HÍREK
A Rovatból

G7: az Orbán-bányák kövének átrakodójára 10 milliárdot költhetett a kormány, miközben elhanyagolták az ország legfontosabb vasútvonalát

A Biatorbágy-Tata vasútvonal felújítására 2016 óta készen vannak a tervek, a kormány azonban inkább másra költött.

Link másolása

Az 1-es számú vasúti fővonalon kialakult helyzet legalább egy évtizede érlelődik, a tervek is régóta megvannak már a megelőzésére, a pénz viszont hiányzott hozzá, mert inkább ehhez képest jelentéktelen projektekre költötték – írja a G7.

A Szárligetet is magába foglaló, a Vértesen átvezető Biatorbágy-Tatabánya vasúti pályán 1975-1978 között végeztek utoljára átfogó munkát, ekkor számos ívet korrigáltak. 1994 és 1997 között pedig felemelték a pályasebességet a korábbi 120 kilométer/óráról Biatorbágy és Tata között 140-re, Tata és Hegyeshalom között pedig 160-ra, ehhez a biztosítóberendezések fejlesztésére volt szükség.

A lap úgy értesült, hogy a MÁV már régóta szeretné felújítani a Biatorbágy-Tata vasútvonalat, 2016 óta készen vannak a tervek, uniós pénz is lett volna rá, de a kormány inkább másra költött.

Már 2010-ben kiírt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) egy tendert a szakasz megtervezésére, a Közbeszerzési Hatóság azonban megsemmisítette az eljárást. A kormány 2013-ban fogadta el, hogy uniós forrásból készüljön el a szakasz felújításának kiviteli terve, a tervezésre le is szerződtek egymilliárd forintból 2014-ben, 2016-ban pedig kiegészítő terveket készítettek 132 millió forintért. A tervezési folyamatról Bencsik János, 2006 óta fideszes országgyűlési képviselője is beszámolt honlapján. Ennek megfelelően a NIF tervei, a Nemzeti Közlekedési Stratégia és az uniós KÖZOP projekt is azzal számolt, hogy 2017-ben, körülbelül 110 milliárdos költségkerettel megindulhat a felújítás.

A Biatorbágy-Tata vonalon a felújítás elmaradása ellenére több fejlesztés is történt, például Bicskén felújították a vasútállomást és a megállóhelyet, illetve új vasúti átrakó és ehhez vezető vasúti híd épült, amit a portál szerint főként az Orbán-bányák kőszállítására használnak.

A projektet a V-Híd nyerte el 9,6 milliárd forintos kivitelezési költség mellett, amelynek keretében a város szélen egy korábban félbehagyott hidat fejeznek be, ami a kőszállító teherautók útvonalát rövidíti, illetve P+R parkolók készülnek, valamint a vasúti aluljárót meghosszabbítják a város másik oldalára.

Ez azt jelenti a lap szerint, hogy a 12 ezer fős Bicskén lakosonként 880 ezer forintot költenek a vasútállomás és az utak átépítésére, amelyből a legkritikusabb pályahibákat is ki lehetett volna javítani.

Ráadásul 2019-ben még 15,5 milliárdos összesített projektről volt szó: a városban még egy közúti aluljárót terveznek építeni, illetve egy új vasútállomást is.

Mindeközben egy 25,6 milliárd forintos projekt keretében a MÁV éppen gyorsítja az 1-es vonalat. A G7 szerint ez a CEF nevű, közvetlen brüsszeli kiírású forrásból valósul meg, amit nem érint az uniós pénzek felfüggesztése, a projektben 16 milliárd forint az uniós finanszírozás.

Ennek a fejlesztésnek az lenne a célja, hogy 16 perccel csökkenjen a menetidő a Budapest-Bécs szakaszon, emellett pedig napi 16 párra emelné a közlekedő vonatok számát, csúcsidőszakban a jelenlegi órás helyett félórás ütemre. A munka keretében a meglévő biztosítóberendezéseket fejlesztik, az elavult biztosítóberendezéseket cserélik, Hegyeshalmon pedig lehetővé tennék, hogy megállás nélkül roboghassanak át a vonatok Ausztriába.

Azonban a pálya helyreállítása nélkül a portál szerint nem tudnak majd a vonatok gyorsabban közlekedni és nem járhat több vonat, így az uniós támogatás visszafizetése is felmerülhet.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter kapcsán teljesen tanácstalanok az emberek: 21 százalék szerint jobboldali, 23 százalék szerint baloldali
Az is kiderült, hogy a legnagyobb mértékben a Fidesz-KDNP hívei utasítják el a legnagyobb mértékben az új politikai szereplőt: 92 százalékuk biztosan nem szavazna rá.

Link másolása

Magyar Péter a válaszadók 21 százaléka szerint jobboldali, 23 százalék úgy gondolja, inkább baloldali, 32 százalék szerint középen áll - írta meg a Népszava egy friss kutatás kapcsán.

A Publicus Intézet felméréséből az derült ki, hogy az emberek 20 százaléka biztosan a Tisza Pártra szavaz majd a 2026-os választásokon, további 11 százalék valószínűleg rájuk voksol két év múlva.

A válaszadók 4 százaléka ugyanakkor valószínűleg nem, 49 százaléka pedig biztosan nem tenné rá az ikszet.

Az is kiderült, hogy a legnagyobb mértékben a Fidesz-KDNP hívei utasítják el a legnagyobb mértékben az új politikai szereplőt: 92 százalékuk biztosan nem szavazna rá.

Nagy a bizonytalanság az emberekben azzal kapcsolatban, hogy vajon melyik politikai oldalhoz sorolható Magyar Péter, és ez a válaszokban is jól tetten érhető. A kutatásban részt vevők

21 százaléka szerint inkább jobboldali, 23 százalék úgy gondolja, inkább baloldali, 32 százalék szerint pedig középen áll, 15 százalék viszont úgy vélekedik, nem lehet besorolni egyik oldalra sem (további 9 százalék nem válaszolt erre a kérdésre).


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Kötelező biztosítást kell fizetni júliustól a gyorsabb rollerek után is
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2024. április 30-án kihirdetett új rendelkezései szerint az egyes mikromobilitási eszközökre is kiterjed a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás. Ezt lehet tudni.

Link másolása

Bővül azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni - áll a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) közleményében.

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2024. április 30-án kihirdetett új rendelkezései szerint az egyes mikromobilitási eszközökre is kiterjed a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb).

Az érintettekre a kötelezettség 2024. július 16-tól vonatkozik majd.

A gépjármű nettó tömege, illetve tervezési sebessége dönti el, hogy szükséges-e kgfb-t kötni az adott járműre. Minden üzemben tartó saját felelőssége lesz, hogy ellenőrizze gépjárműve nettó tömegét, illetve tervezési sebességét – olvasható a közleményben.

A MABISZ egy tájékoztató ábrát is közzétett az új kötelezettségről, amely ezen a linken érhető el.

(via 24.hu)

Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Szinte minden bolt zárva lesz a pünkösdi hosszú hétvégén, mutatjuk a kivételeket!
A legtöbb bolt zárva tart pünkösd vasárnapján és hétfőjén is, de nem mindegyik.
Fotó_ Unsplash - szmo.hu
2024. május 14.


Link másolása

Május tizenkilencedikén és huszadikán, pünkösdvasárnap és pünkösdhétfőn zárva tart a legtöbb bolt, a szükséges élelmiszereket szombaton beszerzők pedig nagyobb forgalomra számíthatnak az üzletekben.

A Mindmegette közlése szerint a nagyobb szupermarketek, az Aldi, a Lidl, és társaik vasárnap és hétfőn mind zárva lesznek, de

az éjjel-nappalikba, és esetleg a benzinkutak boltjaiba le lehet majd ugrani, ha esetleg valamit nem sikerült az ünnep előtt megvenni.

Az élelmiszerboltokon kívül azok a dohányboltok, virágboltok és újságárusok is nyitva lesznek a két ünnepnapon, amik családi tulajdonban vannak, illetve az ügyeleti rendenek megfelelően néhány gyógysztertár is nyitva lesz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Víruskutató: az új Covid-alvariáns már mindenhol ott van, de nyáron szünetel
Rusvai Miklós szerint dominánssá válik az omikron legújabb variánsa. Az USA-ban már az esetek harmadáért a FLIRT névre hallgató vírusvariáns felelős.
Fotó: Unsplash - szmo.hu
2024. május 14.


Link másolása

„A FLIRT egy mozaikszó, amiben a mássalhangzók az aminosav-mutációkra utalnak, amíg nem kap a görög ábécé szerint új nevet a koronavírus újabb változata, addig nem új variánsról, csak a 2021 vége óta velünk lévő omikron egyik alvariánsáról van szó” – mondta Rusvai Miklós víruskutató az Indexnek.

Amerikai kutatók szerint a FLIRT tüskefehérjéinek változása miatt könnyebben bejut az emberi szervezetbe, és a vuhani törzs ellen kidolgozott vakcinák csak 60-70 százalékos védelmet nyújtanak ellene, viszont

az omikronra kifejlesztett oltások már 85-90 százalékban hatékonyak az új alvariánssal történő megfertőződéssel szemben.

A gyártók dolgoznak már a kifejezetten erre a változatra kifejlesztett vakcinán, ami minden bizonnyal elérhető is lesz már az őszi-téli időszakban.

Rusvai azt is elmondta, hogy „nyáron szabadságra megy a koronavírus”, május és szeptember között az esetszámok nem érik el a heti 200 ezer megbetegedésnél kezdődő járványos szintet.

A kutató ennek alapján

a rizikócsoportnak augusztus végétől ajánlja az oltások felvételét, mert az esetszámok felfutása a tanévkezdés után után várható.


Link másolása
KÖVESS MINKET: