hirdetés
pecsi-villamos-1-1.jpg

A kalandos pécsi villamos

Mert bizony Pécsen is volt villamos.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. május 21.


hirdetés

Nem is kevés ideig, az egykori villamoshálózat 1913 és 1960 között működött. Később a három vonalból álló hálózat szerepét autóbuszok vették át, de korszerű formában történő újbóli kiépítése azóta is újra és újra napirendre kerül.

Talán a pontos útvonalra már kevesen emlékeznek, de még biztosan sokaknak van személyes emléke arról, hogy a pécsi villamos bizony egy vágányon közlekedett, és mindössze három járata volt. De még ezen az egyszerű "hálózaton" is történt útvonal változás az évtizedek során.

Kalandos története egy (szerencsére könnyed) balesettel indult, azelőtt, hogy a villamosközlekedés elindult volna!

A korabeli pécsi sajtó is megörökítette a történetet:

„A villamos vasút ugyan még csak egyelőre a képes lapokon van meg, de azért ma megtörtént az első villamos baleset. Az Irányi Dániel téren ugyanis a Dóczi-fakereskedés előtt, ahol ma az esőzés miatt szünetelnek a munkálatok, egy pályakocsi vesztegel a síneken. Erre kapaszkodtak fel a Zsolnay-gyárba ebédet hordó gyerekek közül többen s ide-oda tologatták a kocsit, miközben egyikük oly szerencsétlenül ugrott le a kocsiról, hogy lába a kerék alá került, s lábujjait valamint a bokáját megsebesítette”. 1913 május 10.

hirdetés

Ez természetesen nem befolyásolta a munkálatok folytatását, így a villamosközlekedés 1913. október 20-án ünnepélyes keretek között vette kezdetét.

És ott van az eltévedt villamos esete is! Ez a történet 1960. júniusában játszódik és tudjuk, hogy az utolsó villamos két hónap múlva, azaz 1960. augusztus 31.-én gördült be végleg a Bacsó Béla utcai villamos remízbe. Úgyhogy halljuk az utolsó eltévedt pécsi villamos titkát:

„Eltévedt a villamos? Mert ugyebár ebben a városban akkora és olyan szerte ágazó villamosforgalom van, hogy ember legyen a talpán, aki ezt a hatalmas apparátust igazgatja. Még szerencse, hogy a "nagyállomásra" közlekedő járat megszűnt, mert akkor végképpen összegabalyítanánk a menetirányt, menetrendet. Így csak egy vágányhálózatunk van, illetve a 48-as térnél már két, írd és mondd két irányba ágazik el a sin. S ez a bökkenő. Mert ha csak egyfelé lehetne a villamosnak közlekedni, nem volna képes eltévedni. De így érthető a tévelygés, ami tegnap történt. A kispiaci megállóhoz beérkezik a sárga paripa. Elöl a tábláján: "Külvárosi pályaudvar" felirat.

A megállónál valaki megkérdi:

- hova megy a villamos?

Azt mondja a vezető:

- nem tudom, szálljon fel, majd a 48-as térnél kiderül. (Jó, mi?)

Ezek után már csak természetes, hogy a villamos a balokányi ligethez ment. Hiába, öreg már szegény”

Ismerd meg Pécs rejtélyeit!

Ha érdekelnek még ehhez hasonló történetek, hogy miként nézett ki Pécs egykor és hogyan alakult ki a mai városkép, szeretnéd tudni milyen történeteket mesélnek el egyes épületek és hol találsz rejtett kincseket, akkor az Imagine sétáit neked találták ki. A sétákról bővebben itt olvashatsz.

Következő alkalommal június 1. szombaton vár az Imagine Pécs csapata, regisztrálj Angyalok és elefántok között Pécsen – avagy az épületdíszek titkos üzenete sétájukra itt!

1960 szeptember elsején aztán nagy fordulatot jelentettek be Pécs közlekedésében.

„A mai naptól kezdve megszűnik közlekedni a város szűk utcáiban a döcögő villamos, s feladatot az újonnan érkezett autóbuszok látják el.

