hirdetés
hirdetés
hirdetés
 
 
hirdetés
2,1 milliárdos Van Dyck-festményt vásárolt a Szépművészeti Múzeum
Az utóbbi száz év legnagyobb értékű műtárgybeszerzése a kép.
MTI, fotó: Balogh Zoltán - szmo.hu
2019. február 19.


hirdetés

Anthonis Van Dyck (1599-1641) flamand festő Stuart Mária Henrietta hercegnőt ábrázoló portréjával gyarapodott a Szépművészeti Múzeum gyűjteménye. Az intézmény utóbbi száz évének legnagyobb, 2,1 milliárd forint értékű műtárgybeszerzése a magyar kormány támogatásával valósult meg.

A világ festészetének egyik kiemelkedő alkotása került Budapestre.

Van Dyck korának egyik legkiválóbb festője volt, Rubens tanítványa, de vele egyenrangú mester - mondta Kásler Miklós, a nemzeti erőforrások minisztere.

A fiatal hercegnő portréja a Stuartok Angliájában készült, egy olyan korban, mikor világtörténelmi változások következtek be, a magyarok például éppen a török és a szétszakítottság ellen vívták harcaikat.

Az I. Károly angol király lányát ábrázoló, 1641-ben festett esküvői portré Van Dyck utolsó remekművei közé tartozik.

A páratlan szépségű, egészalakos festmény a 9 éves hercegnő és 14 éves Orániai Vilmos házasságkötése alkalmából készült azzal a céllal, hogy a holland királyi udvarba küldjék - mondta el Baán László, a múzeum főigazgatója.

A 158-szor 108 centiméteres festményt a Christie's aukciósház decemberi londoni árverésén vásárolták meg.

A főigazgató kiemelte, hogy Van Dyck alkotásának megszerzése történelmi pillanat: ilyen kvalitású műtárgy ma már ritkán kerül a piacra, hiszen a régi mesterek hasonló minőséget képviselő munkáit többnyire már múzeumok őrzik.

Stuart Mária Henrietta portréját keddtől egy erre az alkalomra összeállított kamara-kiállításon

láthatja a közönség, a Szépművészeti Múzeum gyűjteményének néhány másik darabjával együtt.

Van Dyck festménye a Szépművészeti Múzeum októberben nyíló, Rubens és a flamand barokk című kiállításában is helyet kap majd.


KÖVESS MINKET:




hirdetés
Magyarul szavalta el a Nemzeti dalt a brit nagykövet
Iain Lindsaynek nagyon tetszik Petőfi verse, ezzel emlékezik március 15-re.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. március 15.



Kedves gesztust tett Iain Lindsay budapesti brit nagykövet a március 15-i ünnep alkalmából: elszavalta a Nemzeti dalt, ráadásul magyarul! Az erről készült videót a közösségi oldalain is megosztotta.

"Nagyon szeretem a verseket, a Nemzeti dalban pedig különösen tetszik, hogy igazán hazafias! Nekünk skótoknak is van egy Petőfink, Robert Burns, de most szóljon ez a vers Petőfi Sándor tiszteletére. Én így emlékezem Veletek március 15-ére"

- fűzte hozzá a brit nagykövet.

Nagyon szeretem a verseket, a Nemzeti dalban pedig különösen tetszik, hogy igazán hazafias! Nekünk skótoknak is van egy Petőfink, Robert Burns, de most szóljon ez a vers Petőfi Sándor tiszteletére. Én így emlékezem Veletek március 15-ére. ????. I love poetry and I am fascinated at how patriotic Nemzeti Dal is. We Scots have our Petőfi, Robert Burns, so let me recite this poem in honour of Sándor Petőfi and 15 March. #mik #hungary #ikozosseg #magyarinsta #ikozosseghungary #instahun #igershungary #magyarig #ig_hungary #budapest #videoftheday #mindekozben #marcius15 #március15 #marcius15?? #nemzetiunnep #nemzetiünnep #nemzetidal #talpramagyar #magyar #petofi #pilvaker

706 Likes, 48 Comments - Lindsay Nagykövet (@ambassadorlindsay) on Instagram: "Nagyon szeretem a verseket, a Nemzeti dalban pedig különösen tetszik, hogy igazán hazafias! Nekünk..."


