hirdetés
DSC5773kicsi.jpg

100 szülési sérültből 80 egészségesen élhetne

Dévény Anna lassan 40 éve gyógyít menthetetlennek tartott csecsemőket saját fejlesztésű módszerével.
Szegedi Éva, Fotók: Nagy Szabolcs - szmo.hu
2014. július 29.


hirdetés

"Minden csecsemőnek jót tenne az első hetekben néhány kezelés, de ez jelenleg lehetetlen. Az viszont létkérdés lenne, hogy a koraszülött osztályokon rutinszerűen minden gyerek megkapja azt, mert ezzel az eddigi 100 szülési sérültből 80 egészségesen élhetne" állítja az elmúlt évtizedek legnagyobb hatású gyógytornásza, a korai gyógyítás elkötelezett híve, művelője, oktatója. Dévény Anna, akit szakmai körökben nagyon sokáig támadtak az általa kifejlesztett módszer miatt, csak reméli, hogy "lesznek, akik viszik a zászlót" és megőrzik módszerének tisztaságát.

-Össze tudná foglalni mindenki számára érthetően a DSGM lényegét?

-Törley Mária szobrászművész mondta, hogy „A nagy egyszerűségig kell eljutni”. Ez szívem szerinti mondás, mert világéletemben irtóztam a nagyképű, fellengzős dolgoktól. A nagy egyszerűség gyönyörűen fejezi ki, hogy oda bizony hosszú út és kásahegyek elhordása vezet. El camino. Folyamatosan járom.

A DSGM-nek két – egymásra épülő – tevékenységi területe van. Az egyik a speciális manuális technika (SMT) amely képessé tesz a mozgásra. Ezt két dologgal éri el. Egyrészt normalizálja az izomzat kóros állapotát, másrészt direkt képes ingerelni az agyat és az egész idegrendszert az izmokban és az inakban lévő idegvégződések bőrön keresztüli közvetlen kezelésével. Ez nem masszázs, hanem bonyolult technika, amelynek a látványa nem mutatja meg, mi mindent kell tudni ahhoz, hogy ezt valaki jól végezze. A legfinomabb hangszerjátékhoz tudnám hasonlítani. Ezzel gyógyítunk. A másik tevékenységi terület a speciális testképző gimnasztika (STG), amely esztétikus testképzés, a testből kihozható maximum technikája. Berczik Sára táncművész mozgásképző rendszerének és saját mozgástanítási tapasztalatainak az ötvözete. Ezzel fejlesztünk._DSC5711

"Csecsemők, kisgyermekek esetében különböző, a szülő segítségével megtartott fekvő, ülő, térdelő, guggoló testhelyzetekben, majd mozgásvégzés közben alkalmazott technikával. Nagyon óvatosan, lassan, fokozatos finom erőadagolással fejtjük ki az ingerhatást." Forrás: Dévény.hu

hirdetés

-Min alapul a Dévény módszer?

-Nem csupán módszer, hanem gyakorlati tapasztalatok alapján kialakult teljes rendszer. A DSGM (Dévény Speciális manuális technika - Gimnasztika Módszer) teljesen más oldalról közelíti meg a mozgássérüléseket, mint az eddigi módszerek, ezért mind szemléletében, mind gyakorlatában gyökeresen eltér azoktól.

A Dévény Anna Alapítványnál idegrendszeri sérült és mozgásszervi sérült gyermekeket kezelnek olyan módszerrel, amely az egész világon egyedülálló. Dévény Anna munkásságát többször is elismerték: 2003-ban Batthyány-Strattmann László-díjat, 2010-ben Prima Primissima díjat kapott. 2013-tól Budapest első kerületének Díszpolgára. 2014-ben elnyerte a Magyar Érdemrend Középkeresztjét.

-Miben különbözik ez a többi hazai mozgásrehabilitációs módszertől?

-Röviden fogalmazva: mindenben. Szeretném, ha mindenki – akit ez a kérdés érint -, megértené, hogy itt nem arról van szó, hogy jön egy kis gyógytornász, és beleüti az orrát a nagyok dolgába. Szó sincs róla. 57 éve dolgozom két szakmában, a gyógyító mozgásban és az esztétikus testképzésben, és ezek gyakorlati tapasztalatai összegződtek és szűrődtek le a DSGM-ben. Tényeket állítok, nem feltételezéseket, nem tehetek róla, hogy ezek szembeállítottak mindazzal, amit magam is 20 évig csináltam a hagyományos gyógytorna-szemlélet alapján._DSC5724

Kezelés a Dévény Anna Alapítványnál

-A speciális manuális technika (SMT) a mozgássérülések mely területein alkalmazható?

