hirdetés
stressz_ck2.jpg

8 természetes eszköz a stressz csökkentésére

Az életben számtalan befolyásolhatatlan tényező van, amelyekkel foglalkozni csak felőröl bennünket, így válasszuk inkább a konstruktív utat, és használjuk azokat a megoldásokat, amelyeknél a mi kezünkben van a gyeplő.
Frank-Bozóki Eszter írása a 7köznapi pszichológia blogon, Fotók: Pixabay - szmo.hu
2020. január 07.


hirdetés

Leendő és végzett pszichológusok hozták létre a 7köznapi pszichológia blogot, mert a pszichológia mindenki életének része és mindenkire tartozik.

Szokványos reggel. A kedvenc blúzunk tuti mosásban, a gyerek félpár cipője eltűnt, uzsonnát még nem csomagoltunk, és mikor már nagykabátban 4 táskával állunk az ajtóban, a kocsikulcs sehol... Persze ilyenkor egyetlen épkézláb gondolatunk sincs, percek alatt kiver a víz, és már vizionáljuk, amint az egész délelőttünk megcsúszik. Ráadásul reggel 8-kor fontos stratégiai partnerekkel lesz üzleti tárgyalásunk, ahol természetesen most kivételesen a főnökünk is jelen lesz. Néhány másodperc és biztosra vesszük, tuti ma lesz a napja, hogy kirúgnak!

Elönt bennünket a stressz... Ugye ismerős?

A fenti kis történet jól szemlélteti, miként lopózik be az agyunkba a stressz, akár pillanatok alatt, teljesen mindennapi élethelyzetekben. Ugyan kellemetlen jelenség van szó, mégis a túlélést szolgálja.

A magyarázat abban áll, hogy amikor valamilyen akadállyal szembesülünk, legyen szó egy nem talált kocsikulcsról vagy a reggeli dugóról, és elkezd nőni a nyomás, akkor beindul agyunkban az „üss vagy fuss” válasz. Vagyis oldd meg a helyzetet vagy menekülj!

Ha van megoldás, akkor az átélt stressz ösztönzőleg hat, és a testünkön érzett válaszsor- szívdobogás, izzadás, pupillatágulás, stb- hamar lefut. Ha viszont nincs, akkor bajban vagyunk, mert nincs kiút a helyzetből, miközben testileg és szellemileg is kifulladunk. Nem véletlen, hogy sokaknak felmond az immunrendszere tartós stressz hatására, és komoly betegségek áldozatai lesznek. Mások ugyan fizikailag egészségesek maradnak, de mégis állandóan szorongásban élik életüket.

hirdetés

A kérdés az, hogy hogyan tudunk magunkon változtatni, ha a körülményeinken nem tudunk? Miként tehetjük értékesebbé és élvezhetőbbé életünket úgy, hogy elfogadjuk, bizonyos dolgokra nem lehetünk hatással?

Aktuális cikkemben olyan hétköznapi és kevésbé hétköznapi természetes módszerek bemutatására törekszem, amelyeket az olvasó könnyedén építhet be életébe, és amelyek hatékonyan segíthetnek javítani életminőségét.

1. Kezdjük az alapokkal, igyál eleget!

Tudom, közhelyes megemlíteni, hogy mennyire fontos megfelelő mennyiségű folyadékot inni, de mégis!

Ugyanis itt nem csak olyan alapvető dolgokról van szó, hogy jobb lesz az anyagcserénk, vagy szebb lesz a bőrünk, hanem arról is, hogy egyensúlyban tartjuk általa a stresszhormonok szintjét. Amikor ugyanis dehidratáltak vagyunk, akkor agyunk egyrészt több stresszhormont bocsát ki, másrészt bizonyos érzelmekhez kapcsolódó területek működése megváltozik.

Ekkor érezzük köznyelven azt, hogy "szétcsúsztunk". Ebben az állapotunkban valószínűleg egyikünknek sem jutna eszébe az, hogy már 3-5 deciliter víz segíthet abban, hogy agyunk megnyugodjon, és összeszedjük magunkat, pedig igen. A legjobb persze, ha el sem jutunk idáig, hanem folyamatosan figyelünk arra, hogy megfelelő mennyiségű folyadékot vigyünk be.

2. Energia az agynak

A mai diétákkal teli világban fontos megjegyeznünk azt a tényt, hogy

az egyik alapvető felismerés a súlyosan szorongó emberekkel kapcsolatban, hogy nem megfelelő a vércukorszintjük. Amikor nagyon alacsony valakinek a vércukorszintje, akkor az agya lényegében éhezik.

