tomi_david
Kihűlt a kajád, amit rendeltél? Évtizedes problémára nyújt megoldást az új magyar startup
Jön a közösségi ételkiszállítás: a FleetYou egyszerre oldja meg az éhes vendégek és a futárhiánnyal küzdő éttermek gondját.
Berei Dániel
2017. szeptember 27.

Mindenki rendelt már ételt online vagy telefonon. Emellett mindenki várt már több mint másfél órát ételre, annak ellenére, hogy 40 perces kiszállítást ígértek neki. Ilyenkor jogos a farkaséhségből táplálkozó düh, de nem biztos, hogy a futár a hibás. A házhozszállítást vállaló éttermek azzal a problémával küzdenek, hogy

csúcsidőben a futáraik túlterheltek, míg holtidőben unatkoznak.

Erre a problémára nyújt megoldást egy új magyar startup, a FleetYou, illetve két másik versenytársa is hasonlót ígér. Ők a közösségi ételkiszállítással egyszerre oldanák meg az éttermek problémáját (pontosabban, hogy az emberi erőforrásaikat egyenlőtlenül használják ki) és a vendégek gondját, azaz a késő, kihűlő ételeket is.

Ha bejön a számításuk, mindenki melegen és időben kapja majd meg a kajáját, ráadásul aki futárkodni szeretne egy kis mellékes bevételért, megteheti.

Az USA-ban tavaly tavasszal indult el a hasonló szolgáltatást kínáló UberEATS, Bécsben 2016 decemberében. Magyarországon 2017 őszén pezsgett fel igazán a közösségi ételkiszállítás piaca, amikor egyszerre 3 magyar cég is elindította a szolgáltatását.

tomi_david_006

Rátkai Tamás és Balog-Farkas Dávid

A RidRoll, a Sendee rogtön egy ügyvédi csetepatéval indított, erről a Forbes.hu-n olvashatsz egy bővebb történetet. A harmadik szereplő, a FleetYou két fiatal Pécsi srác, Rátkai Tamás és Balog-Farkas Dávid ötlete nyomán indult útnak.

Olyan mint az Uber, csak nem embert, hanem pizzát viszel

Kezdjük az étel helyett a személyszállítással. Az Uber előnye az (Magyarországon csak volt, ugye), hogy a sofőrök maguk oszthatták be, mikor akarnak dolgozni. Ez segített a szolgáltatásnak kiegyensúlyozottabbá válni:

• hétfőn délben, amikor kevesebb ember használta az Ubert, kevesebb sofőr volt az utakon

• ha valaki szombat éjjel, buli után akart autót találni, talált, mert a több fuvar reményében több Uber-sofőr döntött a munka mellett

Ez a rendszer az ételkiszállításra átültetve tulajdonképpen a FleetYou alapja. Bárki, akinek van autója, motorja (még bicikli is jó) és számlaképes, vihet ki Budapesten ételt és kereshet plusz pénzt. Akkor dolgozik, amikor akar és annyit, amennyit akar.

A FleetYou-nál regisztrált futár, amikor ráér és dolgozna, aktívra állítja magát (ez ugyanígy működött az Ubernél is). Ekkor élőben látja egy térképen, hogy melyik éttermek szeretnének szállítatni és hova. Ezután kiválasztja a címeket, elmegy az ételért és kiszállítja.

Az alapdíjuk 200 Ft + 150 Ft kilométerenként, ergo egy átlagos, 3-4 km-es kiszállításért akár 800 Ft + borravaló jár.

A megbízhatóság fontos

Az éttermek részéről komoly döntés egy ilyen rendszerre bízni a kiszállítást. A FleetYou-hoz azonban tartozik egy alkalmazás is, amivel élőben lehet látni azt, hogy az adott futár hol jár az étellel és mikor adja le azt. Az sem elhanyagolható, hogy mivel mindegyik futár egy céghez tartozik, ellenőrizhető, kikkel szállítanak ki az éttermek.

FleetYou engedélyt pedig csak az a futár kap, akit alaposan átvizsgáltak

- olvasható a cég honlapján. A közösségi futárszolgáltatás megoldást nyújthat a kiemelt időszakokra futárt nehezen, vagy egyáltalán nem találó éttermeknek.

Az exit volt a cél, még bármi lehet

"

Rögtön az elején, még Pécsett megkeresett minket egy futárközvetítő cég, és lényegében megfenyegetett, hogy amit csinálunk, azzal sok embernek fogunk rálépni a lábujjára, úgy voltunk vele, hogy ez jó jel!

- ezt a Forbes.hu-nak nyilatkozta a két alapító.

A két fiatal online marketingesként dolgozik. Az ötlet már egy éve megvolt, a céget 2016 júniusában alapították. Tamás és Dávid kb. fél éve mérte fel a piacot: futárokkal és éttermekkel mélyinterjúztak, sőt éttermekkel együttműködve próbálták ki a rendszert. Az ekkor gyűjtött tapasztalatokkal vágtak bele a FleetYou megvalósításába. A szintén pécsi Turcsi Péter, akinek tehergépjármű-felszereléssel foglalkozó cégei vannak, 10 millió forint feletti befektetéssel segítette a srácokat az elindulásban.

A srácok eredeti célja a gyors exit volt, a Forbesnak például megemlítették, hogy ha sikerül gyorsan, nagy felhasználói bázist kiépíteni, akkor a régióban látványosan terjeszkedő (például a Food Pandát felvásároló) Delivery Hero jó célpont lehet.

Azóta azonban nagyot fordult a világ: a két új piaci szereplő, az Uber egykori magyarországi marketingesét a soraiban tudó Sendee és a rögtön az indulása előtt a konkurenciát beperelő RidRoll megváltoztatja az erőviszonyokat.

200 futár jelentkezett még az indulás előtt

A FleetYou az elmúlt hónapokban éttermekkel, futárokkal tárgyalt, szeptember 18-án indult el élesben a regisztáció. Egyelőre csak Budapesten működik a cég, de a tervek között szerepelnek a nagyobb városok Magyarországon.

Rátkai Tamás nem árulta el, hogy jelenleg hány partnernél járnak, de azt elmondta, hogy szeptember 18. előtt több mint 200 futár és 32 étterem volt a rendszerükben.

“Mivel ez egy totálisan ismeretlen piac volt, illetve ilyen jellegű szolgáltatás nem volt még ezelőtt, nem tudjuk megmondani, hogy ez jó vagy sem” - mondta Tamás. Azt sem lehet tudni, hogy a már elindult Sendee hány futárral, hány étteremmel dolgozik együtt, de azt is nehéz megtippelni, hogy hány szereplőt bír el a piac.

Jelenleg arra várnak, hogy az összes engedélyt megkapják a futárjaik, ha minden jól megy, október első hetében élesben is elindulhat a FleetYou szolgáltatása.


KÖVESS MINKET:




Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!