-Valamennyi területén, mert az izomzat, a sérülés eredetétől függetlenül minden esetben érintett. Az SMT-kezelés legnagyobb eredménye a szülési sérülések valódi gyógyítása, amely eddig az egész világon megoldatlan volt. Felelősséggel állítom, hogy a speciális manuális technika (SMT) kezeléssel az eddigi 100 sérültből 80 egészségesen élhet. Ennek egy feltétele van, hogy az SMT-kezelést minél korábban – lehetőleg már az inkubátorban – meg kell kezdeni.

-Miért fontos a korai SMT-kezelés?

-Azért elengedhetetlen a minél korábbi – koraszülötteknél természetesen az élet stabilizálása utáni – kezelés, mert 5 hónapos korig van az agynak tartalékállománya. Ez élettanilag eltűnik, ha nincs igénybe véve. Az SMT-kezeléssel mi "igénybe vesszük", vagyis beindítjuk ezt az állományt, és örömteli döbbenettel figyeljük, hogy kezelt csecsemőink állapota nemcsak rendeződik, hanem az átlagnál ügyesebbek és okosabbak lesznek. Ennek magyarázata, hogy a tartalékállomány beindításával plusz agyi lehetőséget kapnak._DSC5728

A DSGM főbb alkalmazási területei:

-mozgásfejlődésben megkésett gyermekek (sokszor az ok ismerete nélkül!)

-magzati életben felvett tartási rendellenességek, melyek a születést követően is fennállnak

-gyermekkori agyi eredetű mozgászavarok összefoglaló néven: infantilis cerebral paresis, ICP

-ortopédiai problémák (pl.: pes adductus, dongaláb, gerincferdülés, csípőficam)

-reumatológiai megbetegedések

-baleseti sérülések utókezelése

Figyelemfelkeltő tünetek

-"lassú" mozgásfejlődés

-testszerte "puha" izomtapintat, csökkent izomtónus, izomerő-csökkenés, ("rongybaba" állapot)

vagy ennek ellentéte: feszes, merev izomzat (például nehézkes pelenkázás/fürdetés/öltöztetés)

-gyakori fej-hátrafeszítés, törzs-homorítás

-aszimmetrikus fej- végtag- vagy testtartás

-aszimmetrikus mozgásformák

-korai, intenzív nyálzás (fogzással nem összefüggő)

-szopási nehézségek

-eltérő végtaghasználat, pl.: egy vagy több végtagot kevésbé használ

-nem szokványos mozgásformák (kéz integetés, markolászás, "tekergetés") megjelenése

-hason fekvő helyzet elleni "határozott tiltakozás"

-a láb dongatartása vagy veleszületett dongaláb,

-ferde nyak (torticollis)

-és egyéb tartási rendellenességek

Forrás: Dr. Szabóné Bodó Orsolya DSGM szakgyógytornász

-Mi alapján döntik el, hogy ki kapjon kezelést?

-Természetesen megvan az orvosi háttér, de tapasztalataink alapján lett egy sajátos "szemüvegünk". Olyan, bőrön mutatkozó izomelváltozásokat, az arcon és testszerte mutatkozó asszimetriákat, tartási és mozgási eltéréseket figyelünk, amelyeket mi rizikó- vagy gyanújeleknek nevezünk. Ezek megfigyelése nagy gondosságot igényel, mert a későn hozzánk került gyermekek korai tünetei alapján pontosan tudjuk, hogy egy elbagatellizált kis rendellenesség a növekedéssel milyen komoly problémává válhat.

-Melyek a korai diagnosztika problémái?

-A korai diagnosztika nagyon ingoványos talaj, mert akkor kell/kellene megítélni egy gyerek későbbi mozgásfejlődését, amikor még csak reflexei vannak. Ilyenkor biztonsággal semmit nem lehet tudni, ezért kell nagyon figyelni a "rizikójeleket". Óriási a felelősségünk, mert véleményünkkel egy ember és családja egész életéről döntünk._DSC5707

A DSGM komplex, komplett és univerzális.