Ebben az állapotban a nyugalmi küszöb megemelkedik és az agy nagyon könnyen kerül izgalmi állapotba, ezáltal tökéletes melegágyat képezve a szorongásnak. Ilyenkor azok az agyi területek kezdenek el túlzottan tüzelni, amelyek a túlélésért felelősek, és mivel az agy lényegében túlélő üzemmódban van, a legkisebb ingerre is reagál. Tulajdonképpen az történik agyunkban, mint velünk az életben, amikor „fel vagyunk húzva: a legkisebb jelre, ami mások számára valószínűleg észrevehetetlen, robbanunk.

A folyamat felvázolása azért volt fontos, hogy jól lássuk, felelősek vagyunk azért, hogy mit viszünk be a testünkbe, hiszen minden pillanatunkra hatással van. Vagyis táplálkozásunkkal is jelentős lépéseket tehetünk egy mentálisan egészségesebb és nyugalmasabb élet felé, azon túl, hogy persze a fizikai egészség kulcsa is a megfelelő étkezés.

Testünknek szüksége van a kiegyensúlyozott táplálkozásra, ahhoz, hogy megfelelően tudjon működni, és ha ezt figyelmen kívül hagyjuk, akkor agyunk szorongás formájában is jelez.

Ha úgy érezzük, hogy az étkezés egy nehéz terület számunkra, mert testünk elfogadásával nehézségeink vannak, akkor keressünk fel egy dietetikust vagy egy hiteles étkezési tanácsadó oldalt, de az egyoldalú táplálkozás sosem lehet megoldás a problémánkra.

3. Egy új sport: a NEUROBICS

Agyunk rendkívül rugalmas, és azok az útvonalak erősödnek meg idegi szinten, amelyeket használunk. Ebből következik, hogy ha újfajta feladatra, mozgásra állunk rá, akkor azzal agyunkat is tornáztatjuk.

A neurobics kifejezés olyan egyedi, nem rutin feladatokra utal, amelyek sajátos gondolkodási módokat hívnak elő, és új kihívások elé állítják agyunkat.

A feladatok hatására új idegsejtek és új idegi összeköttetések születnek, amelyek értelemszerűen segítik a tanulást, de témánk szempontjából fontosabb, hogy a stresszhez való adaptációra és az agy nyugalmi állapotba kerülésére is pozitív hatással vannak.

Tekintsünk tehát agyunkra, mint lehetőségre, amely önfejlesztés útján segítheti stresszkezelésünket (A neurobicsról részletesen itt olvashatsz)

4. Nevess többet!

Sokszor elhangzik, és talán szintén közhelynek tűnik, de a mosoly valóban az egyik legjobb orvosság, és ennek is biológiai oka van.

Amikor nevetünk, az hatással van az örömért felelős endorfin termelésére, illetve más olyan kémiai anyagokra, amelyek növelik jóllétünket, miközben csökken szervezetünkben a stresszválasz, és nő a bizalom és nyugalom érzése.

A nevetés egyébként a kreativitásra is pozitív hatással van, és az öregedés ellen is jól hat azon túl, hogy persze mosollyal az egész élet élvezetesebb.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>



hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés

A csodaszer, amit Délkelet-Ázsiában évszázadok óta használnak mosáshoz

A mosódió természetes, környezetkímélő, gazdaságos és működik!
Szponzorált tartalom (X) - szmo.hu
2020. január 27.


hirdetés

A klímaváltozás hatásait már a bőrünkön érezzük, naponta érkeznek az ezzel kapcsolatos sokkoló hírek. Lassan létkérdés, hogy mielőbb változtassunk szokásainkon, és minél kisebb ökológiai lábnyomot hagyva éljük a mindennapjainkat. Kis odafigyeléssel a hétköznapokban is tudunk ügyelni arra, hogy minél környezetbarátabbak legyünk.

Ez kis dolgokkal kezdődik… Bevásárláskor a műanyag zacskókat textil szatyrokra cserélhetjük, ásványvíz helyett ihatunk csapvizet, sőt már kozmetikumokból és tisztítószerekből is van környezettudatos alternatíva. Ilyen környezettudatos választás a vegyi anyagoktól terhelt mosószerek lecserélése mosódióra.

Mi is az a mosódió?

A mosódió Délkelet-Ázsiában honos fán terem.

A fát szappanfának is nevezik, mert termésének héja felületaktív anyagot, ún. szaponint tartalmaz, amely vízzel érintkezve habzik és képes a szennyeződések eltávolítására. Sokoldalúan felhasználható a háztartásban – a hajmosástól a takarításig.

hirdetés

A helyiek már évszázadokkal ezelőtt rájöttek erre a „trükkre”, és a mag nélküli dióhéjat használják természetes mosószerként a mosáshoz. A mosódió természetes, környezetkímélő tisztítóerejére alapozva elérhető már folyékony és vízben oldódó kapszula változatban.

