hirdetés
52598891_10211175988435516_2511430264605900800_n.jpg

„13 éves korom óta egyetlen biztos vonal van az életemben” - beszélgetés Halper László jazzgitárossal

Hazai példaképeivel és a jazz néhány világsztárjával készítette el új lemezét Halper László, szülőföldje és otthona, Angyalföld előtt tisztelegve.
Göbölyös N. László - szmo.hu
2019. október 19.


hirdetés

Van annak lassan már 30 éve, hogy először hallottam élőben gitározni Halper Lacit, egy kis klubban játszottak, a banda inkább volt haveri közösség, mint profi együttes, ettől azonban még nagyon jó zenét játszottak. Azóta sok koncertjének voltam részese, pár tucatnyi és színháznyi közönség részeként, de mindenütt ugyanaz a szenvedély, ugyanaz a zene iránti feltétlen alázat és a muzsikustársak iránti tisztelet áradt játékából, egész színpadi jelenlétéből. Nem csoda, hogy oly sokan szeretnek vele együtt játszani.

Ez a közösségi érzés jön le új lemezéről, a Blues From Angellandről is, amelynek élő bemutatója október 20-án vasárnap lesz hol is máshol, mint Angyalföldön, a Budapest Jazz Clubban. A kerület határán, az Alexandra könyvesházban találkoztunk.

- Mit jelent számodra Angyalföld?

- A legfontosabb, hogy Édesapám emlékének ajánlom ezt a lemezt, aki igazi angyalföldi srác volt, ott született, ott élte le az életét és ott is halt meg. Itt e házhoz közel, a Marx tér 6 kapualjában volt az első órás műhelye, fontos helyszíne szép gyerekkoromnak. Aztán átköltözött a Bajcsy-Zsilinszky útra, mert ezt a helyet elvették tőle a metróépítésre hivatkozva. Magyarul nem tudó, Budapestet nem ismerő hallgatóim számára angolul is olvasható a borítón, hogy Angelland egy nagy munkáskerület, sok régi kocsmával és egy híres focicsapattal, a Vasassal.

hirdetés

És innen származik két nagyszerű, az én pályámat is meghatározó gitáros. Az egyik Radics Béla, aki elhozta a Vasfüggöny mögé Jimi Hendrixnek nemcsak a zenéjét, hanem a szellemiségét úgy, hogy ő maga sosem járt sem Amerikában, sem Londonban. Ezek a zseniális emberek akár három képből is megérzik a lényeget. Őt sajnos élőben nem hallottam játszani. A másik pedig nagy kedvencem, Tátrai Tibor, akit minden idők egyik legnagyobb magyar gitárosának tartok.

Két olyan gitáros van Magyarországon, akit 2-3 hangból azonnal meg lehet ismeri: az egyik Babos Gyula, aki a mesterem volt a jazz-tanszakon, a másik pedig Tátrai Tibor.

- A borítón látható fotóból nekem a 60-as évek Budapestje ugrik be.

- Wickl János fotója, a Facebook-oldalán találtam a régi angyalföldi képei között. Azért ragadott meg, mert a lemez címe, a Blues From Angelland gyakorlatilag benne van. Egy régi Opelt látunk rajta, ami az 50-es évek nagy amerikai autóira hajaz, és egy olyan egyszintes épület előtt áll, amilyent bármelyik amerikai kisvárosban találhatunk. Egy dolog árulja el, hogy Magyarországon készült – a Róbert Károly körúton – a Papír és Írószer felirat. Tehát megjeleníti a kettősséget: amit én játszom, a jazz, a fusion, amerikai gyökerű zene, de magyar vagyok és Angyalföldön élek.

- A Halper Quintetet (Kollmann Gábor szaxofon, Fekete István trombita, Kosztyu Zsolt basszus, Sramló János dob) a lemezen végig illusztris vendégek egészítik ki.