Dévény Anna úgy fogalmaz, hogy módszere komplex, mert két tevékenységi területe azonos elvek alapján egymásra épül; azonos szemlélet szerint kell kezelni és testképzést tanítani. Komplett, mert mindkét résztevékenységre megadja a konkrét gyakorlati útmutatót; nem csak a mit, hanem a hogyant is megmondja. És univerzális, mert a mozgássérülések valamennyi területén eredményes. "Képessé tesz" mondja Dévény Anna, "ez a lényeg."

-Ön szerint melyek a szakszerű mozgásrehabilitáció feltételei?

-Ennek három feltétele van, illetve kellene, hogy legyen: a kórképek ismerete, az egészséges mozgásfejlesztés elméletének ismerete, és gyakorlatának saját testen való megtapasztalása. Végül az egészséges, normál mozgásfejlesztés törvényszerűségeinek transzponálása a sérülésekre - mert a jót, a helyeset akarom elérni, de ha nem tudom, az hogy működik, hol a minta?

Az eddigi módszerekből e két utóbbi feltétel hiányzik.

-Mi következik ebből?

-Tévedések sorozata. Például az, hogy soha senki nem határozta meg, hogy mi a gyógyítás és mi a fejlesztés. Gyógyítás, hogy beindítom a nem működőt, és nem akárhogy, hanem helyesen. Vagyis képessé teszek a normál mozgásra. Fejlesztés, hogy a már helyesen működőt tovább csiszolom, finomítom. A sorrend nem cserélhető fel, mert ami nem működik, azon nincs mit fejleszteni._DSC5709

-Ez teljesen egyértelmű, hol itt a probléma?

-Hát ez az. A probléma ott van, hogy minden módszer fejlesztéssel akar gyógyítani, vagyis azt erőlteti a mozgássérülések valamennyi területén, amire a páciens – legyen az csecsemő, gyerek vagy felnőtt – nem képes. Szegény nem azért nem csinálja, mert nem akarja, hanem mert nem tudja. Nem képes rá. „Tessék csinálni!” hangzik az ukáz. De könyörgöm, ha nem tesszük képessé, a lehetetlent várjuk el. A lehetetlenre kényszerítés pedig nem gyógyítás, hanem kínzás.

-Ez döbbenetes.

-Bizony az! Mondok egy példát. A fejét emelni képtelen csecsemő hivatalosan elfogadott terápiája az egész nap szigorú hason fektetés. A gyerek erre képtelen, mert a nyak- és hátizmainak az izomtónusa eltér a normálistól. Fekszik a hasán, fullad, ordít, kínlódik. Emelné a fejét, de nem bírja, mert az izmai alkalmatlanok rá. A szülő látja a gyerek vergődését, a szíve szakad, de nem meri fölvenni – legalábbis egy ideig -, mert a "gyógyítói parancs" úgy szól: hagyni kell. Ez maga az inkvizíció!

És akkor még nem beszéltünk a bölcsőhalál veszélyéről, ami miatt a jól fejlődő, problémamentes csecsemő ne feküdjön a hasán. Hogy is van ez? Ahol nincs probléma, és a csecsemő gond nélkül emeli a fejét, az keveset legyen hason, ahol gond van, és a csecsemő nem képes emelni a fejét, ott egész nap szigorú hason fekvést kell erőltetni?! Fel sem merem tételezni, hogy a fulladás érzete lenne a "gyógyítás" eszköze? Végiggondolta ezt valaha valaki?! És ez csak egy példa a sok közül.

-Miből fakad ennyi tisztázatlan kérdés egy olyan fontos szakmában, mint a mozgásrehabilitáció?

-Kemény, egy szavas a válaszom: hozzánemértésből. A mozgásfejlesztés, a mozgásképzés önálló szakma. Csak az egészséges testképzés alapján lehet a sérült mozgást korrigálni. Ez a szakszerűség alapja. Akik az eddigi módszereket létrehozták, azoknak a mozgásfejlesztés nem szakmájuk, abban nincs képzettségük. Minden szakmában vannak kiváló és gyenge képességű egyének, de ez az elképesztő gyakorlat, hogy se elméleti tájékozottsága, se semmilyen gyakorlati tapasztalata – saját élménye – ne legyen arról valakinek, amiben szakembernek tartja magát, az egyedül a mozgásrehabilitációban valósult meg. Olyan ez, mintha én, aki sajnos nem tudok kottát olvasni, azt mondanám, hogy majd én megmondom, hogy kell muzsikálni.

A torna jelentésével kapcsolatban is teljes a zűrzavar a fejekben. A torna a fejlesztés egyik eszköze. Izomerősítésre és a mozgások összehangolására (koordinálására) való. És megint itt az alaptétel; ha az izom nem működik, nincs mit erősíteni, ha nincs mozgás, nincs mit összehangolni. Minden út a képessé tevéshez vezet._DSC5722

-A születési sérülések gyógyításán kívül mely területet tartja még különösen eredményesnek?

-Nagy szívügyem a baleseti sérülések utókezelése is. Ilyen esetekben ugyanis, ha nem nincs idegrendszeri vagy idegsérülés, az izom-ín-kötőszövet állomány SMT kezelésével az eddigiekhez képest feleannyi idő alatt lehet minőségi mozgást elérni. És ami még nagyon fontos: el lehet kerülni az úgynevezett "befagyott ízületeket". Ezek akkor jönnek létre, ha kóros állapotú izomzattal erőltetik a mozgást. Ilyenkor a "bűnök csak halmozódnak", idézem zseniális koreográfusunkat, a drága Seregi Lászlót.
DSGM Dévény szakgyógytornászok nagyobb térképen való megjelenítése

-Van elég "dévényes" szakember?

-Nincs. Bár kétévenként indul az akkreditált, 4 féléves, posztgraduális DSGM-szakgyógytornász képzés, egy évfolyamba csak 26 főt tudunk fölvenni, mert az oktatás manuális része szinte személyre szóló. Meghirdetés nélkül hatszoros volt a túljelentkezés legutóbb. Ha tízszer ennyi kollégát tudnánk képezni, az is kevés lenne, akkora az SMT-kezelések iránti igény.

-Nem beszéltünk még módszerének fejlesztő részéről, a speciális testképző gimnasztikáról (STG.)

-Ez is nagyon fontos területe a DSGM-nek, de ez még egy beszélgetést igényelne. Azért ilyen sok a mondanivaló, mert módszerem rendszerré nőtte ki magát. Én meg csak nézek, hogy hogy is kerültem ennek a közepébe._DSC5759kicsi_DSC5738_DSC5773kicsi

Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
605_38235708994_5673_n.jpg

„Afrika legeldugottabb pontján is hallottam magyar szót” - interjú Földvári András utazóval, aki 796 reptéren járt már

Földvári András építtetett vízvezetéket indiánoknak, járt nem létező országokban, és nem fél a vírustól. Könyve, az "Elmentem világgá - 80 sztorival a föld körül" pedig a sikerlista élére repült.
Kövesdi Miklós Gábor - szmo.hu
2020. szeptember 12.


hirdetés

A Malévnál kezdte pályafutását, dolgozott az izraeli légitársaságnak, és a Turkish Airlinestól ment nyugdíjba. 796 reptéren utazott át, és alig van ország ahol nem fordult meg. Földvári András arról is mesélt, mit írtak róla megfigyelői, és hogy mikor indul az Antarktiszra.

- Ön valóban igazi világutazó. Barcelonából válaszolt az e-mailemre, most Temesváron fogadja a hívásomat, és lefogadom, hogy mire a cikk megjelenik, megint máshol fogja olvasni. Egy évben átlag hány napot van itthon?

- Azért nehéz megmondani, mert a járvány bezavart. Még soha nem utaztam olyan keveset, mint idén.

Amikor állományban voltam, 45 napot tudtam utazni egy évben. 30 nap szabadságom volt, azt feldaraboltam és hozzácsaptam az állami ünnepekhez. De mióta nyugdíjas lettem, jóval több időm van.

A járvány kitörése óta voltam hosszabb időre Ukrajnában és Lengyelországban.

hirdetés

Ezt az utat Lengyelországban kezdtem, onnan Angliába mentem, Angliából Spanyolországba, onnan ide Romániába.

Tulajdonképpen Temesvárt azért találtam ki, hogy ne kelljen hazamennem, mert akkor karanténba raknak. Mert 80 kilométerre a határtól már érdekes módon nincs járvány. Vasárnap megint utazom tovább Londonba.

Azt szoktam mondani, hogy mindenütt jó, de legjobb útközben.

– Mindenesetre azt elmondhatjuk, hogy meglehetősen kitágította a home office fogalmát.

