hirdetés
stressz_ck2.jpg

8 természetes eszköz a stressz csökkentésére

Az életben számtalan befolyásolhatatlan tényező van, amelyekkel foglalkozni csak felőröl bennünket, így válasszuk inkább a konstruktív utat, és használjuk azokat a megoldásokat, amelyeknél a mi kezünkben van a gyeplő.
Frank-Bozóki Eszter írása a 7köznapi pszichológia blogon, Fotók: Pixabay - szmo.hu
2020. január 07.


hirdetés

Leendő és végzett pszichológusok hozták létre a 7köznapi pszichológia blogot, mert a pszichológia mindenki életének része és mindenkire tartozik.

Szokványos reggel. A kedvenc blúzunk tuti mosásban, a gyerek félpár cipője eltűnt, uzsonnát még nem csomagoltunk, és mikor már nagykabátban 4 táskával állunk az ajtóban, a kocsikulcs sehol... Persze ilyenkor egyetlen épkézláb gondolatunk sincs, percek alatt kiver a víz, és már vizionáljuk, amint az egész délelőttünk megcsúszik. Ráadásul reggel 8-kor fontos stratégiai partnerekkel lesz üzleti tárgyalásunk, ahol természetesen most kivételesen a főnökünk is jelen lesz. Néhány másodperc és biztosra vesszük, tuti ma lesz a napja, hogy kirúgnak!

Elönt bennünket a stressz... Ugye ismerős?

A fenti kis történet jól szemlélteti, miként lopózik be az agyunkba a stressz, akár pillanatok alatt, teljesen mindennapi élethelyzetekben. Ugyan kellemetlen jelenség van szó, mégis a túlélést szolgálja.

A magyarázat abban áll, hogy amikor valamilyen akadállyal szembesülünk, legyen szó egy nem talált kocsikulcsról vagy a reggeli dugóról, és elkezd nőni a nyomás, akkor beindul agyunkban az „üss vagy fuss” válasz. Vagyis oldd meg a helyzetet vagy menekülj!

Ha van megoldás, akkor az átélt stressz ösztönzőleg hat, és a testünkön érzett válaszsor- szívdobogás, izzadás, pupillatágulás, stb- hamar lefut. Ha viszont nincs, akkor bajban vagyunk, mert nincs kiút a helyzetből, miközben testileg és szellemileg is kifulladunk. Nem véletlen, hogy sokaknak felmond az immunrendszere tartós stressz hatására, és komoly betegségek áldozatai lesznek. Mások ugyan fizikailag egészségesek maradnak, de mégis állandóan szorongásban élik életüket.

hirdetés

A kérdés az, hogy hogyan tudunk magunkon változtatni, ha a körülményeinken nem tudunk? Miként tehetjük értékesebbé és élvezhetőbbé életünket úgy, hogy elfogadjuk, bizonyos dolgokra nem lehetünk hatással?

Aktuális cikkemben olyan hétköznapi és kevésbé hétköznapi természetes módszerek bemutatására törekszem, amelyeket az olvasó könnyedén építhet be életébe, és amelyek hatékonyan segíthetnek javítani életminőségét.

1. Kezdjük az alapokkal, igyál eleget!

Tudom, közhelyes megemlíteni, hogy mennyire fontos megfelelő mennyiségű folyadékot inni, de mégis!

Ugyanis itt nem csak olyan alapvető dolgokról van szó, hogy jobb lesz az anyagcserénk, vagy szebb lesz a bőrünk, hanem arról is, hogy egyensúlyban tartjuk általa a stresszhormonok szintjét. Amikor ugyanis dehidratáltak vagyunk, akkor agyunk egyrészt több stresszhormont bocsát ki, másrészt bizonyos érzelmekhez kapcsolódó területek működése megváltozik.