A két utolsó villamosjárat tegnap éjfélkor futott be Vidákovics Imréné és Cser József II. vezetésével, Horváth Margit és Kammer István kalauzokkal a Bacsó Béla utcai színbe. Az utazóközönség egy része sajnálkozva búcsúzott a villamostól, de nem úgy a villamosok személyzete! Herke József villamos kocsivezető, aki tegnap délelőtt vezetett utoljára pécsi villamost — kicsit, megilletődötten állt ugyan a fényképezőgép lencséje elé, de csöppet sem bánja, hogy a nehéz szolgálat helyett ma már indítóellenőrként dolgozhat a kertvárosi autóbusz-végállomáson. Ha tudnák, hogy az utóbbi években milyen nehéz volt villamost vezetni, nem kívánná vissza a senki sem. Harmincnégy évig voltam villamosvezető, s tapasztalatból állítom, hogy most már mutatvány volt a forgalmas utcákon, idegfeszítő figyelemmel, baleset nélkül vezetni.”

A villamosközlekedés 1960. szeptember elsején nem indult már el, a járműveket feldarabolták, a síneket szinten teljesen felszedték.

Csak két apró kézzelfogható emlék maradt, a Jókai téri sínpálya egy részét emlékül megőrizték, míg a Színháztér oldalán, a Corso épületének díszítésében egy kis villamos domborművet is felfedezhet, aki elég szemfüles.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
pecs_timelapse3.jpg

9 év munkája volt: lenyűgöző time lapse videó készült Pécsről

Mészáros Dénes tanult, kölcsönkért, és most végre elkészült az a csoda, amit csak szájtátva lehet nézni.
A videót Mészáros Dénes készítette - szmo.hu
2019. december 14.


hirdetés

Mészáros Dénes hivatása a képalkotás. 2008-ban vette meg első gépét. A fotózás rövid idő alatt magával ragadta és érezte, hogy ez lesz az a világ, ami meg fogja határozni az életét. Az idő igazolta ezt az érzést. Mostanra pedig a munkája lett a hobbija.

Szinte el sem hiszem. Ez egy nagyon-nagyon régóta húzódó projekt volt. A leírását itt a blogban fogom egy sorozat formájában megosztani, terveim szerint minden héten hétfőn és csütörtökön fog érkezni a következő rész kronológiai sorrendben. Szó lesz az ötletekről, felszerelésről, kirándulásokról, elkövetett hibákról, nehézségekről, sikerekről, élményekről. Fel fogom tölteni a képekből készült videókat teljes hosszúságban, mert a végső videóba a legtöbbnek csak egy része fért bele.

Először az alapötletről és az első éles tesztről lesz szó. 2010-ben láttam egy timelapse videót ami nagyon tetszett és elhatároztam, hogy én is készítek egyet Pécsről. Ennyi volt az elképzelés. Semmit sem tudtam a technikáról. Úgyhogy amennyire tudtam utána olvastam.

A lényege röviden annyi, hogy lerakja az ember a gépet állványra és készít pár száz darab képet fix időközönként, majd ezeket videóba összefűzve lejátssza, így az idő múlása, a környezet változása gyakorlatilag egy gyorsított felvételt eredményez.

Amikor elhatároztam, hogy elkészítem a videót, még egy Panasonic FZ50-es bridge gépem volt. Szerettem volna, ha a végeredmény jobb minőségű, mint amit azzal a kamerával el lehetne érni. Egyébként is úgy éreztem, hogy addigra kinőttem az FZ50 tudását, ezért megnéztem az akkori kínálatot, kipróbáltam pár gépet és elkezdtem gyűjteni. Canonokat és Nikonokat néztem, de abban az árkategóriában a Canonok nagyon gagyik voltak, végül egy Nikon D7000-es vázra esett a választás. Képminőségben is verte a hasonló szintű Canon vázakat. A Nikon-ban volt intervalométer, az a funkció, amivel timelapse-t lehet készíteni. Ráadásul ahogy megfogtam, igazi fényképező érzése volt.

VIDEÓ: ne csak nézd, kapcsold be a hangot is!

hirdetés

Pécs - Baranya timelapse from Dénes Mészáros

A kérdés eldőlt, a pénzt viszont képtelenségnek tűnt összegyűjteni. Már több mint fél éve spóroltam és a közelében sem voltam a szükséges összegnek. Mamámtól és papámtól kértem kölcsön. Ezúton is köszönöm nekik! Bár szinte mindenki azt mondta, hogy ne kérjek ezért kölcsön, mert nincs rá szükségem és el vagyok azzal ami van. Ennek ellenére megvettem a gépet és nekiálltam a projektnek végre gyakorlatban is. Az elején egy Nikon 16-85-ös obim volt csak, később vettem egy Nikon 50mm 1.8G-t.

