hirdetés
cocacola9.jpg

118 éves a híres üveg

118 éves a világ legismertebb márkája, a világ egyik legismertebb formájában. 1894. március 12-én kezdték üvegben is árulni a Coca-Colát. Előtte csak kimérve, gyógyhatású készítményként lehetett megvásárolni, és a Coca-Colából akkortájt mindössze napi 9 adagot adtak el.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2012. március 12.


hirdetés

118 éves a világ legismertebb márkája, a világ egyik legismertebb formájában. 1894. március 12-én kezdték üvegben is árulni a Coca-Colát. Előtte csak kimérve, gyógyhatású készítményként lehetett megvásárolni, és a Coca-Colából akkortájt mindössze napi 9 adagot adtak el.

Az eredeti italt John Smith Pemberton nevű gyógyszerész készítette 1884-ben borból és kokainból. A neve cocawine volt. De 1885-ben alkoholtilalmat vezettek be Atlantában, ezért megalkotta az ital alkoholmentes változatát. Az eredetileg gyógyhatásúnak tartott készítményt 1886. május 8-án kezdték árulni egy patikában.

hirdetés

Akkoriban Amerikában úgy gondolták, hogy a szénsavas italok gyógyszerként hatnak bizonyos betegségekre. A feltaláló, Pemberton szerint a Coca-Cola gyógyírt jelenthet - többek között - a morfinizmusra, az emésztési zavarokra, a neuraszténiára, a migrénekre és az impotenciára.

Majdnem 10 év telt el, míg a név miatti pereskedések után forgalomba került az első palackozott Coca-cola 1894. március 12-én, azaz 118 évvel ezelőtt.

Az elsű üveget, éppúgy, mint a mára legismertebbé vált logót, a cég könyvelője, Frank Mason Robinson tervezte, miután kitalálta a Coca-Cola elnevezést.

Az első palackok még nemigen hasonlítottak arra, amiből most árulják a Coca-Colát, de a jellegzetes, kézirásos logó már azokon is szerepelt. Ezt a fajta kézírást „spenceriánus” kézírásnak nevezik és a XIX. század közepén fejlesztették ki. A későbbiek során Amerikában ez vált a hivatalos folyóírássá.

Earl R. Dean üvegtervező dolgozta ki 1915-ben az üveg egyedi alakját, miután a Coca-Cola Company versenyt írt ki a palackozóüzemek között egy olyan üvegre, amelynek segítségével a Coca-Cola ránézésre is más lesz, mint a többi ital. A pályázati kiírásban olyan üvegtervet kerestek, „amelyről egy ember még a teljes sötétben, tapintás alapján is meg tudja mondani, miféle, és amiről ha eltörik, egy pillantás alatt meg lehet mondani, milyen üvegpalack volt.”

Az üveg formáját a kokalevélből és a kóladióból, vagyis a fő összetevőkből szerették volna kialakítani. Azonban az üveggyárban senki nem tudta, hogy ezek hogyan is néznek ki. Dean és a cég belső revizora, T. Clyde Edwards a könyvtárban kerestek segítséget, de ott sem tudtak meg semmit. Végül Encyclopaedia Britannica egyik kötetében találtak egy képet a kakaóbabról, és ennek alapján készítették el az üveg első terveit.

1915-ben szabadalmaztatták az üveg formáját.

1916-től már ebben az üvegben is árultak Coca-Colát, 1920-ra pedig már csak ilyenben. Napjainkra a Coca-Cola üveg formája a világ egyik legismertebb formájává vált.

hirdetés

Magyarországon 1967-ben a Budapesti Nemzetközi Vásáron mutatták be, ahol olyan sikert aratott a termék, hogy a rendőrségnek is közbe kellett avatkoznia. Bár egészségügyi hatásai és a cég marketing tevékenységei miatt sorozatos támadások érik, máig a legnépszerűbb üdítőital Magyarországon is.

Ha érdekesnek találtad mindezt, nyomj egy lájkot!


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
drinks-2578446_1280-1.jpg

A középiskolások harmada rendszeresen fogyaszt alkoholt

Legalábbis ez derült ki a felmérésből, amit a Szétcsúszva programmal közösen készítettünk. Mutatjuk az eredményeket!
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. december 09.


hirdetés

Nemrég közzétettünk egy felmérést Alkohol - méreg vagy élvezet? Te hogy állsz vele? címmel, melyre 500-nál is több 14 és 18 év közötti fiatal válaszolt. Ezt ezúton is nagyon köszönjük! Bár a közös felmérésünk nem reprezentatív, érdekes dolgok derültek ki belőle.