Ekkor érezzük köznyelven azt, hogy "szétcsúsztunk". Ebben az állapotunkban valószínűleg egyikünknek sem jutna eszébe az, hogy már 3-5 deciliter víz segíthet abban, hogy agyunk megnyugodjon, és összeszedjük magunkat, pedig igen. A legjobb persze, ha el sem jutunk idáig, hanem folyamatosan figyelünk arra, hogy megfelelő mennyiségű folyadékot vigyünk be.

2. Energia az agynak

A mai diétákkal teli világban fontos megjegyeznünk azt a tényt, hogy

az egyik alapvető felismerés a súlyosan szorongó emberekkel kapcsolatban, hogy nem megfelelő a vércukorszintjük. Amikor nagyon alacsony valakinek a vércukorszintje, akkor az agya lényegében éhezik.

Ebben az állapotban a nyugalmi küszöb megemelkedik és az agy nagyon könnyen kerül izgalmi állapotba, ezáltal tökéletes melegágyat képezve a szorongásnak. Ilyenkor azok az agyi területek kezdenek el túlzottan tüzelni, amelyek a túlélésért felelősek, és mivel az agy lényegében túlélő üzemmódban van, a legkisebb ingerre is reagál. Tulajdonképpen az történik agyunkban, mint velünk az életben, amikor „fel vagyunk húzva: a legkisebb jelre, ami mások számára valószínűleg észrevehetetlen, robbanunk.

A folyamat felvázolása azért volt fontos, hogy jól lássuk, felelősek vagyunk azért, hogy mit viszünk be a testünkbe, hiszen minden pillanatunkra hatással van. Vagyis táplálkozásunkkal is jelentős lépéseket tehetünk egy mentálisan egészségesebb és nyugalmasabb élet felé, azon túl, hogy persze a fizikai egészség kulcsa is a megfelelő étkezés.

Testünknek szüksége van a kiegyensúlyozott táplálkozásra, ahhoz, hogy megfelelően tudjon működni, és ha ezt figyelmen kívül hagyjuk, akkor agyunk szorongás formájában is jelez.

Ha úgy érezzük, hogy az étkezés egy nehéz terület számunkra, mert testünk elfogadásával nehézségeink vannak, akkor keressünk fel egy dietetikust vagy egy hiteles étkezési tanácsadó oldalt, de az egyoldalú táplálkozás sosem lehet megoldás a problémánkra.

3. Egy új sport: a NEUROBICS

Agyunk rendkívül rugalmas, és azok az útvonalak erősödnek meg idegi szinten, amelyeket használunk. Ebből következik, hogy ha újfajta feladatra, mozgásra állunk rá, akkor azzal agyunkat is tornáztatjuk.

A neurobics kifejezés olyan egyedi, nem rutin feladatokra utal, amelyek sajátos gondolkodási módokat hívnak elő, és új kihívások elé állítják agyunkat.

A feladatok hatására új idegsejtek és új idegi összeköttetések születnek, amelyek értelemszerűen segítik a tanulást, de témánk szempontjából fontosabb, hogy a stresszhez való adaptációra és az agy nyugalmi állapotba kerülésére is pozitív hatással vannak.

Tekintsünk tehát agyunkra, mint lehetőségre, amely önfejlesztés útján segítheti stresszkezelésünket (A neurobicsról részletesen itt olvashatsz)

4. Nevess többet!

Sokszor elhangzik, és talán szintén közhelynek tűnik, de a mosoly valóban az egyik legjobb orvosság, és ennek is biológiai oka van.

Amikor nevetünk, az hatással van az örömért felelős endorfin termelésére, illetve más olyan kémiai anyagokra, amelyek növelik jóllétünket, miközben csökken szervezetünkben a stresszválasz, és nő a bizalom és nyugalom érzése.