KÖVESS MINKET:



hirdetés
A Pilvaker visszatért, és megmutatta, mitől az egyik legtrendibb dolog ma Magyarországon
Több mint 12 ezer ember ünnepelte költészettel és zenével március 15-ét az Arénában. Mi is ott voltunk.
Láng Dávid - szmo.hu
2019. március 16.



Amikor 2012-ben először rendezték meg a Red Bull Pilvakert – még élő zene nélkül, szavalóversenyként hirdetve –, maguk az ötletgazdák is aligha számíthattak rá, hogy ez lesz a következő évek egyik legnagyobb kulturális sikersztorija. A produkció évről évre vált egyre kiforrottabbá, ezzel párhuzamosan pedig rajongóinak számai is meredeken nőtt.

A dolog mondjuk abból a szempontból logikus, hogy csupa olyan zenész és rapper adta a nevét hozzá, akik saját zenekarukkal is hatalmas tömegeket mozgatnak meg.

Elég csak a Wellhellót, a Halott Pénzt és a Punnany Massifot említeni, ők simán megtöltik önálló koncertjeiken is az Arénánál alig kisebb befogadóképességű Budapest Parkot. És még legalább fél tucat szereplőt fel lehetne sorolni, akiknek szintén több ezer fős bázisuk van.

Így talán annyira nem is meglepő, hogy októberben kétórás rekordidő alatt kelt el minden jegy, annak ellenére, hogy ide több mint hatszor annyi ember fért be, mint a korábbi helyszín Erkel Színházba.

A várakozások nem csak emiatt voltak felfokozottak: azzal, hogy a tavalyi évben elmaradt a Pilvaker, a szervezők még magasabbra tették a lécet, hiszen akkori indoklásukban minden addiginál nagyobb show-t és elképesztő látványelemeket ígértek az egy év kihagyásért cserébe.

Fotó: Somay Márk

Fotó: Bertalan Ádám

"Kérjük kedves nézőinket, hogy halkítsák le mobiltelefonjaikat. De semmiképp ne kapcsolják ki, hiszen instázni is kell valamivel!"

– mondták be nem sokkal kezdés előtt, de valószínűleg ennek híján is pontosan ugyanannyi kamerás mobil lendült volna a magasba már az első másodpercekben.

Tulajdonképpen ez a pillanat mutatta meg legjobban, kik a Pilvaker legfőbb célközönsége: azok a tizen-huszonévesek, akik ma már szinte teljes életüket online élik, más csatornákon jóformán lehetetlen elérni őket és utat találni hozzájuk.

És ebből az is látszik, hogy a Pilvaker mögött állók teljesen tudatában vannak annak, hogyan kell megszólítani az említett csoportot, és milyen módszerekkel kell kommunikálni velük ahhoz, hogy teljesen magukénak érezzék a projektet. Pedig az, hogy ez a generáció Petőfi, Ady, Csokonai és Vörösmarty verseiért rajongjon, finoman szólva sem magától értetődő.

Más kontextusban aligha tudnánk elképzelni, hogy olyan fiatalok ezrei énekeljék például a "húzza a zsivány a nótádat, barna legény" sort teljes átéléssel, akik száját egy hétköznapi beszélgetés során szinte biztosan soha nem hagyta még el se a zsivány, se a nóta, se a legény szó. És ez csak egy példa.

Ódivatú nyelvezet ide vagy oda, úgy tűnik, modern zenei köntösbe ágyazva, Fluor, Sub Bass Monster, Fura Csé és a többiek rapbetéteivel kiegészítve ezek a szövegek tökéletesen alkalmasak arra, hogy több százezres – sőt, akár milliós – nézettséget generáljanak.

