hirdetés
csernobil-sorozat-hbo-2-1000x563.jpg

A Csernobilról már most lehet tudni: az év sorozata

Nehéz spoilermentesen írni, mert tudjuk, hogy igaz történet. De így is tele van meglepetésekkel és izgalmas fordulatokkal.
Szegedi Éva - szmo.hu
2019. május 22.


hirdetés

"Értse meg, valami olyannal van dolgunk, ami még soha nem fordult elő ezen a bolygón!" - mondja Valerij Legaszov akadémikus a Csernobil című sorozat egyik jelenetében. És nem ez az egyetlen ütős mondat, ami elhangzik. Még csak 3 rész ment le, de számomra már most világos: a Csernobil az HBO-n az év legjobb sorozata.

13 éves voltam, amikor felrobbant a csernobili atomerőmű magja. Nyugati forrásból tudtuk meg, napokkal később, mi történt, és hogy Európát lassan beborítja a radioaktív, egészségre ártalmas sugárzás.

Mivel akkor még nem tudtuk, nem is tudhattuk, mennyit kaptunk belőle, a családom óvintézkedéseket vezetett be: nem mehettünk május elsején felvonulni, hiába volt jó idő, nem mentünk strandra; nem vásároltunk és fogyasztottunk epret, salátát, primőröket, tejet stb.

hirdetés

13 évesen átéreztem, milyen lehetett a Pripjatyban élőknek (elsősorban a gyerekeknek), és milyen borzalmas teher lehet ezzel az egésszel együtt élni. Akkor is, ha nem vagy súlyos beteg a szerencsétlenség miatt.

Sokáig téma volt nálunk a csernobili katasztrófa, az is, milyen következményekkel járt, köze lehet-e különféle, az ismeretségi körben felbukkanó daganatos betegségekhez. Amit lehetett (amint lehetett) elolvastunk, meghallgattunk és megnéztünk a témáról. Később, már felnőttként pedig lehetőségem volt a témával mélyebben foglalkozni és interjúkat készíteni magyar szakemberekkel a balesetről, az utóhatásairól és a korabeli tájékoztatásról.

Számomra éppen ezért volt fontos, hogy elkészült az HBO Csernobil című minisorozata. Letaglózott és lenyűgözött. Egyszerre.

Letaglózott, mert tudom, hogy ez megtörtént, és azt is, mennyi ember életébe és egészségébe került a felelőtlenség és a rossz döntések sorozata.

Ugyanakkor lenyűgözött a dramaturgia, a színészi játék, az utolsó részletekig megkomponált és hiteles díszlet. Magával sodort minden egyes jelenet. Részben azért is, mert sok olyan részletet ismertem meg belőle a baleset körülményeiről és az utána történtekről, amelyekről korábban nem volt tudomásom.

A sorozat hátborzongató, zseniális, hátborzongatóan zseniális.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
69706491_2328177307512697_2134114827851792384_n.jpg

„Sokszor a szülőket is meglepi az, ami a gyerekükben rejlik“ – Takács Zoltán „Jappán” a GyeRecről

Milyen kihívások elé állítanak egy zenei producert a gyerekek? Mi van, ha a szülő jobban akarja? És egyáltalán, mi az a GyeRec?
Kövesdi Miklós Gábor - szmo.hu
2019. november 19.


hirdetés

Leányfalu varázslatos hely, ahol például az óvodából az egyik apukáról kiderülhet, hogy Magyarország egyik legsikeresebb zenei producere. Takács Zoltán "Jappánnal" és feleségével, Erikával a gyerekek hoztak össze, valahol természetes, hogy a gyerekekről beszélgettünk.

- Kérlek, először is, mutatkozzatok be.

Jappán - Őt úgy hívják, hogy Brouwer Erika Anikó, engem pedig úgy, hogy Takács Zoltán, bár valószínűleg többen ismernek a művésznevemen, én vagyok Jappán. Huszon ixedik éve foglalkozom hangfelvételekkel, zenével. Van saját stúdióm is, de igazából vándor producerként járom a világot, és ahol szükség van rám, ott segítek. Olyan zenekarokkal és énekesekkel dolgoztam, mint a Heaven Street Seven, Supernem, 30Y, Ivan & The Parazol, Odett, Óriás, Magashegyi Underground, Roy & Ádám, sorolhatnám napestig.

hirdetés

Erikával hetedik éve vagyunk együtt, és van egy mindjárt hatéves kisfiunk. A családunkban magától értetődő a zene szeretete. Nagyon sokat hallgatunk együtt zenét, Ábel is ismeri a dalokat, az előadókat. Várható volt, hogy előbb-utóbb elkezdünk majd felvételeket készíteni vele. Ebből jött Erika ötlete, hogy csináljuk ezt üzletszerűen. Ábellel és a barátaival annyira jól sikerültek a felvételek, hogy úgy éreztük, másokat is érdekelne egy ilyen lehetőség.