A nevetés egyébként a kreativitásra is pozitív hatással van, és az öregedés ellen is jól hat azon túl, hogy persze mosollyal az egész élet élvezetesebb.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>



hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
english-2724442_1280-2.jpg

5+1 tipp otthoni nyelvtanuláshoz

Ha csak felfrissíteni szeretnéd a nyelvtudásodat vagy nem tudsz tanárhoz vagy tanfolyamra járni akkor sem kell lemondanod a nyelvtanulásról. Tippjeink segítségével otthon is rengeteget fejlesztheted!
Szponzorált tartalom (x) - szmo.hu
2020. szeptember 24.


hirdetés

Mindig is szerettél volna kínaiul, spanyolul vagy akár angolul megtanulni, de sosem volt rá időd vagy nehéz volt elkezdeni? Vagy csak frissíteni, fejleszteni szeretnéd a már meglévő nyelvtudásodat? Ha most épp nincs lehetőséged profi segítségét igénybe venni, akkor sem kell csüggedni, ugyanis otthon is rengeteget tanulhatsz az alábbi módszerek segítségével. Ha ezen kívül szeretnél még Otthoni tippekről olvasni, látogass el a Provident blogjára!

Tanulós applikációk

Ma már rengeteg nyelvtanulós applikációt tölthetsz le a telefonodra, melyeket akár teljesen kezdő szinttől is használhatsz. Az egyik legnépszerűbb ilyen a Duolingo, melyet ingyenesen tölthetsz le. Bár magyar nyelven egyelőre csak angolul tanulhatsz, az angolul beszélők már egy tucatnyi nyelv közül válogathatnak a spanyoltól kezdve a francián, portugálon, csehen és görögön át egészen az arabig és a vietnámi nyelvig. A leckék felépítése logikus, tulajdonképpen úgy is felfogható az egész, mint egy játék, ahol a helyes válaszokért cserébe különféle jutalmak ütik a markodat.

Nézz filmet, sorozatot az adott nyelven!

Ha alapból is szívesen lazítasz filmekkel, sorozatokkal, miért ne kötnéd össze a kellemest a hasznossal? Már kezdőként is sokat számít, ha felirattal az adott nyelven nézel filmeket, hiszen folyamatosan hallhatod élő beszédben is, miként használják a szavakat, kifejezéseket, így könnyebben fejlődhet a beszédértés és a kiejtés. Ráadásul a helyi sorozatok nézésével kicsit a kultúrába is betekinthetsz.

hirdetés

Írj naplót!

Nem baj, ha még nem tudod helyesen leírni az egész napodat, de a nyelvtanulásnál sokat segít, ha már egészen az elejétől megpróbálod használni a tanultakat. Például azzal, hogy minden nap írsz pár mondatot arról, mi történt veled. Ezáltal gyakorlatban is kipróbálhatod hogyan tudod mondatba formálni a tanult szavakat, illetve új szavakat is megismerhetsz. Nem baj, ha az elején csak jelen időben tudsz fogalmazni és csak arról írsz, milyen volt az idő vagy mit ettél, hétről-hétre érezni fogod, hogy ahogy fejlődsz, egyre jobban ki tudod magad fejezni.

Olvass!

Kezdheted gyerekkönyvekkel, de akár híroldalak bekövetésével is, ahol könnyedén ki tudod keresni az ismeretlen szavakat, de az is hasznos lehet, ha például Instagramon olyan embereket követsz be, akik az adott nyelven posztolnak vagy éppen a kedvenc helyi sztárodat. Így amellett, hogy gyakorolsz, többet megtudhatsz kedvencedről is.

Hallgass zenét!

A filmnézéshez hasonlóan a zenehallgatás is sokat segít a szövegértésben, itt azonban már nincs meg az a kapaszkodó, hogy a felirat vagy a képernyőn látottak segítenének összerakni mi történik. Azonban minél jobban elmerülsz egy adott nyelvben, idővel annál több sort megérthetsz majd és ebben az is segít, ha rákeresel a kedvenc dalod szövegére.

