hirdetés
wekerle-kispest-budapest-mysecretbudapest-titkosbudapest.jpg

110 éves Budapest egyik különleges gyöngyszeme, Wekerletelep

Atyja, Wekerle Sándor pedig 170 éve született.
My Secret Budapest - szmo.hu
2018. november 14.


hirdetés

Ha csak egyszer is alaposabban szemügyre vetted Budapest térképét, bizonyára te is kiszúrtad Kispesten a szinte szabályos négyzet formájú Wekerletelepet a szintén szabályos négyzet alakú, nagy térrel a közepén. Budapest egyik egyedülálló negyede, ez kisváros a nagyvárosban gondos tervezés eredményeként született 110 évvel ezelőtt. Aki pedig megálmodta, és szorgalmazta a létrejöttét, Wekerle Sándor miniszterelnök, 170 évvel ezelőtt, 1848. november 14-én született.

Wekerletelep is kiváló, egyedi koncepció mentén, profi tervezők és építészek munkája révén, egységes műalkotásként jött létre, mint később a kísérleti Bauhaus telep a pasaréti Napraforgó utcában.

Wekerle Sándor még pénzügyminiszterként kezdeményezte, hogy külön negyed épüljön munkások számára. A kiegyezés, majd Budapest létrejötte után, és az ipar, a vendéglátás, a szolgáltatások, a sajtó stb. fejlődésének eredményeként ugyanis a lakók száma folyamatosan nőtt, ennek is köszönhető a számos építkezés és a város jelenlegi arculatát meghatározó számtalan átalakítás a 19. század végén: a Nagykörút vagy az Andrássy út létrejötte, a Városliget rendezése, a Nagyboldogasszony-templom átépítése és a Halászbástya kialakítása, illetve a lakónegyedek, például Tisztviselőtelep tudatos létrehozása.

A Wekerléről készült légifotó a Civertan Stúdió munkája - forrás: Wikipédia

Fleischl Róbert építész javasolta azt, hogy a munkástelep kertvárosi jellegű legyen, mivel a leendő lakói között sokan kistelepüésről érkeztek, illetve kertes házban vagy éppen parasztházban nőttek fel, ehhez a környezethez szoktak hozzá. A kormány pályázatot írt ki a negyed tervezésére, és a nyertes építészek a kertvárosi koncepciónak a jegyében háromféle épülettípust terveztek: családi házakat (ikerházakat, vagy sorházakat), bérházakat (úgynevezett csoportosított lakóházakat) és egyedülállók számára úgynevezett garzonházakat.

hirdetés

Az építészek vezetője Kós Károly volt, aki egyébként a munkáiban zseniálisan ötvözte a szecesszióval és modern építészeti elemekkel a magyar népművészet motívumait és az erdélyi népi építészet elemeit. 1913-tól pedig Tornallyay Zoltán vezette az építkezést Wekerlén (amíg el nem vitték katonának az első világháború kitörése után.)

Wekerletelep így egyszerre idézi fel bennünk a mézeskalács-házakat, az erdélyi épületeket, a mesebeli házikókat és Budapest szecessziós és art deco épületeit.

Bár a negyedet szerették volna 1915 körül befejezni, a közben kitört első világháború ezt megakadályozta. Az ide tervezett villamosvonal sem épült ki. Betett a projektnek a két háború közt a gazdasági válság is. "A telep történelmében két tömeges kilakoltatás is volt. Az egyik1921-ben, amikor felmondtak azoknak, akik nem álltak állami cégnélalkalmazásban (aki magángyár munkása volt vagy akit a munkáltatója elbocsátottvagy aki hosszabb ideig katona volt). A második az 1930-as években a gazdaságiválság idején, amikor a bérhátralékok miatt mondtak fel a lakóknak, ekkor sokmunkásnak nem tudott munkát adni az állam" - írja Szabóné Kamarás Csilla építőmérnök a Wekerléről szóló tanulmányában.