- Az biztos. World office. Egyébként nagyon sok informatikus ismerősöm van. Az egyik magyar barátom vancouver-i, aki ténylegesen Mexikóban él, és onnan van „bekötve” Vancouverbe. Sokkal jobb a klíma.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
tanar-1.jpg

Átadták az Év tanára díjakat, elismerést kapott még az Év külhoni tanára és az Év virtuális tanára is

'A pedagógus pálya művészet, értékeket közvetítő hivatás. A gyerekek az iskolában tapasztalhatják meg a közösséget, mit jelent egy közösség tagjának lenni, ezért is nagy a tanárok felelőssége' - mondta a nemzetpolitikáért felelős miniszteri biztos.
MTI, fotó: Mónus Márton - szmo.hu
2020. szeptember 12.


hirdetés

A pedagógus pálya művészet, értékeket közvetítő hivatás - erről beszélt Szilágyi Péter nemzetpolitikáért felelős miniszteri biztos az Év tanára díjak átadóünnepségén, Budapesten szombaton.

A gyerekek az iskolában tapasztalhatják meg a közösséget, mit jelent egy közösség tagjának lenni, ezért is nagy a tanárok felelőssége - hangoztatta a miniszteri biztos.

A kormány a magyarság közjogi egyesítése után nagy hangsúlyt fektet arra, hogy az anyanyelvi oktatás mindenhol elérhető legyen a magyarok számára. Támogatja azokat a határon túli családokat, amelyek magyar oktatási nyelvű intézménybe íratják gyermekeiket, továbbá 140 óvodát bölcsődét létesített, és támogatta 750 intézmény megújulását, több tízezer tanár és diák kárpát-medencei utazását, valamint a középiskolai tanárok továbbképzését - sorolta a Miniszterelnökség nemzetpolitikáért felelős miniszteri biztosa.

Az Év tanára díjat 2020-ban Orosz Tamás, a Nyíregyházi SZC Wesselényi Miklós Technikum és Kollégium testnevelés tanára kapta.

hirdetés

Az Év tanárának ezüst elismerő oklevelét kapta Juhász Jánosné, a mezőkövesdi Szent László Gimnázium és Közgazdasági Technikum igazgatója, magyar-, történelem- és filozófiatanára, valamint Pálné Varga Valéria, a sellyei Kiss Géza Magyar-Horvát Kétnyelvű Nemzetiségi Általános Iskola és Zeneiskola-Alapfokú Művészeti Iskola igazgatóhelyettese és orosz-történelem szakos tanára, továbbá Góczán Bettina, a budapesti Medgyessy Ferenc Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola német nyelv és irodalom, valamint német hon- és népismeret tanára.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
Red-Carpet-PIECES-OF-A-WOMAN-Vanessa-Kirby-Kornél-Mundruczó-Kata-Wéber-1-Credits-La-Biennale-di-Venezia-Foto-ASAC-ph-Jacopo-Salvi-scaled.jpg

Két díjat nyert Mundruczó Kornél filmje Velencében

Vanessa Kirby főszereplő a versenyzsűri legjobb színésznőnek járó díját hozta el, a film megkapta a 30 fiatal diákból álló zsűri Legjobb Filmnek járó, Arca CinemaGiovani díját is.
Címkép: Biennale di Venezia – Foto ASAC, ph Jacopo Salvi - szmo.hu
2020. szeptember 13.


hirdetés

Szombat este adták át a 77. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál hivatalos versenyének díjait. A hét tagú nemzetközi zsűri, melyben a filmszakma olyan nagy nevei vettek részt mint Cate Blanchett zsűrielnök vagy Matt Dillon, a Legjobb Színésznőnek járó Coppa Volpi díjat Mundruczó Kornél rendező és Wéber Kata forgatókönyvíró Pieces of a Woman című filmjének főszerepét alakító Vanessa Kirby-nek ítélte oda.

A hír azután érkezett, miután egy nappal korábban a film megkapta a 30 fiatal diákból álló zsűri Legjobb Filmnek járó, Arca CinemaGiovani díját is. Az idén 19. alkalommal átadott diákzsűri díj is a versenyfilmeket jutalmazza, és a Velencei Nemzetközi Filmfesztivál egyik legnépszerűbb hivatalosan elismert párhuzamos díja.

