anikó lesz, tehát aki ezt a dalt énekli, azt mindenki hozzá fogja mérni.

Szerencsére a zsűri magát meghazudtolva kedvesen és korrekten bánt Erzsi nénivel, két igent is kapott. Így tovább ugyan nem jutott, de emelt fővel távozhatott. Azt nem lehet elvitatni, hogy szórakoztató előadást kaptunk, és ami a legfontosabb,

látszott rajta, hogy szívből csinálja, szereti, önazonos.

A Tanárnő amúgy tud ilyet is:

Ami ezután következett a műsorban, az maga a döbbenet. A Nosztalgia duó – egy aranyos, idős házaspár – lakodalmas előadása után Laci közölte:

„Erről két szó jut eszembe: Boldogság! és Rendezvény!”

Hazaküldték őket, de a Dallos-Gáspár-Puskás trió saját hatása alá kerülve létrehozta a nem létező Rendezvény kategóriát – ami kb. annyit tesz, hogy még falunapon is vállalhatatlan –, és sorra továbbjuttatták a repedtfazék hangú, extrovertált bohócokat. Hogy miért tették ezt, arra ép ésszel nehéz magyarázatot találni, ezért különböző konteókat költöttem.

1: A munkáját egyedül komolyan vevő Alexet leszámítva a mentorok úgy döntöttek, eleget tettették, hogy X-Faktor egy zenei tehetségkutató, coming outolnak. A producereket úgyis csak a cirkusz és a nézettség érdekli.

2: A sok gagyi előadó között ott volt valakinek a valakije, akit nem mertek rögtön az elején kiszórni, és így próbálták fedezni a dolgot.

Ez a két legvalószínűbb magyarázat, az nyilván nem lehetséges, hogy a tisztelt mentorok ennyire lenézik mind a fellépőket, mind a közönséget, mind az X-Faktort, hogy úgy érzik, ez belefér.

Ezekkel a szavazatokkal a saját - vélt vagy valós - hitelességüket teszik semmissé.

Minden esetre ez az a pont, ahol kábé fölöslegessé vált az első kör. Ha Szabó Antal, Borbély Helén vagy Csóka-Nyánkú Tímea továbbjuthatott, akkor mindenkinek az élő műsorban a helye.

Persze az egész „rendezvény” szekciónak az volt a lényege, hogy megágyazzon Horváth Adriánnak, aki a színpadra lépve meglehetősen bizonytalanul viselkedett, ha valakinek teszem azt egy nyuszi jutott eszébe róla, az tökéletesen érthető. Gáspár Laci kihúzta belőle, hogy falu napokon szokott fellépni, és rögtön meg is kapta a „rendezvény” címkét. Ráadásul Michael Bublé nevét is elrontotta.

Aztán elkezdett énekelni, és leesett az állunk. Rögtön megérthettük, hogy a magyar Susan Boyle-lal van dolgunk:

Adrián maga A Versenyző, Akin Mindenki Röhög, Mikor Bejön, És Aztán Mindenki Jól Elszégyelli Magát.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x

hirdetés
gaspar-laci-15-eves-fiu-x-faktor-1000x583.jpg

X-Faktor: Gáspár Laci végigsírta ennek a 15 éves fiúnak az éneklését

Mind a négy mentort lenyűgözte Gyetyinás Attila produkciója, aki Máté Péter egyik érzelmes dalát adta elő a válogatón.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. október 13.



Nagyon meghatóra sikerült az X-Faktor második válogatójának egyik produkciója. A 15 éves Gyetyinás Attila Máté Péter Mondd, miért szeretsz te mást? című dalával állt ki a színpadra. A dalválasztás nem volt véletlen, ugyanis a fiú ezzel édesapjának akart üzenni, aki hat évvel ezelőtt elhagyta a családjukat.

Gáspár Laci kérdésére elmondta, hogy az apa azóta nem is tartja a kapcsolatot velük.

