hirdetés
 
 
kozpontivasarcsarnok4
4 budapesti vásárcsarnok régen és ma
Tudtátok, hogy vasúti vágány is vezetett a Központi Vásárcsarnokba? Vagy hogy baromfiudvara is volt? További érdekességek 4 budapesti vásárcsarnokról.
Fotók: Fortepan, Wikipedia - szmo.hu
2013. december 10.


hirdetés

Budapest az évszázadok során fokozatosan vált Európa egyik leggyorsabban fejlődő és növekvő városává. A lakosság számának növekedése hívta életre a ma is oly népszerű piacokat és vásárcsarnokokat, amelyek Budapest számos pontján, hatalmas, színpompás kínálatukkal várják a vásárlókat. Az alábbi listában bemutatjuk négy fővárosi vásárcsarnok történetét.

Központi Vásárcsarnok

Az épület Pecz Samu építész, műegyetemi tanár tervei alapján készült 1897-ben. Alapterülete 8363 négyzetméter, amelyet óriási vasszerkezet fed. A falakat különböző árnyalatú vörös téglaburkolat borítja, a tetőn színes Zsolnay épületkerámiák díszlenek. A belső teret két oldalra osztották, az egyiken a kiskereskedők, a másikon a nagykereskedők kaptak helyet.

Az épületet egy elkerített baromfiudvar zárta egykor. A körbe épített galérián élelmiszert tilos volt árusítani, ezért itt kosarakat, papírárukat és ajándéktárgyakat kínáltak a vásárlóknak, ugyanúgy, ahogy ma is. Kezdetben vasúti vágány is vezetett a csarnokba, és alagút kötötte össze a rakparttal, ahonnan hajókról érkezett a friss áru nap mint nap.

kozpontivasarcsarnok2

kozpontivasarcsarnok3

Manapság is különleges élmény a csarnokban sétálgatni. Az árukínálat rendkívül széles, többek között találhattok különféle savanyúságokat, halakat, fűszereket, házi tejtermékeket, hentesárut, zöldségeket, gyümölcsöket, házi mézet, fűszerpaprikát és ajándéktárgyakat is. Az 1977-ben műemlékké nyilvánított csarnok 1999-ben elnyerte az építészeti szakma legrangosabb nemzetközi elismerését, a FIABCI Prix d'Excellence díját.

kozpontivasarcsarnok4

kozpontivasarcsarnok

Batthyány Téri Vásárcsarnok

Budapest főváros közgyűlése 1894-ben döntött az akkor még Bomba téri csarnok felépítéséről. Kialakítása, homlokzati megjelenése, az alkalmazott építészeti megoldások és a csarnok belseje a Központi Vásárcsarnokra emlékeztet.

A standok bérbeadását és az épület berendezését 1901-ben kezdték, a nyitásra pedig 1902-ben került sor. A kezdeti érdeklődés azonban sajnos hamar alábbhagyott; a csarnoknak nem volt akkora forgalma, mint a már meglévő piacoknak.

batthyanyter

batthyanyterivasarcsarnok

Az évek során többször is javasolták a csarnok átalakítását és bezárását. Végül megtarthatta eredeti funkcióját és az 1970-es évekig a galérián működött a nagybani virágpiac. Később az emeleten közértet hoztak létre, a földszinten pedig élelmiszerboltok kaptak helyet. Csupán az árkádok alatt maradtak meg a zöldség- és gyümölcsárusok.

A csarnok fokozatosan vesztett piac-jellegéből. Az 2003-as felújítás után a földszinten élelmiszerüzlet, az emeleten pedig kisebb boltok és irodák nyíltak. Az árkádok helyén bank és étterem nyílt.

Hold Utcai Vásárcsarnok

1897-ben épült Cziegler Győző tervei alapján. Alapterülete 2110 négyzetméter, mely – hasonlóan a Központi Vásárcsarnokhoz - egy terebélyes alsó szintre, és az azt körülölelő galériára oszlik. A vásárcsarnokot a rendszerváltás után felújították, a régi standokat lebontották, az őstermelők asztalkái eltűntek, a töredezett aszfalt helyére járólapokat fektettek, a galérián üzleteket alakítottak ki.

holdutca3

holdutca

holdutca2

A piac bejáratnál kis virágüzlet kínálja színpompás portékáját, és akár hétvégén is friss zöldséget, gyümölcsöt és hentesárut vásárolhattok itt. A piac legfőbb vonzereje azonban a büfékínálat. Sushi-bár az emeleten, kolbászos, szendvicses, pizzás és még lángosos is helyet kap a csarnokban. A bejáratánál található pékség pedig biztos pont a desszert beszerzésében.

Hunyadi Téri Vásárcsarnok

A legkisebb fővárosi piacok közé tartozik. Annak ellenére, hogy az 1897-ben épült csarnokot a második világháború óta nem újították fel, még mindig az egyik leghangulatosabb pesti piacnak számít, melyet – a Központi Vásárcsarnoktól eltérően – még nem nagyon fedeztek fel a turisták.

