hirdetés
hirdetés
hirdetés
 
 
hirdetés
Gallai2014nyito
110 éves a legidősebb magyar férfi
Gallai Rezső 2010 óta Magyarország legidősebb férfi állampolgára és a legidősebb aktív írók közé tartozik.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2014. január 29.


hirdetés

Gallai Rezső a magyar korrekorder 2010 óta Magyarország legidősebb férfi állampolgára. Szombathelyen született 1904. január 29-én. Lelencgyerekként nőtt fel, majd lovászfiú, zsoké, suszterinas, cipész, házmester, később újságíró lett.

Kétszer kötött házasságot, két gyermek édesapja. 2010-ben, 106 esztendős korában vonult be egy győri idősek otthonába. 2006-ban jelent meg az Embermesék című könyv, amelyet társszerzőként jegyez Harcsás Judittal. A könyv megjelenésekor Gallai 102 esztendős volt, így ezzel a legidősebb aktív írók közé tartozik.

Gallai2011

Fotó: wikipedia. Gallai Rezső Mészáros Márton újságíró társaságában Győrben 2011. február 12-én

VIDEÓ: így köszöntötték a 108 éves Gallai Rezsőt

A 109. születésnapon

Gallai2014

Fotó: Daily News Hungary Facebook oldala


KÖVESS MINKET:




Megszületett egy szegedi házaspár tizedik gyermeke
Úgy érzik, nem ő lesz az utolsó a családban.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 17.


hirdetés

A háromszoros világbajnok kenus apa, Joób Márton és a főállású anyuka, Dóra letették a buszhoz való jogosítványt, hiszen más járműbe nem fértek volna el gyermekeik, akik immáron tízen vannak. Ugyanis a napokban született meg a legkisebb picúr, Gordon. Az apa szerint a tizedik gyerekkel mérföldkőhöz érkeztek, ám úgy érzik, nem ő lesz az utolsó.

A szülők azt mondták, mindketten nagycsaládban nőttek fel, így mikor összeházasodtak, már tudták, ők maguk is sok gyereket szeretnének. Először 5-6 gyereket terveztek, de amikor elértek 6 gyerekhez, úgy döntött a pár, további gyerekeket szeretnének, hiszen – mint mondják – hatalmas áldás és csoda minden egyes gyerek az életükben. A gyerekek jól érzik magukat együtt, az apa szerint nagyon összetartóak.

A Tények riportot is készített a büszke édesapával:


KÖVESS MINKET:




Tévedés, hogy csak sportoló vagy "problémás" gyerekekből lesznek magántanulók
Olyan sikeresen működő magántanulói csoport működik Csongrád megyében, amelyet lelkes szülők alapítottak. Kiss Virággal és Tölgyi Orsolyával, a SzabadON megálmodóival beszélgettünk.
Dobó Maitz Petra írása - szmo.hu
2019. február 17.


hirdetés

Van egyfajta szülői álomvilágom, amelyben a gyerekeim benne vannak egy egészségesen korrekt, az életkoruknak megfelelően izgalmas burokban - ami mégis csak burok. Éppen ezért imádtam a két gyerekem kétszer négy évét az óvodában, de a kétszer négy év alsó tagozat az általános iskolában is ide sorolható. Kellett hozzá két anyatigris osztályfőnök tanárnéni, aki igazán értett a gyerekekhez és nem utolsó sorban szerette is őket.

Aztán eljött a felső tagozat és én, az anya, körülbelül egy hónap elteltével kaptam az első agyvérzést amiatt, hogy a felnőtt munkahelyemen nem éreztem magam olybá leterheltnek, mint amilyennek a gyerekemet láttam. Kezdjük ott, hogy a 6-7 tanórát követően napi szinten pistultunk bele a házi feladatok, tanulandók dzsungelébe, miközben jöttek az extrák is, szorgalmi feladatok, ilyen-olyan fakultatív valamik jelentek meg, amikkel aztán pláne betelt a naptárunk.