+ 1 Beszélgess másokkal, ismerkedj

Még ha a környezetedben te is vagy az egyedüli aki az adott nyelven tanul, az interneten nyelvtanulók ezreit találhatod meg, akik szintén azt a nyelvet igyekeznek elsajátítani, amit te is. Facebookon is nagyon sok nyelvtanulós csoport található, ahol hasonló érdeklődési körű emberekkel beszélgethetsz, gyakorolhatjátok együtt a nyelvet vagy kérdezhettek egymástól, de sok direkt erre a célra létrehozott online felületet is találhatsz, ahol akár anyanyelvűekkel is beszélgethetsz vagy vehetsz leckét magyar tanításért cserébe.

További Otthoni Tippekért látogass el a Provident blogjára!

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
tetris_nebih.jpg

Bevásárlólistát állított össze a Nébih: ezeket érdemes felhalmozni járvány idején

Egy játékos kihívást is indítottak.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. szeptember 24.


hirdetés

A tavaszi koronavírus-járvány kezdetén rengetegen rohamozták meg a boltokat, hogy tartós élelmiszert, háztartási, kozmetikai szereket vásároljanak be több hétre előre. Ezért akkor ideiglenes áruhiány is előfordult, miközben hosszú sorok kígyóztak a pénztáraknál.

Ezért most a Nébih egy letölthető kiadványt készített, melyben tanácsokat adnak arra, hogy hogyan érdemes összeállítani az otthoni "raktárkészletet".

A szakemberek szerint a kétheti készlet felhalmozása ideális akkor, ha előreláthatólag akadályoztatva lennénk a rendszeres napi, vagy heti beszerzésben.

Ugyanakkor célszerű például online rendelni, mert ezzel is csökkenthető egy járványos időszakban a fertőzés kockázata.

De a túlzott készletek sem jók, hiszen előfordulhat, hogy a szavatosságuk lejár, és így veszendőbe mennek az élelmiszerek, alapanyagok.

hirdetés

Mindezekhez nyújt segítséget most a Nébih, az Élelmiszer tartalékolási útmutatóval.

Ebben többek között listát közöl arról, miből és mennyi kerüljön a tartalékkészletbe

1 felnőtt tápanyagszükséglete 2 hétre

– 2 kg gabona alapú termék (Például kenyér, kétszersült, egyéb pékáru, száraztészta, rizs, árpagyöngy, bulgur, kuszkusz.)

– 2 kg húsféle (Például fagyasztott tőkehús, felvágott, szalámi, kolbász, húskonzerv, halkonzerv.)

– 7 liter tej vagy ennek megfelelő mennyiségű tejtermék (Például tartós (UHT) tej, kemény sajt, joghurt, kefir.)

– 10 db tojás

– 8-10 kg zöldség- és gyümölcsféle

Jól tárolható friss zöldségek és gyümölcsök, mint például fejes káposzta, zeller, sütőtök, hagyma, burgonya, cékla, alma, valamint száraz hüvelyesek, savanyúságok, konzervek, befőttek.

– 0,5 liter étolaj vagy hasonló mennyiségű egyéb zsiradék

– 1 csomag vaj, esetleg margarin

– 15 dkg olajos mag

Az ivóvízről azt írják, hogy nem szükséges ebből betárolni, mert a hazai ivóvíz jó minőségű, legfeljebb egy vagy két napi ivóvíz készletet célszerű otthon tartani.

Az élelmiszertartalék mellett arra is figyelmeztetnek, hogy gondoljunk a legszükségesebb gyógyszerekre is. Ugyancsak hasznos lehet vitaminból és étrendkiegészítőből is betárazni.

Ha pedig tartunk állatot, gondoskodjunk számára is 2 hétre elegendő élelemről.

A Nébih egy játékkal is szeretné ösztönözni a felelős bevásárlást. Ezért egy új játékos kihívást indított el a Facebookon:

"Mindenkit kihívunk egy közös játékra! Ti is imádtátok a Tetris kihívást? Ha igen, akkor vegyél részt Tartalék-Tetris-Kihívásunkban! A tudatos tartalékolásban igyekszik segíteni a Nébih az Élelmiszertartalékolási útmutatóval. Állítsd össze saját élelmiszertartalékodat útmutatónk segítségével és mutasd meg nekünk! Olvassátok el a szakemberek ajánlásait és vegyetek részt játékunkban!" - írják.