Ez a piac is két részből áll: a csarnok épületéből és az utca túloldalán lévő szabadtéri piacból, ahol őstermelők egész évben kínálják kiváló minőségű és mindig az aktuális szezonnak megfelelő portékáikat.

hunyaditer

hunyaditer2

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

A csarnokban vásárolhatok többek közt ínycsiklandó füstölt húsokat, savanyúságot, házi sajtokat, tejet, házi lekvárokat, szörpöket, diót, mogyorót és háztáji tojást is. A piac különlegessége abban rejlik, hogy az omladozó falak ellenére sikerült megőriznie a régi korok hangulatát és báját.

Forrás: Budapest City


KÖVESS MINKET:




Vérhast és hepatitiszt is összeszedhetünk 4-es, 6-os villamoson
A vonalon napi több százezren utaznak, ez Európa legforgalmasabb villamosa.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 13.


hirdetés

A járműveket nem egyszer kell azért kiállítani a forgalomból, hogy kitakarítsák és fertőtlenítsék a fekáliától – mondták el a Blikknek névtelenséget kérő BKV-s dolgozók. A szerelvényeket rendszeresen összepiszkítják az önkívületben fetrengő potyautasok. Sokan közülük agresszívak is. Ha szükséges, a villamosvezetők kocsiszínbe viszik fertőtlenítésre a járművet. Persze ilyenkor nagyobb lesz a tumultus a vonalon, hiszen hiányzik egy villamos a menetrendből.

A nagykörúti villamoson uralkodó helyzet járványügyi probléma is. Ócsai Lajos járványügyi szakértő a fertőzésveszélyre figyelmeztet. "Elsősorban undorító, nem társadalomba illő cselekedet a villamosok összepiszkítása. De, ha az illető valamilyen fertőzésben szenved, és valaki utána hozzáér az üléshez, nem tud kezet mosni utazás közben, megfertőződhet akár hepatitisszel, vérhassal, kalicivírussal is" – mondta a Blikknek a szakember.

A Blikk kereste a a BKV-t és a BKK-t az ügyben, de cikkük megjelenéséig nem kaptak tőlük választ.


KÖVESS MINKET:



Budapest helyszínei az ostrom előtt, az ostrom után és most
A zsidómentő svájci diplomata, Carl Lutz fotói alapján kutattuk fel a helyeket.
Szegedi Éva - szmo.hu
2019. február 13.


hirdetés

"Kislányom, a háborúnál nincsen borzalmasabb" - mondogatta mindig a nagymamám. Ő már csak tudta. 18 éves volt, amikor a közelgő front és az ostrom elől elmenekült a családdal a Siófok melletti Törekipusztára. Egy fogadóban szálltak meg sokadmagukkal.

Amikor elhagyták Budapestet, nem tudták, hogy a kikötő miatt Siófokot és a környékét is szanaszét lövik majd, és hogy a harcok alatt napról napra változik majd, hogy éppen a németek vagy az oroszok felügyelik-e a várost. A

Balaton ugyanis egy jól kiépített védelmi vonal része volt a második világháborúban, és komoly harcok folytak a környékén. Mindegy, ez egy másik történet, a lényeg, hogy a nagymamám és a családja túlélte a háborút.

Talán éppen a nagymamám történetei miatt kezdett foglalkoztatni annak idején a háború és az ostrom. Szerettem volna jobban megérteni, mi történt és főleg azt, hogy miért.

A háború hőseit, kerestem, azokat, akik az embertelenségben is emberek maradtak, akik zsidókat bújtattak, akik menedéket nyújtottak másoknak a harcok alatt, akik gyerekeket mentettek, akik kiálltak a gyengékért és elesettekért. Így jutottam el például a római katolikus Ranolder Intézet hittantanáráig, Klinda Pál atyáig, aki posztumusz kapta meg a Világ Igaza címet.

És így találtam rá Carl Lutzra is. Svájc budapesti alkonzulja 1942-ben érkezett Magyarországra, és miután több tízezer zsidót mentett meg a deportálástól a világháború alatt, 1964-ben a Jad Vasem kitüntette a Világ Igaza díjjal.

Carl Lutz azonban nem csak életeket mentett. Kevesen tudják róla, hogy szenvedélyes fotós volt, a jelek szerint imádta Budapestet és számtalan képet készített.

A sors iróniája, hogy pontosan 30 évvel az ostrom befejezése után, 1975. február 13-án halt meg. Carl Lutz képeinek igazi jelentősége talán abban rejlik, hogy az ostromot követően is dokumentálta, amit látott. Igyekezett ugyanazokat a helyszíneket, amiket egyszer már "békeidőben" megörökített, a borzalmas pusztulás után is megmutatni.

Az ostrom előtti képeken a szinte idilli szépségű város - elsősorban a Várnegyed és a környéke - tárul fel előttünk, az ostrom után pedig láthatjuk, mivel jár a háború, milyen romokon kellett Budapestnek újraépítenie magát.

Készítettem pár képet az egykori helyszínekről, így azt is láthatjátok, hogyan néz ki most Budapestnek az a része, amit Carl Lutz fotózott évtizedekkel ezelőtt.