Erika - A cím viszont, a GyeRec Jappi ötlete volt és szerintem zseniális.

Jappán - A vállalkozás alapötlete akkor is Erikáé, és igaza volt, mert tényleg nagyon tetszik az embereknek. Épp tegnap beszélgettünk róla, milyen durva, hogy a gyerekek kreativitásán nincsen még semmiféle szűrő.

Nem viszonyulnak semmihez, hanem ahogy épp kijön belőlük, megcsinálják.

Van, amikor zenében, van, hogy szövegben, de minden gyereknek nagyon konkrét elképzelése van, mit szeretne. Vagy előfordul, hogy nem tudja, de munka közben mégis csak kijön belőle.

- Gyerekekkel dolgozni egészen más, mint amihez zenei producerként hozzászokhattál.

Jappán - Erika félig holland, talán ennek köszönhető, hogy ennyire nyitott, kreatív, és nagyon sok mindenhez teljesen másként áll hozzá, mint egy átlag magyar. Ami pedig külön hasznos a GyeRec esetében, hogy nagyon könnyen szót ért a gyerekekkel.

Ami engem illet, annak idején, 16 éves koromig tagja voltam egy gyerek színjátszó és pantomim csoportnak, aztán ott fogtak felügyelő tanárnak, úgyhogy gyakorlatilag a tanulmányaim végéig heti rendszerességgel foglalkoztam húsz-harminc gyerekkel. Aztán amikor abbahagytam az egyetemet a rock n’ roll miatt, akkor ez megszakadt.

Erika - Egyébként azért Jappán a neve, mert japán szakra járt.

Jappán - Igen, ez úgy volt, hogy

egyszer beültem a Heaven Street Seven buszába, mint Takács Zoli, és úgy szálltam ki, mint Jappán.

A srácok neveztek el.

Kicsit előreszaladtunk, már beszéltünk a GyeRecről, de azért mondjátok el, hogy pontosan miről is van szó. Magukban tehetséget érző gyerekeket karoltok fel? Vagy, ha valaki kitalálja, hogy nagymamának meglepetésként felénekli a Jaj de jó a habos sütemény című dalt, akkor ezt nálatok megteheti?

Erika - Gyakorlatilag mindkettő. Én ajándéknak találtam ki, hogy az anyukák örüljenek, meglegyen nekik a gyerekük hangfelvétele mutogatható formában. De amikor a gyerekek eljöttek a stúdióba, akkor döbbentünk rá, hogy ez nekik élmény is. Egy tök jó program. Kitaláltuk a hangszersimogatót is, mert nagyon sok gyerek nálunk lát először közelről hangszert.

Egy kisfiú például azután kezdett zongorázni, hogy nálunk kipróbálta a szintetizátort.

hirdetés

Azért is van erre szükség, hogy a gyerekek oldódjanak.

Jappán - Ha valaki besétál hozzánk, és szembe jön egy ember nagyságú basszusgitár erősítő, akkor nem feltétlenül azt mondja, hogy milyen jópofa, hanem azt látja, hogy ott van egy nagy vasszörny. Úgyhogy kezébe adjuk a dobverőt, vagy kezébe adunk egy gitárt, és azt csinál, amit akar. Ehhez persze összegyűjtöttünk egy kevésbé értékes hangszerállományt.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





hirdetés
foto-Copy.jpg

Meghalt az ikonikus sztárfotóiról híres Terry O'Neill

81 éves volt.
MTI - szmo.hu
2019. november 17.


hirdetés

Elhunyt Terry O'Neill, aki a hatvanas évek legnagyobb legendáiról, együttesekről, színészekről, zenészekről, köztük a Beatlesről, a Rolling Stonesról, Michael Caine-ről, Audrey Hepburnről, David Bowie-ról és Frank Sinatráról is készített portréfotókat. A 81 éves fotós, aki prosztatarákban szenvedett, szombaton éjjel halt meg otthonában.

"Terry O'Neill készítette rólam a legemlékezetesebb fotókat az idők során, tökéletesen megragadva a hangulataimat. Egy igazi karakter távozott most" - írta Elton John a fotósról megemlékezve Twitter-üzenetében. A világsztár egyik kedvenc O'Neill-fotóját is mellékelte a bejegyzéshez, amely 1971-ben készült róla.

hirdetés

O'Neill London nyugati részén nőtt fel, dzsesszdobosként kezdte pályafutását. Mivel New York-i dzsesszbárokban akart fellépni, elfogadta egy légitársaság fotós állását. Lencsevégre kapta a brit belügyminisztert, aki egy váróteremben szunyókált körbevéve teljes díszbe öltözött afrikai törzsfőnökökkel. A fotó révén egy újságnál kapott munkát.

