hirdetés
loren2.jpg

80 éves Sophia Loren, a hatvanas évek bombanője

A világhírű színésznő és díva legemlékezetesebb alakításait is felidézzük ebből az alkalomból.
SZM, Wikipédia - szmo.hu
2014. szeptember 20.


hirdetés

Sophia Loren az egyetemes filmtörténet egyik legnépszerűbb sztárja, egyike azon kevés filmcsillagoknak, akik a közönség mellett kollégáik körében is igen népszerűek. Nemcsak színésznőként közismert: a tökéletes feleség, a családanya és a háziasszony mintaképének számít, főleg hazájában. Szakácskönyveket is írt, a nevével fémjelzett szemüvegek pedig Magyarországon sem ismeretlenek. Évtizedek óta ő a női elegancia egyik megtestesítője.

Ez volt Sophia Loren tanácsa a nőknek 30 évvel ezelőtt

A városi legenda szerint Sophia Loren azt mondta a hölgyeknek, hogy az igazi nő egy számmal kisebb pulóvert és egy számmal nagyobb cipőt hord.

loren

Első jelentős alakítását az Aida című filmben nyújtotta alig 19 évesen, majd ennek sikere nyomán sorra osztották a komoly szerepeket. Az Egy nap a bíróságon és a Két éjszaka Kleopátrával újabb sikereket jelentettek, de az igazi népszerűséget Vittorio De Sica 1954-es filmje, a Nápoly aranya hozta meg számára.

Ebben egy pizzaárusnőt formált meg ellenállhatatlan temperamentummal. A sikert fokozni tudta a következő évben a Kenyér, szerelem, és... című vígjátékkal, amelybe Gina Lollobrigida túlzott gázsikövetelései miatt szerződtették.

Részlet az Aidából:

hirdetés

Ezt követően az olasz filmművészet mesterei kézről kézre adták Lorent: többek között Luigi Comencini és Alessandro Blasetti hívták forgatni. Hamar összekerült pályafutása legkedvesebb partnerével, Marcello Mastroiannival is, akivel az évek során összesen 13 filmet forgatott. Az olasz sikerek hatására Ponti úgy gondolta, hogy elérkezett az idő Hollywood meghódítására is.

Az okos producer nagyon jól tudta, hogy ehhez mi a legjobb stratégia: megnyerni a legrangosabb rendezőket és a leghíresebb partnereket Sophia mellé. A taktika bevált: megbízható mesteremberek (Stanley Kramer, Henry Hathaway, Delbert Mann, Carol Reed, Sidney Lumet, George Cukor és mások) irányításával, kiváló partnerek társaságában a tengerentúlon is egyre többen jegyezték meg az olasz szépség nevét és arcát.

A La Mancha lovagja című filmben:

A hollywoodi produkciók ellenére Sophia végül egy olasz filmmel vált igazán világhírű, elismert színésznővé. 1960-ban Vittorio De Sica felkérte az Alberto Moravia regényéből készült drámája, az Egy asszony meg a lánya egyik szerepére. Az eredeti elképzelés szerint Anna Magnani játszotta volna az anyát, és Sophia a lányt. Magnani – ne firtassuk, pontosan milyen indíttatásból – végül azt javasolta, hogy adják Lorennek az anya szerepét. Sophia csodálatos alakítást nyújtott: saját bevallása szerint háborús évei összes fájdalmas élményét beleadta a szerepbe, és kicsit saját anyját, Romildát is játszotta.

Játékáért két évvel később elnyerte a legjobb női alakítás Oscar-díját. Innentől kezdve nemzetközi sztárnak számított. Újabb amerikai szerződést kapott, és látványos, fordulatos kalandfilmekben osztottak rá vezető szerepeket: El Cid, A Római Birodalom bukása, A Crosbow-akció, Arabeszk. A legendás Charlie Chaplin is meghívta utolsó filmjébe, A hongkongi grófnőbe (1966) Marlon Brando mellé.

Első Oscar-díját 1962-ben nyerte el az Egy asszony meg a lánya című filben nyújtott alakításáért:

A látványos, de színészileg kisebb kihívást jelentő szuperprodukciók mellett Sophia Európában is folyamatosan dolgozott. Temperamentumos játéka tette élménnyé például Christian-Jaque Szókimondó asszonyság (1961) című filmjét. Természetesen boldogan tett eleget barátja és mestere, De Sica felkéréseinek: Boccaccio ’70, Altona foglyai, Tegnap, ma, holnap, Házasság olasz módra, Napraforgó. (Az utóbbi háromban Mastroianni volt a partnere.)

A Tegnap, ma, holnapban (1963) Sophia három különböző nőtípust formált meg ellenállhatatlanul. E filmben látható emlékezetes sztriptízjelenete is, amelyet 3 évtizeddel később Robert Altman Divatdiktátorok című filmjében ironikusan idézett fel. A Házasság olasz módra (1964) főszerepe újra az Oscar közelébe hozta.