Az első a Brit Követség egykori épülete a Verbőczy (ma Táncsics) utcában - ez a ház 1942-től a svájci diplomata, Carl Lutz rezidenciája volt. Ma a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal Örökség Galériájának székhelye.

Kilátás a királyi palotára a Gellérthegyről:

Az Erzsébet-híd az ostrom előtt, az ostrom után és most:

A Szabadság tér az ostrom előtt és most:

A Hatvany-palota és jezsuita rendház és kollégium az ostrom előtt és után, illetve ma. A rendház helyén ma a Hilton áll, az épület egyes elemeit beépítették a szállodába.


KÖVESS MINKET:





Leszámol a MÁV a színvonaltalan bódékkal a Keletiben és a Nyugatiban
Azt ígérik, összesen ötven állomást tesznek csinosabbá.
Fotó: MÁV Zrt. - szmo.hu
2019. február 16.


hirdetés

"A MÁV kiemelt figyelmet kíván fordítani az állomásokon az utasforgalom korábbiaknál magasabb színvonalú kiszolgálására" - írja a Magyar Államvasutak hozzánk eljuttatott közleményében. "Ennek érdekében

elkezdődik a Nyugati és a Keleti pályaudvaron a kereskedelmi szolgáltatások fejlesztése, a koncepcióba nem illő pavilonok elbontása."

Mint arról korábban beszámoltunk, első lépésként a Nyugati pályaudvari aluljáró bérleti szerződéseit mondták fel, és elkezdték a MÁV üzemeltetésében álló keresztfolyosó rendbehozatalát. A nem működő felvonót már korábban befalazták.

A MÁV következő lépése az, hogy a Keleti pályaudvaron tapasztalható állapotok megszüntetésére

az állomás látképét romboló vagy nem megfelelő színvonalú szolgáltatásokat nyújtó tizenkét bérlő bérleti szerződését felmondták.

Azt írták a közleményben, hogy a pályaudvaron azért továbbra is maradnak olyan üzlethelyiségek, ahol ételt, italt, újságot tudtok venni vagy pénzt tudtok váltani. A későbbiekben utascentrum kialakítását tervezik a Keletiben, megújulnak a tervek szerint az utasforgalmi területek. Az épületben már tavaly nyár óta modern, akadálymentes kormányablak működik.

Elindult a kiemelt, legnagyobb utasforgalmat lebonyolító és más felújítással nem érintett állomások megújulása is, ez 50 állomást érint, és ehhez kapcsolódva vizsgálják meg az állomási funkciókat és a szolgáltatásokat.

A fejlesztési terv első ütemében 2019-ben részben megújul a Bicske alsó; Alsógöd; Felsőgöd; Nagymaros-Visegrád; Szob; Sződ-Sződliget és Albertirsa megállóhely. Rákospalota-Újpest állomáson tavasszal lebontják a raktárépületet és nyáron a vágányhálózatot is karbantartják. Dunakeszi-Gyártelep állomáson P+R parkoló épül az önkormányzattal közösen.

"A beavatkozások alapvető célja az adott helyszínek utasforgalom számára meghatározó arculatának javítása, lehetőség szerint közösségi közlekedési csomópont feltételeinek megteremtése és javítása. A helyszínek mindegyikén vizsgálják az állomás, illetve megállóhely területén elhelyezkedő épületek és építmények állapotát és kihasználtságát. A rossz állagú, nem hasznosítható, az arculatot rontó épületek, illetve építményeket a lehetőségeknek megfelelően elbontják. Azokon a helyszíneken, ahol az épületek és építmények kihasználtsága megfelelő, indokolt esetben karbantartás, illetve felújítás várható."


KÖVESS MINKET:





Hétfőtől megszűnik az Arany János utcai trolimegálló, park lesz a helyén
Városi ligetet terveznek a nagyforgalmú Bajcsy-Zsilinszky út mellé, a Podmaniczky térre.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 14.


hirdetés

Hétfőn megszűnik a trolibusz-végállomás a budapesti Arany János utcai metróállomásnál lévő Podmaniczky téren. A járművekre ezen túl a tér túloldalán, a Bajcsy-Zsilinszky úton lehet majd felszállni - közölte a Budapesti Közlekedési Központ.

Az V. kerületi Podmaniczky teret az önkormányzat közösségi térré, városi ligetté alakítja át, a Fővárosi Önkormányzat támogatásával. Emiatt helyezik át a 72-es és a 73-as trolibusz végállomását.

Az Arany János utcai metrómegállónál lévő tér felújításáról Szentgyörgyvölgyi Péter, az V. kerület polgármestere nemrég tartott tájékoztatóján azt mondta: a trolibusz végállomás helyén 82 új fát ültetnek, megújul a közvilágítás, és természetes kőburkolattal látják el a területet. A cél az, hogy a Podmaniczky tér központi része valóságos városi ligetté váljon.

A Podmaniczky tér rekonstrukciója mintegy 1,2 milliárdból fővárosi támogatással valósul meg. A munkálatok a tervek szerint augusztus 31-ig befejeződnek.


KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x