szandi
Nanushka: Világhírű márka vált a leánykori becenévből
Charlize Theron, Angelina Jolie és Taylor Swift is hordta a ruháját. Sándor Szandra divattervező és cégtulajdonos elmondta, mi a sikerük titka.
interjú: Berei Dániel, képek: Nanushka
2015. augusztus 18.

Havonta egyszer biztosan külföldre utazik. Évente kétszer jár Párizsban, New Yorkban, Londonban. Körülbelül 20 ezer ruhát ad el egy évben, 160 boltban árulják a szoknyáit, felsőit, cipőit. Mesékből inspirálódik, hisz benne, hogy a termékei üzeneteket közvetítenek. Ő Sándor Szandra, gyerekkori becenevén Nanushka, 33 éves divattervező.

Erről a becenévről kapta a nevét az a divatmárka is, ami jelenleg a legsikeresebb Magyarországon.

- Milyen kislány voltál? Rajzolgatós, álmodozós?

- Érdekes, de abszolút nem az a típus voltam, aki királykisasszonyokat meg ruhákat rajzol. Inkább az volt rám jellemző, hogy már kicsi koromban is imádtam öltözködni és oda voltam a szép ruhákért. A rajzolásban sosem volt és a mai napig sincs kiemelkedő tehetségem, szerencsére a tervezéskor nem is ez a fő feladatom. Viszont gyerekkorom óta imádom a meséket, ezek szolgáltatják az alapot egy-egy ruhához vagy kollekcióhoz is.

Sándor Szandra

szandi

Sándor Szandra, gyerekkori becenevén Nanushka 33 éves divattervező. Budapesten él, de rengeteget utazik a világban. A London College of Fashionre járt, ahol divattervezést tanult, majd hazajött és megalapította a Nanushkát. Cége azóta a legsikeresebb magyar divatcég lett, 28 országban, kb. 70 városban, több mint 160 boltban találhatunk Nanushka ruhákat. Olyanok hordtak már Nanushkát, mint Charlize Theron, Angelina Jolie vagy Taylor Swift. A céget mai napig ő vezeti, amibíciózus, szeretne a világ minden országába eljutni a márkával. 2015-ben a magyar Forbes magazin címlapján is szerepelt.

- Mikor jött el az a pont az életedben, amikor úgy érezted, hogy a London College of Fashionre kell jelentkezned?

- Tizenhét éves voltam, amikor mindenki azon gondolkodott, hova megy továbbtanulni. A szüleim közgazdasági pályára szántak. Édesanyámnak volt egy gyerekruhákkal foglalkozó vállalkozása, viszont hiányzott a családból az, aki a pénzügyekhez ért. Az volt a tervük, hogy egy napon átveszem a boltot, és még sikeresebbé teszem.

Akkor egy kéttannyelvű külkereskedelmi gimnáziumba jártam. Na, én már itt éreztem, hogy ez nem nekem való, valami sokkal kreatívabbat szeretnék.

- Mit szóltak otthon, mikor közölted, mégsem tanulsz majd közgázt?

- Szerencsére édesapámnak két elvárása volt és egy másikkal teljesen egybecsengett az én ötletem. Azt szerette volna, ha nagyon jól megtanulok angolul. Azzal az érvvel, hogy Londonban van az iskola, el lehetett adni neki az ötletet. Így végül nagyon is támogattak.

- És miért jöttél haza?

- Ennek rengeteg oka volt. Egyrészt honvágyam volt, London nem az a hely, ahol huzamosabb ideig éltem volna. Másrészt abban biztos voltam, hogy nem akarok elmenni egy nagy divatházhoz gyakornoknak, mert a szakdolgozatom témájának kidolgozása annyira felnyitotta a szemem, hogy egyből tudtam, hogy azt egy saját kollekcióban kell továbbvinnem.

Nagyon jól jött, hogy ezen a területen anyukámnak voltak itthon kapcsolatai, azaz nem kellett vadidegen varrónőhöz, modellezőhöz vinnem az ötleteimet. Nekem is sok ismerősöm volt itthon, fotósok, sminkesek, fodrászok, modellek. Pont úgy alakult, hogy egy helyiség is felszabadult abban az utcában, ahol anyukám üzeme működött, így azt sem kellett keresni. Szóval minden úgy állt, hogy itthon próbálom ki magam.

n11

n06

A külföldiek és a magyarok is imádják Nanushka Flagship Storet a Deák Ferenc utca 17. alatt

n18

n04

- Milyen szájízzel vágtál bele a munkába itthon?