Flamencót táncol a Büszkeség és szenvedély című filmben, ahol Frank Sinatra volt a partnere:

A Napraforgó (1970) című dráma olasz–szovjet koprodukcióban készült. Dino Risi vígjátéka, A pap felesége (1971) csupán kellemes mozidarab volt, ám Ettore Scola remekműve, az Egy különleges nap (1977), mind Loren, mind Mastroianni pályáján kiemelkedő jelentőségű alkotás. Nem lett sikeres a La Mancha lovagja (1972), amelyben talán szerepet játszott az is, hogy az éneklés se Lorennek, se a főszereplő Peter O’Toole-nak nem volt erős oldala. De Sica utolsó filmjében, a kevéssé sikerült Az utazásban (1974) Mastroianni helyett Richard Burton volt Sophia partnere.

Kasszasikernek bizonyult A Cassandra-átjáró (1976) című katasztrófafilmje, amelynek szereposztása igazi sztárparádé volt: Richard Harris, Ava Gardner, Martin Sheen, Alida Valli, Burt Lancaster, Ingrid Thulin, O. J. Simpson.

Az Americano című betétdalt énekli az 1960-as Nápolyban kezdődött-ben:

Kínos bukás volt viszont az életéről készült film, melyben saját anyját is eljátszotta. Nem volt különösebb visszhangja a Szemünk fénye című melodrámájának sem, melyben kisebbik fiával játszott együtt. Az 1990-es években az életművéért kapott Oscar-díj keltette érdeklődést követően előbb Robert Altman csábította vissza a kamerák elé (Divatdiktátorok, 1994), majd Jack Lemmon és Walter Matthau partnereként a tőle megszokott dél-olaszos temperamentummal komédiázott a Még zöldebb a szomszéd nője (1997) című vígjátékban.

1991-ben az életművéért is Oscart kapott:

A magyar média 2004-ben különösen sokat foglalkozott vele abból az alkalomból, hogy nagyobbik fia, Carlo Budapesten házasodott: Mészáros Andrea hegedűművésznőt vette feleségül, akivel néhány éve Bécsben ismerkedett meg.

Ha szereted Sophia Loren filmjeit és további hosszú életet kívánsz neki, nyomj egy lájkot!


hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
karantendalok.jpg

A legjobb dalok, amiket a koronavírus-járvány és a karantén ihletett

Többek között Majka, Deniz, Kovács András Péter, a Hősök, Apa Zenél és FankaDeli is készített ilyen számot, vagy épp átírta egy korábbi szerzeményét.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. március 27.


hirdetés

Bár közönség előtt koncertezni valószínűleg még jó ideig nem lehet, a zenészek így is igyekeznek a lehető legtöbbet kihozni a járvány okozta veszélyhelyzetből.

A YouTube-ra az utóbbi 1-2 hétben egyre nagyobb számban kerülnek fel az olyan klipek, amelyek már kimondottan a koronavírus miatt születtek, és a kialakult helyzetre reagálnak.

Íme egy válogatás a teljesség igénye nélkül:

Giacomo Puccini-Éger László: VÍRUSIRTÁS! - #Karanténária

EnterTrain - Távolról Szeresd

hirdetés

Majka - Party a karanténban (otthonmaradtunk verzió)

DENIZ - Itthon maradok

Maradok. Itthon. (zenés karanténsláger Kovács András Péter előadásában)

Lévai x Burai - KORONA VÍRUS (OFFICIAL KARANTÉN VIDEO)

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
rudolf-péter.jpg

Először szólalt meg Rudolf Péter a Vígszínház új igazgatójaként

Tisztulásban és katarzisban reménykedik – írja közleményében.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. március 25.


hirdetés

Eszenyi Enikő botrányokkal terhelt visszalépése után kedden Rudolf Pétert nevezte ki a budapesti Vígszínház élére Karácsony Gergely főpolgármester.

A Kossuth-díjas új direktor kinevezése után egy közleményt adott ki, amely a Szinház Online-on jelent meg, és amit változtatás nélkül közlünk.

Köszönöm a döntéshozók bizalmát és a társulat támogatását. Amennyi erőt ad ez a támogatás, akkora felelősséget is ró rám.

Kivételes megtiszteltetés a Vígszínház igazgatójának lenni, de ezek most nem lehetnek az öröm pillanatai. Túl sok fájdalom, túl sok indulat tört felszínre az elmúlt hetekben. Abban reménykedem, hogy minden, ami most történik a színházi szakmában és a világban, az tisztulást hoz, katarzist.

hirdetés

Sem a színház, sem a világ nem lesz már ugyanolyan, mint annak előtte. Nem tudhatjuk, mikor áll vissza a rend, mikortól tehetjük újra a dolgunkat.