Környezetbarát megoldás

A Dr.M folyékony mosódió kiaknázza a természetes növényi tisztítószer környezetbarát tulajdonságait. Klór- és foszfátmentes, nem tartalmaz szilikonolaj-származékokat, összetevői lebomlanak a környezetben. Gépi és kézi mosásra egyaránt könnyedén használható. Ha az illatmentes helyett (vagy mellett) szívesen kipróbálnák a finom, valódi illóolajat tartalmazó folyékony változatokat, úgy levendula-, narancs- vagy citromfű-illóolajos illatok közül választhatnak.

Modern és innovatív fejlesztés a folyékony mosódió speciális kapszulás változata, melynek még egyszerűbb és gyorsabb a használata, hiszen a kapszulában a mosószer előre adagolt. Elsőként a kapszula kerüljön a mosógép dobjába, utána a szennyes, és indulhat a mosás! A kapszula klór-, illat- és színezékmentes, nem tartalmaz konzerválószereket és szilikonolaj-származékot, Környezetkímélő összetételének, lebomló csomagolásának és a növényi tenzidnek köszönhetően ez az egyetlen veszély-jel nélküli kapszulás mosószer a magyar piacon. Kényelmes, gazdaságos, ugyanakkor kíméli a környezetet.

A folyékony mosódió és a kapszula egyaránt gyengéd a színekhez és a szövetekhez, ezért különösen színes és fekete ruhák mosásához ajánljuk. Fehérmosáshoz is sikeresen használhatjuk a folyékony változatokat, de ebben az esetben mindig használjunk fehérítő adalékot, mosószódát vagy oxigénes fehérítőt, mivel a mosódió tisztít, de nem fehérít. Az adalékok javítják a mosás hatásfokát, hatékonyan tüntetik el a makacs foltokat és megelőzik a fehér ruháink beszürkülését.

Az illatos ruhákról sem kell lemondania a környezettudatos vásárlóknak. A többféle illatban elérhető Dr.M Mosóparfüm termékeket kifejezetten mosódióval történő mosáshoz használjuk – textilöblítő helyett. Gazdaságos, mindössze néhány csepp elegendő mosásonként, ugyanakkor hosszan tartó illatot kölcsönöz a frissen mosott ruháknak.

A mosódió már a konyhában is tért hódított, a Dr.M Folyékony mosódió kézi mosogató hatékony segítség a tiszta edényekért vívott küzdelemben.

Környezetünk védelme az apró döntésekkel kezdődik. Ha háztartásunkban a zöldebb megoldások választását részesítjük előnyben, a Dr.M mosódió termékek használatával jó úton haladunk.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
20-fokban-alszanak-leginkabb-a-magyarok.jpg

A legtöbb magyar 20 fokos hálószobában alszik

Az ennél alacsonyabb hőmérsékletet már nagyon kevesen tartják kényelmesnek.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. január 23.


hirdetés

Húsz fokos hálószobában alszik legszívesebben a legtöbb magyar és az ennél alacsonyabb hőmérsékletet csak kevesen szeretik Magyarországon.

Ez is kiderült az E.ON megbízásából készült kutatásból, amely szerint

a magyarok 21 százaléka alszik 20 fokban, 19 fokban már csak 6, 18 fokban pedig mindössze 4 százaléka.

A nemzetközi felmérés adatai szerint 20 fokban alszanak legszívesebben a svédek és a csehek is, ők is ezt a hőmérsékletet állítják be leginkább éjszakára.

Meglepően sok magyar alszik viszont még melegebb szobában: a megkérdezettek 11 százaléka 25 fokos vagy még annál is magasabb hőmérsékletet kedveli alvás közben.

hirdetés

Nemzetközi összehasonlításban a legmelegebb hőmérsékletet a törökök választották, náluk 30 százalék szavazott erre a lehetőségre, illetve a románok 15 százaléka is szereti, ha meleg van éjszaka a szobában.

A franciák már szívesebben alszanak egy kicsit hűvösebb hálóban, a legtöbb francia a 19 Celsius fokot adta meg ideális hálószoba-hőmérsékletként. Az olaszok és a németek még hidegebben szeretnek aludni, náluk a 18 fok volt a legnépszerűbb válasz. Az angolokkal azonban senki nem tudja felvenni a versenyt, ami az hálószoba hidegét illeti: minden ötödik válaszadó azt mondta, a 15 fokot vagy a még hűvösebbet kedveli alvás közben.

Az eredmények az „Élet Európában” című tanulmány részét képezik. Az E.ON és a KantarEMNID a reprezentatív felmérés során összesen mintegy 10 000 embert kérdezett meg Dániában, Németországban, Franciaországban, az Egyesült Királyságban, Olaszországban, Romániában, Svédországban, Csehországban, Törökországban és Magyarországon.


