100 éves a gödöllői HÉV
100 éves a gödöllői HÉV. Az évforduló alkalmából fölújítottak és az eredeti, hatvanas évekbeli színekre festettek egy M IX-es szerelvényt, ami nosztalgia gyorsvonatként közlekedett az Örs Vezér tere és Gödöllő között.
Szeretlek Magyarország
2011. november 26.

100 éves a gödöllői HÉV. Az évforduló alkalmából fölújítottak és az eredeti, hatvanas évekbeli színekre festettek egy M IX-es szerelvényt, ami nosztalgia gyorsvonatként közlekedett az Örs Vezér tere és Gödöllő között.

MTI Fotó: Máthé Zoltán

A kezdetben Cinkotáig, majd Kerepesig, végül 1911. november 25-től Gödöllőig közlekedő „villanyostól" azt várták, hogy hozzájárul az ideérkező nyaralók számának növeléséhez, és segíti a településen belüli közlekedést is.

Noha vasút is összekötötte a települést a fővárossal, a HÉV gödöllői járatának indításával Cinkota, Kerepes és Mogyoród is elérhetővé vált, gyorsabb összeköttetést teremtve a települések között. „Gödöllő járási központ volt, ezért egyszerűbb és kényelmesebb elérése fontos szempont volt” – meséli Merva Mária, a városi múzeum vezetője.

A turisták, nyaralók számának növelésével kapcsolatos várakozásokat azonban felülírta a történelem. Míg korábban Gödöllő kedvelt pihenőhelye volt a fővárosból érkező középosztálybeli polgároknak, az I. világháború sok szempontból átrendezte a szokásokat, és azt követően már egyre kevesebben érkeztek.

„A század elején sokan béreltek vagy építettek itt nyaralót, Kosztolányi Dezsőné Harmos Ilona családja is itt töltötte a nyarakat, de itt élt nyaranta Sík Sándor famíliája is” – mondja Merva Mária.

Az évek során világossá vált az is, hogy a HÉV sínpárja kettészeli a várost, elvágva a központot a kastélytól és az egyetemtől.

Ha a kastély kapuját este bezárják, két Gödöllő van Magyarországon – idézte fel Móricz Zsigmond megállapítását a településről a múzeumigazgató, hozzáfűzve: ez ma is nagy kihívás a város számára.

A HÉV nem váltotta be a belső közlekedés javításához fűzött a reményeket sem, az összesen négy megálló nem tudott olyan hasznos lenni, mint a szintén 1911-ben indult, a népnyelvben „kismukiként” emlegetett vasúti járat, amely Veresegyházat és Vácot kapcsolta Gödöllőhöz és Budapesthez.

Az évforduló alkalmából egyébként pénteken emléktáblát avattak az 1913-ban felépült Szabadság téri megálló épületén, emellett időszaki kiállítással emlékezik meg a város és a BKV a vonal elmúlt 100 évéről a Királyi váró épületében.

Ha tetszik a régi HÉV, nyomj egy lájkot! :)


KÖVESS MINKET:




Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!