Örülni majd csak akkor lesz okom, okunk, ha újra felmegy a függöny, ha telt házak előtt tudunk megharcolni szereppel, önmagunkkal. Ha újra béke lesz bennünk és a világban.

Addig is, teszem a dolgom, és minden erőmmel azon leszek, hogy a Vígszínház készen álljon az újraindulás pillanatában.

hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
main.jpg

A Berg/Walhberg páros ezúttal eléggé mellélőtt - megnéztük a Spenser az igazság nyomában-t

Néha menő zene szól, közben könnyed verekedések, máskor meg Spenser bosszulja meg a besározott kollégájának halálát. De valahogy az egész nem áll össze egy szerves egésszé, még csak azt sem tudjuk, hova kategorizáljuk a filmet. Kritika.
B.M. képek: YouTube - szmo.hu
2020. március 27.


hirdetés

Ezekben a nehéz időkben a mozirajongó, ha új filmre vágyik, mit tehet mást, mint megnéz valami régi klasszikust, pótol valami régebbi filmet, amit kihagyott az évek folyamán vagy a nagy streaming-szolgáltatók felé fordul. Március 6-án megérkezett a Netflix filmtárába Peter Berg új filmje Mark Wahlberg főszereplésével, a Spenser az igazság nyomában.

Nem ez a Netflix-akció lesz az első közös Berg/Wahlberg projekt. Ez immáron az ötödik közös filmjük, A túlélő, a Mélytengeri pokol, A hazafiak napja és a 22 mérföld után. Ez utóbbi sokaknak nem tetszett, én kedveltem, mert egy kemény akciófilm, és hasonlót vártam a Spenser az igazság nyomában-tól is.

Nagy sajnálatomra nem a szokásos Berg-filmet kaptuk, vagyis pontosabban: a teljesen szokásos Berg-filmet nézzük. Semmi extra, iparos munka, semmi jellegzetes, az elején próbál valami hangulatot vinni a moziba a rendező, de

aztán valahogy elfárad a film.

Unalmas, kitalálható és a vége előtt erősen leül. Mintha a készítők is unták volna a dolgot. Alapból nem hosszú a film, de egy 20 percnyi kényelmesen kimaradhatott volna belőle.

hirdetés

Egy nyomozós akció-vígjáték-buddy-cop movie a Spenser. Legalábbis az próbál lenni, de valahogy nem működik.

Pedig minden alapanyag ott van. Stabil akciórendező, klasszikus főhős, híresebb side-kick-ek, csavaros(nak ható) történet és a nyomozás.

De nem sikerül egyiket sem kihasználni. Mark Wahlberg még néha próbálkozik, de hasonlóan Peter Berghez, valahogy mintha unná az ugyanolyan szerepeket. Pedig Wahlberg tud színészkedni, ráadásul tősgyökeres bostoni, ezért nem értem, hogy az akcentusa miért hat bénán a filmben.

Mellékszereplők terén a Netflix nem spórolt, bár néhány nagyobb névnek talán benne van a szerződésében, hogy akkor kap stand-up-különkiadást a streamingóriás felületén, ha szerepel egyéb produkciókban is. Ilyen Iliza Shlesinger, akit az egyik legtehetségesebb stand-uposok között tartok számon, vagy Marc Maron, kiváló humorista is. De itt

van még Alan Arkin, a klasszikus mentor szerepében – kisujjból hozza a szerepet,

vagy Winston Duke, aki a side-kick karakterét játssza – szerethetően. Duke remek színész, ezt bizonyította már a Fekete Párduc egyik közönségkedvenc szereplőjeként (ő játszotta M’Baku-t), vagy a Mi című horror egyik főbb szerepében is, de sajnos itt teljesen háttérbe szorul.

Nem tudok elmenni Post Malone szerepeltetése mellett: a tetovált arcú rappernek viszonylag nagy szerepe van, elég sok szöveggel,

de nem lehet komolyan venni.

Hiába állítják be kemény bűnözőnek, csak egy filctollal összefirkált arcú csirkefogónak tűnik, és teljesen hiteltelen a szerepben.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
snapshot-10.jpg

Az a jó gyerekszínész, akit nagyon el tud találni egy szerep – beszélgetés Geszti Péterrel

Ha elfárad, viheti címmel készül új magyar vígjáték Scherer Péter és egy még kiválasztásra váró kisfiú főszereplésével. A film egyik producere Geszti Péter, akivel ennek kapcsán felidéztük a régi idők gyerekfilm-világát, és a mai gyerekek előtt álló kihívásokat, lehetőségeket.
Szöveg:Göbölyös N. László - fotó: Glódi Balázs - szmo.hu
2020. március 26.


hirdetés

Személyesen tán több mint két évtizede beszélgettünk, az újabb találkozást a koronavírus húzta keresztül, így maradt a telefon. Mint Péter elmondta, feleségével, Ditz Edittel és két lányával, Sárával és Lenkével már az iskolabezárás előtti héten izolálták magukat, csak kertjükben szívnak friss levegőt, és munkájukat is otthonról végzik. Egyik nap produkciós cégük értekezletét is online konferenciahívással oldották meg.

