cm
A hét autója: Nissan Juke Nismo
A Juke Nismo kilóg a Nissan ikonikus sportautói közül, azonban megjelenésének köszönhetően így is maradandó a japán gyártó vagány SUV-ja.
Borsi Dávid cikke és képei
2013. november 22.

Amikor a Nissan márkanév elhangzik egy társaságban, szinte kizárt dolog, hogy ne kerüljenek szóba a Skyline, a GT-R vagy a 370Z szavak. Vitathatatlanul örök kultuszú autókat hozott létre a japán márka, amelyekre generációk óta vágyálomként tekintenek idősek és fiatalok egyaránt.

A Nismo típusjelzést viszont kevesen ismerik, annak ellenére, hogy a Nissan már 1984-ben - a NISsan MOtorsport szavak kezdőbetűiből - megalkotta. Kezdetben versenyautók jelöléseként találkozhattak a márka kedvelői a névvel, majd pedig tuning kiegészítők sorát gyártották e jelzéssel. Az 1990-es években az Amerikai Egyesült Államokban több utcai Nismo is megjelent már - ezek az alapmodellek gyárilag tuningolt változatát jelentették -, azonban rövid idő után eltűntek a kínálatból. Az ezredforduló után aztán ismét felkerült ez a sportos jelző néhány modell elnevezése mögé, s ekkor már Európában is kaphatóak voltak a megnövelt teljesítményű variánsok.

A Nissan Juke 2010-ben csalt először mosolyt az emberek arcára, ekkor jelent meg a békaszerű modell a kínálatban. Akkor senki nem gondolta volna, hogy a gyártó néhány éven belül egy sportos verzióval is előáll, hiszen az alapváltozat leginkább egy kedves, szerethető autó képét mutatja, s képességeit csak kevesen tartják - teszem hozzá: jogosan - a városi közlekedésnél, bevásárlásnál, gyermekcipelésnél többre.

Ilyen volt a 2010-es modell

A Nissan tervezői azonban gondoltak egy merészet, s újra tervezőasztalra dobták az autót, és sportos vonásokat rajzoltak a Juke egyébként sem mindennapi külsejére. A normál Juke-hoz képest a különbség szembetűnő: versenyautósra szabták a lökhárítókat, a küszöböket és a hátsó légterelőt, kályhacső méretű kipufogót és méretes alufelniket kapott az autó. További díszítőelemként "nismo vörös" vékony csík fut körbe a kasznin, s ilyen színűre festették a visszapillantó tükröket is. A megjelenés egyébként kreatívan variálható, többféle színkombináció áll rendelkezésünkre.

1

2

3

4

5

Az utastér mindössze pár elemében változott (pl. hasított bőrkormány, fémpedál, vörös betétű fordulatszámmérő és indítógomb), ennek ellenére az összbenyomás teljesen más az alapfelszereltséghez képest. Az elöl ülők számára remek oldaltartást és kényelmes üléspozíciót biztosítanak a kagylóülések, a hátul ülök azonban már nincsenek ennyire elkényeztetve, ugyanis ott valamivel szűkösebb a hely. A csomagtartó végképp nem büszkélkedhet óriási befogadóképességgel: a Juke alapesetben 251 liternyi holmit képes elnyelni, ami barátok közt szólva sem valami bőséges, a 4x4-es változat pedig ennél is kisebb csomagtartóval rendelkezik: 207 liter a maximális térfogata.

Vissza az utastérhez: a kezelőegységek nem változtak, továbbra is ügyes megoldásnak tartom, hogy a középkonzol alján digitális kijelzőn szabályozhatjuk a klímát, de ugyanazok a gombok alkalmasak lehetnek a motor-karakterisztika állítására is, mindössze a funkció választó gombbal kell megszabnunk, hogy mire használnánk a kapcsolókat. Az összetettsége ellenére nem bonyolult a rendszer, adja magát minden egység.

A Juke Nismo jelenleg kizárólag az 1,6 literes közvetlen befecskendezésű, turbófeltöltős benzinmotorral kapható, a hajtásmódra azonban két választásunk is akad: kérhetjük elsőkerekesként vagy 4x4 hajtással az autót. Az utóbbi esetben fokozatmentes CVT váltó kapcsolódik a 200 lóerős erőforráshoz. A tesztautónkban ezt a változatot tehettük próbára, s annak ellenére, hogy a 240 Nm-es nyomaték már 2400-as fordulatszámon rendelkezésre áll, egyáltalán nem volt az az érzésünk, hogy a gép szétszaggatná az aszfaltot.

VIDEÓ: Így gyorsul a Nissan 220 km/h-ra

Nem tudok szó nélkül elmenni a CVT váltó mellett, ugyanis osztanom kell sokak véleményét, miszerint nem sportautós a hatfokozatú automata. A városi közlekedés kényelmi előnyei mellett elsőre feltűnik, hogy a fokozatmentes egység pont azokat a hangulati elemeket fogja vissza a dinamikusabb autózások során, amit az ember szívesen átél - így például a váltáskor visszaeső vagy felpörgő motorhangot. Hiányoltam továbbá a kormány mögül a kézi kapcsolókat is, ugyanis egy sportos automata esetében szerintem ez alapvető lenne.

VIDEÓ: Nissan hasít a tesztpályán

1-1

2-1

3-1

4-1

5-1

A futómű kapcsán azonban panaszra nem lehet okunk: elöl MacPherson rugóstagok találhatóak - mint a normál Juke-ban -, hátul viszont a csatolt lengőkaros helyett többlengőkaros a futómű. Ez a gyakorlatban azt eredményezi, hogy a kocsi jóval feszesebb rugózású a normálnál, ami a gyorsabb kanyarvételeknél stabilabban tartja az úton a magas súlypontú autót.

A sportos játszótárs ára 7.520.000 forintnál kezdődik, ennyibe kerül az elsőkerék-hajtású Nismo. Az összkerekes változat majdnem egymillió forinttal drágább (8.420.000 Ft), azonban nem vagyok benne biztos, hogy ez a plusz kiadás hoz annyi élményt, amiért megérné. Elég, ha kizárólag az adatokra támaszkodunk: a kétkerekes, manuális váltós változat jobban gyorsul (7,9 másodperc alatt van 100 km/órán a 8,2-vel szemben), nagyobb végsebességgel büszkélkedhet (200 km/óra helyett 215 km/óra), a csomagtartója is tágasabb (207 liter helyett 251 liter) és még a környezetet is jobban óvja alacsonyabb CO2 kibocsátásával (159 g/km a 169 g/km helyett) - így tehát érdemes lehet inkább ebben a változatban gondolkodni.

Adatok

Hengerűrtartalom: 1618 cm3

Teljesítmény: 147 kW (200 LE)/5600

Nyomaték: 240 Nm/2400-4800

Széndioxid kibocsátás: 169 g/km

Gyorsulás 0-100 km/h: 8,2 s

Végsebesség: 200 km/h

Tesztfogyasztás: 10,3 l/100 km

A modell alapára: 3.690.000 Ft (Nissan Juke Visia)

Tesztautó ára: 8.420.000 Ft


KÖVESS MINKET:




Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!