A részleteket a posztjukban olvashatjátok:

Maradék nélkül

Szeptember 26-án családi napra várunk benneteketJátsszatok velünk... Ökosan A Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft., a Magyar Mezőgazdasági Múzeum/ Museum of Hungarian Agriculture, Nébih - Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal és az Országos Meteorológiai Szolgálat közös családi napján, egy pecsétgyűjtő játék állomásait végigjárva és a feladatokat megoldva megtudhatod, hogy te és a családod mit tehettek azért, hogy egy „ökos" világban éljetek.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
tel_karacsony_hideg_unsplash.jpg

Hogyan vészeljük át a telet a koronavírus-járvány idején? Mire figyeljünk, hogy elkerüljük a fertőzést?

Jön a tél és vele együtt a beltéri programok időszaka. Hogyan lehet megúszni, hogy elkapjuk vagy továbbadjuk a koronavírust?
képünk illusztráció, fotó: Unsplash/freestocks - szmo.hu
2020. szeptember 22.


hirdetés

Amikor márciusban kitört a világjárvány, a tudósok egy része abban bízott, hogy a nyári hónapok beköszöntével visszavonul a vírus. De nem ez történt. Az esetszámok világszerte még inkább emelkedni kezdtek. Az elmúlt időszakban a jó idő miatt legalább arra volt esélye az embereknek, hogy a szabadban kapcsolódjanak ki, találkozzanak a családtagokkal, barátokkal a biztonsági előírások betartása mellett. Ez az előttünk álló télen biztosan sokkal nehezebb lesz, írja a Popular Science.

A szabadban ugyanis sokkal ritkábban történik fertőzés, mint zárt terekben. Márpedig a hideg tél elől mindenki inkább a négy fal közé menekül. A kérdés csak az, hogy ez mennyire biztonságos a pandémia második hulláma idején. Az biztos, hogy a vírus nem fog egyik pillanatról a másikra eltűnni, ráadásul a koronavírushoz hasonló kórokozók alapvetően jobban kedvelik a hűvös időjárást.

Szakemberek felhívják a figyelmet arra, hogy

a száraz, hideg időnek köszönhetően kiszáradnak a nyálkahártyáink, így még jobban ki leszünk téve a fertőzésveszélynek.

hirdetés

Bár az influenza és a Covid-19 bizonyos szempontból hasonlítanak egymásra, semmiképpen sem szabad összekeverni a két vírust.

Az egyik legfontosabb különbség, hogy míg az influenza szezonális, a koronavírus az előzetes várakozásokkal ellentétben egyelőre nem tűnik annak.

További nehézséget okozhat, hogy még semmilyen tapasztalata nincs a virológusoknak azzal kapcsolatban, milyen hatással lehet egymásra a koronavírus, a már említett influenza és a többi légzőszervi betegség. A korábban vizsgált koronavírusok esetében szerencsére nem volt jellemző, hogy felerősítették volna az influenza tüneteit vagy fordítva, azonban most egy eddig ismeretlen vírussal állunk szemben.

Az azonban szinte borítékolható, hogy az egyszerre kitörő influenza-járvány és a mellette terjedő koronavírus várhatóan komoly megterhelést jelent majd a legtöbb egészségügyi rendszernek. Még az olyan fejlett és felkészült országok egészségügyi rendszere is kis híján összeroppant már a tavaszi terhelés alatt, mint az Egyesült Államok, pedig akkor még sehol sem volt az évi szokásos influenza. Szakértők szerint ez is egy újabb indok arra, hogy az idei szezonban minél többen éljenek az influenza elleni védőoltás lehetőségével.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
rozsda_ck.jpg

Kólával a rozsda ellen? Kiderül, hogy tényleg működik-e

Van néhány rozsdás eszköz a háznál, amit sajnálnál kidobni? A kóla elvileg tökéletes a célra. A Házmestermedve blog szerzői kipróbálják, letesztelik és a folyamat végén feltárják, hogy igaz-e ez a neten keringő állítás.
Forrás: Házmestermedve blog - szmo.hu
2020. szeptember 22.


hirdetés

Érdekelnek a lakóközösséggel kapcsolatos sztorik, hírek vagy egyszerűen csak a tanácsok? Akkor a Házmestermedve a TE embered! Lájkold, és nem maradsz le róla!