A fesztivál versenyprogramjában idén különösen nagy presztízs volt részt venni, mert a járvány hatására a legtöbb A-kategóriás filmfesztivál elmaradt, vagy online formára váltott. Velence ezzel szemben úgy döntött, hogy idén is megtartja az eseményt, így különösen erős szerzői filmes mezőnyből válogathatott.

Végül 18 film versenyezhetett Európa legrégebbi filmfesztiváljának hivatalos versenyprogramjában, ebbe válogatták be a Pieces of a Woman című alkotást is.

hirdetés

Jelenet a Pieces of a Woman című filmből

A világpremiert a Variety (“Érett, mesterien eljátszott emberi dráma”), The Guardian (“A színészi mesterkurzusnak is tekinthető film a maga módján okoz sérülést és nyűgöz le”), The Wrap (“Nemcsak új nyelvezetre való áttérés, de a forma jelentős visszatérése”), és számos más rangos filmkritikus értékelése követte.

A legismertebb nemzetközi filmkritikákat összesítő oldalon, a Rotten Tomatón jelenleg 89%-on áll, amely kimagaslónak számít.

A pozitív hangvételű kritikákat a nemzetközi filmforgalmazás nagy neveinek megkeresése kísérte. A Pieces of a Woman legközelebb az amerikai kontinensen, a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon mutatkozik be, ahol épp a velencei díjátadóval egyidőben tartották első gálavetítését.

Vanessa Kirby Mundruczó Kornéllal és Wéber Katával a vörös szőnyegen

A filmes és színházi munkáival világszerte elismert Mundruczó Kornél hetedik nagyjátékfilmjének történetében Martha (Vanessa Kirby) és Sean Carson (Shia LaBeouf) szülői örömök elé néző bostoni pár, akiknek az élete visszafordíthatatlanul megváltozik egy tragikus otthonszülés hatására. A transzcendens történetben a fiatal édesanya gyásza az egész családját megrázza. A nő saját utat választ, amely során megtanul együtt élni hatalmas veszteségével és képessé is válik a továbblépésre.

Mundruczó Kornél első angol nyelvű külföldi gyártású filmjének executive producere Martin Scorsese.

A produkció főbb szerepeiben Vanessa Kirby és a világhírű Shia LaBeouf játszanak, míg a további szerepekben többek között az Oscar-díjas Ellen Burstyn, Molly Parker, Iliza Shlesinger, Benny Safdie, Jimmy Fails és Sarah Snook is láthatóak lesznek.

A Pieces of Woman az amerikai-kanadai BRON Studios és a Little Lamb gyártásában, a Creative Wealth Media és a hazai Proton Cinema közreműködésével készült. A film forgatókönyvét Wéber Kata saját, többszörösen díjazott színdarabja alapján írta. Az alkotás Executive Producere Petrányi Viktória (Proton Cinema), aki Mundruczó Kornéllal együtt alapította meg produkciós vállalatukat, a Proton Cinemát, és az egyetemi évektől kezdődően minden filmjükön együtt dolgoznak. A vágást Jancsó Dávid jegyzi.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
DSC09903-1000x668.jpg

Államilag elismert iskola lett a Budapest School – A következő lépés a nemzetközi terjeszkedés

Halácsy Péterrel, az iskola egyik alapítójával beszélgettünk.
K.U.D., címlapkép forrása: Budapest School - szmo.hu
2020. szeptember 20.


hirdetés

Halácsy Péter, a Prezi egyik alapítója, 2015-ben néhány társával hozta létre a Budapest School mikroiskola-hálózatot, amelyről már többször írtunk.

Idén szeptembertől már 14 helyszínen közel 400 gyerek tanulhat a BPS egyedi szakmai programja alapján óvodás kortól a középiskola végéig.

Ráadásul vége a diákok magántanulói státuszának, mostantól ugyanis államilag elismert iskolaként működnek, programjuk akkreditált, egyedi programként alkalmazható általános iskolában, gimnáziumban és szoftverfejlesztő technikumban is.

Az akkreditációhoz vezető út hosszú volt és rögös, de szükség volt rá. A Budapest School tanulóinak különböző iskolákban kellett vizsgázniuk, ez pedig Halácsy Péter szerint sok szorongást okozott a szülőknek és bonyodalmakat a tanároknak.