Korábban csak alkalmanként kirándultam, ha valamelyik haverom rávett. Ez gyökeresen megváltozott szerencsére. Mivel 0 koncepcióval álltam neki az egésznek, így az elején két lehetséges ötlet volt egymás mellett és kombinálva. Az egyik az volt, hogy a város híresebb helyein, különféle rendezvényeken készítek sorozatokat. A másik az volt, hogy rámegyek a természeti jelenségekre. Végül ahogy nekiálltam a fotózásoknak, egyre inkább a természeti jelenségek felé terelődött a projekt.

Folytatás minden hétfőn és csütörtökön héten Mészáros Dénes blogján.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
pecs.jpg

Vidám dal készült Pécsről - most kiderítheted, mennyire ismered a várost

Havihegy, Jakabhegy, Aranyhegy, Újhegy, Tiloskút, Istenkút, Szamárkút, Szentkút, Belváros, Rácváros, Kertváros, Gyárváros, Uránváros, Budaiváros, Egyetemváros, Szigetiváros... és ez még mindig Pécs...
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. november 27.


hirdetés

Pécs az egyik kedvelt utazós célpont, hiszen a város számtalan látványossággal várja az idelátogatókat. Ha az itt élőkkel beszélgetsz, bizony néha úgy érezheted, hogy egy másik világba csöppentél. Ezernyi nevet sorolnak fel hirtelen, és miközben kapkodod a fejed, kiderül, hogy még mindig ugyan arról van szó: Pécsről.

Szilas Miklós vidám dala ezt a sokszínű várost mutatja be - nem hagyományos módon. Mint írta: Itt egy dal és klip Pécsről - Pécsieknek, nem-pécsieknek, gyerekeknek, nem-gyerekeknek.

És talán az is kiderül, hogy:

"Ispitaaljának hol van a teteje?

Málomban láttam álmomban

hirdetés

A Magasház az most vajon hol van?

Talán a Szellemvárosban

Ha Rókusdombon lakik a mókus,

Érik-e szkókusz a Szkókóban?

Meszesen meszelek, Vasason vasalok,

Fütyül-e rigó Rigóderban?"

VIDEÓ: Szilas Miklós - Pécs

hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
pecs_kiefer-15-1.jpg

Pécsi téli fények - a ködből áttetsző reggelektől a vörös naplementékig

Mesés látvány a város, ahogy akár egy nap alatt is képes ezerféle módon megváltozni.
Fotók: Kiefer Béla - szmo.hu
2020. január 01.


hirdetés

Pécs sokszínűségét nem csak a különleges építészeti öröksége, a gazdag múltja, és pezsgő belvárosa adja, hanem az a természeti csoda, ami körülöleli. A lejtős utcák, a hegyvidéki utak, a lenyűgöző panoráma mellé naponta számtalanszor megújul. Másképp fogadja a hajnalban kelőt, és másképp búcsúzik a hazatérőtől. Hol aranyló sárgában pompázik, hol vöröslő színekbe bújik. A tél pedig különös sejtelmességbe vonja a várost. Íme néhány különlegesen szép pillanat:

hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
alpaka-koncert-zongora-pecsi-vasutallomas.jpg

Alpakákkal rendeztek koncertet a pécsi pályaudvaron

Az előadást nemcsak a vasútállomáson megforduló utasok, hanem az állatok is nagyon élvezték.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. január 10.


hirdetés

Neményi Ferenc zongoraművész adott koncertet a pécsi vasútállomáson - számolt be a Facebook-oldalán a MÁV. A koncert ugyanakkor cseppet sem volt hétköznapi, ugyanis részt vettek rajta a MancsRanch csapatához tartozó alpakák is. A bejegyzésben azt írják, Callao különösen élvezte az előadást és a simogatást, a fotók alapján pedig le sem tagadhatja, hogy mennyire tetszett neki a zongorajáték.

De nem ez volt az első, hogy zongorajátékkal szórakoztatták a pécsi vasútállomás utasait. Néhány napja ugyanis az InterCity egyik mozdonyvezetője az állomás utascsarnokában álló zongorához ült, és elkezdett játszani. Az utasok legnagyobb meglepetésére ének és tánc is kísérte a rögtönzött előadást.


hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!