-Igen, például a címadó dalban Póka Egon basszusozik, Solti János dobol és Randy Brecker trombitált. Ezt a darabot még a 90-es években írtam, és már akkor arra gondoltam, hogy ha egyszer felvesszük milyen jó lenne Pókával és Soltival. Breckerre nem mertem akkor még gondolni…Általuk kialakult egy Angyalföld-Kőbánya-New York háromszög, benne van a közös nyelv, a Zene, amit mindannyian beszélünk, függetlenül attól, hogy hol születtünk.

- Valamennyi közreműködő arról nevezetes, hogy mind rendkívül nyitottan közelítik meg a Zenét. Mint ahogy Te is mindig új utakat keresel.

- Engem a jazz felé igazából a fusion vitt el. Nagyszerű gitártanárom, Török György mutatta meg nekem először ezeket a zenéket és nagyon megtetszett nekem az a megközelítés, hogy a blues-os, rockos gitárjátékot a jazz differenciáltabb dallam- és harmóniavilágával ötvözték.

Én azután határoztam el, hogy gitáros leszek, hogy 13 éves koromban megláttam a tv-ben egy fekete blues-gitárost. Ugyanakkor akkordmániás vagyok, a szép harmóniasorok a mindenem.

E kettő találkozott számomra a fusionben. Ezért olyanokat kértem fel a közreműködésre – és nagy tisztesség számomra, hogy segítettek az album elkészítésében – akik velem együtt tudtak kalandozni, élvezték ezt az átjárhatóságot.

- Van-e olyan darab, amely különösen közel áll a szívedhez?

- Egyik ilyen a Sydney Sunset, amelyet Horváth Kornél ütőjátékával valóságos új dimenzióba helyezett.

- Ausztrália fontos mérföldkő volt az életedben.

- Igen, egyrészt ott él a testvérem, másrészt pedig akkor ismerkedtem meg Orszáczky Jackie-vel. Egy hosszú barátság kezdete volt közöttünk, közös lemezt is csináltunk. És ott sikerült megismerkednem a kedvenc élő gitárosommal, John Scofielddel, aki meghallgatta demofelvételeimet, és elég szépeket mondott róluk. Ez a szám abban az időben született.

- Eljutottál Amerikába is.

- Egy mesterkurzuson vettem részt 1997-ben New York-ban, egy jazz-klubban be is szálltam jammelni. Nagyon izgalmas hónapot töltöttem az Egyesült Államokban, remélem, sikerül még visszajutnom oda. New York egészen különleges hely. Amikor hazajöttem, három napig alig találtam a helyem. Nem értettem, hogy miért, amikor előtt Sydney-ből jöttem haza, minden ment tovább, ahogy azelőtt. Aztán úgy fogalmaztam meg magamnak, hogy azért nehéz hirtelen visszazökkenni, mert ott belekerülsz a világ fővárosának sodrásába. Ahhoz képes minden csak egy kis falu. Megérkeztem éjszaka, ismerőseim kijöttek értem a reptérre, éjjel 2-kor megérkeztünk manhattani szállásunkra, éppen pakoltam ki az autóból a cuccomat, amikor megjelent egy kétméteres afro-amerikai, vállán egy nagy sztereó magnóval, és Hendrix Purple Haze-ét hallgatta..

- Már megszokhattuk körülötted az amerikai sztárzenészeket…Hogyan születtek meg ezek a barátságok?

- Sok szerencse kellett hozzájuk. Amikor a Jimi Hendrix-számok jazzes feldolgozásait játszó Band of Gypsys Reincarnation formációmmal lemezt akartam csinálni, úgy gondoltam, akkor van értelme, ha játszik rajta egy széles körben ismert amerikai jazz-muzsikus.

Hogy éppen a trombitás Randy Breckerre esett a választás, annak az is volt az oka, hogy annak idején Hendrix és Miles Davis közös alkotásra készültek, de Jimi halála közbeszólt, és sosem tudjuk meg, mi született volna belőle. Elküldtem neki egy e-mailt, YouTube-linkekkel és három óra múlva jött rá a válasz: „Helló, László, nagyon tetszik a zenéd, miben segíthetek?”