A hatvanas évek sztárjait, a film, a divat és a zene új arcait fotózta, ott volt a Beatles és a Rolling Stones pályafutásának kezdeteinél. Fotói híressé tették, a hatvanas évek közepére a legnagyobb magazinoknak dolgozott.

O'Neill a brit fotográfia egyik legnagyobb neve lett, popkulturális fotóit követően már Nelson Mandelát és a királynőt is fényképezte - emlékeztetett a The Guardian cikke.

Többször nősült, másodjára Faye Dunawayt vette el, akivel három évig tartott a házassága és egy fiuk is született. Később elmondta: nagyon bánta a házassága körüli cirkuszt. De a fénykép, amelyet Dunawayról készített, miután 1977-ben átvette az Oscar-díjat a Hálózat című filmért, bekerült a londoni Nemzeti Portrégaléria állandó gyűjteményébe.

hirdetés

Egy tavaly adott interjújában sajnálkozott, hogy már nincsenek olyan sztárok, mint akiket ő fotózott. "Senki sincs, akit le akarnék fotózni, Amy Winehouse volt az utolsó - egy igazi tehetség. A valódi sztárok eltűntek" - mondta.

O'Neillt októberben a Brit Birodalom Rendjével tüntették ki.


KÖVESS MINKET:






hirdetés
szinkroncimlap.jpg

„Két lehetőséged van: vagy kiszállsz, vagy harcolsz” – szinkronszínészek közönségtalálkozóján jártunk

A MoM Cserpes Tejivóban néhányan összeültek, hogy átbeszéljék a magyar szinkronszakma múltját, jelenét és jövőjét, pozitívumait és problémáit. Az est vendégei Gesztesi Károly, Kerekes József és Rajkai Zoltán színművészek voltak.
Malinovszki András - szmo.hu
2019. november 19.


hirdetés

A magyar szinkron minőségéről és változásáról legalább annyi vélemény és vita van, mint általában a szinkronizálás szükségességéről, az eredeti hang kontra magyar változat kérdéséről. Ez utóbbiról a Maradjunk szinkronban! című eseményen nem sok szó esett: a beszélgetés közönsége mind a szinkronkedvelők (sokan inkább -rajongók) táborából került ki. Nekik viszont vegyes érzéseik lehettek: jól szórakozhattak a színészek régi időket idéző anekdotáin,

de meghallgathatták a panaszokat, a szakma színvonalromlását okozó nehézségeket is.

Az est moderátora Kelemen Zoltán volt, az Egyesület a Magyar Szinkronért képviseletében. (Lásd: keretes írásunk.) Elsőként arra kérdezett rá, hogy vajon egy alapvetően exhibicionistának tartott szakma képviselőjének milyen érzés a közönségtől távol, egy sötét szobában (manapság már jobbára egyedül) szöveget olvasni egy mikrofonba, ráadásul egy külföldi kolléga "kiszolgálásával". Rajkai Zoltán szerint egy színész alapvetően minden este más ember bőrébe bújik, ilyen szempontból a szinkron sem sokban különbözik. Kerekes József kiemelte: a szinkronizáló színészek általában dolgoznak színházban is, ott megkapják a kívánt figyelmet.

Szó volt arról is, vajon miről ismerszik meg a jó szinkron. Rajkainak erre egy találó magyarázata van: egy közepesen jó "szinkroniparos" korrektül meg tudja csinálni a munkáját. Ha tíz szerepben kell helyt állnia, mindegyikben tudja hozni a szomorú, vidám, csalódott vagy akár dühös figurát. Egy jó szinkronszínész azonban többféleképp tudja ezeket az érzelmeket visszaadni,

annyiféleképp tud dühös, vidám vagy szerelmes lenni, ahány filmben szinkronizál.

Az első szinkronélmények felidézésénél Rajkai a folyamatos fejlődésre helyezte a hangsúlyt. Elmondta, neki legalább tíz év kellett, mire úgy érezte, a megfelelő színvonalon tud szinkronizálni. Kerekes József az idősebb színészkollégákkal való találkozásokat idézte fel: elmondása szerint

pályája kezdetén olyan nagyságokkal dolgozott együtt, akiket alig mert megszólítani, manapság azonban sokszor nem is hivatásos színészek végzik a szinkronmunkát.

A megjelent színészek olyan legendás Kossuth-díjas pályatársakról is megemlékeztek, mint a Jack Nicholson Jokerjét is szinkronizáló Sinkó László, vagy az egészen elképesztő memóriával bíró, gyakran oldalakat fejből szinkronizáló Mádi Szabó Gábor.