Fotó: Bertalan Ádám

Fotó: Bertalan Ádám

A fellépők mindegyikén látszott, hogy igazi jutalomjáték számukra ez a két óra: egyszerre tűntek felszabadultnak, ugyanakkor sokan szemlátomást izgultak is. Főleg a verseket szavaló színészekre (pl. Kautzky Armand) volt igaz ez, de ránézésre még a rendszeresen hasonló méretű közönség előtt fellépő zenészek is meg voltak illetődve kicsit.

Ami a showelemeket illeti, arra tényleg nem lehetett panasz, tökéletesen kiaknázták a helyszínben rejlő lehetőségeket.

A hatalmas LED-falakra vetített animációk mellett a Márciusi ifjak alatt pirotechnikát is bevetettek, amitől még átütőbb volt az eleve stadionrock-stílusú dal.

Buli szempontjából ez volt az este csúcspontja, de a lírai részek is emlékezetesre sikerültek: akár a Járai Márk által prezentált és világító telefonok ezreivel feldobott akusztikus blokk, akár a versmondások, illetve a ráadás előtt utolsóként elhangzó Nemzeti dal, amit hozzáírt új sorok nélkül, eredeti formájában adtak elő.

Külön szép pillanat volt, hogy nemcsak az idén 100 éve elhunyt Ady Endrét idézték meg, de megemlékeztek az egyik legnépszerűbb kortárs költőről, Kányádi Sándorról is, akit 89 éves korában tavaly veszítettünk el. Tőle a Valaki jár a fák hegyén című vers hangzott el Sub Bass Monster, Wolfie, Dipa és Meszi feldolgozásában.

Annyi biztos, hogy bőven megérte plusz egy évet várni erre a produkcióra, de jó kérdés, innen merre tudnak majd továbbfejlődni.

Az érdeklődés ugyanis adott – sőt, minden bizonnyal csak egyre tovább nő majd –, ennél nagyobb befogadóképességű zárt koncerthelyszín viszont nem nagyon van Magyarországon.

Jövőre a minimumnak a két előadás tűnik, de igény valószínűleg ennél még többre is lenne – akár egy országos turné formájában. Ami persze logisztikailag is jókora kihívás elé állítaná a szervezőket, de valószínűleg ők maguk is úgy vannak vele, hogy ez legyen a legnagyobb gondjuk az életben.


KÖVESS MINKET:





hirdetés
Itt van Tarantino új filmjének előzetese – DiCaprio és Pitt a hippikorszak Hollywoodjában nyomul
DiCaprio a saját hatása alá is kerül benne.
fotó: YouTube - szmo.hu
2019. március 21.



Kijött a Volt egyszer egy Amerika, Quentin Tarantino 9. filmjének teaser trailere - és igazi kedvcsinálóként működik, ahogy egy valamirevaló teasernek kell.

DiCaprio egy menő westernszínészt alakít a filmben, míg Brad Pitt a kaszkadőrét játssza, akik együtt nyomulnak az éjszakában is. Feltűnik még a trailerben Bruce Lee, Sharon Tate (Margot Robbie) és a vigyorgó Charles Manson (Damon Herrimant elég jól megtalálták a pszichopata gyilkos szerepére) is.

Az előzetes az első és utolsó jelenetrészlettől eltekintve egy montázs, melyben a hatvanas évekből a hetvenesre átforduló Hollywood jelenik meg, hippikkel, fantasztikusan korhű utcarészletesekkel és atmoszférikus hangulatképekkel.

VIDEÓ: Az előzetes

Annak a sztorinak egyelőre nyoma sincs - illetve csak Manson személyében - melyet kezdetben a filmhez kapcsoltak, pedig valószínűleg kulcsfontosságú lesz: a Sharon Tate-gyilkosságnak.