A legjobb háztartásban és a kedvenc eszközeinkkel is előfordulhat, hogy felüti a fejét a rozsda. Így jártam én is az ősrégi habverőmmel, becsületes nevén kézi mixerem keverőkarjával, miután voltam olyan meggondolatlan, hogy bedobtam tisztulni a mosogatógépbe. A program lejárta végén a kajamaradék valóban eltűnt, de vele együtt a szépen csillogó eszközöm is, és cserébe itt hagyott maga helyett egy rozsdás vacakot. Persze, így nem lehet használni a konyhában, ezért feltúrtam a netet, segítséget kértem tapasztalt háziasszonyoktól, és több helyről is visszajött az az információ, hogy márpedig a kóla milyen csodás megoldás a problémámra.

Gondoltam, hiszi a piszi, nekem a saját szememmel kell látnom ezt az első hallásra hajmeresztő ötletet. Így történt, hogy belevágtam ebbe a tesztbe. Nem kis izgalommal és lelkesedéssel álltam neki a folyamatnak, és igyekeztem munkára bírni a picit hisztis fényképezőgépemet is, hogy ti is követhessétek az eseményeket ebben az összefoglaló cikkben.

Fájt a szívem a botmixerem keverőjéért, ezért úgy voltam vele, hogy jobb lesz előbb egy kevésbé szívemhez nőtt itthoni eszközön kezdeni a kísérletezést, és majd csak később beledobni a kólába az én kis kedvencemet. Úgy határoztam, hogy itt nem lesz könnyített pálya, tessék rendesen megdolgozni az elismerésért kis pofám, és egy ezer éves "beleette már magát a rozsda" feladatot kapott a kóla.

Találtam is egy igazán rozsdás spaklit a szerszámos ládában, ami meg is felelt az első számú kísérleti alanynak. Hogy lássátok, tényleg csúnyán rozsdás volt, a teszt elején lefotóztam mindkét oldalát, illetve megmutatom az ominózus tesztkiváló keverőt is. (Utóbbira semmi pénzért nem fókuszált volna jobban a gép, de a lényeg így is látszik...)

Nem kívánt különösebb előkészületeket a folyamat, már ha azt nem vesszük bonyodalomnak, hogy fel kellett forgatnom a házat, hogy milyen edénybe úsztassam a spaklit, mert olyan kellett, amibe pont belefér, de nem kell hozzá 8 liter üdítő, hogy ellepje, illetve tudom is nélkülözni az edényt a kívánt ideig. A választásom végül egy letört fülű tejforraló edénykére esett.

hirdetés

Nyakon öntöttem hát a célszerszámot kólával. Attól tartva, hogy szó éri a ház elejét, vagy azért hiúsul meg a tesztem, mert nem a tuti löttyöt használtam, az eredeti Coca Colával dolgoztam.

Miután a habzás elült és megbizonyosodtam róla, hogy nem csap belém a villám, amiért "étellel játszom", magára hagytam a spaklit, hogy mint egy kellemes pezsgőfürdőben kiáztathassa fáradt csontjait, rozsdáit. Már-már irigylésre méltó sorsa van, nem?

24 óra elteltével gondoltam, ránézek, hogy mi újság a kóla mélyén. Amikor megragadtam a nyelet, fejben lejátszódott bennem a Tom és Jerry azon részlete, amikor valami bűzös szmötyiben kevergetnek valamit kanállal, hogy aztán, amikor kihúzzák belőle, döbbenjenek rá, hogy feloldódott benne a kanál fele.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!