"Wekerle már nem a régi. Már nem olyan szép, mint volt" - állítja egy ismerősöm, aki itt született. "Régen sokkal jobb volt, rendezettebbek voltak a házak. Nem raktak ki rájuk légkondikat, nem vágtak rajtuk szabálytalanul ablakokat, nem nyomták agyon a bejáratot ronda, hullámpalával borított tetővel. Sok idegen költözött be, és ők nem törődtek az előírással, meg az épülete eredeti állapotával" - kesergett.

A Wekerlei Társaskör hitvallása

A telepet olyan emberek tervezték, akik ismerték a világot. S a világ rendjét vitték bele elképzeléseikbe. A telep, a házak, az ablakok arányai ezt a szemléletmódot tükrözik. Tiszta gondolat van az utcák, a fák, a kertek tervei mögött. Talán még a madárfüttyöt is tudatosan tervezték! Minden lakás része egy háznak. A ház az utca része, az utca a telep része. Mi magunk is a telep részei vagyunk!

Akik megálmodták, tudatosan szerény eszközöket használtak. És kitaláltak még valamit! Ön is láthatja: a házak hasonlóak de különbözőek is. Itt mindenki úgy őrizheti meg egyéniségét, különbözhet a többitől, hogy azért az egység része marad. Hát ez az, ami a biztonságot adja. Bächer Iván így fogalmazta ezt meg:

„Ez egy jó hely. Már a kezdete is jó volt. Kitalálták, megtervezték, előkészítették, megszervezték és megcsinálták. Jól.”

Látom én is, hogy még szebb lehetne például falfirkák nélkül, vagy rég tönkrement feliratokat leszednék. Gyönyörűbb volna, ha minden házat felújítanána, kifestenének, az épületeken az oda nem illő elemeket korhűre cserélnék. De Wekerle még így is ámulatba ejtő és megnyugtató. Még így is Budapest egyik gyöngyszeme.



hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
arpadhid.jpg

Átnevezik az Árpád híd metróállomást

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint ez nagyon rossz ötlet: nyílt levélben kérik a fővárost, hogy gondolják át a dolgot.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. január 15.


hirdetés

A Közlekedő Tömeg információi szerint idén januárban ismét új nevet kap egy nagyobb csomópont, ezúttal az Árpád híd metróállomás veszíti el jól megszokott elnevezését. A csomópont január végétől a Göncz Árpád városközpont metróállomás nevet viseli majd.

A Facebook posztban az egyesület kijelenti, hogy ellenzi az átnevezést, és arra kéri az érintetteket, hogy még a bevezetés előtt álljanak el tőle.

A Közlekedő Tömeg szerint Budapest csomópontjainak neve az elmúlt időben „egyfajta sajátos játszótérré alakult”, és úgy érvelnek: „Milyen városközpont az, amelyik 4 kilométerre van a város tényleges központjától? Milyen félreértésekhez vezethez ez angolul?”

Az egyesület azt javasolja a posztjában, hogy a pusztán politikai indíttatásból végrehajtott névváltoztatások helyett gyűjtsék össze a ténylegesen szerencsétlenül elnevezett csomópontokat, és ezeket egy csomagban változtassák meg.

„Amikor az is fél évbe telik, hogy a városban lévő térképek utólagosan lekövessék az M3 metrópótlás következő fázisát, ezek a zavaró, ad-hoc átnevezések pazarlóak és indokolatlan többletmunkát rónak az egyébként is leterhelt közlekedési dolgozókra” – írták a bejegyzésben.

hirdetés

Közlekedő Tömeg

Újabb átnevezés Budapesten Ferencváros vasútállomás - Málenkij Robo... t emlékhely, Szent Gellért tér - Műegyetem M, Semmelweis Klinikák M... És a lista nem ér véget. Információink szerint január végén újabb fővárosi közlekedési csomópont veszíti el megszokott nevét: az Árpád híd metróállomás ezentúl a Göncz Árpád városközpont metróállomás nevet viseli majd.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
repter-2.jpg