Négy számban is játszott a lemezen, ami aztán négypontos kritikát kapott a tekintélyes amerikai Downbeat magazinban. Ez megalapozta azt, hogy megkereshettem a MüPát Jimi Hendrix 70. születésnapjára emlékező koncert ötletével. Erre hívtuk meg a világ egyik leghíresebb ritmusszekcióját, Eddie Gomez bőgőst és Steve Gadd dobost, és Fekete Pistivel kvartettben játszottunk, és a koncert lemezen is megjelent. Tehát lépésről lépésre juttattak ide ezek a kapcsolatok. Brecker legutóbb, amikor elküldtem neki a Blues From Angelland felvételét, azt írta: „Várom nagyon, hogy lelkeink újra találkozzanak.” Az pedig óriási gesztus a részükről, hogy világsztár-gázsijuknak a töredékét kérik tőlem.

- Az idén Pernye András-díjjal tüntettek ki. A fiatalabbak kedvéért elmondjuk, hogy Pernye András kiváló zenetörténész, kritikus és tanár volt, aki sokat tett a magyar jazz népszerűsítésért is. Te a díjat a zenészlegendák körüli kutatómunkádért és a Radio C-ben elhangzó műsoraidért, interjúidért kaptad.

- Amikor 2002-ben elindult a cigány rádió, rájöttem arra, amikor az olyan legendás zenészeket, mint Csányi Mátyást vagy Bacsik Eleket említem az én generációmnak, nem tudják, kiről beszélek. Én abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy, mivel nagybátyáim együtt játszottak, barátkoztak velük és Édesanyám is ismerte őket, mert feljártak hozzájuk, a róluk szóló sztorikat gyerekkorom óta hallottam. Életük olyan kalandos volt, hogy Rejtő-könyvekbe is beillenének de hát maga a korszak is zűrzavaros volt, a II. világháború és az azt követő időszak… Arra gondoltam, hogy a Radio C-ben meg kellene ismertetni őket, és megkerestem az ötlettel a szerkesztőket. Először nem gondoltam arra, hogy ezeket a műsorokat én csináljam, de aztán rájöttünk, hogy én pontosan tudom, hogy kiket kell megkeresni és meginterjúvolni. Igaz, hogy nem volt semmilyen rádiós vagy újságírói múltam, de belevágtam. Először a múltbeliekről készítettem műsort, majd jöttek az élő legendák, akik közül sajnos sokan azóta már nem élnek. Ezekből a rádiósorozatokból lettek a Zenészlegendák című könyveim. Ezt követte az a kötet, amelyben a magyar rockzenészek első generációjának tagjai meséltek. A díj annak szólt, hogy a korábbi zenész-nemzedékeket próbáltam megőrizni az emlékezetnek.

Babos Gyula mondta, hogy „minden generációnak az adja meg a lehetőséget arra, hogy tovább éljen, hogy az előző kitartott.”

Igazából nem történeti munkák ezek évszámok köré építve, hanem a sztorik voltak a fontosak, amelyeket zenészek meséltek egymás között, és amelyek sokat elárulnak a személyiségükről, és a világról, amelyben éltek. A jazz-történeti előadásaimon is gyakran felidézem ezeket.

- Mesélj egyet a kedvenceid között.

- Banyák Kálmán és Bacsik Elek együtt játszottak egy híres zenekarban Las Vegasban, ők voltak az első hegedűsök. Banyák nemcsak zseniális zenész, hanem elég különös természetű, nagy humorú, kicsit kötözködő ember volt. Egy alkalommal a zenekarvezető rámutatott Banyákra, hogy most az ő szólója következik, mire Banyák felmutatta a középső ujját. Persze kitört a botrány, mire Bacsik azzal próbálta menteni a helyzetet, hogy a barátja nem azt mutatta, amit gondolnak, hanem azt, hogy becsípte az ujját a kocsijának az ajtaja és nem tud játszani…

- A lemezbemutató után milyen további terveid vannak?

- Szeretném, hogy a sokat fellépő Jimi Hendrix életművéből merítő formációm mellett a saját zenémet játszó kvintett is legalább annyi lehetőséget kapjon. Nagyon szeretek ezekkel az emberekkel együtt muzsikálni. Mindkét csapat tagjai olyanok, akikkel nagyon jó leülni és beszélgetni. Soha semmilyen konfliktusom nem volt velük, ez egy zenekarvezető szempontjából nagyon fontos. Az, hogy egy zenekar hogy játszik, sokszor annál az asztalnál dől el, ahol együtt kávéznak. Mindig érzem, hogy amikor együtt vagyunk, csak arra koncentrálnak, hogy a lehető legjobbat csináljuk. Ez igaz a lemez vendégzenészeire is. Tony Lakatostól olyan szólót kaptam, hogy ha nem hallgattam meg egy este hússzor, akkor egyszer se. De mondhatnám Szakcsi Lakatos Bélát, akit a legnagyobb magyar jazz-zenésznek tartok: játszott egy szólót és vissza sem hallgatta – nem volt rá szükség, mert minden a helyén volt. Mindenkitől a maximális odaadást kaptam. Hogy a gyerekkori ábrándtól eljuthattam oda, hogy ezeket az embereket a kollégáimnak tekinthetem, számomra óriási öröm.

- Ez nyilván tudásodnak, egész emberi lényednek, a Zene iránti elkötelezettségednek szól.

- Azt biztosan mindenki érzi, hogy személyes exhibicionizmus nincs bennem. Nekem egyetlen dolog van, ami szent és sérthetetlen, az a Zene. Tizenhárom éves korom óta ez az egy biztos vonal volt az életemben. Soha nem bántottam meg szándékosan senkit, ha esetleg mégis, akkor annak csakis olyan oka lehetett, amihez a Zenének volt köze.


KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
byealex.png

X-Faktor: kiszórták az egyik legtehetségesebb zenekart, és a másik is épp csak átcsúszott

A zenekaroknál extrán kritikusak voltak a mentorok, különösen ByeAlex. De azért lesz kik miatt nézni az élő show-t.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. november 10.


hirdetés

A mentorház legnagyobb meglepetése az volt, hogy a Speranta csaknem kiesett. Produkciójukat ByeAlex vendéglátósnak titulálta, Peti pedig úgy döntött, hogy a három zsűritagra bízza sorsukat.

A Plan B-vel kellett megvívniuk, és ByaAlex továbbra is ellenük érvelt, mondván, a Plan B-n lehet még építeni, és Peti kódolt üzenete az volt, őket szeretné. De Gáspár Laci kitartott mellettük, és bár Bogi elbizonytalanodott, végül mégiscsak döntőbe kerültek.

VIDEÓ: a Speranta előadása

hirdetés

Mennie kellett az Inverz Duónak és kiesett a végig saját dalokkal érkező, tehetséges erdélyi zenekar, a Kalandor is. Szerencsére azt mondták, folytatják.

VIDEÓ: a Kalandor produkciója

Bejutott viszont a mentorok által összerakott lánycsapat, a Take3, ami nem volt nagy meglepetés a székes feladat során kiváltott zsűri-reakciók alapján. Igaz, most ByeAlex rajtuk is talált fogást, azt állítva össze-vissza énekeltek, Puskás Peti azonban kiállt mellettük. És döntöbe kerül a C.O.O.L., annak ellenére, hogy a most az előadásuk sem volt teljesen meggyőző.

VIDEÓ: a C.O.O.L. produkciója

Összességében azért lesz kikért izgulni, és remélhetően az élő adásokban okoz még meglepetéseket mindhárom továbbjutó csapat.


KÖVESS MINKET:




hirdetés
bogisirvafakadt.jpg

X-Faktor: ByeAlex beszólt Dallos Boginak, mire ő sírva hagyta ott a forgatást

Az egyik produkció miatt sikerült ilyen csúnyán összeveszniük.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. november 11.


hirdetés

Heves vita alakult ki Dallos Bogi és ByeAlex között - ez pedig kiboruláshoz vezetett.