A többség korán kipróbálja az alkoholt

A kutatásban részvevő középiskolás korú kitöltők közel 80%-a 15 évesen vagy annál fiatalabb korban próbálta ki az alkoholt. A kitöltők elenyésző része, mindössze 2,87%-a nem fogyasztott eddig még alkoholt. A felmérés szerint 14 éves kor vagy az alatt a kisebb településeken sokkal több fiatal (62,5%) próbálja ki az alkoholt, mint Budapesten (48,65%).

A 14 és 18 év közötti fiatalok közel fele (49,05%) akkor iszik alkoholt, amikor valamilyen alkalom úgy kívánja. Közel negyedük (23,85%) hetente egyszer, jellemzően hétvégén fogyaszt alkoholt. A válaszadók 7%-a nyilatkozott úgy, hogy hetente több alkalommal, a 1,34%-uk majdnem minden nap iszik alkoholt. Összeségében minden harmadik középiskolás rendszeresen fogyaszt alkoholt. A hetente több alkalommal alkoholt fogyasztó fiatalok több mint 80%-a 14 évesen vagy korábban próbálta ki először az alkoholt.

hirdetés

A legnépszerűbb italok

Az online kérdőív kitöltőinek 41%-a leggyakrabban égetett szeszt (pálinkát, gyomorkeserűt, rum, vodka, stb.) fogyaszt, ezt követi a sör (29,69%) és a bor (22,41%). A lányoknál az égetett szesz a leggyakrabban fogyasztott ital (43,16%), de népszerű a bor (24,21%) és a cider (20,57%) is, míg a fiúk esetében a sör vezeti listát (44,73%) megelőzve az égetett szeszt és a bort.

A kitöltők mintegy 60%-a válaszolta azt, hogy pontosan tudja, mi az az alkoholmennyiség, ami még nem árt meg. A válaszadó közel fele (45,23%) úgy gondolja, hogyha iszik, akkor jobban ki tudja engedni a gőzt, minden negyedik kitöltő (26,72%) ha hétvégén bulizni megy, csak alkohollal tud ráhangolódni. Minden ötödik válaszadó (21,76%) úgy gondolja, hogyha nem inna alkoholt egy társaságban, túlságosan kilógna a sorból, és közel ugyanennyinek (20,04%) nehezére esik nemet mondani, ha alkohollal kínálják. A válaszadók ötödénél (21,17%) gyakran előfordul, hogy többet iszik annál a mennyiségnél, mint ami még nem okoz problémát. Minden harmadik válaszadó (34,54%) jelezte, amikor szívesen iszik alkoholt, az íze miatt szereti.

Az alkoholfogyasztás következményei

A felmérésben részvevők közel kétharmada (62,21%) volt már másnapos, és közel ugyanennyien (58,02%) hánytak már alkoholtól. A kérdőívet kitöltő 14 és 18 év közötti fiatalok közel felénél (45,99%) fordult már elő, hogy túl sok alkohol után nem emlékezett dolgokra. Közel 15 százalékukkal megtörtént, hogy sok ital után olyan dolgokat posztolt, üzent közösségi oldalakon, amit később megbánt. A válaszadók közel negyede (24,81%) jelezte, hogy alkohol hatására megváltozott a hangulata, depressziós, szorongós lett. A lányok esetében többen (28,07%) tapasztaltak ilyen tüneteket, mint a fiúk (21,01%).

A kitöltők 12%-a keveredett már összetűzésbe az iskolában vagy a szülőkkel a túlzott alkoholfogyasztás miatt. A felmérésben részvevők 18%-ánál fordult elő, hogy csak azért ivott, mert a többiek rábeszélték. A válaszadók több mint felének (vele vagy bárkinél a környezetében) volt már szüksége segítsége túlzott alkoholfogyasztás miatt. A kitöltők közel fele (45,4%) családtagokkal beszélne, ha neki vagy közeli ismerősének problémája lenne, 16%-a alapítványhoz fordulna.

A szakértő véleménye

„A felmérés eredménye igazolja, hogy a helyzet rendkívül rossz a fiatalkorúak alkoholfogyasztása terén. A fiatalok alkoholfogyasztással kapcsolatos magatartását meghatározza a szociális minta, hogy mit lát otthon, egy családban milyen keretei vannak az alkoholfogyasztásnak. Az eredmények annak tükrében nem meglepők, hogy az országban rendkívül sok a felnőtt alkoholbeteg. Az alkohollal kapcsolatos ismeretek átadásában nagy szerepe kell, hogy legyen a családnak. El kell mondani a gyereknek, hogy ne igyon, mert hülyeség, vagy egy keretrendszert kell biztosítani. Támogatok minden olyan kezdeményezést, amelynek célja, hogy visszaszorítsuk a fiatalkori alkoholfogyasztást” – nyilatkozta a felmérés kapcsán Zacher Gábor toxikológus.