- Én alapvetően olyan típus vagyok, hogy "csináljuk meg, vágjunk bele!" Ez akkor is így volt,

"
egy kicsi félelem sem volt bennem, hogy mi lesz, ha nem jön be, amit csinálni szeretnék.

Nem voltak kérdőjelek, egy utat láttam magam előtt és azon indultam el.

- Mi inspirál téged munka közben?

- Az inspirálódásnak több síkja van. Az egyik sík az utca, az emberek, divatirányzatok, filmek, zene stb. Ezek olyan általános dolgok, amik mindenkire hatással vannak, aki a kreatív iparban dolgozik.

A másik sík viszont alapjaiban különbözteti meg a Nanushkát más ruhamárkáktól: a mesevilág. Kiskorom óta érdekelnek, elgondolkodtatnak, inspirálnak az alapvető emberi kérdések, a lélekfejlődés útja. Honnan jött az ember? Hová tartunk?

A vevő, amikor belép egy boltba, akkor nem csak egy ruhát, mint funkcionális eszközt keres, hanem annál sokkal többet. Mi, akik tervezzük, készítjük és eladjuk a ruhákat, egy élményt is adunk nekik. Én mindennél jobban hiszek abban, hogy a tervezéskor bennem élő szellemiség a ruhákon keresztül közvetítődik a viselőjéhez. Legyen ez egy történet, de leginkább egy üzenet, egy tanulság.

- Melyik a kedvenc meséd?

- Egyik kedvencem a Madarak tanácskozása. Imádom a Világszép nádszálkisasszonyt, ami magyar népmese. Nagyon mély jelentéstartalmú történet, amelyből szerencsére sok van a magyar népmesék közt.

- Jelenleg egy budapesti üzletetek van. Hol terveztek még nyitni?

- A közeljövőben szeretnénk nyitni külföldi üzleteket is, mert ott tudjuk a lehető legjobban megmutatni a márka igazi arcát. A brand experience akkor a legerősebb, ha közvetlenül mi tudjuk irányítani, hogy milyen emberek és hogyan találkozzanak, beszéljenek a vevőkkel, milyen elrendezésűek legyenek a boltok és a többi.

- Hol lehet megtalálni a Nanushka ruhákat külföldön?

- Multibrand üzletekben vagyunk jelen, több mint 160 boltban. Ezek a boltok ugye nem csak Nanushkát, hanem több más márka ruháit is árulják. Itt viszont nagyon sok múlik a beszerzőn, hogy ő milyen ruhák mellett dönt, hogy bekerüljön a választékba.

Nan-410286

Nan-410313

Nan-410600

Nan-29971

- Mennyire tudsz beleszólni abba, hogy milyen környezetbe kerülnek a ruháid?

- Szerencsére ehhez megvan a jogunk. Úgy is dönthetünk, ha egy boltba nem illik a márka, hogy nekik nem adunk el. Ez a stratégia része: úgy szeretnénk növekedni, hogy közben nem tesszük be a márkát minden áron mindenhova.

- Ki az az ügynök és ki az a buyer?

- A buyer a beszerző. Ő lehet éppenséggel egy bolt tulajdonosa, vagy az ő megbízottja. Ruhákat, pontosabban ruhamárkákat válogat a boltjába.

Az ügynök pedig összehozza a boltot a beszerzőkkel. Ő ismeri a saját piacát, a beszerzőket és a boltokat egy adott országban vagy régióban (például Franciaország egy régió, de a skandináv országokba 4, Dél-Kelet Ázsiába pedig 14 ország tartozik). Eddig különböző piacokon különböző ügynökségek foglalkoztak a Nanushka értékesítésével. Mi azért fizetünk nekik jutalékot, hogy összehozzon minket olyan boltokkal, akikkel utána érdemes együttműködni.

- Ha jól tudom, hamarosan váltotok egyetlen ügynökségre.

- Igen, az elmúlt napokban írtunk alá egy exkluzív szerződést a piac vezető nagykereskedelmi divatügynökségével.

Azt tudni kell, hogy három fő értékesítési csatornánk van: a budapesti flagship boltunk, az online shopunk és a nagykereskedelem. Előbbi kettő sokkal jobban megéri pénzügyileg, hiszen nagyobb haszonkulccsal tudunk dolgozni akkor, ha nem kell köztes cégekkel, ügynökökkel is dolgozni, viszont jelenleg az utóbbi hozza egyértelműen a legnagyobb forgalmat.