"Több magyar és nemzetközi oktatási és tanügyigazgatási szakértővel konzultáltunk folyamatosan, rengeteg iskola működését tanulmányoztuk, több mint 107 jogszabályt vettünk figyelembe. Mindenki azt kérdezi, hogy tudunk a mi oktatási módszereinkkel megfelelni a Nemzeti Alaptanterv követelményeinek, de messze nem ez volt a legnagyobb probléma”

hirdetés

– számolt be tapasztalatairól Halácsy a Szeretlek Magyarországnak. A BPS-modell ugyanis tökéletesen illeszkedik a Nemzeti Alaptantervhez.

Halácsy Péter, a Budapest School egyik alapítója

"Egyetlen jogszabály sem definiálja a tantárgy fogalmát, csak azt, hogy legyen matematika vagy etika. Nálunk a tantárgyak ugyanúgy kapnak szerepet, mint a NAT által definiált kulcskompetenciák, fejlesztési területek. Azaz ott vannak a programunkban, foglalkozunk velük, csak épp nálunk nem ezek adják a mindennapok struktúráját, hanem a tanárok szabadon válogathatnak össze egy-egy foglalkozásba tantárgyi követelményekből, a korszellem kihívásaiból, a gyerekek érdeklődéséből. Nagyobb gondunk volt azzal a szemlélettel, hogy az állam szeretné, ha mi mindent eldöntenénk 12 évre előre az iskolában. Például a programunkban rögzíteni kellett az érettségire való felkészítést. Ez valahogy annyira magától értetődő volt számunkra, hogy az iskoláinkban felkészítjük a gyerekeket az érettségire, hogy korábban nem került be a programba, de akkreditált iskolaként elengedhetetlen, hogy ezt is leírjuk” – említ egy olyan követelményt, amelynek meg kellett felelniük.

Az akkreditáció során sokszor szembesültek azzal, hogy XXI. századi iskolaként olyan kérdések merülnek fel bennük, amelyekre korábban nem igazán volt példa, és a jelenleg hatályos jogszabályi környezet nem igazán halad a korral.

"Mai friss frusztrációm, hogy kiderült, egy iskola például nem indíthat telephelyet év közben. Hiába lehetne beköltözni például egy decemberben elkészülő épületbe, amely sok szempontból kényelmesebb és ideálisabb lenne a gyerekek és a tanárok számára is, erre nincs lehetőség. Szeptember 1-jéig bezárólag lehet bármit módosítani. Persze, ennek is megvan az oka, és nem a minisztérium rosszindulatáról van szó: amikor a jelenleg is hatályos törvény készült, az év közbeni költözés, mint opció, fel sem merült”

– jegyezte meg.

Az akkreditáció folyamata során folyamatosan egyeztettek az Emberi Erőforrások Minisztériumával és a szakhatósággal, menet közben pedig újabb és újabb kérdések merültek fel. Nem triviális például a szellőztetés kérdése az iskolákban.

Laikusként azt gondolnánk, nincsenek szigorú követelmények ezzel kapcsolatban, azonban ez nem így van. A Pozsonyi úti telephelyen például a szellőztetéssel volt gond. Vagyis tulajdonképpen nem volt, hiszen voltak ablakok, sőt, egy modern levegőztető rendszert is beépítettek, hogy biztosan jó levegőben tanulhassanak a diákok, azonban az ÁNTSZ előírásainak így nem feleltek meg, mert a hivatal csak az ablakokat nyithatóságát nézi. Végül sikerült megoldást találni, de azt, hogy milyen részletekkel kellett megküzdeniük, jól mutatja ez a példa is.

"A jogszabály alkotásakor nem léteztek ilyen profi berendezések, ezért nyilván nem ejtenek erről szót. Sok hasonlóba futottunk bele. Februárban például - még a COVID-19-től teljesen függetlenül - felmerült bennünk a távoktatás kérdése és konzultáltunk a minisztériummal, amely teljesen elzárkózott ettől a lehetőségtől. Aggályosnak tartották a gyermekek biztonságának való biztosítását, ha távoktatásra kerülne sor. Kicsit életszerűtlen példa, de felvetettem, mi van, ha a tanár például épp a Nemzetközi Űrállomáson van és tartana egy lebilincselő órát a csillagászatról" – mesélte nevetve Halácsy. Végül az élet ezt a kérdést felülírta, és a tavaszi félévben gyakorlatilag minden iskola a digitális oktatásra állt rá.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!