A Szétcsúszva program

A Szétcsúszva egy középiskolásoknak szóló edukációs program, amelyet a Diageo a program indulása, 2005 óta nemzetközi szinten támogat. A kezdeményezés célja, hogy megismertessék az iskolásokkal a fiatalkori alkoholfogyasztás veszélyeit és a felelős magatartás fontosságát, felhívva ezzel a figyelmet arra, hogy a döntés az ő kezükben van.

A Szétcsúszva program a Momentán társulat képzett színészek által előadott műsorból és egy azt követő interaktív workshopból, értékelésből áll. A program a részvevő iskoláknak fiatalkori alkoholfogyasztással kapcsolatos oktatási anyagot is biztosít. A Diageo világszerte elkötelezett a fiatalkori alkoholfogyasztás visszaszorításáért. Magyarországon a vállalat idén novemberben indította el a kezdeményezést, az előadásokkal 3000 középiskolást kíván elérni 2020 tavaszáig.


KÖVESS MINKET:





hirdetés
adrienn_torta-1000x563.jpg

Pénzügyes szakmáját cserélte le a borsófőzelék-torta megálmodója

Hobbiként kezdődött, de mostanra Adrienn felhagyott korábbi munkájával, hogy az általa kreált kajatortáknak élhessen.
Szponzorált tartalom - szmo.hu
2019. december 09.


hirdetés

Nem cukrász az eredeti szakmája, ma mégis a saját fejlesztésű „kajatortáiról” ismerik. Kilenc éve kezdett el tortákkal foglalkozni, akkor még csak abszolút hobbiból: a fia harmadik születésnapjára szeretett volna egy különleges tortát készíteni. Aztán annyira megkedvelte a torták világát, hogy az ismerőseinek rendre ő készítette az ünnepi tortákat.

„Kilenc évig én ezzel csak hobbiszinten foglalkoztam. Ez nem volt könnyű, mert dolgoztam, két gyereket neveltem, közben elváltam, a tortákra többnyire éjszaka jutott időm” – mondja Adrienn.

hirdetés

VIDEÓ: Nézd meg Adriennel készült videónkat

Nem is készült profinak, azt gondolta, hogy megragad hobbiszinten. De miután a kajatortái egyre népszerűbbek lettek, egyre több megkeresést kapott és a média is elkezdett foglalkozni vele, úgy gondolta, hogy meg kell próbálnia ezt az utat.

De mik is azok a kajatorták?

„A kajatorták elsőre látványban nyújtanak különleges élményt azzal, hogy

megtévesztésig hasonlítanak valamilyen ételre. Mondjuk a borsófőzelékre, vagy a gulyáslevesre. Még sincs bennük semmilyen sós íz, belül édesek, ugyanúgy jó ízűen elfogyaszthatók, mint a hagyományos torták” – segít az értelmezésben Adrienn. Hogy mennyire jól sikerül neki az ételek tortaformába öntése azt az is igazolja, hogy előfordult már, hogy a tortáját a hűtőpulton a főételek közé helyezték, esetleg le akarták venni róla a szintén édes dekorációként odakerült konyharuhát.

Adrienn tehát úgy döntött, hogy tovább építi a kajatorták hírnevét. Felmondott korábbi munkahelyén, hogy most már csak az új szakmájának élhessen. Úgy fogalmaz, adott magának másfél évet, hogy kiderüljön, mire megy ezen az új területen – általában ennyi idő kellett neki a korábbi pénzügyes munkái során is ahhoz, hogy valamit felépítsen, elérje célját. Ha nem minden a tervek szerint alakulna, még mindig visszatérhet a pénzügyek világába. De azért reméli, hogy nem így lesz.

Szakácskönyvben adja át a tudását

Nagy tervei vannak: szeretne saját cukrászdát nyitni, ahol meg is lehetne vásárolni a kajatortáit, szeretné másoknak is átadni a tudását, és szeretne újabb szakácskönyvet kiadni.

Merthogy egy szakácskönyvet már jegyeznek a nevével, a „Hobbicukrászat – alapoktól a mesterfokig” c. könyv kiadásával indított, amelynek alapjait még a főállású munkája mellett rakta le. A könyv ráadásul magánkiadásban jelent meg, így komoly befektetést igényelt Adrienn részéről. „Nem kevés pénzbe kerül ma magánkiadásban megjelentetni egy szakácskönyvet, de úgy voltam vele, hogy

ez hosszú távon megtérülhet, mert a személyes brandemet építem vele” – magyarázza Adrienn.

hirdetés

Ha már csak a biztos anyagi háttér hiányzik az újratervezéshez...

Az Újratervezés sorozat inspiráló történeteit látva sokan érezhetik úgy, hogy bár megtehetnék ők is ezt a nagy lépést, de ahhoz, hogy merjenek valami újba fogni, hiányzik még valami: az anyagi háttér.

Mit mond a szakértő?

„Mindannyian rendelkezünk olyan tervekkel, amelyeket hosszú évek óta dédelgetünk, azonban valamilyen okból eddig még nem jutottunk el a megvalósításukig. Van, hogy a saját kételyeink szabnak gátat annak, hogy a hobbinkból hivatás lehessen. Pedig, ahogy az itt szereplő történet is mutatja, egy átgondolt döntés, egy bátor lépés teljesen új perspektívákat nyithat az életünkben, és az önmegvalósítás kezdetét jelentheti. Természetesen minden ilyen jellegű váltás az elején lemondásokkal és anyagi befektetéssel járhat, így érdemes előre felmérni a lehetőségeinket. Ügyeljünk arra, hogy döntésünkhöz pénzügyi tervet is készítsünk, amiben az álmok mellett a pénzügyekkel is tervezünk. Az első nagy lépés megtételéhez akár komoly pénzügyi befektetésre is szükség lehet, ilyenkor jelent hatékony segítséget a személyi kölcsön*, amelyet ma már néhány órán belül akár az otthonunkból, online is igényelhetünk. A felmerülő kérdések megválaszolásában pedig az ügyintézőink készségesen segítenek” – mondja Györkei Krisztián, az OTP Bank fogyasztási hitelek termékfejlesztési vezetője.

*THM mértéke: 7,3 - 24,1 %

Az akciós időszak 2019. október 7-től visszavonásig, de legkésőbb december 15-ig tart.

További részletek: www.otpbank.hu/szemelyikolcson

A könyvet csak Adrienntől lehet megrendelni, de máris sok helyre elkerült: Adrienn folyamatosan kap visszajelzéseket a tortakészítési próbálkozásokról, amiket meg is oszt a közösségi oldalán.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Tudom, tudom, most kellene szelfizgetnem a frissen kiszállított könyvvel, de jelenleg még retussal és filterekkel sem tudnám magam normálisan kinéző állapotba hozni. ? Ma utolsó pillanatban beesett minden, könyv, 2 féle csomagolóanyag, és dolgozom, hogy az előrendeléseket teljesítsem, ami 260 db. ☺ Őrület. A könyv szerintem gyönyörű lett, hála a profi ételfotósnak @elobbfotozunk_aztaneszunk . ? Köszi Orsi a szuper képeket! A fázisokat és néhány fotót én csináltam, nézzétek el nekem, de 35 tortánál beleőszült volna Orsi a fázisokba, egy torta legyártása 4-5 óra is megvolt. Na jó, voltak egyszerűbbek. ? Ígérem, nemsokára jön a szelfi, meg egy videó is a könyv belsejéről, addig is játsszatok Orsinál, mert könyvet nyerhettek! Részletek Orsi legújabb posztjában. Katt a profiljára! ? . . . . . #cake #cakestagram #cakeart #cakedesign #instacake #instahun#instadaily #cakeblogger #sculptedcake #3dcake #notwhatitseems #adriennsabjan #mik #mik_gasztro #pastrylife #kajatorta #foodcake #fuckdiet #mutimitsütsz #hobbicukraszatmesterfokon

Sabján Adrienn (@adriennsabjan) által megosztott bejegyzés,

Borsófőzeléket, gulyáslevest és rántott húst is mintázott már tortából

„Rendszerint az ismerősöktől kapott feladatok alapján jönnek az ötletek, hogy milyen torták készülnek el. Most már elég sok megkeresésem volt ahhoz, hogy sikerült kikísérleteznem az alapanyagokat. A borsófőzelékes torta viszont a saját ötletem, most ez számít a legtrendibbnek, a kislányom születésnapjára is ilyet kellett készítenem.”

A legextrémebb alkotás egy Valentin napra készített valósághű szívtorta volt, amit szintén megrendelésre készített. Az ételek közül pedig már alig van olyan, amit ne készített volna már el tortaként. Készült már torta gulyásleves, pizza, rántott hús és sushi formában is.

„A mostani életem sokkal kiszámíthatatlanabb, mint a korábbi volt. De sokkal kreatívabb. Soha nem tudhatom, épp ki fog megkeresni valamilyen különleges kívánsággal.

Azt remélem, hogy ha most is 100%-osan csak egy dologra koncentrálok, akkor ugyanolyan sikereket tudok elérni, mint korábban a kiszámíthatóbb területen.”


KÖVESS MINKET:






hirdetés

Szeretlek Magyarország - szmo.hu
1970. január 01.


hirdetés


KÖVESS MINKET:






hirdetés

Szeretlek Magyarország - szmo.hu
1970. január 01.


hirdetés


KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!