- És mit jelent ez a Nanushka történetében?

- Ez egy óriási dolog nekünk. Egy következő fejezet. Az, hogy ez az ügynökség szóba állt velünk, az annak a bizonyítéka, hogy valamit letettünk az asztalra, mert ők akármilyen márkát nem vesznek fel.

Ők a világ legnagyobbjai, ezzel olyan nevek közé kerültünk be, mint a Marni, a Marcus Lupfer vagy a Derek Lam.

- Mennyi Nanushka-ruha készül egy évben?

- Körülbelül 25 ezer.

- Melyek a legerősebb piacok?

- Két kiemelkedően erős piacunk is van: a Benelux államok és Amerika. Előbbi a nyertes, valószínűleg ott egyrészt nagyon jó ügynökünk van, másrészt a piaci helyzet is kedvez a mi ruháinknak és árainknak. Lehet, hogy ott nyitjuk majd az első boltunkat is. A skandináv és a Benelux piac egyébként a két leggördülékenyebb is. Az ott élő emberek értik a Nanushkát, nem kell nekik elmagyarázni, mit vesznek.

- Hányan dolgoztok a cégben? Ebből hány emberrel dolgozol együtt?

- Huszonketten vagyunk az egész cégben, olyan 5-6 emberrel pedig napi kapcsolatban vagyok.

- Hol lesz a Nanushka 5 év múlva?

- Nagyon szeretném, ha addigra lenne egy kisebb retail-hálózatunk a világ divatfővárosaiban. Az online jelenlétünket is most gondoljuk újra, egy új stratégiát dolgozunk ki arra is.

Nan-410262

Nan-410470

Nan-410427

Nan-410373

Nan-410545

- Láttad az Ördög Pradát visel című filmet?

- Igen. Ajjaj…

- A veled készült interjúk, riportok alapján úgy éreztem, hogy olyan vagy, mint az a karakter, akit Meryl Streep játszik. Akaratos, szigorú, néhol már-már túlságosan is. Most kiderült, hogy nem is. Milyen az igazi Sándor Szandra?

- Mindkét személyiség én vagyok. Nem is gondolom, hogy egy ember csak cuki, vagy csak szigorú lehet. Attól függ, milyen helyzetben van, hogy mit hoz az adott szituáció.

"
Nagyon akaratos vagyok, ha a cégről van szó.

Ha kitalálok valamit, amit meg akarok csinálni, akkor nagyon nehezen veszem a nemleges választ.

Most már egyébként sokat változtam. Ha látom, hogy amit kérek nagyobb eséllyel lehetetlen, mint megvalósítható, akkor inkább elengedem. Sokat köszönhetek a Nanushka csapatának, akik nagyon jól összekovácsolódtak és sokat segítettek nekem, hogy változzak.

- Több "vörös szőnyeges sztár" is hordta már a ruháid. Kire vagy a legbüszkébb.

- Nagyon örültem, mikor Charlize Theron megkérte a stylistját, hogy hozzon neki 20 kabátot, amiből pont egy Nanushkát választott ki a Sundance Filmfesztiválra 2009-ben. De ennél sokkal jobban örülök, amikor olyan bloggerek veszik fel a ruháim, akik a divatvilágban meghatározóak.

Rengeteg jó ruhát látnak, mindenhez hozzáférnek és remek érzés, ha mindezek közül a Nanushkát választják.

Egyébként volt már Nanushkában Taylor Swift, Angelina Jolie vagy Lucy Liu is.

- A Nanushka a legsikeresebb magyar divatmárka. De mi számodra, mint a márka kitalálójának, motorjának a siker?

- Eleve az, hogy a munkám, amit minden nap csinálok, egy olyan dolog, amit nagyon szeretek. Létezik egy üzleti megközelítés is, hogy mondjuk szeretném elérni a 100 millió dolláros éves forgalmat, de én egyáltalán nem így állok hozzá. Inkább úgy, hogy sikernek könyvelem el, ha a ruháim kommunikációs csatornaként működnek. Azaz hogy az üzenetek, tanulságok eljutnak a viselőikhez. Szeretném, ha ez az interakció köztünk, a tervező és a vásárlók közt egyszer minden országban létrejönne.

- Nagyon sikeres vagy a munkában. És azon kívül miben leled örömöd?

Az evésben, de abban nagyon.


KÖVESS MINKET: