hirdetés
bp_1900_ck1.jpg

5 könyv, ami téged is békebeli pestivé tesz

A cikkben felsorolt könyvek olyan szerzők művei, akik maguk is részesei voltak a békebeli főváros mindennapi életének, s így valóban hiteles képet tudnak számunkra adni az akkori világról, emberekről és érzésekről.
Pályi Brigitta írása az Emlékezz Budapest blogon, Címkép: Fortepan/Klösz György - szmo.hu
2019. április 27.


hirdetés

Pályi Brigitta vagyok, doktorandusz hallgató a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Történelemtudományi Doktori Iskolájában. Történészként a 20. század eleji Budapest tanulmányozása során számos értékes és érdekes részletet találtam, amelyet szeretnék mindenkivel megosztani: anekdoták, pletykák, legendák, különös, megdöbbentő tények a főváros tereiről, utcáiról, épületeiről és emberközeli történeteiről. Ezúton szeretném megismertetni és közelebb hozni a munkámat, megmutatni a város egy új, eddig ismeretlen arcát és hétköznapjait, közös múltunkat, történelmünket. Emlékezz, hát Budapest!

Az Emlékezz Budapest című blog szerzőjeként minden könyv felkelti az érdeklődésemet, amely a 20. század eleji Budapesttel foglalkozik. A legjobban mégis azokat az írásokat kedvelem, amelyek olyan szerzők művei, akik maguk is részesei voltak a békebeli főváros mindennapi életének, s így valóban hiteles képet tudnak számunkra adni az akkori világról, emberekről és érzésekről. Itt van néhány közülük, amelyeket olvasva megérthetjük, hogy mit is jelentett a múlt század elején pestinek lenni.

1. Krúdy Gyula: Pest-budai hangulatok

Ha valaki a régi Budapest hangulatát igazán szeretné átérezni, elsőként feltétlenül Krúdy Gyula írásaihoz forduljon. Az egyik kedvenc novella-válogatás kötetem a Pest-budai hangulatok (Alinea Kiadó, 2013), amely remekül gyűjti össze Krúdy azon írásait, amelyek segítségével egy kicsit részesei lehetünk a múltszázad eleji Budapest életének.

Olvasás közben megjelenik előttünk a pesti utca, minden szereplőjével – a bérkocsisoktól a rikkancsig – magas bérházak sorával körülvéve; a kávéházak otthont idéző állandó forgataga – szinte érezni a levegőben a frissen őrölt kávé és a friss, ropogós kifli illatát, hallani a csészék, tányérok csörömpölését és az újságok lapjainak neszezését. Majd felbukkan a pesti polgár, aki helyet foglalva az aranytükrös kávéház egyik asztalánál, kéri a kávéját, amely akkoriban nemcsak egy egyszerű fekete színű ital volt, hanem a kávé egyben

„mutatta a pesti polgár életét, sorsát, politikai pártállását” is.

hirdetés

Az egyszerű pesti polgár mellett azonban a novellákból olyan neves személyeket is megismerhetünk, mint Podmaniczky Frigyes bárót, „az Andrássy út vőlegényét”; Schumayer (Pilisy) Rózát, „Pest rózsáját”, aki elit bordélyt tartott fenn az V. kerület egyik bérlakásában; vagy Pórfit, aki kalapjaival „köszöngetni tanította Budapestet”. Ha tehát, valaki a 20. század eleji Budapest valódi arcát szeretné meglátni, és átérezni az akkori „pesti életérzést”, mindenképp vegye kezébe ezt a könyvet.

2. Kárpáti Aurél: Budai képeskönyv

„Egy darab ittfelejtett múlt…” – írja Kárpáti Aurél Budai képeskönyv (Élet Irodalmi Nyomda, 1914) című novelláskötetében a 20. század eleji Tabánról.

A könyv, a címe ellenére tehát, nem képekben, hanem novellákban örökíti meg Budapest egyik legkülönlegesebb és egyben legszegényebb városrészének mindennapjait.

Ennek az írásnak pontosan ez a legérdekesebb vonása: hogy nem Pestről szól, hanem Budáról. A budai emberek élete szinte ellentéte volt a mulató pesti polgárokénak. Különösen a Tabán hétköznapi lakóinak, akik szinte falusias környezetben, gondolkodással és életvitellel élték hétköznapjaikat.