Gesztesi Károly elmondta, ma már annak is örül, ha véletlenül találkozik valakivel a stúdiókban. Régen egy jelenet szinkronját többen vették fel, mostanság jobbára egyedül vannak a stúdióban. Ehhez kapcsolódva elmesélt egy vicces anekdotát is: Jockey Ewing legendás szinkronhangja, Kránitz Lajos egy időben keveset járt szinkronba. Visszatérésekor Gesztesi és kollégája, Lippai László azzal fogadták, hogy újabban már egy speciális japán találmányt használnak a szinkronizáláshoz, amin keresztül látják a képernyőre írt szöveget. Ők ketten így rögtönöztek a szöveg elmondásánál, míg idősebb kollégájuk kissé pánikba esett, amiért ő nem kapott a csodaszemüvegből, és így nem látta a képernyőt - ami természetesen vaksötét volt. Az ehhez hasonló élmények hiányoznak neki, hisz így igen kevés lehetőség van arra, hogy más színházakban játszó kollégákkal találkozzon. Igaz, azt is hozzátette, ő már eleve kevesebbet szinkronizál a munkakörülmények és a minőség romlása miatt.

A számos vidám történet és a jó hangulat mellett ugyanis az este egyik fő témája a magyar szinkron nehéz (bár úgy tűnik, talán nem kilátástalan) helyzete volt.

A szinkronmunka romlását több okban látták a jelenlévő szakmabeliek: a 90-es évek végén a kereskedelmi adók megjelenésével ugrásszerűen megnőtt a filmek, sorozatok száma, amit nem követett a szinkronszakma fejlesztése. Egy projektre kevesebb idő jut, és a rohanás sokszor a fordító, a rendező és a színész munkáján is meglátszik. Rajkai Zoltán elmesélt egy esetet, amikor egy II. világháborús dokumentumfilm az időhiány miatt olyan hanyag fordítást kapott, hogy neki,

a szinkronizáló színésznek kellett egy éjszaka alatt átírni szinte a teljes szöveget - természetesen ingyen.

Mivel a sorozat többi része ezek után tökéletes fordítást kapott, a színművész azt is fontosnak tartaná, hogy erős kontroll legyen a szinkronszakmában. Mint megjegyezte: ahogy utcáról beeső embereket nem engednek operálni vagy válóperes ügyet levezetni, úgy a szinkronban is kizárólag biztos szakmai tudással rendelkező szakemberekkel kellene dolgozni. Sajnos a munka mennyisége és az oktatás hiányai miatt ez nem mindig így van. Kerekes József elmondta, régen olyan nagy presztízse volt a szinkronnak, hogy a tv-újságok minden filmnél külön feltüntették a magyar hangokat, míg ma jó, ha ismerős nevekbe botlani a stáblistán.

Míg régen elsődlegesen fontos volt a szinkronizáló színész személye, ma már nem mindig várnak egy adott hangra, ha van más, aki megcsinálja.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:






hirdetés
themandalorian_disney.png

Fillérekért árulják hackerek a hozzáférést a Disney+ feltört fiókjaihoz a neten

Akár már 3 dollárért (900 forint) is hozzá lehetett jutni egy Disney+ előfizetéshez.
Fotó: YouTube/Star Wars - szmo.hu
2019. november 19.


hirdetés

Tízmillió előfizetővel indult november 12-én a Disney vadonatúj streaming szolgáltatása. A Disney+ indulása több szempontból sem a legjobban sült el: a nagy érdeklődés miatt lehaltak a szolgáltatás szerverei, ráadásul a hiba idején több felhasználó fiókját is feltörhették. Több ezer előfizető panaszkodik arra, hogy adataikat hackerek szerezhették meg, ráadásul a dark weben ezekhez már potom pénzért hozzá is juthat bárki, írja a ZDNet.

Az előfizetők kivétel nélkül azt írják a Twitteren, hogy a pár órás technikai probléma idején a hackerek egyszerűen megváltoztatták a belépési kódjaikat, amiről ők természetesen értesítést is kaptak.

hirdetés

A feltört fiókok hozzáféréseit akár már 3 dollárért (900 forint) meg lehet kaparintani. A szolgáltatás havidíja egyébként 6,99 dollár (2100 forint), az éves előfizetés arányaiban valamivel olcsóbb, ennek a tízszerese.

Mivel a Disney+ egyelőre csak néhány országban indult el, ezért azzal is meg kell küzdeniük, hogy a világ nagyobb részén torrentoldalakról töltik le tartalmaikat. Magyarországra például csak 2020 végén érkezik meg hivatalosan a Netflix, az HBO Go vagy az Apple TV+ konkurenciájának szánt tartalomgyár.

Az új streaming szolgáltatáson látható a két rész után egyöntetű kritikai és közönségsikernek számító első élőszereplős Star Wars-sorozat, a The Mandalorian (A mandalori) is.


KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!