Vége a bádogkarámnak: új utasmóló nyílt Ferihegyen a fapados járatok utasainak

Az épületben pihenő- és várótér, étel- és italvásárlási lehetőség, mosdóblokkok és dohányzóterasz is van.
MTI, fotók: Kovács Tamás - szmo.hu
2020. január 15.


hirdetés

Átadták a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér új utasmólóját szerdán, ahol a diszkont légitársaságok utasai kényelmesen várakozhatnak, amíg beszállhatnak repülőgépeikbe. Ezzel egy időben az eddigi, kényelmetlen "bádogvárost" pedig elkezdi lebontani a repülőtér üzemeltetője.

A diszkont utasok kiszolgálásának eddigi minősége az "emberi méltóságot sértette", ennél többet érdemelt Budapest, amely Európa légiközlekedésében fontos ponttá vált - mondta Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter. Elmondása szerint a repülőtér üzemeltetőjével komoly csatákat vívtak, de ennek most meglett a "gyümölcse".

A fél év alatt felépített, 5500 négyzetméteres, egyszintes, hűtött-fűtött épületben a pihenő- és várótér mellett étel- és italvásárlási lehetőség is lesz, három nagy kapacitású mosdóblokk, valamint egy dohányzóterasz is szolgálja majd az utasok kényelmét.

A tesztüzem után az új épület január 17-étől szolgálja ki a forgalmat, a régi épület bontását azonnal megkezdik, hogy a most átadott épület további bővítését is elindíthassák. Ennek részeként a terület 11.500 négyzetméterre nő és a most meglévő 6 kapu mellé további két gyalogos és hat, buszos beszállításra is alkalmas kaput építenek fel. A beruházás teljes költsége 8,3 milliárd forint, amelyet a Budapest Airport kizárólag saját erőből finanszíroz.

Fürjes Balázs elmondta, januárban elkészül a gyorsforgalmi út fejlesztésének tanulmánya, amelyet a fővárosi közfejlesztések tanácsa elé visznek, ha megállapodnak a fejlesztési irányokról, akkor megkezdődhet a tervezés.

hirdetés

A gyorsvasúttal kapcsolatban azt mondta, érvényes építési engedéllyel rendelkeznek, de a projekt csak uniós forrással együtt valósítható meg, ebben pedig még van tennivaló.

Gerhard Schröder, a Budapest Airport elnöke hangsúlyozta: a repülőtér nem tud fejlődni Budapest nélkül, és ez fordítva is igaz, ezért is működnek együtt, és fejlesztik a kiszolgáló létesítményeket. A forgalom új rekordot ért el, 16,2 millió utast kezeltek, 8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

VIDEÓ: Az RTL Híradó beszámolója


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
arenaplaza.jpg

Másfélszeresére bővítenék az Aréna Plazát

Így már nem a Westend, hanem ez lenne a legnagyobb budapesti pláza.
Illusztráció: Google Street View - szmo.hu
2020. január 16.


hirdetés

Engedélykérelmet adott be a Symmetry Arena Ingatlankezelő Kft. az Aréna Mall bővítésére – írja a HVG.hu.

Az Aréna Plazáról nemrég átkeresztelt bevásárlóközpont jelenleg 42 ezer négyzetméteres alapterületű, a tervek szerint azonban ennek másfélszeresére bővítenék. Ha ez megvalósul, azzal a Westendet megelőzve a legnagyobb budapesti plázává válna.

Az eddigiekhez egy 18 ezer négyzetméteres új részt építenének hozzá. Ebben egy kétszintes mélygarázs is helyet kapna, 500 parkolóhellyel. Emellett természetesen újabb boltok, éttermek, valamint egy edzőterem is lesz az új részben.

Ha megkapják az engedélyt, 2020 második felében indulhat az építkezés.