"Haragszom rá, anya miatt, mert azért csak öten vagyunk tesók. Igazából ez a dal egy szerelmes dal, amivel jöttem, de hát ha úgy értelmezzük, akkor apukámról is szólhat"

- mondta a fiú a bemutatkozó háttérvideóban.

A mentorokat láthatóan meghatotta Attila érzelmes éneklése, Gáspár Laci nem is bírta visszafojtani a könnyeit. A produkció végén ő és Puskás Peti is felállva tapsolta meg a fiút.

"Az, hogy ilyen fiatalon már ilyen érzelmek vannak benned az szomorú is, de szép dolog is. Jó az, hogy a zenébenezt ki tudod adni. Ezt a dalt ilyen felfogásban még nem éltem meg, mint ahogy most. Úgyhogy nagyon remélem, hogy ezt apukád látja és fel fog téged keresni és meg fogja újítani a kapcsolatát veled"

- mondta még mindig könnyes szemmel az énekes.

Azt is elmondta, hogy Attila nagyon tehetséges, emiatt helye van az X-Faktorban.

Dallos Bogi azt emelte ki, hogy a fiúnak a szíve-lelke benne volt ebben az előadásban, a saját élményeiből pedig később is tud meríteni éneklés közben.

ByeAlex szerint pedig Attila első szereplése már felért egy versenyszámmal.

A 15 éves fiú ezután természetesen tovább is jutott négy igennel.


KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
mirigy-Copy.jpg

Hatalmas hazai slágert dolgozott fel az Irigy Hónaljmirigy

A Follow The Flow eredeti dalát már több mint 49 millióan nézték meg a videómegosztón, így érthető, hogy most ők kerültek sorra.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. október 13.



Újabb fergeteges paródiával jelentkezik az Irigy Hónaljmirigy. A közelmúlt egyik nagy slágerét dolgozták át "mirigyesre".

A Follow The Flow: Nem tudja senki című dala a videómegosztón már több mint 49 milliós nézettséget ért el, így nem csoda, hogy a népszerű zene a Mirigyeket is megihlette.

Íme az eredmény:

VIDEÓ: Irigy Hónaljmirigy: Follow de flow Nem tudja senki paródia

Ha pedig kíváncsi vagy az eredetire:

Follow The Flow - Nem tudja senki


KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
x-faktor-dolce-vita-1000x678.jpg

Gáspár Laci csak hunyorítva merte végignézni az X-Faktorban táncoló „Dolce Vita” előadását

Puskás Peti felment a színpadra bulizni, ByeAlex pedig csak annyit mondott: 'a pokol az itt van a földön'.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. október 13.



Megosztotta a mentorokat az X-Faktor idei második válogatóján Rácz Vanessza, azaz művésznevén Dolce Vita produkciója. A tehetségkutató indulója állítása szerint külföldi szórakozóhelyeken szokott fellépni, az éneklés mellett szeret táncolni is. Ezúttal is az X-Faktor koreográfusával készült, a Desperado "Táncolj" című dalát adta elő.

Puskás Peti már a bemutatkozása után nagyon biztatta Vanesszát, majd a színpadra is felment hozzá, és ő is elkezdett táncolni. Eközben ByeAlex és Gáspár Laci láthatóan nem volt elragadtatva a látottaktól és a hallottaktól.

Utóbbi a produkció végén be is vallotta, hogy csak hunyorítva tudta nézni Dolce Vitát, mert nem akarta, hogy "valami kivillanjon vagy kibuggyanjon."

A versenyző erre azt mondta, hogy ő leginkább ByeAlex véleményére kíváncsi, akinek az első dolog, ami eszébe jutott, az volt, hogy: 'a pokol az itt van a földön'.

Dallos Bogi és Puskás Peti velük ellentétben finomabban fogalmazva közölték Vanesszával, hogy nem üti meg az X-Faktor szintjét.


KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x




Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!