Még iskolásak a gyerekeim, de azért egy vallomást engedjetek meg: az iskolai versíró versenyre leginkább az általam faragott "költemények" lettek beadva, míg az Egri csillagokat csakis filmen láttuk - és ezt akkor is bevallom, ha utánam a vízözön, és emiatt most roppant mód kikapok.

Valahol tehát ötödik osztály első hónapjaiban jött az első sóhajsikoly, miért nem megy magántanulónak szerencsétlen gyerek.

A magántanulói intézményről, valamint a szülői összefogással létrejött tanulói csoportokról beszélgettem Kiss Virággal és Tölgyi Orsolyával, a SzabadON Magántanulói csoport megálmodóival, akik Kistelek-Ópusztaszer vonzáskörzetében élő gyerkőcöket várják szeretettel.

- Mikor fogalmazódott meg bennetek, hogy valami "más" kell?

- Kiss Virág: Eddig minden izgalmas dologba úgy kerültem, mint Pilátus a Krédóba. Ebben a történetben is csak véletlenül bukkantam fel. Megismertem pár embert, akik akkor már ki-kikacsingattak a Waldorf-pedagógia felé.

Felmerült, hogy csinálnának egy tanuló csoportot, ahol magántanuló gyerekek csoportosulhatnának és a közoktatáson kívül végre meg lehetne valósítani egy gyerekközpontú, normális légkörű, normális tempójú oktatási formát.

Akkor találkoztam először a magántanuló kifejezéssel. Korábban meg voltam arról győződve, hogy magántanulónak csak az elfoglalt sportoló vagy művészgyerekek mennek, esetleg a vándorcirkuszisták. És persze a problémás kölkök, akiktől alig várja az iskola, hogy megszabaduljon, mert csak a gond van velük.

Elkezdtem összejárni ezzel a társasággal, akik egyébként egy környezetvédelmi egyesület lelkes tagjai és igen összetartó közösség is egyben. Aztán egyszer csak azt vettem észre, hogy kezdek kissé jobban belefolyni.Konkrétan már mindenféle tervet szőttem, hogy az akkor nagycsoportos fiamnak milyen jó lenne ez a közeg, mennyire inspiráló lenne egy ilyen csoport.

- Tölgyi Orsolya: Nagyon kreatív,

ötletekkel, álmokkal teli fiunk van, szerettem volna, ha marad ideje kibontani az ajándékcsomagot, amit magában rejt. Mindeközben azt láttam, hogy az iskolás gyerekek nagy többsége fáradt, tudásszerzés iránti tettvágyuk hamar elhal a rendszerben.

Vekerdy Tamás írásai az évek alatt mindig nagyon megérintettek, elgondolkodtattak, arra ösztönöztek, hogy nem panaszkodni, hanem mozdulni, változtatni kell.

- Ki lehet ma magántanuló?

- Kiss Virág: Kevesen tudják, pedig a közoktatási törvény ezen a téren szabadságot biztosít a szülőknek, hiszen Magyarországon jelenleg tankötelezettség van, de iskolalátogatási kötelezettség nincs. Amennyiben a szülő úgy dönt, hogy gyermeke magántanulóként folytatja tanulmányait, az ő felelőssége, hogy gyermeke számára megfelelő kereteket biztosítson a tanuláshoz.

- Hogyan indult a tényleges munka?

- Kiss Virág: 2018 tavaszán már gőzerővel kerestük azt a tanítót, aki a csoport vezetője lehetne, miközben találkozókat szerveztünk az érdeklődő szülőknek. Rengetegen érdeklődtek, de a végső döntésnél előjöttek a félelmek.

Egyelőre ketten vagyunk és eltántoríthatatlanok. Tapasztaljuk, a szülők számára rettentően ijesztő kézbe venni egy ilyen történetet és ekkora felelősséget felvállalni a gyermekünk oktatásában. Másrészt nem akarok igazságtalan lenni: a magántanuló csoport egy remek keret, de nem funkcionál gyermekmegőrzőként (legalábbis abban az értelemben nem, mint egy hagyományos iskola).