A pláza átnevezéséről korábban itt írtunk:

hirdetés


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
schoch-villa-hegedus-voros-gellerthegy-mysecretbudapest-4.jpg

Olaszországi várkastély ihlette a legendás épületet a Gellérthegyen

Az impozáns villa ikerpárja soha nem készülhetett el, mert közben kitört a háború, az építtető pedig tönkrement.
My Secret Budapest - szmo.hu
2020. január 11.


hirdetés

Érdekes ingatlanhirdetésre bukkantam a napokban, ami azért izgalmas számomra, mert nemrég jártam a benne szereplő épületnél.

A Gellérthegyben, az Orom utcában álló, várkastélyra emlékeztető ház impozáns, kétszintes lakását lehet megvásárolni - ha éppen van rá 2 millió euród.

A környék és a villa valóban szép, ráadásul ez egy Budapest egyik legendás épülete. Mikor, kinek és miért épült? Kik voltak híres lakói?

Egykor szőlőskertek sora húzódott a Gellérthegyen, ám az 1870-es években a filoxérajárvány tönkretette a tőkéket. Ezután nem mindenhol telepítették újra a szőlőket. A megüresedő telkeket elkezdték felvásárolni.

hirdetés

De nem csak szőlőskertek eltűnése miatt szabadultak fel területek a Gellérthegyen. Amikor a katonaság a XIX. század végén kivonult a Citadellából, a környéke felszabadult, és különféle tervek születtek a terület parkosításáról, illetve villanegyeddé alakításáról.

Schoch Frigyes mérnök is telkeket vásárolt a Gellérthegyen, a Citadella alatt. 1902-ben ért véget világkörüli útja. amelynek során állítólag egy genovai dombon látott, márványborítású vár ragadta meg a képzeletét.

Annyira megtetszett neki az épület, hogy egy ahhoz hasonlót álmodott a Gellérthegyre. A Schoch-villaként, vörös villaként és Hegedűs-villaként is emlegetett ház eredetileg hatalmas ikervilla lett volna.

A bal oldali épület 1913 és 1914 között készült el K. Császár Ferenc tervei szerint. A költségek miatt a márványról lemondtak, vörös klinkertéglával borították.

Az építkezés. Fotó: Schoch Frigyes, forrás: Fortepan

Az építkezés. Fotó: Schoch Frigyes, forrás: Fortepan

A villa az 1940-es években. Forrás: Fortepan

Idilli kép a Gellérthegyről. Forrás: Fortepan

A jobb oldalra szánt villa soha nem készült el. Közben ugyanis kitört az első világháború, majd Schoch Frigyes tönkrement. 1924-ben meghalt, a vörös villa pedig a Hestia Házépítő Rt. kezelésébe került.

Leghíresebb lakója dr. Hegedűs Lóránt, a Teleki- és a Bethlen-kormány egykori pénzügyminisztere volt, ezért is hívják Hegedűs-villának.

1926-ban költözött a villa első emeleti lakásába. Édesanyja Jókai Mór unokahúga, Jókai Jolán volt, apja Hegedűs Sándor politikus. Hegedűs Lóránt 1920-ban a párizsi béketárgyaláson az Apponyi Albert vezette magyar delegáció tagja volt.

Budapest 1944-45-ös ostroma alatt a ház megmaradt - a szomszédos telken épült századfordulós villa vált romossá az alábbi képen látható gyönyörű kerítésével együtt, így az ma már nem látható.

A Schoch-villa vagy Hegedűs-villa az ostrom előtt, a szomszéd ház kerítésével. Forrás: Fortepan

A környék Budapest ostroma után. Forrás: Fortepan

A villa 1960 körül. Forrás: Fortepan

A Hegedűs-villa néhány évvel ezelőtt arról lett nevezetes, hogy egy időben Andy Vajnának volt itt lakása, illetve arról, hogy időnként halálfejes lobogó lengett rajta.

Most kissé elhagyatottnak tűnik...


hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!