KGY_20140526Mupa_089
Akiknek Cipő az utolsó dalát írta
A Baltazár színház az egyetlen értelmi sérültekből álló társulat Magyarországon. Nemrég Hobóval és Kiss Tibivel is felléptek.
Láng Dávid, fotók: Bege Nóra és Koncz György
2014. július 17.

Az egyedülálló kezdeményezés története a '90-es évek közepére nyúlik vissza. Művészeti vezetőjük, Elek Dóra színházszakra járt Párizsban, és egy ottani fesztiválon látott egy hasonló összetételű társulatot. Akkor fogalmazódott meg benne először, hogy ha valaha saját társulata lesz, ilyen emberekből fog állni.

Olyanokból, akikről senki nem gondolná, hogy nagy színészek lehetnek a színpadon, ha például szembejönnek az utcán, vagy vásárolni látják őket egy boltban. Pedig ez a helyzet: hiába vannak fogyatékosságaik, spiritualitásuk és más készségeik sokszorosan ellensúlyozzák ezeket.

Miután elvégezte az egyetemet és hazajött, egyszer csak megérezte, hogy itt az idő. Alig egy hét alatt összeszedte a tagokat különféle otthonokból és fogyatékosokkal foglalkozó intézményekből. 1998-at írtunk ekkor.

Bege_aranylepeswerk1

Így kezdődött a közös munka

A mostani társulat többsége már a kezdetek óta részt vesz a közös munkában: Vörös Ferenc, Horváth Szilvia és Rafael Erzsébet az első perctől fogva. Erdős Balázs alig egy hónappal később csatlakozott, Janzsó Cecília, Keresztes Anna, Medetz Attila és Szilvási Marci pedig néhány évvel később. Ma összesen tizenhárman vannak.

Az újdonsült színészek teljesen nulláról indultak. "Erzsike a csömöri fogyatékos intézmény konyhalánya volt, onnan hívtam el, Balázst a kertészetből és így tovább."

Balázs úgy emlékszik vissza, okozott neki némi tépelődést a dolog, mivel eredetileg nem készült színésznek. Szavalni viszont mindig is szeretett, így miután összebarátkozott a többiekkel, megjött hozzá a kedve. "Úgy voltam vele, hogy egyszer mindent ki kell próbálni, hát nézzük meg, milyen. És bejött."

Ennyi év elteltével gyakorlatilag már olyanok, mint egy nagy család. Különösen igaz ez rá és Cilire, hiszen ők valóban egy párt alkotnak, néhány éve össze is házasodtak. „Egy öltözőben vannak a fiúk meg a lányok, de ez egyáltalán nem ciki. Annál pedig mindenképp jobb, mintha egyáltalán nem lenne öltözőnk” – mondja nagy meggyőződéssel.

A színház eddigi előadásai

Ébredések (1998)

Tollasbál (2000)

Gondolj rám szívesen (2001)

Beckett-Szimfónia (2002)

Repülési engedély – angyaloknak (2003)

Múló Rúzs (2004)

Aki nevetve született (2005)

"Picasso avagy A világ teremtése" (2007)

Kőválasz (2008)

Fiúk, lányok (2009)

Arany lépés (2010)

Baltazáréji álom (2011)

Baltazaricum (2012)

Graffaló (2013)

Boldog Óra (2014)

2008-tól három nem sérült tagja is van a társulatnak

Kecskés Karina, Varga Klára és Müller Péter Sziámi csatlakozott a társulathoz. Pétert Elek Dóra kereste meg azzal, hogy szeretné, ha elvállalná az akkor készülő előadás egyik szerepét, mivel különösen illene a személyéhez.

Bár korábban is ismerte már a színházat és nagyon nagyra tartotta, kezdetben voltak kételyei a részvétellel kapcsolatban. Főként saját maga felől, mert korábbi rendezői tapasztalataira építve úgy gondolta, nehezen tudná felvenni azt az attitűdöt, amire színészként szüksége lenne. Nem is beszélve a rock n’ rollban edződött énjéről, amely végképp mindig spontán módon a maga ura volt.

Bege_boldogora1

Dórában viszont nagyon bízott, ezért azt felelte neki, "ha biztos vagy benne, hogy ez a szerep annak ellenére nekem való, hogy nem vagyok színész, akkor örömmel." Az első darab, amiben részt vett, a Kőválasz volt, azóta pedig az előadások többségében jutott neki feladat.