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés

Visszaveszi az IKEA a használt bútorait, vidéki átvevőpontok létesülnek

Magyarországon tavasszal indítják azt szolgáltatást, amelynek keretén belül a vásárlóktól visszavásárolják azokat az IKEA bútorokat, amelyekre már nincs szükségük. Ezeket a bútorokat a visszavásárlási áron értékesítik újra a leértékelt árú termékek részlegében.
MTI, Fotó: Pixabay - szmo.hu
2020. január 24.


hirdetés

Az IKEA Magyarország forgalma 20,5 százalékkal, 90,3 milliárd forintra nőtt a vállalat 2018. szeptember 1-től 2019. augusztus 31-ig tartó pénzügyi évében az előző évihez képest - ismertették a lakberendezési lánc regionális vezetői a cég sajtótájékoztatóján.

Az IKEA három magyarországi áruházába több mint 6,7 millió látogató érkezett ugyanebben az időszakban, közülük 3,5 millióan vásároltak is.

Jelentősen megnőtt az internetes értékesítés iránti igény, ezért kiemelt figyelmet fordítanak az online vásárlás megkönnyítésére. Január végén elindul az IKEA Magyarország új weboldala, megújult keresőfunkciókkal és tartalmakkal.

Federica Barberis, a vállalat regionális értékesítési vezetője közölte, hogy

ebben az évben külső cégek által üzemeltetett átvételi pontok nyílnak Debrecenben, Kecskeméten, Pécsen és Veszprémben. Így a vásárlók megválaszthatják, hol és mikor szeretnék átvenni a megrendeléseiket.

hirdetés

Tervezik az Örs vezér téri áruháznál önkiszolgáló csomagátvételi pont létrehozását az év végéig, a vásárlók akár nagyobb méretű termékeket is kérhetnek majd ide.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
fogyi.jpg

Tippek a sikeres fogyókúrához, hogy ne add fel már rögtön az elején

Egy szelet sütibe még senki nem halt bele. Nem a megvonás, hanem a tudatosság a lényeg.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. január 26.


hirdetés

Tom Kerridge angol séf nemrégiben 76 kilogramm túlsúlytól szabadult meg, de ahogyan sokan mások, ő is tapasztalta, hogy kéretlen fölösleg alattomosan visszamászik az emberre. Ennek megakadályozására 11 barátja segítségével egy étrendet igyekezett kidolgozni, ami az egészséget is javítja és a fogyáshoz is hozzásegíti a követőit – írja a BBC.

Ahelyett, hogy korlátozó étrendeket kéne követni, és irreális testmozgási követelményeket teljesíteni, inkább egy egészséges kapcsolatot kell kialakítani az ételek és a testmozgás terén, ami életünk végéig napi rutinná válhat.

Szóval, ha életmódváltás előtt állsz, de csak a motiváció hiányzik, akkor próbáld ki Tom és és Adam Peacock fogyási tanácsait.

Tom étrendtippjei:

Tervezd meg az étkezéseid!

Készíts menütervet már a hét elején. Sokkal könnyebb az élet, ha tudod, mit kell főznöd.

hirdetés
Ne menj éhesen bevásárolni!

Ne akkor vásárolj be, amikor korog a gyomrod. Csak azt vedd meg, ami szükséges, ne ess az éhség kísértésébe!

Ne éhezz!

Ha helyesen táplálkozol, napi háromszor, akkor ez nem történhet meg veled.

A cél legyen a szemed előtt!

Ne sürgesd saját magad, a végeredmény lassan, de eljön! „Ne felejtsd el, hogy miért próbálsz fogyni! Gondolj a fogyásra, mint egy hosszútávú tervre, amiből rövidtávon az egészséged profitál! Ez a folyamat apránként haladva sokkal könnyebben fenntartható.”

Fagyaszd le!

Ha valamiből egy nagyobb adagot csinálsz, azzal megkönnyíted a dolgod. Sokkal könnyebb a hét közepén csak előkapni a fagyasztóból az ebédet.

Legyenek kéznél a fűszerek!

A chilipaprika, a kömény, a koriander mind jótékony hatású, és ízletessé teszik az ételeinket is. A receptek szinte életre kelnek a fűszerektől, a nem annyira kívánatos ételek is zamatossá válhatnak tőlük.

Készíts zacskós rizst!

Már előre kiadagolják, így pontosan tudod hány kalóriát is viszel be. Egy kényelmes, gyors és egészséges megoldás.

Egyél túrót!

A túró kis kalóriatartalma a sajtos ízvilággal ideális lehet akár vacsorára is.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!