A Ha elfárad, viheti gyerekszereplő válogatásának jelenlegi szakaszát azonban nem befolyásolja a járvány, mivel első körben bemutatkozó videó-felvételeket, fényképeket kérnek a jelentkezőktől.

Geszti hangsúlyozza: semmiképpen nem várják a szülőktől, hogy személyesen hozzák el a gyerekeket, mert a kiválasztásra és a forgatásra majd a helyzet alakulásától függően későbbi időpontban kerül sor.

- A filmet úgy harangozzátok be, mint „fantasy elemekkel turbózótt vígjátékot”. Hogyan kell ezt érteni?

- Ez egy felnőtteknek szóló vígjáték, még akkor is, ha egyik főszereplője egy kisfiú lesz. Szellemes, humoros, fordulatos, de nagyon szívhez szóló forgatókönyv született Vékes Csabának köszönhetően, aki egyben a film társrendezője Rohonyi Gábor mellett. Nagyon beleszerettem ebbe a történetbe, amikor Csaba megkeresett vele, hogy vállaljuk el a produceri munkákat. Ritkán látok ennyire jól megírt, igényes, színvonalas forgatókönyvet, ami vígjáték, de azért közben drámai elemeket is tartalmaz. A sztori szerint a felnőtt főszereplő, akit Scherer Péter alakít, egy ihlethiányos fantasy-író, aki elég lúzer életet él, nem sikerült megismételni egykori nagy sikerét, amiért még díjat is kapott. Új regényét visszadobja a kiadó, és tíz napot kap arra, hogy újraírja, ha nem akar teljesen tönkre menni. Ekkor csönget be hozzá egykori szerelme, akitől született egy fia, akit még sosem látott, és az anya most megkéri őt, hogy vigyázzon a gyerekre, mert halaszthatatlan dolga van külföldön.

hirdetés

Egyszerre két probléma szakad tehát az író nyakába: a regény, amit meg kell írnia, és a sosem látott kisfia. A gyerekkel való kapcsolata kezdetben meglehetősen konfliktusos, aztán egyre inkább egymásra találnak. Elkezdenek közösen írni egy mesét, mert a kisfiú unatkozik. Így, a kicsi által megálmodott valóság-elemekből szövődik a filmnek egy fantasy-vonala.

- A castingről szóló felhívásban olvastam: Geszti Péter utódát keresi. És a csatolt videóban Scherer Péterrel el is mondjátok, hogy milyen gyereket kerestek – legalábbis külső paraméterek alapján.

- Egy gyerekszínésznél az a fontos, hogy természetes maradjon, miközben szerepel. Képes legyen reprodukálni a kapott instrukciókat, de ez ne váljon nála merev, művi viselkedéssé. Igazából az a jó gyerekszínész, akinek van karaktere, természetes kisugárzása, akit nagyon jól el tud találni egy szerep. Persze sok próba lesz a 30 napos forgatás során, mert a kisfiú szinte minden snittben benne lesz, és ez mentálisan megterhelő dolog. Bár ha visszaemlékszem saját gyerekkori szerepléseimre, én mindig játéknak éreztem azokat. Éppen ezért fontos, hogy a forgatás során olyan körülményeket tudjunk teremteni, amelyek között a kiválasztott kisfiú is játéknak érzi a szereplést.

- Voltak emlékezetes szerepeid - nemrég láttam újra a Kisfiúk és nagyfiúk című tv-filmet – de te voltál Mézga Aladár hangja a Vakáción a Mézga család rajzfilm-sorozatban.

- Nagyon színes, érdekes világba kerültem be. A 70-es években, amikor én gyerekszínész voltam, nagyon magas presztízse volt a színháznak, a filmnek, a televíziónak, ezek messze kiragadták az embert a szocializmus 50 szürke árnyalatából. Nem is beszélve arról, hogy olyan sztárokkal találkozhattam, akiket folyamatosan néztünk a tv-ben. Ráadásul még egy kis zsebpénzhez is jutottam, ebből vettem az első Csepel camping kerékpáromat. Ma már felnőttként tudom, hogy mindez mennyire meghatározó lett egész életemben: utána a nyilvános szereplések teljesen természetessé váltak számomra. Megteremtette a koncentráció-készségemet is, hogy tudjam: mikor kell fejben nagyon ott lenni.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!