Mint mondja, "remélem, hogy sok olyan dolgot is megtanultam tőlük, amit talán ösztönösen jobban tudnak a végzett színészeknél." Volt is rá alkalma, hiszen a színház az a hely, ahol az otthona után legtöbb időt tölti.

Küzdenek az előítéletek ellen

Muszáj szót ejteni az előítéletek kérdéséről is. Ezen a téren sajnos nem lehet büszke magára a magyar szakma, illetve a társadalom – tisztelet a kivételnek. A POSZT (Pécsi Országos Színházi Találkozó) szervezőivel például 16 éve nem sikerül megértetni, hogy ne valamilyen kegyelemnek szánt, versenyen kívüli státuszban hívják meg a Baltazárt, hiszen produkcióik többsége bármikor versenyre kelhet bármelyik professzionális társulattal.

Bege_boldogora2

Ehelyett legtöbbször még mindig csak egy lenéző mosolyban van részük, hogy "jajj, nem szívesen hoznánk benneteket kellemetlen helyzetbe." Sziámi szerint ez komoly probléma, hiszen "az még talán oké, hogy mondjuk a Nyírségből egy bolti pénztárosnak előítéletei vannak, de hogy az ország legrangosabb színházi fesztiváljának szervezői ennyire korlátoltak legyenek, számomra nagyon meglepő és egyben kiábrándító."

Szemeik előtt az a fő cél lebeg, hogy mindenki úgy gondolkodjon egy előadás után: ez tényleg jó volt, de nem "ahhoz képest", hanem a színészek fogyatékosságait maximálisan elfeledve.

Egyébként aki megnézi a társulat bármelyik produkcióját, 10-ből 9-szer elájul attól, milyen jó színházat látott. Inkább abban áll a dolog neheze, hogy egyáltalán ráhangolják őket arra, hogy beüljenek valamelyik darabra. Tehát a küszöb átlépése az elsődleges feladat, emiatt 2003-ban utcaszínházi előadásokkal is próbálkoztak.

Nemzetközi szereplések

Míg itthon gyakran ütköznek falakba fellépési lehetőségek terén, külföldön ennek leginkább csak véges kapacitásaik szabnak határt. A legnevesebb színházi fesztiválok nagy részét például egyelőre ki kell hagyniuk, mivel hiába lenne rá módjuk, egyszerűen nem tudnak annyi felé szakadni, hogy bekerüljenek a vérkeringésbe.

Ez a terület tehát még messze nincs kiaknázva, pedig kétség sem fér hozzá, hogy hatalmas sikerük lenne: Dóra tavaly Bécsben például megnézett egy hasonló ausztrál társulatot, akiknek produkcióját annak ellenére fogadta ovációval a színültig telt nézőtér, hogy személyes szakmai véleménye szerint nem érték el a Baltazár színvonalát. Ennyit tesz a nyitottság.

Mindenesetre így is rengeteg meghívásnak tesznek eleget, Európát gyakorlatilag teljesen bejárták, de a világ számos más pontján is vendégszerepeltek, volt ahol 40 perces állótapsot kivívva produkciójukkal. Az előadásokat feliratozzák, így a nyelvi akadályok sem jelentenek problémát.

Így készülnek az előadások

Hogy mennyi idő alatt áll össze egy produkció, teljesen változó. A Szép Ernő műveire épülő 30 perces, kabaréjellegű Fiúk, lányok másfél hónap alatt megvolt, a nagyobb szabású előadások esetében viszont a kigondolástól a megíráson át a bemutatóig akár egy év is lehet.

A darabokat többnyire Vörös István íróval közösen alkotják meg, miután felmerül egy alapötlet, leülnek vele megbeszélni, hogyan kéne kidolgozni. Ő persze jól ismeri a társulat tagjait, így az adott szerepeket általában kimondottan rájuk írja. Maguk a színészek is gyakran kiveszik a részüket a munkából, például saját verseik beépítése révén.

Anyagi források terén a teljes bizonytalanság a jellemző. A színészeknek mindazonáltal az első perctől fogva bejelentett munkaviszonyuk van, a stáb többi tagját pedig megbízási szerződésekkel foglalkoztatják.

Részlet a Fiúk, lányok című előadásból:

Bege_boldogora3

Állandó szponzoruk nincs, az előadásokra egyenként, pályázatok segítségével próbálnak pénzt szerezni. Így tettek szert hosszas előkészületek után a színház otthonára, az Aquincumnál található Baltazár Házra is. A régi rómaiak szelleme által belengett helyszín azóta már egy darabot is ihletett Baltazaricum címmel.

A színészek általában fél 10-től délután 3-ig, fél 4-ig vannak bent. Foglalkozásaik között akad tánc, ének-zene, balett, jóga és beszédtechnika óra is. Persze csak akkor, amikor nincs próbaidőszak – utóbbi esetben ez tölti ki a napjuk nagy részét, minden másra csak kiegészítő jelleggel kerül sor, az adott darab szerkezetéhez kapcsolódóan. A már említett Fiúk, lányok próbáinak idején például a sztepptáncórák számát emelték meg.

Ugyancsak a kísérő foglalkozások közül nőtt ki a Baltazár dalműhely, amelyhez a társulat egyik legnagyobb szabású produkciója fűződött az idei évben. Az ötletgazda Müller Péter Sziámi volt egy olyan periódusban, 2012 nyár végén, amikor átmenetileg nehezebben tudták finanszírozni a tanárokat.

Bege_boldogora4

Bege_mupa2

"Először csak annyit tudtam, hogy valahogyan eltöltök majd velük heti szinten egy bizonyos mennyiségű időt" – mondja Péter, akinek zenészi és szerzői énje mellett az is kapóra jött, hogy korábban pedagógusként már foglalkozott állami gondozott, illetve sérült gyerekekkel.

Végül azért döntött a közös dalszövegírás mellett, mert ez a nyelvi és ritmikai készségek fejlesztésére, illetve beszédgyakorlatként is remekül hasznosítható. A résztvevők szabadon elmondhatták ötleteiket, akár egy korábban feldobott témához kapcsolódóan, akár előzmények nélkül. Ezeket aztán ő öntötte formába, illetve egészítette ki rímelő, teljes dalszövegeké.

Ilyen ötlet volt például a Marci Hevesen, amit Szilvásy Marci talált ki és gyakorlatilag róla szól. Éjszakákba nyúló e-mailezéseket folytatott Péterrel, mire összeállt a végleges verzió. A Festem, festem című szerzeményt Keresztes Anna ihlette, aki gyakran éli ki ecsettel művészi hajlamait, a No cigarette című dal alapja pedig egyikőjüknek az a mondata volt, hogy "nagyon szeretném, ha anyu leszokna a dohányzásról."

Másfél év alatt összejött 21 szám, mégpedig úgy, hogy megzenésítésüket és eléneklésüket Péter felkérésére a hazai zenésszakma legnagyobb nevei vállalták el. Bródy Jánostól kezdve a hiperkarmás Bérczesi Róberten és a Quimby-s Kiss Tibin át Zoránig mindenki örömmel vett részt a közös munkában.

KGY_20140526Mupa_109

Így volt ezzel Koncz Zsuzsa is, aki a Republic tavaly elhunyt frontemberét, Bódi László Cipőt hívta el, hogy zenésítse meg az általa előadott Árad a szeretet című dalt. A sors úgy hozta, hogy ez lett Cipő legutolsó szerzeménye, amit aztán a repertoárból megjelenő lemez címadó dalának választottak.

Az Árad a szeretet lemez teljes dallistájáért, szerzőiért és előadóiért KATT IDE.

Az albumhoz egyszeri és megismételhetetlen "Emberi minimum koncert" is társult, amelyet május végén tartottak a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, teltház előtt. Az est folyamán az összes előadó színpadra lépett, a kivetítőn még Cipő szellemét is megidézték.

Az egyes dalokhoz kapcsolódó performansz-szerű jelenetekkel a Baltazár színészei is tevékenyen részt vettek a produkcióban. A végén mindenki egyszerre hajolt meg, bebizonyítva, hogy a színpadon teljesen egyenrangú félként voltak jelen a társulat tagjai, illetve a magyar zenei élet több generációja.

KGY_20140526Mupa_085

Bege_mupa1

A színészek a tavaly ősz óta tartó fokozott tempó után most egy kis pihenőt kapnak, a háttérstáb azonban már a nyáron is tervezi a következő évadot. Annyi biztos, hogy ismét jó néhány nagy dobással készülnek.

Céljuk továbbra is az, hogy elgondolkodtassák és nyitottabbá tegyék közönségüket. Tapasztalataik szerint pedig az előadásokról mindenki kicsit más emberként távozik: olyan is akadt, aki sírva ment haza. Ha valamiért, hát ezért megéri csinálni.

Ha érdekes volt a cikk, nyomj egy lájkot!


KÖVESS MINKET:




Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!