Ruszó Tibi produkciója után ugyanis Bogi az évad legjobb énekesének nevezte.

"Nekem is nagyon tetszett, de nem az én világom"

hirdetés

- mondta először ByeAlex. Majd Gáspár Lacival kezdett vitatkozni a versenyzőről.

Bár ByeAlexnek alapvetően tetszett a produkció, nemcsak azt hangsúlyozta, hogy túlzás az, hogy az évad legjobb énekese,

sőt, szerinte a teljesen más stílusú zenét hallgató énekesnő szájából nem hiteles a dicséret.

Dallos Boginál erre, és sírva kirohant a forgatásról.

"Ő dönti el, hogy sír vagy nem" - kommentálta ByeAlex a történteket, Gáspár Laci viszont vitatkozni kezdett vele, főleg azzal az állítással, hogy a Tibi által képviselt stílust Bogi sem szereti.

"Ne akard már őt jobban ismerni, mint ő magát" - mondta Laci.

ByeAlex végül jobb belátásra tért, és kiment bocsánatot kérni.

VIDEÓ: A sírásig fajuló vita


KÖVESS MINKET:





hirdetés
Bogisir.png

X-Faktor: ennyi sírás még nem volt a mentorházban, mint most

Viszont Vanek Andor beválasztásában egyetértett minden mentor. 'Te vagy a tökéletes felett kettővel" - mondta neki ByeAlex.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. november 10.


hirdetés

Először Dallos Bogi fakadt sírva, amit a pénteki műsorpromóból már lehetett tudni, most viszont leadták a teljes vitát ByeAlex és közte. A kiboruláshoz vezető előadás Ruszó Tibié volt, akit a produkciója után Bogi az évad legjobb énekesének nevezett.

Bár ByeAlexnek alapvetően szintén tetszett az éneklés, azért ezt a minősítést már költői túlzásnak érezte, és ezt folyamatosan szóvá is tette. Addig, hogy a végén Bogi hangja elcsuklott, majd sírva rohant ki.

"Ő dönti el, hogy sír vagy nem" - kommentálta ByaAlex a történteket, Gáspár Laci azonban vitába szállt vele, főleg azzal az állításával, hogy a Tibi által képviselt stílust Bogi sem szereti. "Ne akard már őt jobban ismerni, mint ő magát." - kérte Laci.

ByaAlex végül jobb belátásra tért, és kiment bocsánatot kérni.

hirdetés

VIDEÓ: A sírásig fajuló vita

A következő sírós jelenet rögtön ezután jött. Markovics Kristóf ugyanis elhunyt nagymamájáról rappelt. Bogi ezúttal a meghatottságtól könnyezett, de meghatódott maga Kristóf is.

"Nagymamád most biztos nagyon büszke rád" - kommentálta Ramóna.

VIDEÓ: Markovics Kristóf rapje

Amiben az összes mentor egyetértett: Vanek Andor remekelt a mentorházban, így nem okozott meglepetést, hogy ByeAlex elsőként őt juttatta tovább. "Te vagy a tökéletes felett kettővel" - mondta neki.

VIDEÓ: Vanek Andor produkciója

Gödöllői Emanuelt annak ellenére viszi az élő show-ba ByeAlex, hogy hibázott a produkciójában, elfelejtette a saját maga által írt rap részt. Viszont olyan számot írt, ami mindegyik mentornak tetszett.

VIDEÓ: Emanuel produkciója

Markovics Kristóf és Ruszó Tibi sorsáról a másik három mentor dönthetett. ByeAlex abban reménykedett, hogy Kristóf mellett teszik le a voksukat, hiszen a többiek "ismerik őt". Sokféle érv csapott össze, végül Ruszó Tibi lett a befutó. Izgalmas kérdés, hogyan folytatódik innen a történet. Jövőhéten, az élő show-ból kiderül.