Ráadásul itt a szülőknek komolyan ki kell venni a részüket a melóból: mi például magunk főzünk a gyerekeknek Orsival, mi takarítunk, szerezzük be a szükséges dolgokat, szervezzük az ünnepeket, szereljük fel a táblát/fogast/polcokat és világítást, fizetjük a működési költségeket, szállítjuk felváltva a gyerekeket.

- Tölgyi Orsolya: Helyet a Vackor Környezet- és Természetvédelmi Egyesület adott, ahol már néhány éve baráti kapcsolataink alakulnak.

Ezután ketten összefogva meghirdettük a tanítói állást, interjúztattunk és végül egymásra találtunk Kovácsné Kaczur Andi tanárnővel. Gyakran eszembe jutott ebben a szakaszban az a mondás, hogy az álmok és a valóság között a kitartás tesz különbséget.

- Hogyan néz ki egy tanítási nap?

- Kiss Virág: 8.30-tól 15.30-ig tart heti két alkalommal.

A gyerekek viszik magukkal a tízórait és uzsonnát, az ebédet pedig szintén mi főzzük nekik felváltva, amit a suliban esznek meg.

Jelenleg írás, olvasás, matematika, rajz (és technika), ének, környezetismeret és mozgás adja a tanulmányaik gerincét. A gyerekek nem kapnak pontokat, jegyeket, nem írnak dolgozatokat, nincs házi feladat.

- Hogyan lesz ebből bizonyítvány?

- Kiss Virág: A gyerekek be vannak íratva a helyi iskolába, és félévkor valamint év végén mindenből vizsgáznak. Ehhez megkapjuk a részletes vizsgakövetelményeket. Az első vizsgán már túlvagyunk, szuperek voltak a srácok. Magabiztosan, nyitottan és ügyesen oldották meg a teszteket és feladatokat. A vizsgáztató tanárok visszajelzése alapján egyértelműen érződik a személyre szabott oktatás és kreativitás.

A csoport hitvallása

“Gyermekeink nem feltöltésre váró kelyhek, nem is meggyújtásra váró fáklyák: lobogó tüzek, amelyeket soha nem szabadna kioltanunk”. (André Stern)

A SzabadON Magántanuló csoport egy erős szülői közösség, amely hisz abban, hogy egy szeretetteljes, támogató közegben a gyerekek nyitottak, rugalmasak és céltudatosak lesznek.

Hiszünk abban, hogy a mozgás és a játék lehetősége, a fantázia és az érzelmi világ támogatása, az alkotás örömének elsajátítása és egy természetközeli, boldog gyerekkor a kulcsa annak, hogy gyermekeink felelős, tettrekész felnőttekké váljanak.

Olyan generációt szeretnénk nevelni, amelynek tagjai tudni fogják, hogyan válhatnak sikeressé és mi teheti őket boldoggá.

- Milyen buktatókat tapasztaltok?

- Tölgyi Orsolya: Fontos a csoportnak jól definiálni és szabályozni önmagát ahhoz, hogy hosszútávon működőképes legyen. Még mi is úton vagyunk ezen a téren. Meghatározó az erős összefogás a gyerekeinkért.

Lényegesen nagyobb energiabefektetést igényel, mint a hagyományos oktatás,

viszont van egy boldog gyereked, és ez mindenért kárpótol. Ha buktatót kell említeni, akkor a rossz kommunikációt emelném ki, erre nagyon kell figyelni.

- Mennyire életképes vagy életképesebb a tudás ilyetén módon, mint az állami iskola?

- Tölgyi Orsolya: Erre a válasz a jövőben van.

Arra törekszünk, hogy a környezetükre érzékeny, önállóan gondolkodó, tanuló, magabiztos, boldog gyerekeket neveljünk.

Nagyon szoros az együttműködés szülő-szülő, szülő-pedagógus, gyerek-pedagógus, gyerek-gyerek, gyerek-szülő, tehát minden szinten. Szülőként is sokat tanulunk kommunikációból, empátiából, rugalmasságból, kreativitásból.