Azt lehet tudni még, hogy Pitt és DiCaprio karakterei Tate szomszédságában laknak. Az utolsó jelenetrészlet különösen vicces, mert DiCaprio épp önmaga hatása alá kerül, miután egy kislány megdicséri a játékát.


KÖVESS MINKET:




hirdetés
Ők a legdrágább magyar művészek, íme a lista
Mutatjuk a dobogós helyezést elért már nem élő és még élő magyar művészeket. Ők azok, akiknek a művei legjobban szerepelnek az aukciókon.
Címkép: Pixabay - szmo.hu
2019. március 18.



A műtárgy.com először 2017-ben adta ki A magyar aukciós piac című kiadványát, mely nemzetközi adatbázisok, és a hazai aukciósházak adatai alapján mutatta be, hogy hogyan szerepeltek a magyar művészek az itthoni és a külföldi aukciókon.

Már a 2017-es kiadvány is több mint 40.000 adattal dolgozott, ezt frissítette most a műtárgy.com a 2017-2018-as aukciós adatokkal, így a hazai művészek árverési eredményeinek a legfrissebb összefoglalói, mintegy 50.000 adattal dolgoznak.

A nem élő magyar művészek aukciós piaca

A nem élő magyar művészeket az utóbbi 11 év (azaz a 2008 és 2018 közötti időszak) teljes aukciós bevétele szerint rangsorolták. Az első helyen Vasarely Victor végzett 7 530 eladással és 16 532 millió forint teljes

aukciós bevétellel. A második helyen Hantai Simon szerepel 267 eladással, 11 427 millió forint teljes aukciós bevétellel, a harmadikon pedig Moholy Nagy László végzett 280 eladással és 6 936 millió forintos teljes aukciós bevétellel.

2016-ban Hantai Simon és Moholy Nagy László művei szerepeltek különösen erősen az aukciókon, újabb árrekordokat produkálva. 2017-ben és 2018-ban a magyar művészek aukciós eredményei konzisztensen csökkentek, elsősorban azért, mert a londoni és New York-i aukciókon ezekben az években kevés kiemelkedő árú magyar műalkotás fordult elő. Ezek körül is Moholy Nagy aukciós forgalma esett a legnagyobbat, ami 2016-ban 1,8 milliárd forint volt, 2018-ban viszont csak 465 millió forint. 2018 legdrágább magyar műalkotása Hantai Simon M.C.7 (Mariale) című műve lett, amit a Sotheby’s Párizs 648 millió forintért adott el.

Az élő magyar művészek aukciós piaca

Az élő magyar művészek aukciós piacát egyértelműen Reigl Judit dominálja, aki a TOP20 lista legidősebb szereplője is. 2008 és 2018 közt az ő eladásai ennek a piacnak több mint a felét tették ki. 2018-ban Reigl különösen sikeres évet zárt, mivel 3 alkotása is 60 millió forint feletti áron lett leütve. A lista második helyén Lakner László a harmadikon pedig Ackermann Rita kapott helyet.

A már nem élő magyar művészek piacával szemben, az élő alkotók aukciós piaca 2018-ban is növekedni tudott, elsősorban Reigl Judit és Ackermann Rita erős eredményeinek köszönhetően. Ackermann Water Lilies in Chalk V című műve 2018 szeptemberében 29 millió forintért kelt el, ami az alkotó személyes akciós rekordját is megdöntötte.

Az átlagárak vizsgálatakor figyelembe kell venni, hogy a művek között gyakran grafikák (egyedi és sokszorosított) is szerepelnek, amelyek csökkenthetik az árakat. Fontos megjegyezni továbbá, hogy az élő művészek esetében kiemelten fontos csatorna a galériás értékesítés, ezek az adatok azonban a legtöbbször nem publikusak, ezért a galériás eladásokról nincs átfogó adatbázis.


KÖVESS MINKET:






Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x