KÖVESS MINKET:





hirdetés
SZG_2642.jpg

X-Faktor, Mentorház 2: „Nyálas, a B oldal 5. száma" – hazamentek, akik gyengék voltak, jönnek az élő adások

A zenekarok rossz napot fogtak ki, a fiúknál viszont túlkínálat volt tehetségekből.
Kövesdi Miklós Gábor - szmo.hu
2019. november 11.


hirdetés

Puskás Petivel és a zenekarokkal kezdődött a második Mentorház adás.

A 6-os mezőnybe két olyan csapat is bekerült, akiket a mentorok raktak össze. Ezek egyike a Plan B, amely két rapper srácból és egy énekesnőből áll. Alex nagyon várta őket, de a Punnany Massiftól az „Élvezd” kifogott rajtuk. Enikő hamisan énekelt, pedig hát lássuk be,

azért ez a dallam nem olyan nagy kihívás.

A mentorok kicsit összevitatkoztak a kérdésen, Alex védte a formációt, nem egészen értem, miért.

hirdetés

A zenekarok szinte mind rossz formát mutattak. A Cool egy USNK dalt hozott, de nem sikerült elérni az eddig meghozott szintet.

A Speranta most bevallottan könnyedebb dalt akart hozni. Számomra ők azok a mezőnyben, akik bármit játszhatnak, meghallgatom. Sajnos a mentorok két táborra szakadtak. Lacinak és Boginak nagyon tetszett, Peti és Alex viszont nem volt megelégedve.

A Kalandor profi zenekar, de Peti már a Táborból is csak a többi mentor tanácsára engedte tovább őket. A mostani meghallgatásra nem épp a legjobb dalukat hozták, a szövegben volt néhány furcsa fordulat. Például rögtön az elején:

„Úgy érzem, nem számít más, csak hogy mennyit keresel / Amikor egy jó barát folyton felesel”

Többszöri nekifutásra sem sikerült értelmeznem.

„Nyálas, a B oldal 5. száma” hangzott a mentorok kritikája.

A Take3 kapcsán a mentorok folyamatosan azt sulykolják, hogy mennyire különleges, mert gyakorlatilag 20 éve nincs Magyarországon lánycsapat. Mintha ez baj lenne!

Tudtommal senki nem vágat fel az ereit, amiért a Fresh vagy a Bestiák eltűnt a süllyesztőben.

Az Inverz Duót kedvelem, nekem a mostani előadásuk is tetszett, annak ellenére, hogy a Dédapám című dal nem tartozik a kedvenceim közé.

Ebből már szinte egyenesen következik, hogy a mentoroknak nem tetszett a produkció.

Végül a Kalandor és az Inverz Duó hazament (utóbbit sajnáltam, én bennük többet éreztem), továbbjutott a Take3 és a Cool, a vigaszágon pedig Bogi, Alex és Laci a Plan B-vel szemben a Sperantát juttatta tovább.

Amiben az a fura, hogy a Speranta egyáltalán vigaszágra került. Alex egy ideig a Plan B mellett érvelt, mert kicsit túlkombinálva a dolgokat azt gondolta, hogy Peti üzenni akart nekik, azt sugallni, hogy ő a Plan B-t szeretné vinni.

De miután megkérdezték, és Peti elmondta, hogy szó sincs semmiféle kódolt üzenetről, Alex beismerte, hogy tévedett.

Jegyezzük meg, mert nem lesz sok ilyen.

Következett az utolsó kategória: a fiúk, és mentoruk, Alex. Mint tudjuk, Alexnek a rapperek a kedvencei. Rögtön az első színpadra lépő is egy rapper volt, Alfréd, akit én elsősorban a pozitív, mindig mosolygós személyisége miatt kedvelek. Alexet és Lacit meggyőzte, Petit nem.

Ruszó Tibor Járóka Sándor „Úgy mentél el” című dalát hozta, amit eredetileg Bangó Margit énekel.

A 15 éves fiú most sem hibázott, az azonnali továbbjutás csak azért nem volt egyértelmű, mert ott volt a mezőnyben még Emánuel és Andor.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!