Nagy hangsúlyt kap az önállóságra nevelés, ami magával vonja a felelősségvállalást, feladattudatot.

Sokan azt hiszik, hogy nem tanuljuk meg azt, amit az iskolában vagy legalábbis csak felületesen. Ez nem így van. Egyszerűen csak hatékonyabbak vagyunk, módszereinkben mások, így jut idő zenére, mozgásra, pihenésre vagy arra, ami aktuálisan a gyereket érdekli.

Egyelőre azt látom, hogy a fiam tele van tudásvággyal, roppant motivált, energikus, jókedvű, emellett kihozza magából a maximumot. Kell ennél több?


KÖVESS MINKET:




Így készülhet(ne) fel a gyereked az életre – Ezt a 8 készséget fejlesztik a kreatív iskolák
Ha azt szeretnénk, hogy gyermekeink az iskolapadból kikerülve készen álljanak a 21. század kihívásaira, és sikeresek legyenek az életben, akkor az iskoláknak az alábbi 8 alapkompetenciát kellene fejleszteniük.
Szlafkai Éva írása a Szikra magazinblogon, Képek: Pexels - szmo.hu
2019. február 18.


hirdetés

A Szikra magazinblog gondolatébresztő cikkekkel inspiráló, szemléletformáló magazin azoknak, akiket hajt a kíváncsi tudásvágy.

A szikrák célja, hogy más nézőpontból is megvilágítsák a lehetőségeket, pozitív realista módon felrázzanak és kreatív szemléletre inspiráljanak, amely egy másfajta nézőpontot kíván. Kíváncsit...

A világ forradalmi változásokon megy keresztül. Az elmúlt 20-30 évben a digitális technológiák gyors fejlődése, és a népességrobbanás teljesen átalakította az életünk összes színterét, főként a gazdasági környezetet. Az iparosított oktatás, ami a megfelelt a 19-20. század igényeinek, ma már elavult, sőt, az igények teljesen átalakultak. Így nem az a megoldás egy rendkívül bizonytalan jövővel szemben, hogy javítunk a régi rendszeren, hanem teljesen másként csináljuk. Hogy mért és hogyan? A kreativitással és innovációval foglalkozó oktatási szakembernek, Sir Ken Robinsonnak van néhány javaslat a tarsolyában, amit meg is oszt a Kreatív iskolák című könyvében.

Szemléletváltás kell, mert a régi módszer nem működik

A standardizáló módszer célja, hogy felkészítse a diákokat a munka világára, ami mára teljesen megváltozott, és az adatok is azt mutatják, hogy ez a cél már nem teljesül. A frissdiplomás-munkanélküliség világszerte rekordokat dönt. A Földön kb. 600 millió 15-24 éves fiatal felnőtt él, akikből 73 millió munkanélküli, és ez a valaha feljegyzett legmagasabb arány.

Már Rubik Ernő is arra buzdított, hogy nem ismeretkonzerveket kellene átadni, hanem az ismeretek megszerzéséhez szükséges eszköztár használatát megtanítani, illetve fejleszteni a képességeket, valamint egyéniségként kezelni a diákokat. A legtöbb országban, ahogy hazánkban is van egy nemzeti tanterv, ami szigorúan előírja az iskoláknak, mit tanítsanak. A tantárgyak hierarchiába vannak rendezve, amelynek csúcsán az írás, olvasás és ma a STEM tantárgyak (Tudomány, a Technológia, a Mérnöktudomány és a Matematika) állnak. Ezután jönnek a humán tárgyak (történelem, földrajz, társadalomtudományok). Mivel a standardizálás az akadémikus tudást részesíti előnyben, így a gyakorlati tárgyak és a puha készségek fejlesztése hátra sorolódik, úgy mint a képzőművészet, dráma, tánc, zene, kommunikáció stb.

A jelenlegi rendszer szkeptikus a kreativitással, az önkifejezéssel, a nonverbális, a nem matematikai munkamódokkal, valamint a felfedezés, a képzelet és a játék általi tanulással szemben. - Sir Ken Robinson oktatási szakember, kreativitás szakértő

Számos országban látszik, hogy ez a standardizáló módszer már nem ér célt, és nem véletlen, hogy a PISA-méréseken legjobban teljesítő országok (Finnország, Kína) már elfordultak tőle és más szemléletet követnek. Tanulóikban inkább azokat a készségeket, képességeket és attitűdöket fejlesztik, amelyet a korábbi rendszer elfojtott, és amelyről alább olvashatsz (8K).

Nem (csak) a tudás, hanem a készség a fontos: kreatív iskolák kellenek

Az elmúlt 3-4 évtizedben az USA cégeinél több mint 1 millió állás tűnt el évente, és több mint 3 millió új munkahelyet hoztak létre. Az új állások betöltéséhez lényegesen más készségek kellettek, mint a régiekhez. Ráadásul felkészülni sem volt könnyű, mivel nem lehetett előre tudni, melyek lesznek ezek az új készségek. Az új állásokat olyan emberek kapták meg, akik már kifejlesztették magukban ezeket a képességeket, valamint olyanok, akik eléggé kreatívak és rugalmasak voltak a szakmai átképzésekhez, pályamódosításhoz.

Manapság a gazdaságok akkor működnek jól, ha az embereknek jó ötleteik vannak, vállalkozókedvük, motiváltak, megvalósítják a terveiket, és mindezzel állásokat teremtenek. Az IBM kezdeményezett 2008-ban egy felmérést, amelyben arról kérdeztek vezetőket, hogy milyen személyiségjegyekkel rendelkező alkalmazottakra van szükségük.

80 ország 1500 vezetőjével készített interjúból kiderül, hogy a két legfontosabb tulajdonság, amit egy alkalmazottól elvárnak a cégek a 21. században: a változásokhoz való rugalmas alkalmazkodás képessége és az új ötletekben megnyilvánuló kreativitás.

Sok diplomásból egyébként ezek a készségek hiányoznak, viszont számos kiváló szakmunkásban megvannak, csak utóbbi csoportot beskatulyázzuk, nem értékeljük tudásukat. Ken Robinson azt mondja, hogy ez az akadémikus/szakmai kasztrendszer az oktatás egyik legrombolóbb hatású problémája. Közösségeink a tehetségek, szerepek és foglalkozások sokféleségétől függenek, és akkor érezhetjük magunkat sikeresnek munkákban, ha kiteljesedhetünk benne és motiváltnak érezzük magunkat, ez pedig nem diploma kérdése!

Szóval radikális szemléletváltásra lenne szüksége oktatás fronton (is), mert az emberek képességeit és személyiségét nem lehet standardizálni. Át kell térni a régi ipari modellről egy teljesen más elveken alapuló módszerre. Íme a “8K” kreatív oktatási módszer.

1. Kíváncsiság: az a képességünk, hogy kérdéseket tegyünk fel, és felfedezzük, hogyan működik a világ.

Mi mással is kezdődnek a felsorolás, mint a kíváncsisággal, amely a Szikra egyik kulcsszava is. A felfedezési vágy már gyermekkorunk óta hajt bennünket, így ismerkedünk a környezetünkkel, értjük meg a világot, tágítjuk a komfortzónánkat. Amikor kíváncsian fordulunk a minket érdeklő dolgok irányába, akkor óriási tudásvágy dolgozik bennünk, nyitottak leszünk és csak isszuk be a tudást mindentől és mindenkitől.

A jó tanárok arra buzdítanak, hogy folyamatosan kérdéseket tegyünk fel és ébren tartják a kíváncsiságunkat. Az iskola feladata lenne táplálni ezt a forrást, hogy ezzel a kiapadhatatlan munícióval előre vigyen minket és a világot.

2. Kreativitás: az a képességünk, hogy új gondolatokat alkossunk és más nézőpontból is lássuk a világot.

A Szikra másik kulcsszava a kreativitás, a kreatív nézőpont, és ennek a készségnek a fontossága Sir Ken Robinsonnál is erőteljesen megjelenik. Mi magunk alkotjuk a saját életünket, és a mi hozzáállásunktól függ, miként értelmezzük a körülöttünk lévő világot. Nézeteink, döntéseink, képességeink, érdeklődéseink határoznak meg bennünket, így nem árt fejlődő szemléletmódból tekinteni az életünkre ahhoz, hogy sikeresnek érezzük magunkat.

Mivel egyre inkább komplexebb feladatokkal kell szembenéznünk, fontos a problémák alternatív meglátásának/megoldásának ösztönzése a kreatív gondolkodás fejlesztésével. Kreatívnak lenni az emberi lét és a kulturális fejlődés feltétele, mégis ezt a készséget egyre inkább kitanítják belőlünk, ideje hát nagyobb teret adni neki. A dán iskolákban már régóta tisztában vannak vele.

3. Kritikai gondolkodás: az a képességünk, hogy elemezzük az információkat, valamint érveljünk és ítéletet alkossunk.

Vekerdy is mondja, hogy a 21. században a két legfontosabb készség a kreatív gondolkodás és a kritikai gondolkodás fejlesztése lesz. Manapság folyamatosan, és minden irányból információ vesz körbe minket, irdatlan mennyiségű hírt és adatot kell megszűrnünk nonstop, amit még tetéz a közösségi kommunikáció látszatvilága. A kritikai érzék tehát fontos, hogy megfelelően tudjuk szűrni az információkat. Az a képességünk, hogy logikusan gondolkodjunk, érvek mentén mérlegeljünk, objektíven szemléljünk, következtetéseket vonjunk le, az emberi intelligencia egyik ismérve.

Használjuk hát aktívan ezt a készséget a 21. században arra, hogy meg tudjuk különböztetni a tényt a véleménytől, az értelmeset az értelmetlentől, az őszinte híreket a “fake news”-tól. Ugye, nem kétség, hogy ennek is alap iskolai tantárgynak kellene lennie? Persze, nem lexikai tudást növel…. az életben való helytállást segíti.

4. Kollaboráció: másokkal való építő jellegű együttműködés.

Az együttműködés készsége elengedhetetlen ahhoz, hogy közösséget alkossunk, sikerre vigyünk projekteket, legyőzzünk akadályokat, merítsünk másokból. A Mi, sokkal nagyobb erő, mint az Én, viszont sokan nehezen tudnak csapatban jól együttműködni. Miért? Mert nem tanultuk meg. Te hány közös projektben vettél részt az általános iskolában és a gimnáziumban? Maximum a felsőoktatásban, de előtte nem nagyon volt rá példa az iskolákban.

Pedig az életben, munkahelyeken az együttműködés fontos kulcs a sikerhez. A csoportmunkán keresztül a fiatalok megtanulnak együtt dolgozni, ösztönözni egymást, proaktívnak lenni, együttműködni a közös célért, erőt meríteni egymásból, egyezséget kötni, konfliktusokat kezelni.

5. Kommunikáció: az a képességünk, hogy világosan, magabiztosan, önazonosan fejezzük ki magunkat.

Tudjuk, hogy a kommunikációnk csupán 7%-a zajlik a szavak mentén, 55% nonverbálisan és 38% vokálisan. Nem csak szavakban fejezzük ki gondolatainkat, érzéseinket, hanem képekben, gesztusokban, hanglejtésben, mozgásban, és mindebből áll össze például a zene, a vizuális művészetek, a tánc, a színház. Az iskolákban a kommunikáció számos területének fejlesztése kiemelt fontosságú lenne, ugyanolyan fontos, mint az írás és olvasás.

6. Közösségvállalás: az a képességünk, hogy együttérezzünk másokkal és ennek megfelelően cselekedjünk.

A másik cipőjébe való belebújás fontos ahhoz, hogy megértsük a gondolatait, tetteit és ennek megfelelően cselekedjünk vele szemben. Az empátia lényege, hogy a másik helyzetébe képzeljük magunkat, így megértjük a mozgatórugóit, valamint megértjük azt az elvet, hogy bánjunk úgy másokkal, ahogyan szeretnénk, hogy mások velünk bánjanak.

Mindehhez pedig az érzelmi intelligenciánk fejlesztése nagyon fontos. A közösségvállalás gyakorlásával szembeszállhatunk a rasszizmus, az erőszak, a bullying, az érzelmi abúzus, a társadalmi kirekesztés ellen, vagy éppen tehetünk a fenntarthatóságért és egy jobb világot építhetünk.

7. Kiegyensúlyozottság: az a képességünk, hogy megismerjük önmagunkat és megteremtsük belső harmóniánkat.

Az önismeret mindennek az alfája és omegája, kiemelten fontos a megelégedett élethez, hogy megtaláljuk a helyünket a világban, ahhoz pedig tudnunk kell, mi mozgat bennünket, milyen célokért küzdünk, milyen mintázatokat hoztunk magunkkal és hogyan tudjuk fejleszteni magunkat. Az pedig, hogy miként látjuk és értjük önmagunkat, befolyásolja a világban való megnyilvánulásunkat is.

A stressz, a szorongás, a depresszió egyre jobban jelen van az életünkben, így az ezekkel való megküzdési képesség, a jelenre való fókuszálás, a lassítás, a tudatos jelenlét, a lelki egyensúlyra való törekvés gyakorlása fontos muníció.

8. Közösségi szellem: az a képességünk, hogy konstruktívan részt vegyünk a társadalmi életben, folyamatokban.

Mi, emberek, közösen alakítjuk a jövőt, és a demokrácia akkor működik, ha a polgárok aktívan részt vesznek benne, gyakorolják szavazati jogaikat, hangot adnak a véleményüknek, felelősséget vállalnak a tetteikért, részt vállalnak a közösségi feladatokból. Ennek a kulturált megvalósításához elengedhetetlen, hogy tisztában legyünk azzal, miként működik a társadalom, az életünket befolyásoló jogi, gazdasági, politikai rendszerek. A kreatív iskolák ezt a készséget is számos módon fejleszthetik.

Azt mondja Sir Ken Robinson, hogy akik magabiztosan sajátítják el ezt a nyolc kompetenciát, az iskola végeztével fel lesznek készülve az életüket érintő különféle helyzetekre, és sikerrel vehetik a 21. század kihívásaival járó akadályokat. Erre készítenek fel a kreatív iskolák! Szerinted milyen megoldások, iskolai tárgyak, feladatok, projektek támogatnák a fenti kompetenciák fejlesztését?

Téged is hajt a kíváncsi tudásvágy? A Szikra magazinblogon hiteles, igényes tartalmak inspirálnak kreatív életszemléletre.

KÖVESS MINKET:




"Soha nem kérdezte meg a férjét, majd érzéketlennek tartotta" – ha nem kommunikálunk, tönkremehet a házasság
Sokan esünk abba a hibába, hogy a másikat hibáztatjuk, ha ő valamire nem úgy reagál, ahogyan mi szerettük volna. Miért nem találja ki, hogy mire vágyunk?! Olyan régóta ismer, miért nem gondolatolvasó?
Vén Betti írása a 7köznapi pszichológia blogon, Fotók: Pexels, Pixabay - szmo.hu
2019. február 19.


hirdetés

Leendő és végzett pszichológusok hozták létre a 7köznapi pszichológia blogot, mert a pszichológia mindenki életének része és mindenkire tartozik.

A kommunikáció hiánya sokszor nehézséget okoz kapcsolatainkban, legyen az a házasságunk, vagy baráti, munkahelyi kapcsolatunk. Ahelyett, hogy egyértelműen és tisztán megfogalmaznánk vágyainkat, szükségleteinket, hagyjuk, hogy a másik kitalálja, mire van szükségünk, vagy feltételezzük, valahogy csak meg fogja érteni szükségleteinket anélkül, hogy nyilvánvalóvá tennénk azokat.

Néhány ember nehezen tud kommunikálni az igényeiről, mert egyszerűen kényelmetlennek érzi. Mások úgy vélik, hogy „nincs szükségük” semmire, pláne nem kierőszakolva a másiktól. Önbizalomlöketet kapnak azáltal, hogy úgy viselkednek, mintha nem lenne szükségük semmire. Vannak, akik erőként definiálják azt, ha nincsenek „igényeik”, és gyengeségnek tartják az ellenkezőjét. Más emberek rettenetesen kikelve magukból artikulálják szükségleteiket.

Vannak, akik nem szeretnék kifejezni, mire vágynak, bízva abban, hogy mások – többnyire itt a partnerre gondolunk – képesek kitalálni, mit kell tenniük anélkül, hogy közvetlenül, direkt módon közölnék azt. Ez a nézőpont sokaknál a figyelmesség, gondoskodás indikátora.

Livi igényelte volna párjától a gyermek esti fürdetésének átvállalását, mert estére sokszor elfáradt, és jól esett volna neki egy kis segítség. Soha nem kérdezte meg a férjét, hogy gondoskodna-e erről a feladatról. Ehelyett azt hitte, hogy látja magától ezen igényét, és lépéseket fog tenni magától. Miután ez nem történt meg, Livi érzéketlennek, figyelmetlennek és minden egyébnek elmondta férjét, aki nem veszi ki a részét a feladatokból. A férj csendes védekezésében annyit mondott, örült volna, ha fürdetheti a kicsit, csak meg kellett volna kérdezni, de nem volt tisztában felesége problémáival.

Ez az eset jól leírja mindennapi interakcióinkat, és azt, hogy sokszor valóban nem fejezzük ki, mire van szükségünk. Érdemes tudatosítani magunkban ezt a viselkedési formát.

Íme néhány tanács, hogy elkerüljük a helytelen kommunikáció okozta csalódásokat:

* Érdemes nyilvánvalóan és direkten megfogalmazni igényeinket. Ez a legjobb módja annak, hogy mások tisztában legyenek vele.

* Ha kényelmetlenül érzed magad az igényeid kifejezésénél, gondold át, dolgozz ki valamilyen megoldást, így ugyanis nem győződ le magad, ha nem küldesz világos üzeneteket azoknak, akiknek szerepük van az igényeid kielégítésében.

* Vigyázni kell a felelősségátadással is! Nem szabad áthárítani a másikra, hiszen ő legjobbat akarja neked.

* És még egy fontos készség, amely fejleszthető...

... a hatékony önérvényesítés: asszertív kommunikáció

Az asszertivitás egy olyan szociális készség, amely nagyban támaszkodik a hatékony kommunikációra, miközben egyidejűleg tiszteletben tartja mások gondolatait, kívánságait.

Az asszertív emberek azok, akik:

* Magabiztosan és tiszteletteljesen kommunikálják kívánságaikat, szükségleteitek, határaikat mások felé.

* Nem számít hol állnak, az is mindegy, hogy mi a téma. Az asszertív emberek sokkal kevesebb szorongó gondolatot tapasztalnak meg, még akkor is, ha stressz hatása alatt állnak.

* Magatartásukat tekintve magabiztosak és szilárdak.

* A pozitív és negatív érzelmekre agresszió nélkül reagálnak, anélkül, hogy passzívak lennének.

* Azok a személyek, akik nagy magabiztossággal rendelkeznek, nem félnek attól, hogy megvédjék nézeteiket, vagy céljukat, nem jellemző rájuk, hogy megpróbálnak befolyásolni másokat. Nyitottak a dicséretre, és a konstruktív kritikára is. A magabiztosságukkal gyakran együtt jár a nagyobb önbecsülés is.

Látható, érdemes félretenni büszkeségünket, és magunkon túllépve (még ha az első lépéseknél ugyan kicsit ügyetlennek is érezzük magunkat), fejezzük ki azt, amire vágyunk, amit a másiktól várunk, hiszen tényleg ritka, hogy valaki gondolatolvasó.

Ha érdekel a pszichológia közérthető nyelven, ne hagyd ki a 7köznapi pszichológia blogot!

KÖVESS MINKET:






Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x