A könyv azonban azért is igazán megkapó, mert annyira emberközeli. Olyan egyszerű budai polgárok életébe csöppenhetünk bele, mint a magányos, idős „ködlovag”, aki minden kedden Chopint játszik a zongorán, s közben újra átéli a múltját, „a csókokat, a csalódást, a vágyakat, a könnyeket és megújuló tavaszi szerelmeket, amelyek a Russwurm kávéival kezdődtek és végződtek”; vagy a Turner kisasszonyok, akik a „Három szerecsen” nevű kávémérés tulajdonosai, s akik fejét elcsavarja egy pesti gavallér; és a kövér család, ahol a család egyetlen lányát meglátva a szerzőnek azok a bútorszállító kocsik jutottak eszébe, amelyek „májusban és novemberben méltóságteljesesn döcögnek a pesti utcákon, s amelyeknek párnázott belseje három szobabútort rejteget.”

Az egyszerű emberek között azonban egy híresség is felbukkan – aki a tabáni legendák egyik főhőse – maga Casanova személyében, aki állítólag 1759-ben megfordult Budán, s a tabáni Hadnagy utcában szállt meg. Ennyit bemutatóul, a többi csábító dolgot meghagyom a kíváncsi olvasónak.

3. Gábor Andor: Pesti sirámok

A világon semmi sem tökéletes. Ahogyan Budapest városa sem. Már a 20. század elején Budapestnek is megvoltak a maga szépségei, ahogy a hibái is. Ezekre a hibákra hívja fel a figyelmünket Gábor Andor, az akkori kor egyik neves író, költő, dalszövegírója. Pesti sirámok (Szépirodalmi Könyvkiadó, 1958 – ez egy újra kiadott gyűjteményes kötet) című munkájában a főváros hétköznapi életét igencsak kritikus szemmel vizsgálja, kiemelve minden hiányosságát és hátulütőjét, ami valljuk be, eléggé szokatlan, hiszen a legtöbb író és költő inkább csak a város szépségeit emeli ki.

Gábor Andornak köszönhetően megtudhatjuk, hogy a pályaudvarok szűkösek és koszosak (a Déli csak egy „nagyobb szabású vidéki csűr”), a villamosokkal való közlekedés káosz (tekintve, hogy majdnem mind más társaság kezében van), a gáz ára magas; az élelmiszerek közül csak egy dolognak vitték le az árát: a fácánnak, amelyet majd ehet a szegény eddig csak „kirántott poloskalábat” evő budapesti nép; és már nem is beszélve a fővárosi vezetőség korrupt üzleteiről.

A könyv hangvétele talán egy kicsit túlságosan is kritikus, de mindenképp megéri kézbe venni, hogy megláthassuk Budapest tökéletlenségének szépségeit is.

4. John Lukacs: Budapest 1900

Ugyan nem a szépirodalmi, inkább a történelmi munkák közé sorolható John Lukacs Budapest 1900 (Európa Könyvkiadó, 1991) című műve, mégis megéri fellapozni, ha az ember az 1900-as évek eleji magyar főváros életéről szeretne többet megtudni. A szerző igaz, csak 1924-ben született, de Budapesten nőtt fel és sokat kutatott a témában, így írása igen értékes.

A könyv, bár nem szépirodalmi munka, mégis olvasmányos, s az egyik legfőbb értéke, hogy hihetetlen részletességgel mutat be mindent, amely a 20. század elején jellemezte Budapestet.

Olvashatunk pl. a Déli pályaudvarról induló a Horvátországon keresztül Velencébe tartó vonatról, amely rendszerint este 8-kor indult Budapestről, és másnap délután negyed 3-kor érkezett Velencébe; az aquincumi római táblákról, amelyeket a múzeum megalapítása előtt a Frindt-féle kiskocsmában tároltak; vagy a pesti belváros jellegzetes nyári illatáról, amelyben „a hűvös papír- és a meleg pörköltkávé-szag keverékébe olykor egy árnyalatnyi orgona- (vagy talán heliotróp-?) illat vegyült a borbélyüzletekből”.

Ez a könyv talán kevésbé könnyen olvasható, mint egy novelláskötet, de ha valaki valóban a téma szerelmese, akkor megéri kitartóan végigolvasni.

5. Jaj be szép ez a Pest

A legtöbb Budapestről szóló munka általában prózában íródott. De valóban csak ezek a művek lehetnek hasznunkra? Ha érdekel minket a főváros múltszázad eleji élete, akkor nemcsak a prózához, de a korszak neves költőihez is fordulhatunk segítségért.

Számos olyan vers született híres költők tollából, amely Budapest egy-egy részletét mutatják be. Hogy ezekre rábukkanjunk nem szükséges száz verseskötetet átböngésznünk, hiszen összegyűjtve megtalálhatjuk őket egy könyvben. Jaj be szép az a Pest (Budapest Főváros Önkormányzata, 1996) címmel

egy gyűjteményes kötetben neves költők szerzeményeit olvashatjuk, amelyek központi témája Budapest.

A kötetben olyan nagy nevek szerepelnek, mint Ady Endre, Arany János, Illyés Gyula, Kosztolányi Dezső, Nemes Nagy Ágnes és Szabó Lőrinc.

A régi budapesti élet tehát, csak egy karnyújtásnyira van… a könyvespolcon.

Hogy kinek is szól az Emlékezz Budapest blog? Mindazoknak, akik szeretik Budapestet; akik már régóta élnek benne és szeretnek nosztalgiázni, vagy akik még csak most ismerkednek vele. Szívből ajánlom mindazoknak is, akik szeretnek a múltbeli dolgokkal foglalkozni, akiknek egy kis érdekesség feldobja a napjukat, akik szeretik a pletykákat, és a rendkívüli sztorikat, vagy egyszerűen csak szeretnének többet megtudni arról a helyről, ahol élnek.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
arpadhid.jpg

Átnevezik az Árpád híd metróállomást

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint ez nagyon rossz ötlet: nyílt levélben kérik a fővárost, hogy gondolják át a dolgot.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. január 15.


hirdetés

A Közlekedő Tömeg információi szerint idén januárban ismét új nevet kap egy nagyobb csomópont, ezúttal az Árpád híd metróállomás veszíti el jól megszokott elnevezését. A csomópont január végétől a Göncz Árpád városközpont metróállomás nevet viseli majd.

A Facebook posztban az egyesület kijelenti, hogy ellenzi az átnevezést, és arra kéri az érintetteket, hogy még a bevezetés előtt álljanak el tőle.

A Közlekedő Tömeg szerint Budapest csomópontjainak neve az elmúlt időben „egyfajta sajátos játszótérré alakult”, és úgy érvelnek: „Milyen városközpont az, amelyik 4 kilométerre van a város tényleges központjától? Milyen félreértésekhez vezethez ez angolul?”

Az egyesület azt javasolja a posztjában, hogy a pusztán politikai indíttatásból végrehajtott névváltoztatások helyett gyűjtsék össze a ténylegesen szerencsétlenül elnevezett csomópontokat, és ezeket egy csomagban változtassák meg.

„Amikor az is fél évbe telik, hogy a városban lévő térképek utólagosan lekövessék az M3 metrópótlás következő fázisát, ezek a zavaró, ad-hoc átnevezések pazarlóak és indokolatlan többletmunkát rónak az egyébként is leterhelt közlekedési dolgozókra” – írták a bejegyzésben.

hirdetés

Közlekedő Tömeg

Újabb átnevezés Budapesten Ferencváros vasútállomás - Málenkij Robo... t emlékhely, Szent Gellért tér - Műegyetem M, Semmelweis Klinikák M... És a lista nem ér véget. Információink szerint január végén újabb fővárosi közlekedési csomópont veszíti el megszokott nevét: az Árpád híd metróállomás ezentúl a Göncz Árpád városközpont metróállomás nevet viseli majd.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
repter-2.jpg

Vége a bádogkarámnak: új utasmóló nyílt Ferihegyen a fapados járatok utasainak

Az épületben pihenő- és várótér, étel- és italvásárlási lehetőség, mosdóblokkok és dohányzóterasz is van.
MTI, fotók: Kovács Tamás - szmo.hu
2020. január 15.


hirdetés

Átadták a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér új utasmólóját szerdán, ahol a diszkont légitársaságok utasai kényelmesen várakozhatnak, amíg beszállhatnak repülőgépeikbe. Ezzel egy időben az eddigi, kényelmetlen "bádogvárost" pedig elkezdi lebontani a repülőtér üzemeltetője.

A diszkont utasok kiszolgálásának eddigi minősége az "emberi méltóságot sértette", ennél többet érdemelt Budapest, amely Európa légiközlekedésében fontos ponttá vált - mondta Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter. Elmondása szerint a repülőtér üzemeltetőjével komoly csatákat vívtak, de ennek most meglett a "gyümölcse".

A fél év alatt felépített, 5500 négyzetméteres, egyszintes, hűtött-fűtött épületben a pihenő- és várótér mellett étel- és italvásárlási lehetőség is lesz, három nagy kapacitású mosdóblokk, valamint egy dohányzóterasz is szolgálja majd az utasok kényelmét.

A tesztüzem után az új épület január 17-étől szolgálja ki a forgalmat, a régi épület bontását azonnal megkezdik, hogy a most átadott épület további bővítését is elindíthassák. Ennek részeként a terület 11.500 négyzetméterre nő és a most meglévő 6 kapu mellé további két gyalogos és hat, buszos beszállításra is alkalmas kaput építenek fel. A beruházás teljes költsége 8,3 milliárd forint, amelyet a Budapest Airport kizárólag saját erőből finanszíroz.

Fürjes Balázs elmondta, januárban elkészül a gyorsforgalmi út fejlesztésének tanulmánya, amelyet a fővárosi közfejlesztések tanácsa elé visznek, ha megállapodnak a fejlesztési irányokról, akkor megkezdődhet a tervezés.

hirdetés

A gyorsvasúttal kapcsolatban azt mondta, érvényes építési engedéllyel rendelkeznek, de a projekt csak uniós forrással együtt valósítható meg, ebben pedig még van tennivaló.

Gerhard Schröder, a Budapest Airport elnöke hangsúlyozta: a repülőtér nem tud fejlődni Budapest nélkül, és ez fordítva is igaz, ezért is működnek együtt, és fejlesztik a kiszolgáló létesítményeket. A forgalom új rekordot ért el, 16,2 millió utast kezeltek, 8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

VIDEÓ: Az RTL Híradó beszámolója


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
arenaplaza.jpg

Másfélszeresére bővítenék az Aréna Plazát

Így már nem a Westend, hanem ez lenne a legnagyobb budapesti pláza.
Illusztráció: Google Street View - szmo.hu
2020. január 16.


hirdetés

Engedélykérelmet adott be a Symmetry Arena Ingatlankezelő Kft. az Aréna Mall bővítésére – írja a HVG.hu.

Az Aréna Plazáról nemrég átkeresztelt bevásárlóközpont jelenleg 42 ezer négyzetméteres alapterületű, a tervek szerint azonban ennek másfélszeresére bővítenék. Ha ez megvalósul, azzal a Westendet megelőzve a legnagyobb budapesti plázává válna.

Az eddigiekhez egy 18 ezer négyzetméteres új részt építenének hozzá. Ebben egy kétszintes mélygarázs is helyet kapna, 500 parkolóhellyel. Emellett természetesen újabb boltok, éttermek, valamint egy edzőterem is lesz az új részben.

Ha megkapják az engedélyt, 2020 második felében indulhat az építkezés.

A pláza átnevezéséről korábban itt írtunk:

hirdetés


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
carllutz.jpg

Lezárják a pesti alsó rakpartot az autók elől a nyári hétvégéken

Karácsony Gergely programjában is szerepelt, most hivatalosan bejelentették.
MTI, SZM - szmo.hu
2020. január 17.


hirdetés

Karácsony Gergely egyik ígérete volt a megválasztása előtt, hogy a nyári hétvégéken lezárják az autók elől a pesti alsó rakpartot, és átadják a gyalogosoknak. A sajtótájékoztatóján elmondta: olyan terveket szeretnének megvalósítani, amelyek alkalmassá teszik a rakpartot arra, hogy legalább ideiglenesen elzárják az autóforgalom elől.

Olyan elképzelés azonban nincs, amely szerint ebben a ciklusban megszüntetnék a rakparton az autós közlekedést. Mint az a választási programjában is szerepelt, nyári hétvégenként szeretnék átadni a rakpartot a gyalogosoknak

Az új fővárosi főtájépítész, Bardóczi Sándor, akit a minap nevezett ki Karácsony, azt mondta az indexnek, hogy "nem a rakpartok fizikai átalakításával kell kezdeni, hanem az emberek mentális térképének átállításával".

A másik fő közlekedési téma a parkolás volt, Karácsony szerint a mobilitási tervnek is része volt, hogy rendszeresen megnézzék, hogy a belvárosban a közterületi parkolás milyen problémákat jelent. A főpolgármester azt mondta, hogy lehetőségeket akarnak kínálni az autósoknak, hogy kiválthassák a belvárosban parkolást. A parkolóhelyek a gyalogosok elől veszik el a területeket, és az utcákat sem lehet zöldíteni.

hirdetés

hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!